načítám data...

Nenávist k vlastnímu vozu osvobozuje

03. dubna 2019, 09:11 20 komentářů Adam Forman Editorial

Autíčkáři jsou dokonalí okreskoví řidiči drtící nekompromisní monstra a lehkonohé roadstery. Nebo ne? Co řídíme, když potřebujeme nakoupit nebo navštívit rodiče?

zobrazit celou galeriiEditorial: Nenávist k vlastnímu vozu osvobozuje

"Ty se o to auto nebojíš?" Klasická otázka směřovaná na můj zimní povoz si obyčejně vyslouží pohrdavé "Ne!" a pak minutu překvapeného ticha. Naštěstí jsme již jako společnost dospěli do doby, kdy jsou auta skutečně dostupná. Dnes už jsou vidiny garáží s vyleštěnými eMBéčky daleko za městem jen úsměvnou vzpomínkou. Dokonce i my, kteří se chlubíme titulem autíčkáři a skutečně si užíváme každou minutu za volantem umíme pohrdat určitými vozy.

V naší rodině jsem 'ten s těma autama' a tak když je nějaký povoz neopečovávaný, rychle si k němu najdu cestu. Tak se stalo, že můj děda už ze zdravotních důvodů nemůže řídit a jeho letitou Xsaru jsem dostal do opatrovnictví já. Tedy abych byl úplný, našetřil jsem něco málo na zimní povoz, načež mi bylo vysvětleno, že je zbytečné utrácet za další auto, když máme přece Citrón navíc. Jenže z auta, které už víc jak dva roky nikam nejelo (a v předcházejících letech nastartovalo jen aby bylo vidět, že ještě žije), se vyklubal tak trochu danajský dar. Celkem jsem vystěhoval tři myší rodinky. Jednu z prostoru pro kabinový filtr, druhou z kufru plného zrní pro slepice a třetí z filtr-boxu sání. Ještě že mě napadlo se tam podívat, než jsem zkoušel startovat. Pochybná elektroinstalace si vyžádala nový svazek kabelů skrz páté dveře, elektrická zásuvka tažného nefunguje dodnes, vyměněny byly hadice sání a chladiče, jelikož na sobě měly četné otisky hlodavčích spárků a zubů. Klasická údržba v podobě nového zapalování, baterie, všech provozních kapalin, nové sady plechových disků se správným ET a sadou nových zimních pryží SAVA Eskymo… Když jsem se pak na Bazoš koukal, kolik taková dvacetiletá Xsara stojí, protočily se mi panenky. Tak teda dík, dědo.

Hned co byl vůz pojízdný, ozvali se mí dva sourozenci. Brácha ještě řidičák z peněženky netahá, neb by si rozmazal inkoust a ségra… Ta malá mrška mi zabavila Pumu a nahání s ní kdejaké zakomplexované BMW v G-paketu. I tak kvůli praktičnosti pěti-dvéřové karoserie došlo na něžný prvek za volantem a tak moje sestřička v jediném týdnu zvládla poměřit síly se zdí (Xsara vyhrála) a vyzkoušet brzdnou dráhu na ledě, ještě na starých letních (dřevěných) gumách. Kdyby výsledek někoho zajímal, tak z 80 km/h se na ledu zabrzdí na dráze asi 100 m. Plus dalších 35 m oranicí. Aspoň že se přední nárazník vejde na zadní sedačky. Po návratu vozu jsem ho nadále používal ke každodennímu dojíždění coby nenáročného sluhy a hle, ono to funguje. Auto je spolehlivé! Tedy když už jsem na něm vyměnil asi třetinu věcí, ještě aby nebylo. Jezdím s ním na nákup a když mě vytočí nový německý vůz parkující přes dvě místa (aby to někdo nepoškrábal) zaparkuji s odstupem 7 mm od řidičových dveří a vylezu zadníma dveřma, dupaje po středovém tunelu a látkovém čalounění. Spěchající řidič ignorující přednost na kruháku rychle ověřil brzdnou sílu čelistí, teď mám přednost já a že mě nabouráš? No a co? Tedy dobrá, uznávám že tohle není ta proklamovaná defenzivní jízda. Více jsem se k tomu už vyjadřoval v minulosti. Ale víte jak je osvobozující se o auto prostě nebát?

A to říkám obzvlášť jako novinář. Určitě jste si stihli všimnout, že z Autíčkáře stále není mediální hvězda a že nadšené články o Miatách, Volvech a Chrysleru stále ještě nenahradila Porsche a Mercedesy AMG. No dobře, první tu chvilku bylo a ty poslední by tu nebyly ani kdybychom na ně měli. Kam mířím je, že Autíčkář je stále ještě banda nadšenců, které itak baví jezdit novými vozy. Kacířství? Rouhání? Že máme krotit klasická MG a ne euro-crossovery? Ale jděte, vždyť i největší nadšenci svoje MG nevytáhnou z garáže jak je rok dlouhý. My máme rádi nová novinářská auta a narozdíl od mediálních hvězd – novinářů (teď samozřejmě myslím TopGear) se o ně velmi bojíme. Nechceme řešit s PR automobilky nabouraný hot-hatch, či  rozcupované pneumatiky na muscle-caru. Přesednout pak do věci, se kterou můžu parkovat 'na pražáka' či neřešit jestli mi to auto zleva fakt dá přednost je neuvěřitelně uvolňující. Asi jako přijít domů, povolit knoflík u kalhot a otevřít plechovku oblíbeného piva (aby tomu rozuměl i průměrný Čech).

A tak jsem vlastně moc rád, že jsem dostal Xsaru. Sice spolkla můj původní rozpočet na nákup E36 compact, ale děda má radost že jeho citrón jezdí a já se nemusím bát, že někam nedojedu. Co na tom, že jízdní vlastnosti začínají slovem 'špatné' u nového kusu a pokračují přes celý slovník ostravska (počkej, jakože má Xsara místo třmenů klamerky, jezdí na cuklách a v zatáčce má tendenci bulat se? – pozn. Vavris) až ke stavu 'mého' exempláře? Je to auto, které prostě jen dělá, co má. A na radost mám Cháčko. A nebo když zrovna nejezdí (jako třeba zrovna teď), tak nějakou tu testovačku. A až to jednou někdo neubrzdí, slzu pro citróna prostě nenajdu.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ju
Junior
03. dubna 2019, 09:50
4

Tak tak. Jezdit popelnicí, kterou si koupil v keši na základě denního limitu výběru v bankomatu je neskutečně osvobozující.
Trošku mě mrzí, že jsem z toho mentálního nastavení "šetřit x let na dream car a pak ho leštit a užívat" vyrostl celkem brzo, takže tu radost nikdy nezažiju. No co už.

reagovat
Ha
Hansoff
03. dubna 2019, 10:17
0

Před 6 lety jsem koupil auto na stavbu a už se mnou zůstalo. Sice nemůžu říct, že bych ho nenáviděl (to spíš naopak), ale funguju s ním podobně. Jezdím s ním každý den do práce, nemám strach, že mi to někdo odře nebo ukradne. Nevadí mi, sednout do něj v montérkách, nebo převážet v kufru bordel. Údržbu moc neřeším, prostě když se něco rozbije, tak to opravím a až se rozbije něco drahého, půjde do šrotu. Ve vzpomínkách a na fotkách ale zůstane.

reagovat
custom1
03. dubna 2019, 10:18
1

Cukle, klamerky a bulani potěšily... :D

reagovat
Bigg.I
03. dubna 2019, 12:35
0

Nějaký takový auto bych časem asi potřeboval, ale vím, že su kretén a stejně bych si koupil nějakou srdcovku :-D

reagovat
Jimi
03. dubna 2019, 13:52
0

Krása nechtěného- neměl jsem tu příležitost. Ten svobodný pocit znám. Za zhruba plechcupový obnos jsem měl chtěné audi cigáro jakože daily "na stavbu", vydrželo dalších 9let, pokud se vnitřně nerozpadlo (kastle celopozink bez kovomorky). A ještě jsem to prodal za plnou nádrž "sběrateli"...

reagovat
beastar
03. dubna 2019, 14:13
0

Hmm. Je to tak jak je psáno. Marně tápu jestli sem něco takovýho někdy měl. Jakože je mi to úplně jedno. Určitě nejvíc mě nezajímal osud Seatu Toledo. Když to tenkrát dojezdilo na převodovku udělal papá opravdu ihned. Dneska se mi stává když jedu něčím starým a méně hodnotným, že mám tendenci jet furtplnej.

reagovat
Vojta
03. dubna 2019, 14:16
3

Tohle já bohužel neumím. Na každém používaném autě mě štve jeho stav, pokud není alespoň v 90% toho, jaké to auto bylo nové. No a když už z toho je slušnej a zachovalej kousek, tak to je člověku líto. Takhle jsem si koupil AR 166 na dojetí... stála pár drobných, vytažená z kopřiv s tím, že si to rok, dva nechám a pak půjde do světa... a ono se z toho vyklubalo zachovalý auto po prvním majiteli, který nedám :D Nebo Stilo... kupovalo se auto narychlo, aby aspoň něco bylo v ceně 30kkč s tím, aby bylo náhradní auto po dobu opravy toho nabouraného. Co čert nechtěl... Stilo je sice samo o sobě hrozné auto, ale i tohle mělo jen jednoho majitele, nepoznalo sůl a až na nějaké ty drobné elektrické vrtochy a běžnej servis to už šest let jezdí a to původně mělo být jen tak na půl roku...

reagovat
BigBen
03. dubna 2019, 14:34
0

Koupit auto na rychlo, to znám. Začalo to nabouráním starýho, šlo do šrotu, sakra za 10 dni jedem na dovolenou. Honem něco sehnat. Tohle vypadá zajímavě. Manželka: jéé a je červený. Já: jéé a má i kouli. Kupujem, hned první auto co vidíme. Odjezd na dovolenou, jezdíme. No a první servis až asi po půl roce když byl čas. A už s ním jezdíme 8 let...

beastar
03. dubna 2019, 15:11
0

A co si koupil na rychlo a za kolik? Že to jezdí jako ďas už 8 let. Alfa Romeo 156 to asi nebyla;D

krab
03. dubna 2019, 15:30
1

Vojto to je přesně jak říkáš, kolikrát jsem si myslel že koupím něco takhle na "dojetí" , lacinýho, že mi to bude jedno atd... a stejně mi to nikdy nedá, koupim něco aby to vypadalo na těch 90% a snažim se aby to bylo lepší než když jsem to koupil původně, než že bych to jen tak "spotřeboval" to auto ...

BigBen
03. dubna 2019, 15:47
0

To Beastar: Koupil jsem lehce jetý Mondeo Combi MK IV 2.0 TDCI. Manželka s ním jezdí denně.

beastar
03. dubna 2019, 16:04
0

Jo tak to jsou držáci. Po pravdě se divím kolik ta auta natočila. A jaký množství jich jezdí dodnes. Přitom dneska už je to fakt povětšinou v cenách na to dojetí do magnetu.

BigBen
03. dubna 2019, 16:08
0

Ano, za chvili to bude na ceně za jednu sociální dávku :-)

beastar
03. dubna 2019, 16:13
0

A tak ono současníci na tom nejsou o moc lépe. Jak slavný pašík, tak jednička supíno už taky rejou maskou u dna.

yaoming
03. dubna 2019, 14:27
1

trochu mi to propomnelo jak sme jednou jeli nakoupit a na nejmenovanem vozitku italske provenience se utrhl sroub silentbloku a jak spadl motor tak vytrhnul polosu, tak sme dojeli na setrvacnosti na parkoviste kde dojel mladik ve skodylaku. Chvilku sme soci laborovali co se stalo a pak sme se ptali ridice skodylaku jestli by nas za nejakej drobak neodtahl do servisu. Rikal ze mu to nespojci a ze to uplne nevidi. Pak dokouril, tipl cigaro o dvere skodylaka zvenku a odjel :D

reagovat
Ev
Evlo
03. dubna 2019, 17:46
0

Dobry je si kupovat auto na ktery mas, no, pokud to znamena dostat ho darem, je to furt ok.

reagovat
Moses
03. dubna 2019, 19:46
0

Tak aj s takou F40 sa da bezne jazdit...

reagovat
Holofaust
03. dubna 2019, 22:15
3

eště budeš se slzou v oku vzpomínat na podvozek xsary, a zejména na zadní nápravu, až od zaměstnavatele vyfasuješ ofci!

reagovat
Vojta Nekvapil
04. dubna 2019, 18:59
1

Nissana renovuju, tak jsem jezdil do prace na kole. Kdyz jsem malem skoncil jako obtisk na dodavce, tak jsem si rekl, ze to chce nejakej ten plech okolo + v te dobe nejak zacinal plechcup. Tak se impulzivne koupil Proton a zacal se pouzivat jako Daily racer. S omlacenym autem jsem prestal resit, jestli to nekdo skrabne ale pro zmenu to zacali resit vsichni okolo. Najednou jsem mel na parkovisti od auta metr mista. 3 roky nez mi zacal chybet nahon na zadni napravu. Takze ted mam E36 compact a Proton dela radost nekomu jinemu.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 3.7 V6 2016
Ford Mustang 3.7 V6

2016 rok výroby
227 koní výkon
3 690 ccm objem

Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998 1993
Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998

1993 rok výroby
142 koní výkon
3 800 ccm objem

Buick Rendezvous CXL, BK26, KOMBI 2006
Buick Rendezvous CXL, BK26, KOMBI

2006 rok výroby
145 koní výkon
3 499 ccm objem

Citroën XM 3,0 V6 Exclusive 1996
Citroën XM 3,0 V6 Exclusive

1996 rok výroby
167 koní výkon
3 000 ccm objem

Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor 1990
Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor

1990 rok výroby
160 koní výkon
1 840 ccm objem