načítám data...

Nemáte na klasický sporťák? A co takhle zmenšený?

Různé klasické automobily dnes mají absurdní ceny, stěží si je může někdo z nás dovolit. Dobrou zprávou ale je, že si svůj sen splnit můžete, byť poněkud ve zmenšeném měřítku.

zobrazit celou galeriiPředstavujeme: Nemáte na klasický sporťák? A co takhle zmenšený?

Internet je kouzelný vynález. Najdete na něm opravdu všechno, i když to kolikrát ani nechcete, a pak se nestačíte divit. To jsem takhle jednou zadal do vyhledávače heslo “tall driver in Miata” za účelem provozování nějaké nevinné facebookové taškařice, a mezi různými obrázky na mě vypadlo tohle…

Jasně, chlápek ve šlapacím autíčku, taky jsem si říkal. Jenže zvědavost, mrška neukojitelná, zavelela k průzkumu. Touha zjistit, co jsem to vlastně viděl, mě nakonec přivedla na stopu něčeho nečekaně geniálního. Existují lidé, co staví maličké repliky klasických automobilů, a ty jsou naprosto úžasné. A tentokrát se nejedná o podobně praštěné, o to však úžasnější CycleKarts, ale o věrné repliky, jen o něco zmenšené. Pojďme se tedy podívat, co jsou zač a kde se dají sehnat. 

První, co vás jistě napadne, je motokára s laminátovou karoserií. Bohužel, nemůžete být dále od pravdy. Ano, karoserie jsou většinou laminátové, a některé modely mají odpružení “napevno”, takže se skutečně budete cítit jako v motokáře, ale častěji se setkáte s propracovanějším designem. 

Ještě jinak. Nedávno jsem si zblízka prohlížel Suzuki Capuccino. K vlastnímu údivu jsem zjistil, že se jedná o tak promyšlené a dobře zkonstruované vozidlo, že bych podobný design čekal spíše u velkého sporťáku a ne kei caru. Nezávislé zavěšení vpředu? Ok, tak vzadu bude spíš asi tuhá… ale ne, tam je to taky nezávislé, kolem dokola celého auta jsou kola zavěšena na dvojitém lichoběžníku. Motor začíná na nápravě. Všechny ingredience pořádného řidičského auta jsou tam, jen se nesmíte stydět za to, že řídíte auto velikosti střešního boxu na lyže. 

Zmenšeniny klasických aut však svou technikou překvapí o to více. Dobře, jednoválcový čtyřtakt původem z malé čtyřkolky nebo čeho, to nikomu dech nevyrazí, ale můžete klidně mít i elektrickou verzi. Nezávislé zavěšení všech kol a plně nastavitelné odpružení, to už zní ovšem lépe. Hydraulické kotoučové brzdy s dvěma okruhy? A dokonce mají větrané kotouče a brzdiče Brembo! Dále vás čeká třeba hřebenové řízení, samozřejmě bez posilovače. Převodovka? Spalovací verze mají většinou poloautomatický tříkvalt. To vše stačí na rozpohybování zhruba 200 kg těžkého autíčka na rychlosti okolo 70 km/h. Ve standardním nastavení. 

Aby auto vypadalo jako auto, a taky tak fungovalo, dostanete navrch kompletní balík funkční elektroinstalace se světly, blinkry a klaksonem, a taky moc hezky zpracovaný interiér. 

To všechno zní moc hezky, ale přece jenom, hodí se to akorát pro děti. Nebo ne? Záleží na modelu, protože některé disponují nastavitelnou sedačkou a pedály, takže se vejde i dospělý člověk. To ovšem znamená, že si děti nezajezdí, protože tatínek jim bourák prostě ukradne a bude s ním jezdit do hospody. A bude při tom driftovat. 

Skoro mě až zaráží, kolik práce musel takový vývoj a výroba spolknout. Jenže právě teď přichází ta horší část, a totiž cena. Takto propracovaná vozítka totiž nejsou ani zdaleka levná. V zásadě se bavíme o cenách mezi 10 az 15 tisíc liber, což je rozmezí zhruba 286 až 430 tisíc korun, a za to už i u nás koupíte vozidla vpravdě řidičská. Je mi jasný, že tímhle jsem vám radost asi neudělal, nicméně nebuďte smutní a kochejte se pohledem třeba na naprosto fantastickou formuli připomínající speciály F1 ze 60. let. 

Nebo si můžete něco podobného postavit doma sami. A nebo třeba onen výše zmiňovaný CycleKart. Mimochodem, postavili jste si někdy sami doma nějaký podobný výtvor? Pochlubte se s ním v diskuzi!

Hezkou neděli vám všem přeje Autíčkář!

 

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

briza
13. ledna 2019, 21:51
0

Malý

reagovat
Kuře
předevčírem v 00:44
0

Nn, pro tebe stopro akorát:)

briza
předevčírem v 16:12
0

Jako vypadá to sice hezky, ale přecejen mě úplně neláká představa "auta" v němž budu plnit roli hlavní deformační zóny...

sumy
předevčírem v 20:58
1

To máš těžký. Ted jsem letěl že silnice (tímto zdravým kretena v Tiguanu, co raději jde do čelní srážky, než by zajel na svou část vozovky) a malem jsem břízy vyuzil jako deformacni zóny. Ale potvrdilo se, že z Brizou je vždy veselo, s dětmi jsme se zasmáli, vyhrabali se z 1,5m závěje a jeli dal.

briza
předevčírem v 23:07
1

Na chvíli mi až ztuhla krev v žilách. Úplně jsem slyšel praskat ty černobílý kmínky :,(

gramo
dnes v 10:17
0

Beztak všichni víme, že nejlepší zmenšený sporťák je miata :)
-
Komentář upraven 16. 1. 2019, 17:38:57

reagovat
Matěj Podhorský
dnes v 10:31
0

Ano, v téhle kategorii je nakonec miata opravdu nejlepší volbou :D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Mini Clubman COOPER S 2007
Mini Clubman COOPER S

2007 rok výroby
174 koní výkon
1 598 ccm objem

Pontiac Trans Sport  1992
Pontiac Trans Sport

1992 rok výroby
102 koní výkon
3 100 ccm objem

Chrysler LeBaron  1983
Chrysler LeBaron

1983 rok výroby
80 koní výkon
2 200 ccm objem

Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 147kW  2006
Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 147kW

2006 rok výroby
200 koní výkon
2 387 ccm objem

Buick LeSabre Limited 1990
Buick LeSabre Limited

1990 rok výroby
165 koní výkon
3 800 ccm objem