načítám data...

Nejšílenější aerodynamické prvky

Tuningové peklo! Tak často vnímáme různé aerodynamické prvky přilepené ke karoseriím automobilů, které začaly život jako poměrně obyčejná či dokonce elegantní auta. Jsou ale případy, kdy auto s takovou ozdobou vyjelo už z továrny.

zobrazit celou galeriiTopX: Nejšílenější aerodynamické prvky

O Lamborghini Countach už jsme si na stánkách Autíčkáře psali, automobil se postupem času měnil z elegnatního lehce vypadajícího stroje na přehlídku křídel, křidýlek a nástavců. Ostatně sama doba, ve které tyto úpravy vznikaly, přála podobným úletům, stačí zavzpomínat na ikony německého osmdesátkového tuningu.

 

Vždy existovaly firmy jako Ferrari, které se snažily přehnaným křídlům vyhýbat a místo přídavným prvkům vytvářely karoserie generující potřebný přítlak jako takové. Na druhé straně však byli a dodnes jsou i výrobci automobilů, kteří se v dodatečných vylepšeních přímo vyžívají. Toto je pět příkladů:


 

Rally | Rychlost musí být vidět

K autům, postaneným jako civilní verze rally speciálů, křídla tak nějak patří. Velká křídla. Zatímco lancia Delta HF Integrale si vystačila s malým nastavitelným spoilerem nad zadním oknem, Ford už vytvořil Escort coby ikonický dvouplošník.

A potom přišla éra Subaru a Mitsubishi. Já to do jisté míry chápu. Když se podíváte na standardní Mitsubishi Lancer, není to něco, co byste jako teenager chtěli mít pověšené nad postelí. A tak je potřeba takové auto náležitě olepit různými aerodynamickými prvky.

Nástavce prahů, mohutné nárazníky a především křídla. Protože přítlak je důležitý. Lanceru Evo se dokonce na střeše objevila sada malých aerodynamických prvků, která ve vysokých rychlostech usměrňuje víření vzduchu a pomáhá tak lépe využít zadní velké křídlo.

Prý je to tam nutně potřeba i v civilní verzi. Ale notak…


 

Mercedes-Benz AMG GT R | Málo křídel! Přidat! Schnell!

Mercedes má s šílenou aerodynamikou své zkušenosti. Po absurdně nastrojeném Mercedesu 190 Evo II už nám šílenosti jako CLK AMG Black Series ani nevyrazí dech. Je to jen drahé, nepohodlné a nehezké, ale podle mnoha recenzí to stejně nefunguje a taková auta nakonec jen pálí zadní pneumatiky.

Nyní však Mercedes postavil hezké auto. A to není něco, co se děje každý den. Sportovní model AMG GT se oproti předchůdci zbavil absurdních výklopných dveří a stalo se z něj vlastně velmi pohledné auto. Rychlé elegantní GT, přesně takové, jaké by měl Mercedes-Benz vyrábět.

Ale ne, elegantní karoserie je málo, je potřeba ji něčím ověsit. A tak vznikla verze AMG GT R. Místo hezkého výsuvného spoileru se na zádi objevilo velké výškové kormidlo a i všechno ostatní z aerodynamiky, co na autě bylo, se zvětšilo. A z elegantního GT se opět stalo… no prostě toto.

 

Pagani Huayra | karoserie v pohybu

 

Aerodynamika Pagani byla vždy pozoruhodná. Naše milovaná Zonda například – asi už neexistuje na její karoserii místo, kam by alespoň na jedné z mnoha verzí nebylo připavněno nějaké křídlo. Nebo alespoň křidélko. Aspoň malý kousek karbonu usměrňující vzduch k jinému proužku karbonu. A ty nejlepší verze mají křídla i nastavitelná.

Nový model Huayra jde však ještě dál. Jeho aerodynamické plochy se nastavují neustále. Vypadá to maličko komicky, klapky vpředu i vzadu se neustále přesouvají a působí to, jako kdyby je někdo zapomněl správně přišroubovat.

Na druhou stranu – ono to funguje. Auto si řídí přítlak i odpor vzduchu a umí toho využít ve svůj prospěch. Díky tomu je Huayra ještě rychlejší. A o to u supersportu tak nějak jde, že. 

 

Alfa Romeo 156 | originál překoná vaše představy

Alfa Romeo patří v oblasti designu mezi špičky. Ladné elegantní karoserie mají šmrnc, každá křivka, každý panel, vše je vysocháno téměř k dokonalosti. A Alfa Romeo 156 se v oblasti designu stala okamžitě ikonou. Oblá karoserie nepůsobí ani trochu oplácaně a to přestože jsou její boky dokonale hladké.

Když s prvním faceliftem přišla verze GTA, vrcholné provedení modelu 156, dali si designéři velmi záležet na tom, aby auto bylo sice na první pohled rozpoznatelné od obyčejných modelů, avšak neztratilo na své kráse. Alfa 156 GTA tak dostala jiné nárazníky, jiné prahy, ale žádné křídlo. Přesto jste možná již Alfu 156 s obrovským křídlem na víku kufru viděli. A možná jste si říkali, jak nesmyslné je a proč si jej tam proboha někdo připevnil.

Je to překvapivé, ale toto obrovské divoce tvarované křídlo, které velmi pravděpodobně stajně žádný přítlak negeneruje, je originální díl. Takto jste si Alfu 156 skutečně mohli objednat.

 

Aston Martin DB11 | Bez křídla je to stejně nejlepší

 

Pozoruhodné přitom je, že mnohá skutečně rychlá auta jako třeba hypersport La Ferrari či ikonický McLaren F1 se obejdou bez křídla. Důmyslná práce designérů ve spolupráci s konstruktéry totiž dokáže vykřesat přítlak z tvaru karoserie jako takové, proto není potřeba dodatečně montovat další díly.

Aston Martin DB11 se s potřebou vyššího přítlaku na zadní nápravu vypořádal po svém. Vzduch obtéká zadní okna vstupuje otvorem za oknem dovnitř a skrz ukryté kanály se dostává až se spioleru ukrytému uvnitř ve víku kufru. Celé je to krásně ukryté, funkční a přesto čisté.

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
02. března 2019, 14:50
0

Ty jo... tak teda nevím Hamster, ale mě zrovna tyhle křídlatci přijdou super:)
Snad až na tu Alfici a AMG GT R...
Ale zrovna dvouplosníkovej Escort nebo ten černej Medvěd jsou parádní;)
-
Komentář upraven 2. 3. 2019, 14:50:49

reagovat
Ju
Junior
02. března 2019, 15:02
1

Tuningové peklo? NEIN! KŘÍDLO MUSS SEIN!!

reagovat
beastar
02. března 2019, 15:26
2

Ty plošky na Huyaře jsou sice podivné ale efektní. Koukal jsem kolik času a tisíců km věnovali tomu vyvoji. A přesně jen proto aby to bylo skutečně funkční a auto bylo rychlejší. Zatím co většina Zond spoléhá na prkno. A působí tak trochu pubertálním dojmem.

To křídlo na 156 vídám na pětce. Stříbrná Alfa tam víc stojí než jezdí. Ještě má do boku lepený obří červený pruh ke křídlu od předu. Vždycky sem si říkal... No tohle ne. Escort se mi líbí dodnes. Krásně to odlisilo plebs verzs od topu a celý auto zraje jak víno.

A Jendo i když MB nerad. Amg gt R je super. Teda super pokud se jako spolujezdec rádi barvite do barvy karoserie. Je k podivu že na tom není něco metr vysoký jak lavička z parku.

reagovat
Nimrod
02. března 2019, 15:44
0

190 evo je pro mě jeden z nejhezčích mercedesů, fakt se mi hrozně moc líbí... podobně jako e9 3.0 csl, její křidýlko na střeše usměrňující vzduch na zadní křídlo je nádherný prvek

reagovat
Knightrider
02. března 2019, 17:49
8

Když se řekne mega křídlo, tak se mi automaticky vybaví 1970 Plymouth Superbird. Aerodynamika je tam do naprosté šílenosti, ale prý to fungovalo. Je to tak bizarní, až se mi to líbí, ale ceny těchhle aut jsou v řádech mnoha milionů.

reagovat
Bigg.I
02. března 2019, 23:12
0

přesně tohle auto jsem čekal na první pozici. Někde jsem snad četl, že to křídlo bylo tak obrovský, aby se dal normálně otevřít kufr, že prý ty nascar auta v té době to nějak musel splňovat. Co je na tom pravdy?

Osobně miluju "aerodynamické" prvky na Mustangu Mach 1 1971

http://image.mustangandfords.com/f/9111573+w650+h650+cr1+st0/mump_0504_1z%2B1971_ford_mustang_mach_1%2Bdriver_side.jpg

beastar
03. března 2019, 03:46
0

Jo je to nádherný křídlo a vzácnost. 1920 kusů. Jen k tomu co píše Knightrider... ač to je pravda. Tak v řádech mnoha milionů je dost nadnesené přestože je to pravda. Ten z obrázku nahoře je ze sbírky Raye Evernhama číslo auta 637. A byl prodán loni za necelé 4 mio CZK. Což mi jako zase při cenách věcí jako Zonda a tak dále nepřijde nic světovýho. Každopádně "King" je dle parametrů slušný king i na reálný silnici. Kdyby to nemělo volant jak kormidlo Titanicu ani bych se s tim nebál... Jinak nechci dělat znalec kterým fakt u těhle aut nejsem, ale to s tim kufrem bude asi pověra Bigg.

Co mě spíš zaujalo že je to první auto pořádně testovaný ve aerodynamickym tunelu a navrhnuté ve spolupráci s počítačem. Respektive za jeho využití.

Tomáš Trýska
03. března 2019, 08:24
1

Pověra to není. Tehdy NASCAR byly skutečně závody sériových aut s pár úpravami. A aby tenhle úkol splnil i Superbird, tak ho museli dělat sériově. Aby ho někdo vůbec koupil, tak musel mít všechny víka funkční, tedy i víko kufru. Ostatně když ten kufr otevřeš, tak mezi okrajem víka a křídlem je asi jen centimetrová mezerka.

beastar
03. března 2019, 18:44
0

Aha. Vidíš to zní logicky. Jak sem psal znalec fakt nejsem:) Co sem dohledal tak to byla taková epizoda. Respektive rok na to se změnily pravidla a s tím i pozadavky3 na auta.

GanGreen
02. března 2019, 19:20
1

Až na tu Alfu jsou to všechno příklady moc pěknejch okřídlenců :) ještě se mě vždycky líbila Celica gt-four s tím velkým kridlem (y)

reagovat
sumy
03. března 2019, 08:05
2

Opět se větru s pajerem :-) To křídlo na autě do terénu s ropou s 92kW je taky dobrej vtip. Ano, je to originál fabricka verze. Ale žena vždy toužila po autě s křídlem, tak ho má :-D

reagovat
GanGreen
03. března 2019, 12:47
0

já myslim že supr! prostě pajero EVO, chápeš... :D

sumy
03. března 2019, 16:36
0

Pozor, dělal se i tovární bodykit na rádoby evo a dávali to na obyčejnou 3,5 cca 200hp, tedy o 1/3 slabší než evo. Už jen blatniky to auto rozšiřují o rovných 100mm.

GanGreen
03. března 2019, 16:55
0

abych pravdu řekl, tak 200k krátký pajo s timhle bodykitem by mi ani nepřišlo něják "trapný"... šak to už je pěknej příděl na takovej offroadik :)

PepaSFI
03. března 2019, 19:39
0

ono to sice může vypadat divně ale svůj význam to mít může. Ne že by to generovalo nějaký přítlak nebo co ale může to vylepšit obtékání vzduchu kolem té bedny, což je obecný problém nejen tohohle ale i spousty hatchbacků, s nějakým efektem třeba ve spotřebě paliva nebo i jiným. Třeba u Fabií ten "spojler" na zadní hraně silně omezil strašné špinění zadku. U aut na rally ty křídla taky nejsou ani tak o přítlaku jak u formule, ono se tam stejně v zatáčkách jezdí obvykle rychlostma kdy to žádný přítlak nevyrobí. Hlavně to mění to proudění vzduchu takže to může v rychlých pasážích trošku pomoct a taky to stabilizuje auto ve skocích a nerovnostech. Což bývá někdy vidět na záběrech z tratí kdy auto co si poškodí spojler ve skoku letí všelijak, jen ne rovně.

MB
MBMB
03. března 2019, 20:25
0

Po nějakém zkoumání to na tom Pajeru vypadá jako opatření proti špinění zadního skla. Při pohledu shora i zdola člověk zjistí, že tam je kanál, která nasměruje vzduch dolů podél zadního skla, čímž se tradičně předchází tomu špinění, přestože to zhoršuje odpor a dost možná i zadní vztlak. Ale pro off road to dává smysl. To samé udělali i na jiné generaci, našel jsem fotku, kde je to velmi dobře vidět.

sumy
04. března 2019, 05:33
0

Tohle je něco jiného, to je aftremarket. Tohle je proti spineni a pro tahání anhengru s koněma a jinejch velkých vozejku. Nedelam si ikuze, ze to křídlo tam není vůbec z jinýho důvodu, než fakt na parádu. To ani při skoku ty 2t mrše nepomůže :-)
Jinak, ono ani těch 200hp není nic moc.Ale jo, jede to už hezky. Kratky převodovky... když se nafta naladi ke 400hp, stejně udělá 100max za cca 10s. :-) Prostě to není formule.

krab
03. března 2019, 08:58
0

Nejlepší bylo velký křídlo na Favorita, jedno pod zadním oknem a jedno nahoře a zadní okno celý pokrytý žaluzií. :)

Tady až na Alfu jsou to příklady hezkejch sporťáků, hlavně 190 2.5-16 EVO II to je nádherný kus techniky...

Ještě trochu komicky vypadalo velký zadní křídlo, taková ta vanička na Škodě 130L/R nebo její replice, ale s rozšířeným bodykitem to tomu tehdy sedlo. Náš soused jednu takovou měl, když jsem byl malej kluk.

reagovat
Faust54
03. března 2019, 11:49
0

Ty jo, nějak zrovna nevím. Krom Alfy a MB GT R jsou to ikonecké prvky a krásné vozy, které designově ty křidélka, blatníky apod. vozy dotváří.

reagovat
AnGeor
03. března 2019, 14:06
1

AMG GT neni GT ale sportak a to jste jeste asi nevideli verzi GT-R PRO

GT od MB je S coupe a tam zadna kridla nejsou

A jenom pro upresneni, ta Impreza na fotce je bud WRC a nebo WRC wannabe body kit od nejakeho tunera...

reagovat
Moses
03. března 2019, 15:07
0

Nejsilenejsi? :D

Vela ludi nevie, ze Frank Stephenson chcel dat na tu Cossie este jedno kridlo...

reagovat
Moses
03. března 2019, 15:12
0

A este jedna sialenost mi hned napadne - Thema 8-32 :D

Moses
03. března 2019, 15:13
0

Kua, nefunguje tu gif :(

sumy
03. března 2019, 16:32
1

Ten eskáč už spíš vypadá jak knihovna :-D

PachezZ
03. března 2019, 23:44
1

Na tý Themě to vypadá super z boku... zezadu už ne :) ale mám tyhle schovaný křidélka rád :)

custom1
04. března 2019, 07:13
0

Escort tady proběhl, ale co třeba legendární Sierra XR4?

reagovat
custom1
04. března 2019, 07:14
0

...

R0ck
05. března 2019, 11:29
0

Nové Gčko od brabusu koukám taky dbá na pořádnej přítlak :D

reagovat
Sh
Shock
06. března 2019, 08:06
0

U některých aut samozřejmě zbytečnost, ale u některých dodává šmrnc :) Např to AMG se mi líbí více s křídlem.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 3,7 V6 Kabrio 2014
Ford Mustang 3,7 V6 Kabrio

2014 rok výroby
309 koní výkon
3 731 ccm objem

BMW Řada 1 116i 2005
BMW Řada 1 116i

2005 rok výroby
85 koní výkon
1 568 ccm objem

Oldsmobile Cutlass 1972 V8 5,7 1972
Oldsmobile Cutlass 1972 V8 5,7

1972 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Caprice 2-door coupe 1969
Chevrolet Caprice 2-door coupe

1969 rok výroby
300 koní výkon
5 700 ccm objem

BMW Řada 3 E30 325i 1986
BMW Řada 3 E30 325i

1986 rok výroby
170 koní výkon
2 494 ccm objem