Vznětové motory nemají v dnešní době vůbec lehký život. Kdejaká evropská metropole straší nízkoemisními zónami a zákazem vjezdu, emisní normy je pomalu likvidují, spotřebou se často už zážehové motory dokážou vyrovnat a složitost dieselů se všemi emisními systémy už často vymaže i veškeré ostatní výhody. Jediné odvětví, kde ještě nafta válí, jsou tak pracovní stroje a kamiony.
Nejinak je tomu i za oceánem. V Severní Americe v osobních vozech těžko najdete naftové motory, v pickupech pomalu dožívá. Nafta je v tamních podmínkách dražší než vysokooktanový benzín a provoz naftového Golfu se tak často nevyplatí. V kamionech však naftové motory stále mají své místo díky vysokému kroutícímu momentu a solidní spotřebě.
Lídrem na trhu vznětových motorů pro kamiony a komerční vozidla je americký Cummins. Firma s více než stoletou tradicí produkovala po celou svou historii naftové motory, ale v posledních letech si uvědomuje změnu nálady ve společnosti. V jejich nabídce tak najdeme i motory předělané na zemní plyn, dokonce experimentovali i s vodíkem, ale zážehový motor byste u Cumminsu nenašli.
Až donedávna, kdy firma představila svůj první zážehový motor z oblíbené řady B6.7 s označením Octane. Jedná se o řadový šestiválec produkující 224 kW a 895 Nm, který míří do středně velkých komerčních vozidel. Díky tomu, že nejde o diesel, odpadá celá řada emisních zařízení, které i v USA musí dnešní vznětové motory mít, například filtr pevných částic, vstřikování močoviny a další. B6.7 Octane si vystačí jen s katalyzátory, což firmám přináší úsporu na servisu, ale zároveň i větší klid.
Výhodou Octane je i schopnost jezdit na nejzákladnější benzín s oktanovým číslem 87, který řidiči najdou na každé benzínce – což u nafty nebývá pravidlem. Zároveň nabízí i solidní výkon srovnatelný se vznětovými sourozenci, jak lze vidět na tabulce výše – novinka ztrácí pouze v nižších otáčkách, ale rozdíl je relativně zanedbatelný a výhody by mohly pro většinu aplikací převážit. V těžkém trucku se však zážehových jednotek v blízké době nejspíše nedočkáme.
A kde se novinka objeví poprvé? Kenworth zároveň oznámil, že nový motor přijde v blízkých měsících do nabídky modelů tříd 5-7 – tedy modely T180/T280, T380/T480 a K270/370. Výrobce motoru Cummins novinku zaměřuje na široké portfolium komerčních vozidel, jako jsou školní autobusy, rozvozové dodávky a jiné.
zdroj: Tisková zpráva Cummins a Kenworth









