načítám data...

Volkswagen Multivan 6.1 Comfort Line: Vrchol rodinného luxusu

Vybavený Multivan s nejsilnějším motorem a čtyřkolkou je vážně skvělé rodinné auto. Je tu ale jeden háček...

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Volkswagen Multivan 6.1 Comfort Line: Vrchol rodinného luxusu

Legendární dodávka od Volkswagenu je tu s námi už od roku 1950. V loňském roce se představila ve verzi 6.1, která kromě několika designových úprav přiváží i zmodernizovaný digitální kokpit a pár dalších vychytávek. Na poli užitkových aut jde o fenomén s neotřesitelnou pověstí. Transportery slouží jako sanitky, popelářská auta, používají je rozvážkové služby. Obstojí původně ryze pracovní auto v roli rodinného vozu?

Používání plnohodnotných velkých dodávek jako rodinných aut je v poslední době na vzestupu. Narozdíl od velmi kompromisních osobních verzí “plecháčů” z přelomu tisíciletí totiž nabízejí komfort srovnatelný s osobákem, nebo MPV, ale přidávají i ohromný vnitřní prostor. A navíc se jejich flotilové emise počítají mezi “užitkáče”, ne osobáky. Jenže není v tom nějaký háček? Opravdu by teď měly mnohodětné rodiny houfně přesedat do dodávek? To se pokusím zjistit za volantem té “nejosobnější” dodávky od Volkswagenu – Multivanu v plné výbavě.

Foto: Jakub Pospíšil - Autíčkář.cz

Už na první pohled je jasné, že tohle není jen tak obyčejné auto. Dvoubarevné lakování a příplatková kola dokážou společně s full led světly ozvláštnit jinak maximálně utilitární karoserii tak, že se za vozem leckdo otočí. Jasně, pořád je to z jedné strany zkosený kvádr na kolech, ale sluší se říci, že velmi pohledný kvádr. Nové detaily jako ozdobná lišta u světel s označením modelu, nebo přední maska opticky rozdělená na chromovanou a černou část pak zdárně maskují fakt, že základní designové linky vozu se už pěkných pár let prakticky nemění.

K testu jsem dostal prodlouženou verzi s nejsilnějším dieselovým dvoulitrem o výkonu bezmála dvou set koní, čtyřkolkou a sedmistupňovým DSG. Ani při plném obsazení vozu nechybí výkon a ochotně akceleruje i v dálničních rychlostech, což je u vrcholné motorizace asi očekávatelné a žádoucí. Stran výkonu je tedy vše v pořádku, občasné letargické rozjezdy způsobené DSG převodovkou se dají eliminovat poněkud humpoláčtější prací s pedálem (čtěte: po důrazném dupnutí na plyn to umí i hrabat). Reálná spotřeba lehce pod deseti litry na sto kilometrů je vzhledem k velikosti auta, čtyřkolce, výkonu a automatu naprosto akceptovatelná.

Foto: Jakub Pospíšil - Autíčkář.cz

Naladění podvozku považuji na poměry dodávek za opravdu příkladné. Často se setkávám s názorem, že etalonem je v téhle kategorii Mercedes třídy V, ale osobně mi jeho rozměklý, houpavý a poněkud nečitelný podvozek moc nevyhovuje. Možná je trochu pohodlnější pro posádku, ale jako řidič jsem měl vždycky pocit, že zvláště na zátáčkovitějších cestách nebohý automobil převrátím do škarpy. Volkswagen je sice trochu tvrdší, takže si občas poskočí na větších dírách, ale do zatáček s ním jde najíždět mnohem rychleji a jistěji.

Vlastně se dá za jízdy až překvapivě snadno pozapomenout, že člověk sedí za volantem 5,3 metru dlouhé dodávky. Naštěstí jsou dostatečně dimenzované i brzdy, takže i tyto situace se dají řešit s grácií. Akorát se připravte na to, že ze zadních sedaček se mohou ozývat nějaké ty námitky.

Foto: Jakub Pospíšil - Autíčkář.cz

“Osobákovému” dojmu přispívá i ergonomie místa řidiče. Jasně – sedí se tu jako v dodávce, takže trochu “židličkově”, ale volant je docela malý a svisle umístěný a nálož komfortní výbavy a asistentů rozhodně nepřipomíná nějaké rurální užitkové vozy. Dokonce i často kritizovaných neměkčených plastů je tu mnohem méně, než bych v dodávce čekal. Tohle je zkráta automobil pro rodinu, žádný dělnický pekáč.

Hlavním trumfem Multivanu je ale zadní část interiéru. Na první pohled se možná zdá osazení dlouhé karoserie “pouhými” sedmi sedačkami jako zbytečné mrhání přepravní kapacitou, ale stačí opustit sedadlo řidiče a prolézt uličkou dozadu a hned je jasné, v čem tkví výhody tohoto uspořádání. Prostřední dvojice samostatných sedaček spočívá na točně, lze je tedy zaaretovat i proti směru jízdy, samozřejmě se libovolně sklápějí a posouvají vpřed i vzad, cestující na nich mají k dispozici područky zrovna tak, jako na předních sedadlech. Rozhodně nejde o nějaké tvrdé neforemné pryčny, tohle jsou fakt pohodlná křesílka

Foto: Jakub Pospíšil - Autíčkář.cz

Zadní lavice se taktéž posouvá v kolejničkách, její akční rádius je prakticky v celé délce nákladového prostoru, od zadních elektricky ovladaných vrat až po opěradla předních sedadel. Hlavní párty trik okoukal tenhle malý gauč z amerických conversion vanů – snadno ho totiž lze sklopit do roviny, čímž se změní v pohodlné lehátko. Jasně, americké dodávky to sice umí elektricky, ale nebuďme puntičkáři. Dlouháni si pak mohou vzniknuvší postel prodloužit ještě sklopenými prostředními sedadly – ty výškově přesně navazují.

Není to ale jen o funkčnosti, ale hlavně o provedení. Dodávek, které mají variabilní interiér je totiž na trhu docela dost. Volkswagen je ale dotažený ergonomicky a uživatelsky téměř k dokonalosti. Na způsob, jak si otočit sedačku do protisměru, posunout zadní lavici dopředu, nebo sklopit opěradlo do roviny tu na první dobrou přijde i dítě, které nikdy předtím Multivanem necestovalo (otestováno prakticky na mém desetiletém bráchovi). 

Foto: Jakub Pospíšil - Autíčkář.cz

A pak tu jsou na první pohled nenápadné, ale velmi důležité detaily. Kolejnice, ve kterých sedačky jezdí, mají uzavřený decentní design, takže jejich lišty nepůsobí jako podlahové kotvy na materiál, v kabině je přijemně měkký koberec, nechybí tu integrované roletky, dostatek 12V zásuvek, výdechů klimy, nebo lampiček pro osvětlení kabiny. Není to nijak zvlášť okázalé, nebo luxusní – na to je tu V-Class od Mercedesu. V Multivanu je interiér prostě “jen” funkční, dokonale domyšlený a spíše, než pro aby připomínal business jet se snaží být maximálně přívětivý pro rodinu. Dětská sedačka integrovaná do sedadla pak tento dojem jen podtrhuje.

Jenže jak už to tak bývá, za dokonalost se platí a tím se pomalu dostáváme k hlavnímu úskalí testovaného Multivanu. S čistým svědomím mohu říci, že to je pravděpodobně nejlepší rodinné auto, kterým jsem dosud jezdil. Bylo by ale zcestné se domnívat, že jde cenově o alternativu ke kombíkovému Passatu. Tohle je zkrátka vyšší liga. Cenu přes milion by tu tipoval asi každý, přes milion a půl možná také.

Tohle konkrétní auto vyjde podle konfigurátoru na skoro 2 400 000 (a to jsem tam nenaklikal všechnu výbavu, některé prvky si vzájemně nerozumí). Přihoďte k tomu rozšířenou záruku a servisní balíček (který k tak drahému autu prostě chcete) a jsme na více, než dvou a půl milionech za sice skvělou, ale pořád “jen” rodinnou dodávku. 

Jenže – konfigurátor je, jak jsem se záhy dozvěděl, jen jedna strana mince. Užitkové Volkswageny jsou natolik specifikovatelná a tvárná auta, že se jen na základě internetových zaklikávacích formulářů prostě nenakupují. Reálná prodejní cena testovaného auta je tak ve skutečnosti o dost nižších 1 932 374,- Kč. Když pak vstoupí do hry ještě nějaký ten akční model, dokáže být cena nakonec opravdu zajímavá. 

Foto: Jakub Pospíšil - Autíčkář.cz

Multivan je zkrátka kult. Právem získal svojí pověst dokonalé osobní dodávky a příznivce má napříč všemi svými generacemi. Stačí se podívat do inzerce. Desetileté ojetiny stojí mnohdy stejně, jako třeba nový Citroën Spacetourer. Multivan “v plné” tak nakonec zůstává (s vydatnou porcí nadsázky) takovou Toyotou Century mezi dodávkami. Je zvenčí poměrně nenápadný, uvnitř neokázalý, ale velmi dobře udělaný, ale má svoji cenu. Zda za to opravdu stojí nechám už na zvážení každého z vás.

 

Verdikt

Volkswagen Multivan 6.1 v prakticky plné výbavě je téměř dokonalé rodinné auto. Opravdu mě nenapadá nic zásadního, co bych mu mohl vytknout. Je pohledný, dobře vybavený, pohodlný, promyšlený, variabilní, prostorný… Tohle auto prostě chcete. Na první pohled může být zarážející cena, vnímáme-li Multivan jako dodávku. Ale tohle je spíš hodně velké a luxusní MPV a tam jsou ceny ke dvěma milionům vlastně celkem běžné.

Foto: Jakub Pospíšil - Autíčkář.cz

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1968 ccm
Výkon: 146 kW, 199 koní
Převodovka: sedmistupňová automatická DSG, pohon všech kol
Maximální rychlost: 197 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 12,9 s 
Hmotnost: 2509 kg 
Průměrná spotřeba (udávaná): 7,2 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 9,7 l/100 km
Ceníková cena testovaného vozu: 1 932 374,- Kč
 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Tr
Trewis
14. května 2020, 10:52
6

Dodávka pěkná, ale ta cena je dost úlet, kterému nepomáhá ani současný kurz. Kvality se ji jistě nedají upřít, ale myslím že za louží přece jen dělají lepší rodinné dodávky. Od 2021 má Chrysler Pacifica k dispozici AWD, spolehlivý pentastar 3,6 V6 a ta spotřeba nebude o tolik jinde. Interiér dle mého útulnější, entertaiment pro děti připraven a nové to vyjde na cca 1,5mio.

reagovat
esmo
14. května 2020, 11:26
0

Ale je to pořád jen Chrysler, a to si u nás málo kdo koupí, kdo má 2,5mil na rodinné auto. Já bych to taky neudělal.

Jakub Pospíšil
14. května 2020, 11:59
0

Jenže kdo reálně investuje 2,5 milionu vyhrazených na "rodinnou mobilitu" do jedné dodávky? Mnohem logičtěji tu působí něco jako Santa Fe v plné, Citigo iV a třeba Miata. A ještě zbyde pár tisícovek na roadtrip.

esmo
14. května 2020, 12:07
0

Tady to působí možná logičtěji, ale v běžném světě zámožnějších lidí to tak rozhodně nefunuje, to víme žejo :D
Známej má nový Viano, protože celá rodinka hodně sportuje a můžou si dovolit jezdit na hory nebo cyklovýlety několikrát ročně, pak takové auto rozhodně dává smysl. Sobě pak koupil posledního Mustanga...

Jakub Pospíšil
14. května 2020, 12:11
0

Tam si myslím, že je kruciální ta poslední věta :)
Dobře, ten výběr nahoře je prostě takové "první tři auta co mě napadly", ale víš co tím chci říct.

esmo
14. května 2020, 12:19
0

Já vím, 2,5mil je za auto téhle kategorie hrozně moc, mohlo by se to rozvrstvit do vícero "rozumnějších" vozidel.
Ale já bych řekl, že je to halvně o prioritách. Pokud někdo Multíka za tolik peněz využije a líbí se mu, tak ať. Kupce si to najde a já se za tím vždycky rád na silnici otočím :)

Fa
Fandatik
14. května 2020, 18:25
0

A nepřijde vám, že když už chce dát někdo 2,5mio za dodávku, že je tenhle Mulťák málo echt?
1) V článku to sice není zmíněno, ale předpokládám plebejské DCC jako může mít i Sup. Namísto vzduchového podvozku. Zejména při 2,5 tuny hmotnosti.
2) Toto je možná jen můj problém s DSG, ale do bussines jet patří hydro.
3) Kde je natáčení zadní nápravy? Teda pokud ji testovaný model nemá.
Na nějaký kultivovanější motor (rozuměj V6 benzín) už není politicky doba.

Nástupce Vclass má být brzy. Jen zvědav s čím přijdou.

Wa
Wakantanka
14. května 2020, 19:19
2

Fakt "obdivujem" toho, kto za tieto peniaze nevezme radšej Vclasse. Z tejto T4 ani 35 FL luxusné vozenie proste neurobí.

Knightrider
14. května 2020, 18:12
4

Kdepak Multivan. To chce Chevy Van. :-D

reagovat
Sa
Sato
14. května 2020, 18:47
3

6.1 vyzera ako oznacenie objemu motoru, ale to sme asi v zlom koncerne ze :-) Kazdopadne cena je joke samozrejme, chcel by som vidiet predajne cisla. S tymi vsekymi testami suv a teraz tato nadhera, to uz by ste si mohli spravit spinoff dodavkar.cz :-)

reagovat
Kuře
14. května 2020, 20:01
2

Náhodou, dodávkáře bych četl, dneska jsem se po dlouhé době projel tranzitem a pořád mě to strašně baví:)))

whitenight
20. května 2020, 16:15
0

Já bych z tý ceny nedělal vědu, kupce si to v pohodě najde, prostě si to vemou na firmu na leasing, aby někde utopili peníze.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang BIG BLOCK / 1 ze 67/ V ČR 1968
Ford Mustang BIG BLOCK / 1 ze 67/ V ČR

1968 rok výroby
270 koní výkon
6 400 ccm objem

Ford Mustang FASTBACK/TOP STAV / Na cestě 1967
Ford Mustang FASTBACK/TOP STAV / Na cestě

1967 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Ford Mustang SHELBY GT350 ORIG./MAN/ V ČR! 1968
Ford Mustang SHELBY GT350 ORIG./MAN/ V ČR!

1968 rok výroby
270 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Puma 1.7VCT 2001
Ford Puma 1.7VCT

2001 rok výroby
123 koní výkon
1 700 ccm objem

Mercury Park Lane Convertible 1959
Mercury Park Lane Convertible

1959 rok výroby
325 koní výkon
7 050 ccm objem