načítám data...

Příchod čínských aut má způsobit revoluci na trhu. Zatím to však nevypadá tak žhavě

16. září 2022, 08:26 Daniel Borský Recenze & testy

MG ZS je naší první reálnou zkušeností s čínským vozem. Není špatné, ale do zavedených výrobců mu ještě hodně schází.

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Je téměř pravidlem, když se někde ve společnosti zmíním, že píšu o autech, tak přijde smršť otázek. Už jsi řídil tohleto. A tamhleto. A jel jsi takhle rychle a co tohle a tamto? Na většinu takových otázek už tak nějak automaticky odpovídám ano. Nicméně někdy začátkem tohoto roku, mě jedna taková otázka překvapila a musel jsem na ni odpovědět negativně. Zněla velmi jednoduše. Už jsi někdy řídil čínské auto? No, to se mi vážně nepoštěstilo. Čínská auta jsou takovou malou chimérou. Často se o nich mluví, že udělala ohromný pokrok. Prý to nebude dlouho trvat a podmaní si celý evropský trh, protože nabídnout naprosto nepřekonatelný poměr ceny a výkonu. Všechny tyhle věci už pár let slýcháváme, ale zatím je nebylo jak ověřit. Až na malé výjimky se do Evropy zatím žádné čínské auto nedostalo, takže nebylo jak zjistit, co je pravdy na těchto tvrzeních. Až doposud. To se tak jednoho krásného dne stalo, že značka MG oznámila vstup (či snad návrat?) na náš, potažmo evropský trh. Co je to za blbost, vždyť MG není žádná čínská značka, říkáte si? No, už nějaký ten pátek je, patří do holdingu SAIC a auto, na které se právě díváte, vzniklo kompletně v Říši středu. Byť MG tvrdí, že finální ladění a některé vývojové práce probíhaly ve Velké Británii, je to rozhodně první čínské auto, se kterým mám osobní čest. Dokázalo mě přesvědčit o svých kvalitách?

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Automobilový svět je plný předsudků. Nejčastěji se tyto předsudky šíří od lidí, kteří s danou věcí mají pramalou, či spíše žádnou zkušenost. Přiznávám, že vůči čínským vozům jsem měl jisté předsudky i já. Zcela jistě byly způsobeny faktem, že jsem neměl dostatek informací. Naposledy, když jsem viděl čínské auto, tak vypadalo dost divně, uvnitř to smrdělo laciným lepidlem a jednotlivé části interiéru odpadávaly, když se na ně člověk jen křivě podíval. To bylo zhruba někdy před 15 lety na jednom autosalonu. Nebyl jsem si proto jistý, co přesně mohu v tomto směru očekávat od MG a spíš jsem se připravoval na méně pozitivní stav.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Realita však byla jiná. MG ZS je auto, které na první pohled vypadá naprosto normálně. Vlastně i na ten druhý a třetí. Vnějším designem nikterak nevybočuje z řady, což je možná dobře. Musím říct, že jsem očekával jistou extravaganci, ale ZS je zcela konzervativní vůz. Přestože nevypadá jako dokonalá kopie jiného produktu, což se Číňanům občas stává, přistihnul jsem se, že jednotlivé designové prvky už jsem někdy někde viděl. Je to taková lehká skládačka, tu vidím Mazdu, jinde zase Hyundai, místy Ford atd. Ale jako celek to funguje asi lépe, než bych původně očekával. Rozhodně se nedá říct, že by to bylo na pohled ošklivé auto. Jen takové lehce zaměnitelné. Trochu pomáhá i výrazná oranžová barva, která přitahuje pozornost. Snad jen velikost kol je na dnešní dobu nezvykle malá. Lehce zapadají a k vyšší stavbě karoserie by se možná hodila nějaká větší. Na druhou stranu, zase ušetříte při nákupu nových pryžích a to se počítá.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Ještě větším překvapením pro mne byl interiér, který je… no, prostě úplně normální. Všechny plasty lícují, jak mají, nikde nic neodstává, neupadává, povrchová úprava jednotlivých prvků vypadá překvapivě hodnotně, nikde nic nesmrdí. Tohle je docela jiný zážitek, než jaký jsem si z čínského vozu odnesl posledně. Dokonce si říkám, že na danou cenovou kategorii, je to možná až zbytečně hezké. Kruhové výdechy ventilace, dobře padnoucí volant, zajímavý dekor palubní desky, kožené čalounění, měkčené plochy, kde se člověk nejčastěji dotýká, to všechno působí docela fajn. Před sebou máte digitální přístrojový štít a centrální displej infotainmentu, což jsou hlavní prvky vnitřku. MG ZS je také až překvapivě prostorné, navzdory menším vnějším rozměrům. Nějakým kouzlem se povedlo vymyslet i docela objemný kufr (448l), což jistě osloví mnoho našinců. Dalším silným argumentem na zákazníky bude i bohatá výbava. Navigace, tempomat, vyhřívání sedaček, bezklíčový vstup, elektrické nastavování sedačky řidiče a mnoho jiných věcí. Začíná to vypadat jako lákavá nabídka, že? 

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Má to vůbec nějaký háček? Ano, jasně, že má, ostatně skoro jako všechno. Jsou tu totiž věci, které se projeví až po pár dnech užívání a nemile překvapí. Tak třeba přehřívání interiéru. Nevím, do jaké míry používají u MG tónovaná skla, ale vnitřek vozu se na přímém slunci zahřívá extrémně rychle. Teplo sálá skrze skleněné plochy a není to úplně příjemné. Tím spíš, že klimatizační systém není tak výkonný, jak by asi měl být. V ceníku se sice dočtete, že klima je digitální, ale to znamená, že ji můžete ovládat skrze infotainment. Zcela manuálně. Uživatelské prostředí je velmi jednoduché, až tak, že jednodušší ani být nemůže. Máte tam tři karty pro jednotlivé funkce a nějaké nastavení, nic víc nehledejte. Bohužel nenajdete také žádné tlačítko zpět, takže pokaždé, když zaplujete někam do menu, nemůžete se vrátit o stupeň zpátky, ale odskočíte rovnou na domovskou obrazovku, což je trochu otravné. Stejně jako nenadchne jistá zpomalenost systému. Digitální přístrojový štít také zrovna nehýří možnostmi nastavení, ale základní informace tak najdete. Tedy až na vnější teplotu. Tu nenajdete v celém voze, už si ani nepamatuji, kdy jsem v autě neviděl teploměr. To muselo být snad ještě v devadesátých letech. Budiž malou útěchou, že si můžete zkontrolovat teplotu každé pneumatiky, tu totiž auto zobrazit umí. Zarazilo mě také chování některých elektronických pomocníků. Auto má disponovat světelným senzorem pro rozsvěcení světel. Za celý týden jsem však nepřišel na to, jak funguje. I když jsem měl přepínač v poloze auto, hlavní světla se rozsvítila s každým nastartováním. Když jsem se manuálně vypnul a opět nechal v poloze auto, tak se nerozsvítila ani při vjezdu do tunelu. Další takovou záhadou byl lane assist. Ten prý auto má, dokonce je tam i nějaká taková položka v menu infotainmentu. Za celý týden jsem však nezaznamenal jeho funkčnost, i když jsem se snažil sebevíc vyvolat nějaký ten zásah. Na druhou stranu, to bude pro většinu lidí spíš plus. A pak tu máme sedačky. Ty jsou překvapivě pohodlné i pro větší postavy, ale příšerně se v nich potí prd…záda. Fakt stačí asi pět minut a po zádech vám stékají vodopády potu. Rozhodně by té syntetické kožence pomohla nějaká perforace, nebo prostě udělat látkový střed.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Pod kapotou oranžového MG se ukrýval přeplňovaný tříválcový litr, jakožto vrchol nabídky. Konzervativnější zákazníci mohou volit atmosférickou jednapětku o podobném výkonu, s vyšší výbavou se však automaticky pojí menší tříválec. Ten je vybaven manuálním šestikvaltem či automatem. Já k testu dostal klasickou kvedlačku. Z uživatelského hlediska není malému motoru příliš co vytknout. Výkon je dostatečný, jen si musíte počkat aspoň na takových 1800 otáček, pod nimi se neděje vůbec nic. Nicméně elán začne malý motůrek ztrácet až za dálničním limitem. Velmi příjemně jsem byl překvapen z celkové kultivovanosti agregátu. Je klidný, tichý a vůbec bych mu netipoval jen tři válce. Je to agregát, který vyvinul koncern GM a mohli jsme se s ním setkat již dříve v některých Opelech, takže to není žádná neznámá věc. Běžnému spotřebiteli se s ním bude fungovat jistě dobře. Snad jen ta spotřeba by mohla být nižší. Zhruba 7,5 litrů na sto bylo asi o litr více, než bych čekal.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Podvozek je nastavený na velmi pohodovou notu a rozhodně nemá u ZS smysl tlačit na pilu nebo se snažit o nějakou divokou sportovní jízdu. Velmi rychle poznáte, že k tomuto účelu není MG stvořeno. Náklony karoserie jsou znatelné, stejně jako měkké dorazy tlumičů. To však bohatě vyvažuje komfort a taková ležérní houpavost celého vozu. Do karosérie se nepřenáší žádné velké rázy a celkově je vše takové mile utlumené. Jasně, všechny hlavní ovládací prvky jsou takové trochu gumové, od řízení, přes řazení až po pedál brzdy, ale tak nějak mi to sedí k naladění vozu. Je to pohodář, ne sportovec.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Verdikt

Moje první zkušenost s čínským autem byla veskrze zajímavá. A rozhodně pozitivnější, než jsem původně očekával. Nemyslím si, že nás v nejbližší době čeká výrazná revoluce na trhu, zavedenější výrobci jsou stále ještě dál ve svých kvalitách. Na to není MG ZS zas o tolik levnější, než nejbližší konkurence (testovaný kus překročil půlmilionovou hranici), aby ji výraznějším způsobem ohrozilo. Já osobně bych tímto směrem asi také nešel, ale rozhodně si však umím představit, že cílovou skupinu zákazníků může oslovit velmi dobře. Má jim co nabídnout. Palec nahoru také zaslouží připravenost vstupu na trh. MG tady má asi 19 dealerů po celé republice, kteří zajišťují prodej i servis, což může být silný argument. Ještě silnějším je sedmiletá záruka, se kterou tu v minulosti jedna nejmenovaná automobilka sklidila velký úspěch. A vůbec největším benefitem je dostupnost vozů. MG má velké skladové zásoby, což je v dnešní skoro zázrak a rozhodně to minimálně na našem trhu pomůže zajímavějšímu tržnímu podílu. Bude zajímavé sledovat, jak se téhle automobilce nadále povede.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zažehový tříválec 999 cm3
Výkon: 82 kW (111 k) v 5 200 ot./min 
Točivý moment: 160 Nm v 1 800 – 4 700ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální 
Provozní hmotnost: 1260 kg 
Maximální rychlost: 180 km/h
0-100 km/h: 11,2 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 6,6 l/100 km
Spotřeba v testu: 7,6 l/100 km
Základní cena modelu (Essential): 429 940 Kč
Cena testovaného kusu (Elegance): 509 940 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Riccardo Martora
16. září 2022, 13:53
0

Testovaná verze se svojí cenou mi nepřijde moc zajímavá. Ale ten základ, co se točí kolem 430 tisíc už ano - klasická atmosféra 1.5, ideálka na plyn předělat. Vnitřek vypadá i v základu hodnotně (libí se mi ty kárované potahy) a určitě to nevypadá jak ve stejné cenové relaci Hyndai Bayon nebo Citroen C3 aircross - v těch to vypadá, jak v holobytech. Plus to vypadá jako Mazda, takže s tím ten důchodce na ty pojížďky nebude vypadat jak starý blázen v Bayonu :)

Jinak i tá skladová dostupnost hraje celkem velkou roli - až takovou, že právě toto MG koupila naše městská policie místo Ssangyongu.

reagovat
bitner
16. září 2022, 22:22
0

1,5 DVVT by asi na plyn slo predelat. DVVT snad znamena dynamic Dynamic Variable Valve Timing, coz neni prima prekazka. A snad je to i neprimovstrikove.
Na druhou stranu Duster zacina i s tovarnim plynem o 40 000 niz (takze v souctu s dodatecnou prestavbou jsme na nejakych 70 000). I ve druhe vybave je Duster s LPG furt levnejsi a ma navic mlhovky.
Nevim no, zadnou lidove demokratickou revoluci teda nevidim.

briza
19. září 2022, 08:34
2

Pominu fakt, že osobně se snažím čínské zboží minimalizovat, jak to jen jde a pokud mám na výběr, radši zaplatím násobek ceny a vezmu nekomoušský výrobek. Tohle auto, respektive jakási generická věc s logem MG, by mi dávalo smysl, kdyby stálo třeba třipade. Jenže ty vyšší výbavy se pohybují někde na úrovni, jako je třeba Vitara nebo S-Cross. Ten konkrétně je tomu nejblíž i velikostně a cenově je o nějakých cca 40tis. výš. K tomu je to čtyřvál, má o nějakých 20 koní víc a zároveň bude žrát míň, protože hybrid, takže ten rozdíl za pár let smázne už jen tankováním. Má pak cenu přemýšlet o něčem, u čeho není jistota, že to tady za pár let nezabalí, není jisté, jestli se to nebude sypat atd.? Kdyby tam byl rozdíl dvě čenta, tak by se o tom možná dalo přemýšlet, ale takhle je to naprosto bezpředmětné. Nakonec to tak zůstane jen pro ty "cena od" zájemce, což je ale zase revír, kde loví levnější Duster. Osobně tomu moc šancí nedávám.

reagovat


Poslední komentáře