načítám data...

Číňan na baterky. Podívali jsme se na zoubek hybridnímu MG

26. září 2022, 10:35 Lukáš Naske Recenze & testy

Číňané mají prý veliký náskok v elektrifikovaných automobilech. MG EHS však ničím nepřekvapí.

zobrazit celou galeriiFoto:   D&H foto

O historii této britské automobilky, založené oficiálně již v roce 1924, si toho povíme více někdy jindy. Nyní se musíme popasovat se současností. Faktem tedy je, že značka Morris Garages (MG) je od roku 2007 ve vlastnictví státní čínské společnosti SAIC Motor Corporation Limited, která je největším automobilovým výrobcem v Číně. Za loňský rok prodala 5,37 milionu vozů a ve společných podnicích vyrábí také třeba auta skupiny Volkswagen (VW, Škoda, Audi) a koncernu General Motors (Buick, Chevrolet, Cadillac).

Značka MG zase začala prodávat auta ve Velké Británii v roce 2011, ale k nám vstupuje až nyní, a to se dvěma modely. Tím prvním je menší crossover ZS, o kterém vám nedávno přinesl svůj článek Dan. Ke mně doputoval ten větší model – EHS. Je rozměry hodně podobný jako třeba Hyundai Tucson, Citroen C5 Aircross nebo Toyota RAV4. Počítá se tedy již mezi plnohodnotné rodinné vozy. Automobil je na trhu od roku 2018 pod označením HS. Nabízí dva motory – benzínovou jedna pětku nebo dvoulitr. K nám se zatím dováží pouze verze EHS, která je plug-in hybridem.

K popisu vnějšího vzhledu použiji výrok jednoho významného českého automobilového novináře, Jakuba Pospíšila: „To vypadá, jako kdyby Ind Číňanovi po telefonu popisoval Mazdu CX3.“ Obzvláště přední maska, napojení světlometů na ni a také tvar denního svícení se možná nedá označit ani za podobný. Je zkrátka stejný. Rozdíl je ale ve velikostech, protože EHS lehce přerůstá i CX5. Po předních partiích následují čisté a jednoduché boky auta bez zbytečných prolisů a výstupků. Pro někoho luxusně, pro jiného pouťově pak působí chromované horní části klik dveří a především pruh nad prahy, ale to už je věc vkusu. Oplastované lemy a prahy pak mají navodit pocit robustnosti. Kde jen jsem takový bok auta viděl? Ano, u Mazdy CX5. Nejoriginálnější je tak záď, která už se dá označit jako svébytná a není vůbec špatná. Má pěkně velká světla s pouze diodovou technikou, dynamické blinkry, dvojici výfuků a hezky k autu sedí. Celou podobnost japonskému soupeři dokresluje i krásná červená barva Diamond Red, která se blíží Soul Red od Mazdy. MG nabízí ještě černou, bílou a stříbrnou, ale tato červená je jednoznačně nejhezčí.

Foto:  D&H foto

Také v interiéru si znovu nejde nevšimnout výrazné inspirace auty z Hirošimy. CX5 jako by zapůjčila volant a středový panel, z CX3 tu zas vidíme dokonale kulaté výdechy klimatizace na krajích přístrojové desky. Ale na zbytku interiéru už je vidět vlastní invence vývojářů MG, kteří prý stále sídlí ve Velké Británii. Díky tomu interiér jako celek působí svébytně a má pár hezkých detailů – třeba lišta pod výdechy ventilace, která je ve vypnutém stavu celá černá a piktogramy jsou vidět jen s podsvícením. Dále jsou pěkně zpracované a měkčené výplně dveří, a to i vzadu. Co by za ně některá auta nejmenovaného evropského koncernu dala. Přístrojová deska má široký pruh kůže uprostřed, ze kterého vyrůstá středový displej. Na vrchní části je guma s texturou jako kůže a dole už vládnou plasty. Hezky je kůží obšitá i kaplička přístrojů, tedy spíše displeje před řidičem. Všude je opravdu hodně místa. Sedadla jsou spíše měkčí a o boční vedení se moc nesnaží. Jednoznačně sázejí více na komfort. Co ale s Mazdou nemá tolik společného, je kvalita použitých materiálů. Je zkrátka cítit, že výsledná cena byla důležitá, ale neznamená to, že by bylo auto nekvalitně sestavené. Všechny části jsou pevné, nikde nic nevrže, spáry jsou malé a rovnoměrné… Rozhodně žádný lowcost model, ale auto, za které se není potřeba stydět ani před zavedenou konkurencí.

I když je té podobnosti s Mazdou opravdu hodně, za úplnou kopii, tak jak známe některá čínská auta z minulosti (viz kopie RR Evoque, BMW X5 a podobně), auto označit určitě nelze. Nazval bych to silnou inspirací, ale i přesto bych docela rád věděl, jak moc to vadí pánům v Mazdě.

Foto:  D&H foto

A teď něco k technice. Výběr motoru u MG EHS budou milovat nerozhodní lidé. K dispozici je totiž jen jedno pohonné ústrojí, a to je vše. Takže na výběr vlastně nemáte. Koupí EHS vždy dostanete pod přední kapotou přeplňovanou čtyřválcovou patnáctistovku s turbodmychadlem označovanou jako TGI o výkonu 119 kW a točivém momentu 250 Nm. Doplňuje ji synchronní elektromotor o výkonu 90 kW a točivém momentu 230 Nm. Trakci obstarává pouze přední náprava. Benzínový motor krmí 37litrová nádrž na palivo, pro elektromotor je připravena baterie o kapacitě 16,6 kWh a hmotnosti 136 kg. Celkově nabídne EHS výkon 190 kW (258 koní) a 370 Nm. Váží 1775 kg - na plug-in hybrid překvapivě málo. Na stovku se rozjede za 6,9 vteřiny, maximální rychlost je 190 km/h, čistě na elektřinu ujede 52 km a normovaná spotřeba je 1,8 litru na 100 km. Na závěr jsem si nechal unikátní převodovku – tou je desetistupňová robotická skříň, ve které je šest stupňů vyhrazeno pro spalovací ústrojí a čtyři pro elektromotor.

V praxi není fungování celého systému úplně dokonalé. Důvodem je, že si řidič může vybrat pouze ze dvou možností. První je EV režim, který funguje standardně jako v jiných PHEV vozidlech – zkrátka auto jezdí pouze na elektřinu. Spalovací motor se nesepne ani při plném sešlápnutí pedálu. Čekal bych, že poměrně velká baterie (16,6 kWh) dovolí autu ujet více než kolem 50 kilometrů. Na to často stačí i třeba 10 kWh. I když je auto větších rozměrů, hmotnost je slušná. Obzvláště jsem se těšil na čtyři stupně převodovky pro elektromotor a představoval jsem si, že to o dost srazí spotřebu ve vyšších rychlostech. Pak by to klidně mohlo stačit třeba na 75 – 80 elektrických kilometrů. Ale bohužel se tak nestalo. Zvláštností je pak řazení během elektrického režimu, které ale ať dělám, co dělám, cítím jen jednou, a to vždy kolem cca 75 km/h. Kde jsou ty zbylé stupně? Navíc přeřazení se za jemné opravdu označit nedá. Představte si tu nejpomalejší robotickou převodovku (to znamená obrovskou prodlevu a ztrátu tahu), co znáte, a k tomu ještě přidejte vteřinu navíc.

Foto:  D&H foto

Co taky zamrzí, je chování rekuperace. Nelze ji nijak nastavovat třeba pádly nebo B režimem převodovky a podobně. Pokud vyjíždíte s plně nabitou baterií, rekuperace nefunguje vůbec. Tipnul bych to na žádný nebo jen velmi malý buffer (rezervu) baterie nahoře – auto zkrátka nemá energii kam ukládat. Po ujetí pár km a uvolnění části kapacity baterii už auto při uvolnění plynu začíná rekuperovat, ale jen malou silou kolem 5 % výkonu. Tato síla se postupně zvětšuje až po přibližně 15 % výkonu po uvolnění cca 10 % kapacity baterie. V praxi to znamená, že chování auta ráno, když ho odpojíte od nabíječky, se zkrátka dost mění a je důležité na to myslet.

Druhý jízdní mód je „auto“. To má také většina hybridních vozů, ale tady funguje velmi jednoduše – na křižovatce nechá zhasnout spalovací motor a na elektromotor se z křižovatky auto rozjede. Pak už ihned zapíná spalovací čtyřválec a ten běží skoro stále. Nečekejte nějaké sofistikované přepínání pohonů nebo plachtění z kopců. Prostě jezdíte skoro stále na benzín.

Hezké je, že při tom prakticky neubývá elektrický dojezd a můžete ho tedy využít později, ale musíte na to stále myslet. Prostě přemýšlet a plánovat, kdy zapnout EV mód, aby to vyšlo do města, a ne třeba na dálnici. Když na to zapomenete, tak se domu zase vrátíte s plně nabitou baterkou a vozili jste ji celý den zbytečně. V ostatních autech je automatický režim nastaven sofistikovaněji. Při nízké zátěži běží elektro, při vysoké se přidává spalovák a vše je řízeno k co největší efektivitě především s ohledem na spotřebu energie. Ať už elektrické, nebo té z benzínu. Tady zkrátka tolik ne. Skoro mi přijde, že režim auto je nastaveno spíš pro nějaké mild hybridní pohonné ústrojí, a pak se někdo rozhodl dát tam desetkrát větší baterku, než se kterou se počítalo původně. Za mne je to zkrátka nevyužitý potenciál tohoto pohonu.

Foto: D&H foto

Samotný spalovací motor se 163 koňmi je na takové to běžné ježdění tak akorát. Většinu času není skoro slyšet. Svižně zrychlit umí, jen mu to musíte dát pravou nohou jasně najevo – tedy sešlápnout pedál plynu důrazněji. Pak zapojí i elektromotor a může se předjíždět. Při cestování na delší trasy, kde už je baterie většinu času vybitá, počítejte se spotřebou kolem 7,5 litru. Na běžnějších trasách do řekněme 100 kilometrů, kdy elektřina pomůže na rozjezdech a občas si zapnete EV mód (když nezapomenete), se mi nejčastěji objevovaly hodnoty kolem pěti litrů a 10 kWh na 100 km. Alespoň že řazení robotické převodovky při jízdě se spalovacím motorem není tak nepříjemné jako v EV režimu, protože to „hluché“ místo vykrývá elektromotor.

Teď ale zas k pozitivům. Parádní disciplínou MG EHS je rozhodně komfort jízdy. Auto si zbytečně nehraje na nějaký sporťák. Začíná to už od použitých pneumatik s vyšším profilem 235/50 R18. Pokračuje to měkčím naladěním tlumičů a vše podporuje slušné odhlučnění kabiny. EHS se naklání o trochu více, než bych čekal, přesto nedotáčivost nepřichází nějak brzy. Je zkrátka nutné se naučit autu věřit. Odměnou je perfektní žehlení všech nedokonalostí našich silnic a občas až houpavá jízda. Pro rodinné cestování ideální.

Foto:  D&H foto

Silnou stránku EHS je také výbava – k dispozici jsou dvě verze. První Emotion už zahrnuje vše potřebné i něco navíc, jako je spousta bezpečnostních systémů, parkovací kamera, adaptivní tempomat, navigace, digitální přístrojový štít a podobně. Vyšší verze Exclusive ve zkoušeném autě k tomu ještě přidává třeba 360° kamery, panoramatické okno, kožené čalounění, elektrický kufr atd. Jenže ani tady není všechno jen pozitivní. Třeba parkovací kamera má asi nejhorší rozlišení, co jsem zatím viděl. Ale zase je lepší špatná než žádná. Automatická klima stále fouká vysokým výkonem chladný vzduch, ať zkouším nastavit cokoli, takže jsem nakonec stejně skončil v manuálním režimu. Přednárazový asistent je dost přecitlivělý a hlídání v pruhu (bez zapnutí adaptivního tempomatu) se neozývá, ani když zkouším úmyslně vybočit. Také diody pro překážku ve slepém úhlu jsou umístěné tak špatně, že jsou vlastně k ničemu. K tomu systém ve středovém displeji – pomalý, necitlivý a poměrně hloupý. Určitě to nebude auto pro hračičky, kteří rádi využívají spoustu různých moderních funkcí. Jenže co ve skutečnosti při běžné jízdě potřebujete? Adaptivní tempomat funguje slušně, vyhřívané sedačky hřejí, s klimou se postupně naučíte, na navigaci si chvilku počkáte, ale pak vás navede spolehlivě, a rádio i písničky to také přehraje. Navíc vždy je lepší více výbavy mít a třeba občas nepoužít, než nemít vůbec.

Nakonec zase ceny. Díky tomu, že je k dispozici jen jeden motor a dvě výbavy, se nám ceník dost krátí a zjednodušuje vybírání. Připlatit si tak můžete jen 16 tisíc za barvu (kromě bílé, ta je bez příplatku) a pár doplňku (tažné zařízení, střešní nosiče a podobně). To je asi vše. EHS ve výbavě Emotion vychází na 888 tisíc korun českých. Ve vyšší výbavě Exlusive pak 979 tisíc. Možná se to na první pohled zdá dost, ale MG EHS se řadí k nejlevnějším PHEV SUV na trhu. Obzvlášť v téhle velikosti. Ceny nám zkrátka poslední dobou rostou. Alespoň že zde máme automaticky rovnou sedmiletou záruku (nebo 150 000 km) na vše – ano i baterie.

Foto:  D&H foto

Závěr

Možná mohlo moje hodnocení z předchozích odstavců znít spíše negativně, ale není tomu tak. MG EHS je slušně postavené auto, schopné se porovnávat s auty zavedených konkurentů. Má spoustu promyšlených detailů (překryté prahy, různá dodatečná těsnění kolem dvěří kvůli hluku atd), které často u konkurentů nejsou vidět. Jako nejbližší vidím třeba Citroen C5 Aircross PHEV, Mitsubishi Eclipse Cross PHEV nebo Hyundai Tucson PHEV. Jízda v MG je velmi pohodlná a příjemná, výkonu je dost a výbavy taky – rodinné účely bude plnit perfektně. Ale v mých očích ho sráží pár nedomyšlených detailů, především v oblasti pohonu, o kterých se zmiňuji výše. Jenže když se nad tím zamyslím, není to nic, co by se třeba s faceliftem nedalo odstranit – přidat pár jízdních módů nebo lépe nastavit ty stávající. Trochu zapracovat na kvalitě výbavy a najednou tu máme auto, na kterém se budou chyby hledat těžko.

Za mne tedy odpověď na otázku z nadpisu vychází podobně jako Danovi v testu menšího ZS. Ne, nynější EHS se u nás asi nestane masově prodávaným autem a neohrozí pozice zavedených hráčů. ALE ten rozdíl je zas menší než kdy dřív, a jestli někdo bude hledat rodinné plug-in hybridní SUV do milionu, rozhodně by měl mezi jinými navštívit i prodejce MG. Alespoň pro porovnání.

Foto:  D&H foto

Mimochodem mluví se o tom, že by značka měla také v budoucnu i u nás nabídnout čistě spalovací model HS. Pokud bude hezky nastavená cenová politika, většina mých minusů ohledně pohonu bude irelevantních a poté by zákazník mohl mít opravdu slušné velké auto za (snad) rozumné peníze. Uvidíme. U MG ale vidím do budoucna jiný trumf, který se může v Evropě výrazně prosadit. Tím je MG 5 Electric. První elektrické kombi střední třídy (možná nižší střední třídy) na evropském trhu. To je myslím model, který by mohl mít opravdu reálný úspěch. Zatím se o uvedení na českém trhu moc neví, ale Německo už je plánováno na letošní rok. Jsem zvědavý, jak moc potom o značce MG uslyšíme.

(A zábavná hra nakonec – poznáte z fotek, kde je v interiéru tlačítko na otevření benzínové nádrže?)

Technické parametry

Pohon: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1490 cm3 + elektromotor
Výkon: 119 kW (162 k) v 5500 ot./min + 90 kW (122 k) v 3700 ot./min
Točivý moment: 250 Nm v 1 700 – 4300 ot./min + 230 Nm v 500 – 3700 ot./min
Celkový výkon: 190 kW (258 k) a 370 Nm 
Převodovka: 10  elektronicky řízená automatická převodovka EDU druhé generace
Rozměry: 4574 × 1876 × 1685 mm
Provozní hmotnost: 1775 kg 
Maximální rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,9 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 1,8 l/100 km
Spotřeba v testu: 4,9 l + 9,8 kWh/100 km
Základní cena modelu: 887 940 Kč
Cena testovaného kusu: 978 940 Kč + 16 000 Kč barva


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ka
Kalvi
26. září 2022, 10:30
1

Kolikrát byla na benzínce otevřená kapota? :D

reagovat
Lukáš Naske
26. září 2022, 10:36
1

Máš bod :)

Ha
Habakukk
26. září 2022, 13:22
6

Někdo soudný za to zaplatí Mega?

reagovat
Tommas
26. září 2022, 13:35
0

Jako bývalému majiteli MG ZR je mi líto, jak automobilka dopadla a nevím, nepřijde mi úplně šťastné, že ze značky vyrábějící sportovní auta je teď výrobce SUV a elektromobilů.

Nicméně jinak proti autu nic nemám. Určitě mi větší smysl dává to minulé ZS, případně toto jako benzínová verze, protože tam je to cenově alespoň zajímavé a jako konkurence značkám, jako je SSangyong, Mitsubishi, možná i Nissan a podobně, proč ne. Dát 40K Eur za MG už ale bude chtít trochu odvahy.

Nicméně minimálně tady v Belgii už je potkávám, Tak, jako už se tady prodává i čistě elektrické ZS, MG5 a dokonce i nějaký ten Marvel - potkán minulý týden a nechápal jsem, co to je. Takže nabídka se rozrůstá, jen nevím jak moc se jim bude dařit právě v ČR, kde tyto nebenzínová auta nejsou nijak zvýhodněna.

reagovat
Lukáš Naske
27. září 2022, 08:34
0

Správně. Nezbývá než souhlasit.

Z původního MG tam toho opravdu asi nezbylo moc. Ale uspět v dnešním světě a reálně vydělávat jen se sporťáky je už asi nemožné. Vždyť i Porsche prodá mnohem víc SUV než těch 911, pro které je značka známá. Takže asi logický krok.

A možná i použití značky MG chápu víc, než třeba snahu prorazit se značkou s vyloženě asijským názvem a třeba i obtížnou výslovností – viz Ssangyong. Zkouší to v EU už hromadu let, po vyzkoušení mu fakt fandím, ale bohužel si myslím, že právě kvůli názvu to nemá lehké. Tipuji, že za pár let začneme zas vídat nějaké čínské klony (bohužel) třeba pod značkou SAAB. Uvidíme.

Spalovací HS by u nás (po přepočtu z cen v UK) mohlo stát kolem 650 tisíc. To je na úrovni těch nejlevnějších velkých SUV a tam by opravdu mohli mít šanci něco prodat. Vzhledem ke vztahu Čechů k PHEV se obávám, že EHS (ta hybridní verze) u nás bude velkou vzácností.

Reálně jsem fakt zvědavý na úspěch MG 5 elektric. Hezký to sice moc není, ale je to kombík, který zkrátka v Evropě frčí a zatím nemá žádnou konkurenci u zavedených automobilek. Mělo by stát pod 900 s 61 kWh baterkou. U nás samozřejmě moc, ale směrem na západ, kde jsou pobídky a k tomu elektru tě tlačí víc to může být logická volba pro prakticky přemýšlející lidi. Je to celý zvrácený :D

Ke
Kebek
26. září 2022, 19:12
-3

Na autožurnal.com je dlouhé video kde MG hodnotí velmi pozitivně

reagovat
Lukáš Naske
27. září 2022, 07:32
1

Ano, viděl jsem, slyšel jsem, vypnul jsem. Jako chválit, že má auto minimum jízdních režimů mi přijde přinejmenším zvláštní. Alespoň kdyby ten automatický fungoval rozumněji. Stejně tak závodit proti Cupra Formentor? Vždyť ty auta jsou zaměřená úplně jinak. Ale když už tam ta Cupra byla – měla výkon 180 kW (o 10 méně než MG), ale ve zrychlení byl rozdíl třídy (pro Cupru) … Naopak mají ale výborně zpracovanou třeba část o podvozku při zvednutém autě v servise. Na to já takové možnosti (i časové) zatím nemám.

I v tom jejich testu zazní většina bodů, které kritizuji i já, ale většinou je přejdou se smíchem (třeba o pomalé převodovce, pomalém a necitlivém infotainmentu). V závěrečném hodnocení se k tomu vůbec nevrací a vyzdvihují jen pozitiva. Jako taky můžeme všechno jen vychvalovat, jenže k čemu by ty testy potom byly.

Ve spoustě věcí se shodujeme. Já to auto celkově hodnotím jako dobré a v čistě spalovacích verzích to bude opravdu reálný konkurent, který doporučuji vyzkoušet. Jediné, co není moc zvládnuté je PHEV pohon. Nerad bych jim křivdil, ale myslím si, že oba pánové budou jako soukromé auto vlastnit nějaký klasický spalovák a tak jim jízda na vrčící motor asi přijde normální. Já PHEV mám a podle mého by auto s tak velkou baterií mělo zkrátka fungovat jinak.
-
Komentář upraven 27. 9. 2022, 10:03:01

MB
MBMB
27. září 2022, 08:25
0

Otázka je, zda těch 16,6 kWh je kapacita nominální, nebo využitelná. Bohužel se mi nepodařilo najít žádný důvěryhodný zdroj, který by to exaktně uváděl. Spíš bych to tipoval na nominální, protože spotřeba 16,6 kWh/52 km ve WLTP by byla opravdu extrémně vysoká.
Třeba u Octavie iV je to 13 kWh/10 kWh (brutto/netto). PHEVy obecně vyžadují poměrně velký buffer, protože tam ta baterka může dělat klidně jeden cyklus denně jako mobil a to by pak ta baterka moc dlouho nevydržela, kdyby se využívala moc velká část plné kapacity. To, že auto nerekuperuje při plně nabité baterii může být dané prostě jen řídícím programem, který tam tu baterku nikdy nepustí, ani při rekuperaci, ale nějaký horní buffer tam velmi pravděpodobně je.

reagovat
Lukáš Naske
27. září 2022, 11:05
0

Vypadá to, že využitelná kapacita by měla být 14.9 kWh. Mají to přímo na stránkách MG UK

MB
MBMB
27. září 2022, 15:39
0

To mi nějak uniklo, díky.

RadekZak
27. září 2022, 12:46
0

Já tedy záď jako svébytnou taky moc nevidím, protože za mě je to jasné BMW...

reagovat
Sa
Sato
27. září 2022, 15:10
0

Tak zase niekto by sa mohol zdráhať označovať tieto hrudky na kolesách ako BMW :)

Ma
Majkl Kej
27. září 2022, 18:52
0

Jako mluvčího čínštiny mě nadpis šokoval...chvilku jsem si myslel, že jsem si něco nechtěně přenastavil :D
K tý "svébytný" zádi...je to tak něco mezi BMW X1 od RadekZak a tímhle...

reagovat
Ma
Majkl Kej
27. září 2022, 18:53
2

.

reagovat
Riccardo Martora
27. září 2022, 19:30
0

To je ono! A já si říkal, kde už jsem ten zadek viděl :)

Tommas
27. září 2022, 21:16
0

Ono to spíše bude ještě ten menší model GLA. ;)

Lukáš Naske
28. září 2022, 07:16
0

Jenže druhá generace GLA přišla až víc než rok po představení MG HS.



Poslední komentáře