načítám data...

Mercedes-Benz V-Class: Salonek pro šest

Mercedes Vito už nechce být jen "osobní dodávkou". Luxusní verze dostala název V-Class a snaží se bodovat pohodlím a bohatou výbavou. Na pomoc přišla dokonce i divize AMG.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Mercedes-Benz V-Class: Salonek pro šest

Když jsem před vyzvednutím testovaného Mercedesu zvědavě googlil, co za vůz že mi to bude dělat společnost, padlo mi na stránkách výrobce do oka označení Velkoprostorový sedan třídy V. Nevím jak vy, ale já si pod pojmem sedan představím vůz s tříprostorovou karoserií a samostatným víkem kufru. A myslím, že nejsem sám. Když jsem v nedávném článku o  Renaultu Safrane označil tohoto francouze jako “supersedan”, v komentářích jsem byl rychle opraven, že technicky vzato se jedná o liftback. Jenže časy se mění, pojmenování karosářských variant už není zdaleka tak jednoznačné, jako před lety a silnice brázdí třeba čtyřdveřová terénní kupé. Není ale od “mikrobusu” k sedanu přeci jen moc daleko? A má opravdu dodávka šanci konkurovat pohodlným osobákům?

Současná generace třídy V (v užitkové verzi známější pod názvem VITO) je tu s námi už necelých pět let, od roku 2014. V kuloárech se šušká, že představení faceliftovaného nástupce je na spadnutí, automobilka ale vloni ve spolupráci se svým dvorním úpravcem AMG nadělila “Véčku” zdařilý paket nazvaný “Night Edition”. Ten nabízí speciální černé devatenáctky, lakované kryty zrcátek, zatónovaná zadní okna a upravený přední nárazník s výraznými nasávacími mřížkami ve stylu ostrých modelů AMG. Ač to z doslechu může na velkoprostorovém autě působit komicky, ve skutečnosti je to docela povedené a zdařile rozbíjí mohutnou čelní plochu.

Třída V zkrátka nechce být jen “osobní dodávka” a je to znát. Palubní deska je odvážně tvarovaná, zatímco zvenčí hrají prim spíše hrany, interiér se nese v duchu křivek a oblin a působí možná až trochu barokně. Střídají se tu kvalitní plasty s karbonovým dekorem, světlá kůže Nappa a měkčené materiály té nejvyšší kvality. Sedadlo řidiče má široký rozsah nastavení všemi směry, nabízí výhřev i ventilaci a je velmi pohodlné. Pozice za volantem zůstala sice dost vzpřímená, volant je “osobákově” svislý a pocit z řízení rozhodně nepřipomíná užitkový vůz. Manévrování více než pětimetrovým korábem usnadňuje výborná tři sta šedesáti stupňová kamera i systém hlídání mrtvého úhlu. 

Jenže není vše tak růžové, jak se může na první pohled zdát a modelové stáří se nejznatelněji ukazuje právě v interiéru, hlavně v oblasti moderních technologií. Předně je tu infotainment, který už má přeci jen nějaký ten pátek služby za sebou. Ovládání dotykovou ploškou a kolečkem působí sice luxusně, struktura menu a grafika ale věk neskryjí. Systém se občas mírně zadrhne a zaváhá. Pozor – tím nechci říct, že by byl špatný, na trhu jsou vozy s mnohem horšími radiomapami. O Mercedesu ale víme, že to umí lépe a tím spíš zamrzí absence moderního hlasového ovládání a svižného rozhraní, jaké jsem si mohl v létě vyzkoušet třeba ve Sprinteru. Chybí i dnes již standardní bezklíčové startování, adaptivní tempomat, nebo aktivní systém udržení v jízdním pruhu (volant pouze vibruje). 

Vyloženě k vzteku je ale nedostatek odkládacích prostor po ruce řidiči. K dispozici je jen rozměrná schránka na podlaze mezi sedadly a nízko položené kapsy ve dveřích. Pokud jste zvyklí po nástupu do auta odložit peněženku, mobil a klíče, budete muset v Mercedesu tuto taktiku, stejně jako já, přehodnotit. Přitom třeba spodní hrana vyboulení u ovládání radiomapy si o nějakou odkladací kapsu přímo říká. Naopak velkou pochvalu si ale zaslouží skvělý systém na uložení nákupu v zavazadlovém prostoru s dedikovanými přepravkami.

A pak je tu ještě jedna drobnost, která mi neskutečně pila krev, ale většině lidí bude asi úplně ukradená. Třída V disponuje velmi efektním systémem ambientního osvětlení na palubní desce a ve dveřích. Ten se opravdu povedl, v noci to vypadá parádně. Jenže – i přesto, že je v autě zastavěn RGB diodový pásek, máte na výběr pouze ze tří barev. Žluté, bílé a modré. Hardware by bezpochyby zvládl celou barevnou škálu, tohle je jen softwarová záležitost. Proč si nemůžu osvětlit interiér třeba zeleně? Opravdu mě to mrzí. 

To jsou ale všechno chybičky, kterých si na první pohled, nebo z pozice cestujícího prakticky nevšimnete. Roli luxusního bussiness dostavníku tak plní “Véčko” na výbornou. Mercedes totiž umí udělat dojem. To jsem si za týden s V-Class ověřil několikrát. Opravdu jsem si užíval reakce nic netušících kamarádů a rodiny, když jsem je přijel s Mercedesem někam vyzvednout. Nenápadná bílá dodávka se zatmavenými skly přišuměla k chodníku, boční dveře se s decentním cinknutím (ne nepodobným tomu z hotelových výtahů) elektricky odsunou a nastupujícímu se naskytne pohled do tlumeně osvětleného prostoru se čtveřicí křesel. Když to vše ještě podbarvuje lehký jazz reprodukovaný příplatkovým systémem Burmeister, pokývají i ti nejrozmazlenější uznale hlavou.

A ve stejně klidném duchu se nese i cestování. Lví podíl na tom má výborně odladěný podvozek. Ten patří mezi absolutní špičku ve své třídě a zrovna tady je označení vozu “velkoprostorovým sedanem” opravdu na místě. Zapomeňte na drncající osobní dodávky, jejichž zadní náprava připravená na těžký náklad na rovnostech poskakuje, Mercedes se přes výmoly a nerovnosti přenese s tlumeným žďuchnutím, v zatáčkách se zbytečně nekymácí a působí velmi jistým dojmem. Díky podvozkovému systému Agility Control se vůz opravdu chová lépe než některé osobáky. Tohle se zkrátka povedlo.

Dobrý pocit mám i z dieselového čtyřválce. V testovaném voze jsem měl nejsilnější variantu o objemu 2,2 a výkonu 190 koní. Za studena se sice ozve typicky dieselovým klapáním, po zahřátí ale běží velmi kultivovaně a v interiéru není téměř slyšet. O volbu rychlostí se stará sedmistupňový automat ovládaný “páčkou stěračů” pod volantem – to chtělo pro začátek trochu zvyk. K dispozici jsou i pádla pro manuální řazení pod volantem, vůz ale ke sportovní jízdě příliš nesvádí a tak zůstala většinu času nevyužitá.

Díky systému 4Matic putoval výkon motoru na všechna čtyři kola. To se při cestování po zasněžených jizerkách velmi hodilo. Mercedes nezastavil ani nepluhovaný kopec s patnácti centimetry čerstvého sněhu. A při sjezdu zledovatělého svahu mi šikovně asistoval systém DSR. Jedinou chybou pohonného ústrojí může pro někoho být poměrně vysoká spotřeba. Během testu jsem se i přes pravidelné využívání “ECO” módu nedostal pod deset litrů na sto kilometrů.

Verdikt

S pojmenováním “velkoprostorový sedan” to trochu vypadá, jako kdyby se třída V styděla za svoji dodávkovou koncepci. Pro to ale není žádný důvod - z jednoprostorové karoserie si bere jen to nejlepší a zdařile to kombinuje s výbavou a komfortem známým spíše z luxusních osobních aut. Výsledkem je útulný salonek na kolech pro ty nejnáročnější cestující. Už teď se jedná pravděpodobně o to nejluxusnější, co si ve třídě sériově vyráběných osobních dodávek můžete pořídit a těch několik chybiček může už brzy napravit chystaný facelift.
 

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec o objemu 2143 ccm
Výkon: 140 kW (190 koní)
Převodovka: automatická sedmistupňová
Maximální rychlost: 206 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,6
Celková hmotnost vozu: 3100 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce (v testu): 7,5 l/100 km (10,4 l/100km)
Cena testovaného vozu bez příplatků: 1.471.965,- Kč


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BubaaCZek
17. ledna 2019, 10:37
0

Hmotnost 3100kg! To pod 10 zrat nebude. Krasny dostavnik.

reagovat
ReVolte
17. ledna 2019, 13:28
0

Jeli jsme v tom do Alp plně naloženi a 6 lidí a spotřeba 8,8L Sice jen 220d a rychlost cca 140Km/h, ale i tak pěkné.

Ha
Habakukk
17. ledna 2019, 13:44
0

Pár lidi mí říkalo, že pohodlnější byla minulá generace Viana než současná V class. Tedy především sedačky v 2.a 3. řadě.

XT
XTad
17. ledna 2019, 19:24
0

To fakt vazi tri tuny, nebo to je hmotnost při plnem zatizeni?

Fi
Filipos
17. ledna 2019, 20:53
0

S tou spotřebou je to zvláštní, jde se s tím v pohodě dostat v kombinaci do 9 litrů. Kolik to mělo najeto?

Jakub Pospíšil
17. ledna 2019, 21:36
0

Tyjo, teď z hlavy nevím, něco kolem šesti tisíc? Ale ta spotřeba mě dost mrzela, jezdil jsem fakt s lehkou nohou, důsledně po startu zapínal ECO mód, žádné dálniční stopadesátky a podobně se nekonaly a stejně to pod deset neslezlo. Tuším že průměrnou rychlost za ten týden jsem měl asi 57 km/h, takže většina cest byla mimo město. Já jsem podezíral čtyřkolku a to, že je to zkrátka velké auto...

Fi
Filipos
19. ledna 2019, 09:36
0

Prošlo mi těch aut několik přes bazar a nikdo neměl dlouhodobý průměr přes 10. Jinak za mě, lepší svezení je zadokolka, má větší rejd a žere ještě o něco méně :)

Ha
Habakukk
17. ledna 2019, 11:29
0

Pěkný auto i ta cena mě nepřipadá tak hrozivá. Jen nechápu konfiguraci 2 + 2 + 2. Logickou pro tyto vozidla mě připadá 2 + 3 + 3. Když už mám tak velké auto tak bych měl mít možnost využít celý jeho prostor.

reagovat
Jakub Pospíšil
17. ledna 2019, 11:30
1

2+3+3 lze také objednat. 2+2+2 je typická bussiness konfigurace, kde má každý cestující svoje oddělené sedadlo, 2+3+3 se hodí spíše pro rodiny.

Ha
Habakukk
17. ledna 2019, 11:42
0

Jasně jak demonstrátor možností to jde, ale ta realita je trošku jinde i hotelové vozi v poměrně luxusní výbavě jezdí po světě v sestavě 2+3+3 protože prostě víc lidí převezou stále luxusně. On je pak stejně problém nacpat tam 6x kufr + příruční zavazadla pak potřebuješ rozvor XL. Pokud si dobře uvědomuji tak standar pro V je 2+3+2 až nejvyšší výbava má 2+2+2.

ro
rock
17. ledna 2019, 12:02
3

Mercedes teď v moderní historii zavedl pojem čtyřdveřové kupé, když tak důsledně označoval první generaci CLS a novináři to od něj přejali. Tak proč by z dodávky nemohl udělat sedan. Mně už nepřekvapí nic...

reagovat
beastar
17. ledna 2019, 14:23
0

A co na to Jenda Křeček? A Jan Tleskač? Jako školní minibus pro British American Child Luxury School super. Jo a ještě pro rodinu Keva ze Sám doma. Jinak wtf.
-
Komentář upraven 17. 1. 2019, 14:52:31

reagovat
Ju
Junior
17. ledna 2019, 14:32
0

lidi co dělají v kanclu a zároveń se musí ve velkém počtu jebat za klientem a jezdit dodávkou za půl druhý kostky koupenou jenom na tohle vypadá líp než přijet ve dvou Eklassech. Hotely. A tak.

Ju
Junior
17. ledna 2019, 14:35
2

lol, ještě jsem koukl na web Benzu a kromě sedanu mě tam zaujala ta samice s nadrženým pohledem, která byla asi celá odvařená z toho, že pro ní její novej sugar daddy přijel stejným autem, jako ráno instalatér :-))

beastar
17. ledna 2019, 14:54
0

Jako hale nech bejt jako úspěšnej instalatér si to umím představit. Víš co dph je neúprosný. A V klasse není Éčko.

Ju
Junior
17. ledna 2019, 16:02
-1

No není, já jenom, že ve Vklassu dokážeš ke klientovi dokopat víc kravaťáků než v Ečku a parta kravaťáků ve dvou Ečkách vypadaj jako zmlsaný hajzlíci, co potřebují revidovat budget na ten projekt, co ti minulej měsíc natlačili do hlavy.
Přesně znám jednoho instalatéra nebo co to bylo, co byl taky uspěšnej a takovejhle nesmysl si pořídil. Už sem to tady jednou psal. Zákazník fakt nechce, abys mu opravoval hajzl a nářadí si tahal z merglu za půldruhý koule. Je potom nepříjemnej a má blbý kecy na cenu. Radši nějakou T4 a hračku na víkend, to zákazník nevidí.
poznámka pod čarou: řemeslník a DPH? To existuje?

beastar
17. ledna 2019, 16:37
1

Jo to máš pravdu. Jako k hotelu to taky dává smysl, nebo pro cestovní agenturu pro fajné klajnts. Měl sem souseda oknaře a ten měl v plný Multivana a na zahradě a6. Na fušky jezdili ale starym transitem. Tak něco na tom bude.

Dph existuje, ale chytrý řemeslník ví jak diverzifikovat. A rozmelnit daňovou zátěž:))

ro
rock
17. ledna 2019, 22:39
0

Tohle jsi docela strefil: když jsem byl naposledy s cestovkou, tak jsme byli 4 klienti + řidič-průvodce. Tohle by bylo ideální auto.

beastar
18. ledna 2019, 14:10
0

Občas to potkávám po Praze různě polepený. Naposled včera Travel Service. Takže i pro interní přepravu zaměstnanců je to dobrý. Může to řídit každej/b/ a naloží víc jak klasicky pkw. Jen samá positiva a sociální jistoty.

Ju
Junior
18. ledna 2019, 17:38
0

Akorát teda musíš vozit vyšší management a né zedníky.

Goldies
18. ledna 2019, 20:04
0

Tohle nechápu, proč by řemeslník nemohl platit DPH? Vzhledem k naší nesmyslné koncepci, kdy i řemeslník co je na paušálu, může být plátce DPH? Já to třeba do maxima využívám :-) Daň ze zisku díky tomu, že si hlídám příjem neplatím, ale DPH si vesele odečítám i z toaletního papíru :-D

Fa
Fandatik
18. ledna 2019, 23:52
0

Goldies: tak pokud jsou tvoji klienti plátci tak není o čem. A pro občasné šolichy pro neplátce se nějaké pozapomenuté SRO taky hodí. Ale většinou se to jede obráceně. FOp jako neplátce a k tomu SRO plátce.

beastar
19. ledna 2019, 00:27
0

Já to jedu jako plátce už přes 10 roků. Na s.r.o i jinak:) A co k tomu dodat. Snad jen že na zedníky si nekoupim verzi za 1.5 mio...

Ju
Junior
19. ledna 2019, 14:52
0

Goldies: Tak je řemeslník a řemeslník. Já to směřoval tím směrem, že při dělání pro soukromníky v takovýmhle případě "není papír, není daň". A dovolím si tipnout, že takových je většina. Samozřejmě, když už jedeš bomby nebo děláš pro firmy, tak ty ten papír většinou chtěj. A pak se ti taková nepříjemnost může přihodit no.
V oboru u beastara to bude podobný. Když budeš vozit Golfy IV. za 50, tak plátce fakt bejt nechceš. Když vozíš zánovní BMW a poršáky vole, tak je ti to vlastně jedno. Protože ten papír do účetnictví po tobě už lidi chtěj.

beastar
19. ledna 2019, 17:15
0

No jasně. Závisí to i na tom pro koho děláš. A jako zrovna u aut je dph vážně důležitá věc. U Golfů za 50 seš rád když to je všechno soukromej prodej bez papíru. Asi jako opravář myček kterej si řekne líťo bez... Goldies tady dělá kuchyně za kilo tak to už asi bez faktur atd nejde:)) A přesně u těch aut to úplně neřeší nic. Ten člověk k tomu samozřejmě vyžaduje taky vše...

Fa
Fandatik
19. ledna 2019, 22:53
0

Hoši,jste totálně mimo mísu v daňové džungli ČR. Ale toto je server o autech. Takže vůbec "třeba u Bíst" nerozhoduje zda je plátce (jako přeprodejce, teda pokud si auta nepíše
po dovozu na sebe). On přesáhne DPH za rok z povinnosti. Ale ty u něj kupuješ třeba jen jedno auto, takže řešíš zda bylo po původním majiteli na firmu. Pro neznalé, být plátcem DPH není výhoda ve většině případů. I když stále opakované lži (odečet DPH, ponížení daňového základu, atd.) Se ty BUREŠOVI STB svině snaží obvinit. Jmenuji se FÚ.

Ju
Junior
20. ledna 2019, 08:34
0

lol, se asi nechápem.

beastar
20. ledna 2019, 14:40
1

Asi. Vím víc, než bych tady chtěl psát.

Goldies
20. ledna 2019, 15:25
0

To asi každej :-) I v našem businessu to funguje trochu jinak než si většina lidí myslí :-D a proto je dobré být plátce DPH za každé okolnosti :-)

Uw
Uwe Filter
18. ledna 2019, 10:57
0

Dá se to porovnat s Toyotou Proace Verso (AKA Citron Vesmíroturista/Pežot Cestovatel/Opel Žirafa Život). Nemyslím tuhle načančanou AMG verzi, ale normální V-Class na 17" kolech? Myslím z hlediska komfortu jízdy a praktičnosti 8-místných verzí? Stojí skoro mega příplatek za V-Class? Palubní deska Merglu je bez debat jiná liga, ale u těchhle přepravníků to asi není úplně jádro pudla. Díkes.

reagovat
Jakub Pospíšil
18. ledna 2019, 11:04
0

Z výše uvedených jsem řídil jen Proace Verso, tam je jednoznačně horší podvozek a uvnitř je větší hluk. Mercedes působí na silnici jistějším dojmem. Myslím, že i velikostně je o třídu výš, než výše uvedené vozy.

Uw
Uwe Filter
18. ledna 2019, 12:56
0

Ok, dík za info. Velikostně porovnávám XL V-Class s L2 čtyřčaty a Mergl je jenom o 6 cm delší, v interiéru se to zdá podobný...

Fa
Fandatik
19. ledna 2019, 00:07
0

Ještě by mě zajímalo porovnání s plebejským Vitem v osobní verzi. Ani ne tak pocitem z luxusu. Ale jízdními vlastnostmi. Zda ten příplatek za to opravdu stojí. A pak ještě přímé srovnání s asi jediným konkurentem (T6 Multivan).
Jinak u Vclass není moc velký problém se konečnou ceníkovou cenou přiblížit 2,5 miloušům (s DPH).
Každopádně bych radši pořídil toto než nějaký MLko, teda GLE nebo jak se to.dneska značí.

Jimi
18. ledna 2019, 12:34
0

Amíci na tohle mají recept v podobě "minivanů" (aspoň v jejich měřítku). Akorát tady je problém, že to tady není na naftu, jsou to vetší objemy a ne moc pro šetřílky... ale co se týká komfortu pro 6 lidí vědí, co jsou to dálky v pohodlí...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Mini Cooper S R56 2008
Mini Cooper S R56

2008 rok výroby
128 koní výkon
1 600 ccm objem

Ford Mustang 3.7 V6 2016
Ford Mustang 3.7 V6

2016 rok výroby
227 koní výkon
3 690 ccm objem

Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998 1993
Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998

1993 rok výroby
142 koní výkon
3 800 ccm objem

Citroën XM 3,0 V6 Exclusive 1996
Citroën XM 3,0 V6 Exclusive

1996 rok výroby
167 koní výkon
3 000 ccm objem

Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor 1990
Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor

1990 rok výroby
160 koní výkon
1 840 ccm objem