·Společnost Mercedes-Benz AG v rámci odpovědného přístupu naplňuje své ambiciózní závazky v oblasti trvalé udržitelnosti:pro výrobu elektrických vozidel plně spoléhá na udržitelný dodavatelský řetězec. Nejvyšší firemní prioritou je ochrana lidských práv a životního prostředí.
·Díky dodávkám kobaltu a lithia výhradně z certifikovaných těžebních míst je Mercedes-Benz průkopníkemv dodržování první multioborové těžební Normy pro zodpovědnou těžbu, která je součástí tzv. Iniciativy pro zodpovědnou těžbu(IRMA).
·Země považované za vysoce rizikové nejsou z možnosti dodávat surovinyzáměrně dopředu vyloučeny v souladu se zásadou „působení místo zavržení“.
·Mercedes-Benz již vpříštích generacích akumulátorůsníží obsah kobaltuna méně než deset procent a plánujetyto suroviny zcela eliminovat, a to díky post-lithium-iontové technologii, založené na novém složení materiálů.
Stuttgart. Masové zavádění elektrického pohonu do vozů Mercedes-Benz je klíčovou součástí firemní strategie „Ambition2039“ a předpokladem dosažení uhlíkové neutrality. S tím souvisí také odpovědná těžba surovin a jejich zpracování, které tvoří základ udržitelné modelové nabídky elektrických vozidel Mercedes-Benz. V tomto ohledu je nezbytné zajištění ochrany lidských práv a životního prostředí, a to v rámci celého výrobního řetězce: od těžby surovin až pohotový výrobek. V současné době se pozornost zaměřuje zejména kobalt a lithium, protože tyto kovy představují základní součást akumulátorů.
Společnost Mercedes-Benz přistupuje k technologiím akumulátorů velmi komplexně, a to od výzkumu a vývoje až po sériovou výrobu. Dobíjecí článek představuje jádro baterie, a proto je zcela zásadní dokonalé pochopení jeho chemických procesů. „Cílem vývoje společnosti Mercedes-Benz je výrazně zvýšit kapacitu akumulátorů prostřednictvím pokroků v oblasti specifické hustoty energie, zdokonalit vyspělost výroby baterií, významně zkrátit čas potřebný knabití a dále omezit použití určitých surovin,“ říká Markus Schäfer, člen představenstva společností Daimler AG a Mercedes-Benz AG, odpovědný za výzkum a vývoj.
„V příštích generacích bateriových článků se obsah kobaltu již omezuje na méně než deset procent. V budoucnu chceme použít post-lithium-iontové technologie, založené na nové skladbě materiálů, abychom se zcela obešli bez surovin, jako je kobalt.Součástí komplexního přístupu automobilky Mercedes-Benz je také další zdokonalení schopnosti recyklace akumulátorů,“ vysvětluje Schäfer.
Společnost Mercedes-Benz AG se ujímá průkopnické rolei v oblastispolečensky přijatelné a ekologicky šetrné těžby kobaltu a lithia. Společnost trvá na zavedení přísných standardů pro udržitelnost, kam se řadí všeobecně uznávaná Norma pro zodpovědnou těžbu, která je součástí tzv. Iniciativy pro zodpovědnou těžbu (IRMA). Společnosti, které budou chtít uzavřít kontrakt s koncernem Daimler, se budou muset zavázat, že v rámci vlastního dodavatelského řetězce budou získávat suroviny výhradně od těch společností, které jsou auditovány v souladu se standardy IRMA.
Země považované za vysoce rizikové nejsou z možnosti dodávat suroviny záměrně dopředu vyloučeny. Cílem tohoto přístupu je naopak zlepšit podmínky zaměstnanců v daných zemích a posílit jejich práva. Společnost Mercedes-Benz AG tímto postojem dodržuje doporučení nevládních organizací, vlád a dalších zainteresovaných subjektů. V souladu se zásadou „působení místo zavržení“ chce společnost povzbudit místní ekonomiky a současně vyvinout tlak, aby byly přijaty vyšší standardy v oblasti ochrany lidských práv.
„Náš dodavatelský řetězec pro elektrické modely Mercedes-Benz prošel auditem v souladu s pokyny organizace OECD, a to až na úroveň samotné těžby surovin, ačkoliv se na získávání kobaltu přímo nepodílíme. Na základě získaných poznatků budeme instruovat dodavatele akumulátorů, aby v budoucnu odebírali kobalt a lithium výhradně z certifikovaných těžebních lokalit,“ uvádí Markus Schäfer.
„Tímto přístupemvšak jdeme ještě o krok dál, protože jsme se zavázali, že budeme využívat jen ty těžebních zdroje, které jsou v souladu se standardy ,Iniciativy pro zodpovědnou těžbu‘. Tímto způsobem lze vedle dětské práce a řady dalších sociálních problémů minimalizovat také environmentální rizika při těžbě surovin. Vytváříme tímcestu pro čistý způsobzískávání surovin, z čehož mohou profitovat i další subjekty na trhu,“ dodává Markus Schäfer. „Do budoucna budeme pracovat pouze s těmi dodavateli, kteří splnítyto požadavky.“