načítám data...

Nejkrásnější Mercedes se pomalu loučí. Skončí bez přímého nástupce

16. března 2023, 09:00 Daniel Borský Recenze & testy

Modelová řada CLS je dlouhodobě považována za nejkreativnější Mercedes. Vrcholné AMG také skvěle jezdí

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Možná to znáte také. K některým modelům máte prostě blíž než k jiným. Buď se vám prostě líbí, ať už vzhledově, případně tím, jak funguje, anebo se k nim váže nějaká konkrétní vzpomínka či událost. Je celkem fuk, co konkrétně to je, důležité je, že ve vás ten daný model vyvolává silnou emoci. To je totiž to, oč tu běží. Emoce jsou totiž to, co odděluje auta nezajímavá, od těch, která v nás vyvolávají touhu. Přesně takové auto právě teď přede mnou stojí. U Mercedesu je takovou mou malou nemesis právě model CLS. S přelomovou první generací jsem něco málo najezdil. Dodnes mám v paměti ten sametový osmiválec pod kapotou, dokonale ladné tvary a útulný vnitřek. Druhou generaci, která přinesla úplně jiný vzhled a přístup obecně, mám poslední dobou velmi často otevřenou ve vyhledávači a přemýšlím, jestli bych si náhodou neměl nějaký taková exemplář pořídit. Tak nějak jsem totiž dozrál do těch osvalenějších tvarů, které mě zpočátku spíše odrazovaly.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

A podobně jsem to vlastně měl také se současnou třetí generací. Ta se sice vrátila k elegantní jednoduchosti, ale přinesla mírně kontroverzní přední masku, se kterou jsem se nějaký čas sžíval, než se mi dostala pod kůži. Letos tomu je CLS na trhu již šestým rokem, přičemž to vypadá na takovou malou rozlučkovou jízdu. Ano, je to tak, právě se díváte na poslední generaci modelu CLS, nástupce bohužel již nepřijde, neb se Mercedes rozhodl soustředit na jiné modely. Upřímně mne to velmi mrzí, protože mám k tomuto modelu jisté citové pouto. Proto se dopředu omlouvám za vyznění této recenze, kterou jsem pojal jako rozloučení se svým oblíbeným modelem, přičemž se možná nevyhnu menšímu patosu.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Nakousl jsem to již v předchozím odstavci. Vnější design je to hlavní, co dělá CLS tím, čím je. S aktuální generací se Mercedes trochu vrátil k základům. Design CLS s kódovým označením C257 je elegantní, jednoduchý a velmi přesvědčivý. Stále si zachovává svou jedinečnou siluetu střechu, díky které odlišuje CLS od zbytku produkce. Pořád se jedná o ten sportovně střižený sedan s bezrámovými okny, který nadělá spousty parády kamkoli přijede. Je to možná až s podivem, jak design CLS funguje. Vždyť je vcelku normální sedan v obyčejné stříbrné barvě a na běžných kolech. Tak jak je zatracené možné, že pokaždé, když jsem od auta odcházel, jsem se za ním ohlédnul a s nedočkavostí přemýšlel, kdy se k němu zase vrátím? Že jsem při každém návratu k němu měl na obličeji úsměv a nejednou se jen tak zastavil a prostě se kochal? Inu, řekl bych, že právě takhle se pozná kvalitní design. CLS nepotřebuje nějaká šokující řešení, nebo ztřeštěné barvy, aby dokázalo upoutat pozornost. Je to prostě pěkné auto samo o sobě. Je štíhlé, má dlouhatánskou přední kapotu a elegantní záď. V podstatě přesný opak modelu EQE, který mi stále připomíná ocucaný bonbón a jehož vzhled jsem si stále ještě nezvyknul.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Při pohledu dovnitř jasně poznáte, že tohle auto vznikalo v jiné době. A to teď vůbec nemyslím špatně. Pořád tu máme dva velké displeje před řidičem, spojené v jeden, stále tu jsou dotykové prvky na volantu, pokročilé hlasové ovládání a mnoho dalších funkcí, které se dnes stávají standardem, tady CLS v ničem nezaostává. Nicméně samotný Mercedes se v poslední době vydal trochu jinou cestou. U nových modelů používá vertikální displej umístěný trochu hlouběji a volitelně jej u dražších modelů doplňuje prvkem zvaným hyperscreen, který natáhne segment displejů až ke spolujezdci. To v CLS vážně nečekejte, tady nic takového není možné, ale reálně to vlastně vůbec ničemu nevadí. Naopak i díky tomu v interiéru najdete stále poměrně velké množství fyzických tlačítek, která usnadňují ovládání jednotlivých funkcí. Stále je tu přítomen panel klimatizace, rychlý přístup k hlavním položkám multimediálního systému, nebo třeba podvozku, klapek výfuku, či vypínání start/stop systému. Samozřejmostí je dokonalé dílenské zpracování, které potěší i náročného uživatele. Snad jen sedačky mohly být o kus lepší. Jsou sice ukotvené příjemně nízko, ale mohly mít výraznější tvarování a boční vedení. Přeci jen sedíme v nejsportovnější verzi, kterou si můžete koupit, takže by se to sem hodilo. Tím spíš k těm sytě červeným pásům. Vytknout nemohu nic ani po stránce vnitřní prostornosti. Vepředu je zcela bez nejmenších problémů, vzadu samozřejmě logicky je méně místa nad hlavou, ale trochu to kompenzuje podélné místo na nohy, takže se můžete trochu víc rozvalit a získáte zároveň i trochu místa nad hlavou.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Radost vám však jistě udělá strojovna pod kapotou. Když aktuální CLS přišlo na trh, byl jsem poněkud smutný, že se nedostalo na velké osmiválce a musí se spokojit jen se šestiválci. Po týdenním soužití s tím nejsilnějším dostupným řadovým šestiválcem musím konstatovat, že mi ty další dva válce vlastně vůbec nechyběly. Tahle řadová šestka má totiž naprostý dostatek síly, ale především způsob, jakým své svaly prodává, je zcela návykový. Víte, s osmiválcovými AMG modely máte pod pravou nohou dynamit. Jasně, je to super, když si to člověk chce vyzkoušet, když si to chce užít a vytvořit si pořádný zážitek. Ale v reálném životě, je to možná až trochu moc hrr. A tím reálným životem mám na mysli poskakování zcela ucpaným městem, krátké cesty na dětské kroužky, do obchodních center na nákupy a tak dále. To jsou prostě situace, ve kterých se ostré nastavení a bezprecedentní výbušnost pohonné jednotky zrovna dvakrát nehodí. Přiznám, že u takového motoru dokonce často sám od sebe vyhledávám eko mód, abych lehce otupil jeho smysly.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

U tohoto šestiválcového třílitru (M256) však není nic z toho potřeba. Ten je totiž v dokonalé harmonii s celým vozem a je tak příkladně hladký. V podstatě se dá říct, že je to silák v obleku. Svých 435 koní a 520 Nm servíruje naprosto nevtíravě a sametově. Nezmuchlá vás do sedadla, jako to umí osmiválce, nebo třeba elektrická AMG, ale rychlost umí nabírat velmi přesvědčivě. Hlavní devízou je dokonalé lineární tah v celém spektru otáček. Tady prostě není slabé místo. Už od volnoběhu (zde pomáhá mild hybridní technika) táhne konstantně až do omezovače a je jedno, jestli se zrovna pohybujete stovkou nebo letíte vstříc maximální rychlosti. Elán mu nechybí nikde. Velmi povedené je také spojení s devítistupňovou převodovkou. Ta řadí zcela bez zaváhání a velmi svižně, k motoru se skvěle hodí. Jestli můžeme CLS považovat za dokonalého gentlemana, pak pohonný agregát v tomto vnímání hraje jednu z hlavních rolí. A jako bonus tu máte velmi povedený zvuk, který je tak akorát vyvážený.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Podvozek CLS 53 pro mne ze začátku byl trochu záhadnou. Navzdory vzduchovému odpružení totiž není tak komfortní, jak by se možná na první pohled nabízelo. Poměrně jasně tak cítíte jednotlivé nerovnosti silnic pod vámi. Nemusíte obávat nějaké nervozity nebo neklidu, to vůbec, ale především krátké ostré nerovnosti rozhodně nepřehlédnete. Na druhou stranu, je to AMG, takže jistá tuhost se patrně očekávat. Jakmile se však silnice jen trochu zlepší, stane se jízda opravdovým zážitkem. Jednoho zimního podvečera jsem CLS vytáhnul na své oblíbené silnice a v lehkém úžasu sledoval, co všechno tento dvoutunový a bezmála pětimetrový sedan umí. Je překvapivě stáčivý, skvěle čitelný, a když to trochu přeženete, nechá vás i lehce sklouznout. Umí velmi slušně zamaskovat svou hmotnost, takže vůbec nemusíte mít obavy z nějaké neohrabanosti, to tady vážně nehrozí. Přirozeným prostředím CLS bude sice spíš dálnice, kde funguje naprosto příkladně, ale neztratí se ani na zakroucené silnici, což pro mě bylo trochu překvapení. Velmi příjemné překvapení.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Verdikt

Mercedes-AMG CLS 53 4Matic, jak zní celý název, je skvělé vozidlo, bez ohledu na to, jaké k němu chováte sympatie. Není to víceúčelový stroj, se kterým přestěhujete barák, zvládnete rodinnou dovolenou u moře a zrekonstruujete nepřístupnou chatku v horách. To fakt není jeho účel. Získáte v něm však skvělého parťáka, na kterého bude spolehnutí. Pobaví vás, když na to budete mít náladu, poslouží vám, když budete potřebovat. Je to dobře vychovaný, elegantní gentleman, který vás nikdy nenechá na holičkách a vždy vám bude při ruce, aby splnil vaše přání. Pokud máte skutečně zájem, tak neváhejte, bohužel další už nebudou. Po modelu CLS se mi bude vážně stýskat, ale jsem rád, že jsem měl možnost vytvořit si další pěkné vzpomínky. Bylo to do jisté míry smutné, avšak zcela důstojné loučení.

Technické údaje

Motor: zážehový řadový šestiválec 2 999 ccm
Výkon: 320 kW (435 koní) + 16 kW (EQ Boost)
Točivý moment: 520 Nm + 250 Nm (EQ Boost)
Převodovka: automatická devítistupňová
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 4,5 s 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 9,6 l/100 km kombinovaná 
Průměrná spotřeba v testu: 11,2 l/100 km kombinovaná 
Cena od (CLS 53 AMG): 2 677 730 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ju
Junior
16. března 2023, 08:41
0

Je zajímavý tohle auto vidět taky na nějakých kolech... Potkávám relativně obrovský množství nějakých socek na malých kolech a PPL bílé. Z toho je mi dycky smutno.

reagovat
mariov8
16. března 2023, 13:18
1

Tenhle motor znám z normálního sedanu E. Je to silnější verze normálního šestiválce. Není to ostrý AMG motor, ale to je možná "to kouzlo, co my dokážeme"... Sice chybí ten Wow efekt když vás V8 zarazí do sedačky, ale silné to je dost a rychlé až až. Na okresce se člověk blbě podíval na plyn a byla na tachometru 2x vyšší rychlost. Navíc se s tím dalo jezdit i normálně, potichu, a žralo to v pohodě kolem 10L. Čekal jsem 12-13. CLS bude jasná oběť racionalizace produktového portfólia, ale snad si něco z jeho odkazu veme standardní E v provedení AMG.

reagovat
Ha
Habakukk
22. března 2023, 15:45
0

Tak 12 let zpět dostal CLS 500 první generace známí k nákupu 10 kamionů MB. Od té doby se žádný kus v mém okolí neobjevil a myslím, že celkové móda těchto sedanů je pryč. Za 2,6 mega si člověk odveze GLE 450 které je více IN.

reagovat
Opelfahrt
22. března 2023, 16:12
0

Móda je asi pryč, ale stejně je to ve srovnání s jakýmkoli SUV nádherný auto. A ještě víc se mně líbí BMW 6 Gran Coupé, nejlíp od Alpiny.



Poslední komentáře