logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Editorial

Mediální klam: Jak jsme na tom doopravdy s nehodovostí?

Za jedinou minutu příjdou na silnicích po celém světě o život čtyři lidé. Ale jak je to tady, doma? Jsou naše silnice nebezpečnou divočinou, nebo nás média straší? Odpovědi na tyto otázky dovede poskytnout jen a pouze neoblomná statistika.

Každý řidič si je vědom určitých rizik a úskalí, která jízda po silnici přináší. Kdo chce jezdit, tak se tomu zkrátka nevyhne, ale jaká je pravděpodobnost nehody, nebo v nejhorším případě smrti? Jaká je skutečnost v porovnání s tím, co slýcháme ve večerních zprávách? Neuběhne den, aby se ve všech českých televizích neobjevila alespoň jedna nehoda poukazující na to, jak špatná situace panuje mezi řidiči na českých silnicích a jakému nebezpeční se vystavujeme při procesu přepravy z místa A do místa B. Bohužel, nebo možná bohudík, statistiku oklamat nelze, a tak se můžete podívat, jak si stojíme v porovnáním s ostatními zeměmi světa v nehodovosti a úmrtí na silnicích.

WHO (Světová zdravotnická organizace) vydala nedávno novou studii zaměřenou na bezpečnost na silnicích v roce 2015. Opírá se o poslední ucelenou statistiku z roku 2013, z níž vychází, že doprava je nejvýkonnějším zabijákem lidstva. Ročně na silnicích zahyne okolo 1,25 milionu lidí ! To znamená jeden život každých 25 vteřin. Největší procento si pochopitelně odnášejí země afrického kontinentu, kde je úroveň bezpečnosti prakticky nulová. Stejně tristní je tamní stav silnic, stav helem motocyklistů a všech přesouvadel opatřených alespoň dvěma koly.

Pokud ještě chvíli zůstaneme u globálního meřítka, nejvíc úmrtí se týká mladistvých ve věku 15 – 29 let. Říká se, že ženy řídí hůře, podle statistik ale evidentně bezpečněji, protože ze všech fatálních případů tvoří pouhou čtvrtinu. Celých 50 % úmrtí se týká motocyklistů, cyklistů a chodců – opět především v rozvojových zemích, kde lidé nemají ponětí o silničních zákonech a semaforech. Vědí nanejvýš, na které straně mají jezdit – tam, kde jede většina.

Jak si v kontextu těchto příšerných čísel stojíme my, jsme na tom špatně, nebo jsme národ obezřetných řidičů? Pro konkrétní představu si porovnejme několik zemí. Česko, USA, Kongo, Čínu, Rakousko a Švédsko

Před rozborem dat o naší vlasti se podívejme i na zbývajicí země. Nejvíce otázek z tabulky vzbuzuje bezesporu Čína. WHO totiž uvádí jak počet nehod, které byly nahlášeny, tak počet nehod, které jsou pouhým odhadem a měly by být reálnou predikcí úmrtí. Tedy, nahlášených ztrát na životech je v Číně 60 000 a ‘skutečný’ stav je 260 000 ! Na druhou stranu, není to nic neobvyklého, komunistický režim mlžil a mlžit bude. U Číny je tato situace pochopitelná, ale ani USA na tom nejsou s pravdou nejlépe. Nahlášených úmrtí je totiž o zhruba 4000 méně než predikovaná hodnota WHO. Zajímalo by mě jen, jak se dá ututlat 4000 životů?

Při hlubším pohledu na tabulku jde jasně vidět, že řidičská část národa si vede v porovnání s ostatními státy velmi dobře. Pokud vezmem v úvahu stav vozovek, stav vozidel a stav některých řidičů, tak si stojíme ještě líp. Zajímavostí je, že i když jsme ‚pivařskou velmocí’, alkohol je v ČR důvodem úmrtí jen u 9 % nehod (z celkového počtu, tedy u zhruba 60 nehod ročně). Obecně mají největší podíl na ‚smrťácích‘ řidiči automobilů (34 %), z 25 % jsou to chodci, ze 14 % pasažéři automobilů o 11% se dělí cyklisté a motocyklisté.

S mírným nadhledem se dá tvrdit, že jsme na tom velmi dobře. Určitě bychom ale neměli usínat na vavřínech. Místo dělání vylomenin na dálnicích, ulicích měst a okreskách si raději ušetřeme auta i energii na PlechCup a podobné akce, kde se nemůže stát, že se objeví opilec na krajnici nebo motorka v protisměru. Na závěr připomenutí, jak málo stačí – včerejší nehoda z D2…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Máří
9. 11. 2015, 20:12

Lidi řídí auta. Nebo by aspoň měli. A protože jsme lidi, nejsme neomylní. Často se pohybujeme na hranici smrti, kdy stačí trochu špatný úsudek... Vzhledem k tomu, jaký sme jako národ na silnicích prasata - ne nejhorší, ale jsme - mi to přijde docela slušný výsledek. Přiznejme si - ohýbáme kde co a je z toho na silnicích občas docela čurbes. Jenže tak nějak mi přijde, že nejsme všichni takoví "volové", používáme (jak říkal náš učitel) zdravej selskej rozumzase a nejsme tak úplně leví. I přesto, co se v autoškolách (ne)učí má dost "pokušitelů" na silnicích aspoň trochu ponětí o tom, co dělat, když někdo něco pos*re. Možná nám (jakožto národu) často buchnou saze, ale v rámci pudu sebezáchovy (narozdíl od Konga, Číny, USA). Ve Švédsku a Rakousku na to jdou ještě chytřeji. Jedna část lidí jim vylepšuje statistiku tím, že vůbec nejezdí, další tím že cestu na silnice bere jako jízdu smrti a nakonec ti zbylí "jezdci" mají dostatek financí aby si zajeli co víkend na okruh, takže na cestách neblbnou. A ještě jeden money faktor - jelikož jsou ve "vyspělejších státech Evropy" i více finančně gramotnější (tedy netopí se tolik lidí na pokraji chudoby), není tolik sebevražd za volantem (čecháček totiž než aby jezdil pěškobusem, tak si tu káru bude držet dokud bude mít kde odčerpávat naftu) :D

0 reagovat
R
9. 11. 2015, 21:45

Poznámka: 4000 životů se dá ututlat jinou definicí fatální nehody.

Mam tady nedaleko křížek u silnice, ale ve statistice je to jen jako nehoda se zraněním. Protože ten týpek umíral asi tejden, a nestihnul to v zákonným časovým limitu.

Přes zákony se pak dá hejbat se statistikama úmrtnosti, prostě se zkrátí limit třeba ze 72 hodin na třeba 36 a počet mrtvejch s platností novýho zákona "zázračně" klesne :)

Každej stát to bude mít stanovený jinak a WHO to bude mít taky nějak. Pak vycházej rozdílný čísla.

0 reagovat
JP
10. 11. 2015, 00:17

No, já budu radši tiše sedět v koutku a nic nekomentovat, včera se mi povedl největší řidičskej fail mojí kariéry. Vim vim, víc než dvojnásobný překročení limitu navíc na mokru, nedostatek respektu z klouzavý čáry a jako bonus tam byla vrstva blátíčka přesně v tom místě, kde se to trhlo (na videu je ten flek vidět). Na závěr jsem to ještě amatérsky přetočil v domnění, že mě to ještě hodí na druhou stranu (na sněhu se to chová trochu jinak a na mokru mi to takhle fatálně ujelo poprvé). No, jet něco proti tak jsem úplně v pr... Takhle to odnesl jen odřenej ráfek.

0
BobAsh
10. 11. 2015, 01:08

To je S8?

0
JP
10. 11. 2015, 08:36

Jo jo, typický řidič Audi dalo by se říct :))

0 reagovat
jakub
10. 11. 2015, 11:55

Statistiku že oklamat nelze? Ale jděte.... Statistika je naopak jeden z mála matematických oborů, kde lze klamat velice snadno. Stačí porovnat kupříkladu roky, kdy byla nehodovost extrémně nízká s roky, s některým z posledních roků, kdy byla naopak vysoká. A hnedka vám vyjde, že jako řidiči jsme horší a horší. A to nemluvím o tom, jak se tímto způsobem dají manipulovat třeba meteorologická data a s tím související míra "globálního oteplování". Takže neříkám, že zrovna v tomto článku, ale obecně je statistika velice snadno manipulovatelná.

0
PepaSFI
10. 11. 2015, 18:25

kdo to řek doopravdy nevím ale Churchilovi se připisuje výrok "Statistika? Řekněte co má vyjít."
Ale popravdě řečeno, kdyby si tyhle věci kolem nehod a bezpečnosti kompletně vymýšleli jak se jim to hodí, poznal by to někdo? A kdyby poznal, stalo by se něco? Obávám se že vůbec nic. Kdyby se loni stala jen jedna nehoda a letos dvě, určitě by se našel někdo kdo by do světa vytruboval že se musí něco dělat s tím alarmujícím stoprocentním nárůstem nehodovosti.
Silniční papaláš Ťok dostává hysterické záchvaty z toho jak se mu ten cirkus sype a tak kolem sebe hází fantasmagorie o drastickém zvyšování pokut hlavně za rychlost. Jenže kolik nebezpečných nehod se stane kvůli překročení rychlosti? Obávám se že ten počet bude nepatrný. Ale jde to celkem snadno naroubovat na další příčiny. Blbec vyletí ze zatáčky protože je blbej a neumí to, jet tam 95 je poloviční sebevražda, 90 kaskadérština ale když se nám to hodí tak si do příčiny dáme překročení rychlosti.

0
BobAsh
10. 11. 2015, 21:52

Ten citát připisovanej Churchillovi je "Nevěřím statistice, kterou jsem sám nezfalšoval" a je to podvrh, jehož autorem je Goebbels. Účelem bylo vykreslit Churchilla jako lháře.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte