načítám data...

Srovnávací test dvou odlišných přístupů: Mazda6 2.5 vs. Peugeot 508 GT

15. června 2019, 09:00 Vavris Vavrisovic Recenze & testy

Bude lepší japonská oldschool cesta, nebo francouzská moderna? Na to odpoví náš srovnávací test.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Střední třídě neochvějně vládnou zavedená jména jako Passat, Superb nebo Mondeo. Ne každý ale preferuje zavedené cesty a volby. A právě pro ty, kteří nechtějí jít s davem, se nabízejí  dvě labužnické alternativy pocházejí z Francie a dalekého Japonska.

Mazda6 a Peugeot 508 rozhodně nejsou většinovou volbou a typickými zástupci korporátního fleetu. Své zákazníky na rozdíl od klasických zástupců mainstreamu cílících na pragmatické hodnoty budou lovit především hrou na city. Přesto razí dva odlišné způsoby, jak se k srdci potenciálních kupců provrtat. Mazda6 s dynamickými linkami designového jazyku Kodo sází na staré pořádky. Její karoserie je tradiční – tříprostorová – architektura interiéru má zavedené členění a pod kapotou jí tluče atmosférický motor SkyActiv o objemu 2,5 litru. To Peugeot 508 je jejím přesným opakem, cílí na novodobé progresivní zákazníky. Francouzi mu nadělili ostré linie sportovního fastbacku se špičáky denního svícení zakusujícími se do předního nárazníku a interiér vystavěný dle futuristického konceptu i-Cockpit, snažící se zbořit všechny dosavadní ergonomické zvyklosti. A na mě je rozhodnout, který ze soků se své úlohy ujal lépe.

Omluvte mne, než začnu se srovnáním, bezostyšně sem prásknu spoiler. Ať už koupíte Peugeota nebo Mazdu, neprohloupíte. Oba dva vozy jsou totiž velice povedené a objektivně se ani jeden nedopouští žádných významných prohřešků. Bude záležet zejména na osobních sympatiích. A ty se mohou začít rozcházet již při prvním otevření dveří.

Poutavá moderna versus osvědčená klasika

Pokud dáte na první dojem, bude vám interiér Mazdy ve výbavě Revolution nejspíš připadat trochu fádní. Nenápadné tmavé povrchy, běžný přístrojový štít, látková sedadla. Tohle není nic, z čeho by sousedovi spadla brada. V Peugeotu je situace přesně opačná – přivítá vás netradiční rozvržení i-Cockpitu s malým šišatým volantem, krásně zpracovanou grafikou digitálního přístrojového štítu a profilovanými sedadly s ortopedickým certifikátem potaženými alcantarou.  A tohle už pro některé na spadnutí brady stačit bude…    … u jiných to ovšem může vyvolat nelibost. Klasický interiér Mazdy si žádá možná 5 minut, abyste se rozkoukali a na všechno přišli. Nejdůležitější funkce jsou ovládány fyzickými tlačítky nebo kolečky a vše je velmi intuitivní a přehledné. V Peugeotu to s logikou rozvržení také není zlé, jen vám bude trvat trochu déle, než si vše osaháte a přijdete na správné postupy. Nicméně nezbavíte se například mnohokrát kritizovaného ovládání klimatizace skrze dotykovou obrazovku.

Čímž se dostáváme k informačním systémům, kterými se obě auta značně liší. Mazda má skvělý koncept ovládání pomocí kolečka na středovém panelu, její infotainment se však od roku 2012 prakticky nezměnil a oproti modernímu, graficky preciznímu a rychlému systému v Peugeotu působí zoufale pomale a zastarale. Snad jen navigace s 3D vykreslováním dokáže držet krok. Ztracené body se Mazda snaží nahnat zpět, když začneme zkoumat kvalitu materiálů a zpracování. Ani náhodou zde nechci naznačovat, že by snad byl Peugeot sestaven nedbale, testovaná varianta navíc byla proložena lány dubového dřeva. Pokud se však zaměříte na detaily, zjistíte, že Mazda je vyrobena lépe, používá kvalitněji působící materiály a na odezvě tlačítek a ovladačů jsou poznat hodiny práce, které v Hirošimě věnovali každému detailu.  Přes relativní visuální obyčejnost interiéru bych se nezdráhal říci, že zpracování je prémiové.

Paradoxem obou testovaných aut je praktičnost. Mazda nabízí znatelně více místa na zadních sedadlech, kde Peugeot vinou svažující se střechy a menší délky nedokáže sekundovat. Ovšem jeho výklopná záď zase poskytuje mnohem přívětivější podmínky k nakládání věcí než Mazda s karoserií sedan. Pro někoho podstatným detailem může být stahování bočních skel – v Mazdě všechna zcela zmizí do dveřních útrob, v Peugeotu zůstane kus skla trčet ven nejen vzadu, ale dokonce i vepředu.

Atmosféra nebo turbo?

Atmosféra versus turbo. Tento dříve běžný souboj se dnes změnil v hegemonii přeplňovaných jednotek a Mazda6 je jediným zástupcem střední třídy, který ještě vzdoruje trendu downsizingu. Papírově Mazda ztrácí – 194 koní a 258 Nm točivého momentu nestačí na 225 koní a až 300 Nm přeplňované šestnáctistovky PureTech 225. Tím spíš, když je Mazda6 těžším vozem. Papírové předpoklady se potvrzují i při jízdě. Zatímco Peugeot briskně reaguje už od nižších otáček, Mazda dovoluje pod 3000 ot./min spíše klidný způsob cestování. Také gradací výkonu přeplňovaný Francouz atmosférického samuraje poráží. Pro solidní akceleraci je Mazdu samozřejmě nutno točit, Peugeot však jako bonus nabízí i jadrnou výkonovou špičku. Zatímco Mazdě zarazí cestu omezovač zrovna, když je motor pocitově v rozletu, v PureTechu okolo 5000 chytnou saze a při cestě k červenému poli se krásně rozvine. Navzdory všem petrolheadským klišé je to právě downsizovaná přeplňovaná jednotka, která působí charakternějším a nadšenějším dojmem. Přímé srovnání však skončilo menším dynamickým rozdílem, než by se pocitově mohlo zdát a 508 ujela Mazdě při akceleraci do 180 km/h jen o pár délek. A také ekonomikou provozu se Peugeot nenechá vyloženě porazit. Obě auta jsou při běžné jízdě schopna jezdit za zhruba 7,5l/100 km. Až když nároky na dynamiku stoupají, začnou se nůžky rozevírat a SkyActiv předvede svou pověstnou úspornost.

A to přesto, že Peugeot může těžit ze dvou převodových stupňů navíc. Oba vozy využívají klasický automat s hydroměničem, ten  peugeotí od Aisinu je ale lepší snad ve všech ohledech. Zejména rychlost řazení je vyšší a směle sekunduje dvouspojkovým převodovkám. Také komfortem řazení diktuje úroveň Francouz. Mazda má navrch ve dvou drobnostech – volba manuálního režimu vychýlením voliče do boku je uživatelsky mnohem přívětivější než několikeré mačkání kolébkového přepínače v Peugeotu. A také samotné povely pádly poslouchá Mazda lépe – jednak vám sama nepřeřadí a druhak mě Peugeot občas ignoroval, když jsem mu diktoval své požadavky v automatickém režimu.

Asistenční systémy – dva různé světy

Nemám ve zvyku široce rozebírat elektronické trpaslíčky a pomocníčky, ale zde si nemohu krátký odstavec odpustit, protože také dokládají, jak se Mazda při tvorbě šestky inspirovala zejména minulostí, kde vše záviselo na řidiči, kdežto Peugeot hledí vstříc budoucnu a snaží se mnohé řešit sám. Ani jedno auto bohužel není v této oblasti dokonalé. V Mazdě si můžete krátkým stiskem tlačítka zcela deaktivovat stabilizaci, Peugeot vám dovolí pouze omezit kontrolu trakce. 508 po každém startu automaticky zasahuje do řízení aktivovanou kontrolou jízdy v pruzích, což je trochu otravné, zatímco v Mazdě je tato funkce defaultně vypnutá.  Jenomže pokud chcete udržování v jízdním pruhu například na dálnici využít, tak systém Peugeotu funguje příkladně a můžete se na něj spolehnout. Mazda se při pokusu udržet auto mezi vodorovným značením dvakrát neohrabaně rozkomíhá od pruhu ke pruhu a pak vás klidně bez upozornění nechá nabourat do svodidel…  A to není moc dobré. Také systém nouzového brzdění odpovídá zaměření aut. Ten v Peugeotu je mnohem lekavější a do pásů vás pověsí častěji než Mazda. A ještě bych rád zmínil adaptivní tempomaty s funkcí stop&go – Mazda se po zastavení umí rozjet jemně, za to Peugeot vás v zácpě dokáže docela vycukat zbytečně razantními rozjezdy a následným brzděním. Do 508 si navíc můžete přikoupit systém nočního vidění, což Mazda vůbec nenabízí. Její matrix LED svítilny ovšem umí osvětlit větší kus cesty než „hloupé“ automatické přepínání potkávacích a dálkových světel v Peugeotu.

Atlet versus stylista

Tak a jdeme to ukončit jízdou, která rozdílné zaměření obou aut podtrhuje. Tedy, primárním zaměřením obou soků je poskytovat tichou a komfortní přepravu a tu plní Peugeot i Mazda bez ztráty kytičky. Při běžném používání oceníte akustický komfort i komfort odpružení. Obě auta umí být konejšivá a nerovnosti tlumit tiše. Vlastně se projevují takřka shodně, a kdybyste mi zavázali oči, zřejmě bych nebyl schopen říci, zda cestuji v Peugeotu nebo Mazdě.  Běžné porce silnic a nerovností zvládá o chlup lépe asi Peugeot, jehož adaptivní tlumiče jsou v komfortním módu o kousek měkčí. Na druhou stranu, orientační měření hlukoměrem na mobilu ukázalo, že uvnitř Mazdy je při stejných rychlostech vždy zhruba o 1 dB nižší hluk.  Tak jako tak, kvalita jízdy obou rivalů je na danou třídu příkladná. A protože právě toto tvoří podstatnou část dojmů z jízdy, mohu nyní opět zopakovat, že ani s jedním autem neuděláte chybu.

Rozdíly se začnou projevovat až při jízdních režimech, které oba konkurenti pravděpodobně často zažívat nebudou. Když se ale rozhodnete zjistit, co v autech je, objevíte znatelné diference. Peugeot  bude v zatáčkách dost možná stejně rychlý jako Mazda, je z něj však velice znát, že konstruktéři neměli za cíl tvořit auto excelující v posledních desetinách svých schopností. Vše začíná u řízení, které je odtažité a počítačově elektronické. Zvláště na mokru můžete jen věštit, co se pod předními koly děje a to nevzbuzuje zrovna důvěru. Také podvozku vyhovuje jen svižné tempo – když z něj budete chtít vyjezdit duši, vrátí nazpět jen tupou nedotáčivost a pokud v zatáčce potkáte větší výmol, 508 se nechá vyhodit z konceptu a odskočí. To Mazda funguje progresivně, s blížícím se limitem objevíte krásnou řiditelnost plynem a podvozek, přestože při běžné jízdě možná působí tvrdším dojmem, se v tempu nenechá nachytat na švestkách, ani když jej v zákleku pošlete na nabrzděnou roletu. Chováním na limitu Mazda demonstruje nadřazenost svého podvozku, zůstává kompaktní, dobře se řídí a je zábavnější – až se ptáte, jak se jim to u tak rozložitého auta povedlo. Otázkou však je, nakolik je tato oblast v rámci třídy managerských vozů důležitá.

Verdikt

Mazda i Peugeot jsou krásné příklady, jak postavit auto střední třídy. Každý výrobce si však zvolil vlastní cestu k dosažení cíle. Ten kdo má rád staré pořádky, měl by pospíchat do autosalonu Mazdy, nezávisle na tom, zda má či nemá rád řízení. Celkově příjemnějším autem bych ale označil Peugeot. Má navrch v kvalitě sedadel, jeho interiér je modernější, infotainment o generaci dále a jednotka PureTech 225 má větší šmrnc.  Audiosystém Fokal v Peugeotu také hraje lépe než Bose v Mazdě. Mazda zase nabízí výrazně více místa vzadu, propracovanější podvozek a snaží se řidiče pokud možno vůbec neotravovat asistenčními systémy, kdy například start-stop můžete chytře ovládat silou stisku brzdového pedálu. Jenže Peugeot v testovaném provedení stojí nejméně 1.055.000 Kč a s danou výbavou ještě téměř o 200 tisíc víc. Provedení GT line se slabší jednotkou PureTech dovybavené na úroveň lépe odpovídající testované Mazdě, ale se slabším motorem se 180 koni stojí dle ceníku po dovybavení stále divokých 995.000 Kč. Mazda6 2.5i Revolution za 868.400 Kč je tím pádem o více než 100 tisíc levnější. Vzhledem k tomu, že cestovní a přepravní schopnosti jsou u obou aut velmi podobně dobré, je pro mě Mazda morálním vítězem. Přestože v ideálním případě bych si ji přál s motorem a převodovkou z Peugeotu.

Technické údaje Peugeot 508 GT PureTech225

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 598 cm3
Výkon: 165 kW (225 koní) v 5 500 ot./min
Točivý moment: 300 Nm v 1 900 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická Aisin
Pohotovostní hmotnost: 1 435 kg 
Maximální rychlost: 250 km/h
0-100 km/h: 7,3 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 5,7 l/100 km
Cena od (GT 225): od 1 055 000,- Kč
Cena testovaného vozu: 1 239 000,- Kč

Technické údaje Mazda6 2.5 G194 Revolution

Motor: zážehový atmosférický čtyřválec 2 488 cm³
Výkon: 143 kW (192 koní) v 6 000 ot./min
Točivý moment: 258 Nm v 4 000 ot./min
Převodovka: šestitupňová automatická Mazda
Pohotovostní hmotnost: 1 618 kg 
Maximální rychlost: 223 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,1 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 6,8 l/100 km
Cena testovaného vozu: 868 400,- Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře