načítám data...

Mazda Skyactiv-X Power Eco Race: Hlavně úsporně!

Závodění na spotřebu už se nevyhnulo ani Mazdě. Jak si poradili novináři s jízdou na spotřebu s motory Skyactiv-X? A kdo to celé vyhrál?

zobrazit celou galeriiAutíčkář si hraje: Mazda Skyactiv-X Power Eco Race: Hlavně úsporně!

Mazda je na svůj nový motor Skyactiv-X patřičně hrdá. Ještě aby taky nebyla, že? V době, kdy všechny ostatní automobilky motory zmenšují a přeplňují, jde tak trochu proti proudu a dělá si věci po svém. Občas to skoro působí, jako by v automobilovém průmyslu byla tím člověkem na zahradní oslavě, kterému se řekne, že něco nejde, a on reaguje „ty, prosimtě, podrž mi to pivo…“ Krásným příkladem bylo třeba to, kdy Toyota zmínila, že vývoj vlastního šestiválce by byl moc drahý a shodou náhod se v ten samý týden objevila informace, že Mazda bude mít svůj vlastní šestiválec…

Ale to odbíhám. Proč jsme dnes tady? Jasně, Mazda je patřičně hrdá na Skyactiv-X. Tak hrdá, že se rozhodla uspořádat závod ve spotřebě pro novináře, aby ukázala, že s jejich novým motorem to prostě jde. A protože dělat ho v ideálních podmínkách by nebyla taková legrace, tak organizátoři trochu přitvrdili. Na závod vzali ne zrovna nejúspornější varianty vozů obuté do zimních gum, vybrali sychravé počasí a ještě k tomu závod uskutečnili u Brněnského okruhu, kde to není zrovna rovina.

Obyčejně bychom vyslali za naši redakci Jakuba s jeho židovskou úspornou nohou, nicméně Brno je z logistického hlediska nejlepší pro mě, navíc mám ještě v živé paměti své studentské období, kdy jsem s každotýdenním tankováním za pětistovku musel vydržet celý měsíc, takže důvěra redakce byla svěřena mně. Já ale prý nemám ten tah na branku, takže jsem se vyzbrojen pouhou ambicí, být lepší než Lukáš Vaverka, vyrazil.

Jak takový závod probíhal? V rozpravě nám bylo sděleno, kudy pojedeme, že nesmíme překročit nejvyšší povolenou rychlost (Tomu se, mimochodem, spousta lidí smála. Oni ale nevěděli, že v okolí jsou limity 30 a 40 kilometrů za hodinu. Minimálně v ten moment ještě ne.), poctivě zastavovat na stopkách a zhruba 30 kilometrový okruh zajet za 33 minut. Za všechna porušení vytyčených mantinelů byla připisována penalizace.

Každý jezdec musel testovací okruh projet třemi vozy. Mazdou CX-30 s automatickou převodovkou a pohonem všech čtyř kol, Mazdou 3 sedan s automatickou převodovkou a Mazdou 3 hatchback s manuální převodovkou a pohonem všech čtyř kol. Výsledkem pak byla průměrná spotřeba ze všech tří jízd, po započtení penalizací, samozřejmě.

Vzhledem k tomu, že byli sezváni novináři z Čech i Slovenska, tak kromě samotného klání o nejnižší spotřebu probíhalo ještě jedno. Budou úspornější Češi nebo Slováci?  

Já svůj ‚závod‘ začal v CX-30, protože, zcela logicky, je to nejtěžší a potenciálně nejméně úsporné auto, takže ať už to zajedu jakkoli, pak to může být jen lepší. Zhodnotil jsem i svoji znalost silnic, takže když jsem v půlce cesty měl ještě 20 minut a na palubním počítači svítila hodnota 3,5 l/100 km, měl jsem pocit, že tohle bude brnkačka. Jenže pak přišly kopce, které se prostě úsporně zajet nedají. Po příjezdu zpět mi trochu spadl hřebínek, i když 6 litrů s CX-30 mi taky nepřišlo úplně špatné. Nezbývalo než sednout do sedanu, naladit Český Rozhlas Vltava a nechat se nést na vlnách hudby od Verdiho.

I v ní jsem ale zjistil, že jezdit úsporně není vůbec tak jednoduché, pokud okolo sebe máte okolní provoz. Stačí náklaďák tady, tam muset zabrzdit navíc a váš průměr může být v trapu. Ale přežil jsem a po okruhu se spotřebou 5,4 litrů na sto už mi zbývalo jen jedno kolečko s hatchbackem, které skončilo na 5,7 litru na sto se spoustou nádávání, protože zrovna v manuálové čtyřkolce se mi na spotřebu vůbec jet nechtělo. Když už, tak spíš na co nejvyšší.

A když je odjeto, tak je čas na výsledky, že. Nebudeme to protahovat, určitě vás zajímá, jestli jsou úspornější češi nebo slováci, že? Obrázek řekne více než tisíc slov. 

A co ostatní výsledky? Jaké byly spotřeby? Ukážu vám pár tabulek.

Ano, vidíte správně, moje maličkost s minimálními ambicemi nakonec obsadila druhé místo. Je otázkou, zda-li za to mohla úspornost mé nohy, to, že se mi podařilo mít minimum penalizací, či snad Český Rozhlas Vltava. Moje ego bylo polechtáno a domů jsem nejenom s radostí ze zajímavě stráveného dne odjížděl i s radostí, že jsem v něčem uspěl.

A co Skyactiv-X? Podle mě jsou dosažené spotřeby vzhledem k podmínkám dobré, jak ale obstojí v reálném světě, to ukáže až redakční test.

Teď už mi nezbývá nic jiného, než poděkovat za možnost zúčastnit se a strávit tak den přebývající dovolené trochu zábavněji než stěhováním. A budu se těšit snad zase příště.

P.S.: Kdyby vám někdy překážel ten červený sedan… mně se moc líbil.

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
03. prosince 2019, 15:03
3

Mám tě Franto rád, i z takový píčoviny jako závod ve spotřebě napíšeš zajímavé čtení:))

reagovat
beastar
03. prosince 2019, 20:40
0

To woe Kurací náhodou eco závodění v benzínu není sranda. Spíš se mi líbí, že je vidět jak i bez ambice jet na bednu to jde. A jako ty dosažený spotřeby jsou dobrý.

sheogh
03. prosince 2019, 16:13
1

moc pekne :-) Holt zivot automobiloveho novinare je snadny :-D

Ty spotreby jsem ale cekal malinko nizsi... asi hlavne proto, ze se s tim Mazda chlubi. Jinak jsou samozrejme vzhledem k autu pekny

reagovat
ickxs
04. prosince 2019, 00:20
-2

No nevim, spotrebu pod 6 kombinovanou..jsem mel s lehkou nohou v Mondeu 1.8 SCi 96kW z roku 2004

reagovat
beastar
04. prosince 2019, 01:11
0

Jo? Tak já měl 7,7l BC v 523i e39..... Sice vše v rámci limitů z kopce samospádem ale... MĚL SEM TO.

Ja
Jacob13
04. prosince 2019, 06:52
4

Wow, o 50 koní slabší Mondeo s pohonem předku a manuální převodovkou má stejnou spotřebu jak o 100 kg těžší hatch se 4x4, případně jak o 100 kg těžší sedan s automatem, nemluvě o 200 kg těžším crossoveru, co má jak AWD i automat. Nějak nevím, co je na tom překvapivé

sp
spooon
04. prosince 2019, 21:45
0

a ještě bych zmínil nižší emisní normu, která se na spotřebě taky podílý



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler LHS  2001
Chrysler LHS

2001 rok výroby
250 koní výkon
3 500 ccm objem

Chevrolet Caprice Classic 1989
Chevrolet Caprice Classic

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 002 ccm objem

Dodge Caliber SXT 2007
Dodge Caliber SXT

2007 rok výroby
110 koní výkon
1 798 ccm objem

Dodge Challenger SRT8, 250hp 2008
Dodge Challenger SRT8, 250hp

2008 rok výroby
250 koní výkon
3 518 ccm objem

Ford Bronco II XLT 1991
Ford Bronco II XLT

1991 rok výroby
104 koní výkon
2 933 ccm objem