načítám data...

Mazda MX5 RF

27. října 2017, 14:21 14 komentářů Raspby

Dostalo se mi výjimečné příležitosti zařídit si roadster, který nesmí být jmenován, ale poprvé ve verzi targa.

zobrazit celou galeriiJan Malina: Mazda MX5 RF

   I když se to hned na začátku nabízí, tak se budu snažit nesrovnávat toto auto ani s MR2 ani s ničím jiným, i když už teď vím, že mi to asi nedá sem tam něco přirovnat.

   Hned ze začátku mi to nedá, ale z některých úhlů na mě RF působí jako dětská verze Nissanu 370Z. Z fotek to znát možná není, ale ve skutečnosti mě to napadlo hned. A dětská myslím ve více smyslech, než jen čistě opticky, ale o tom až později. Ale MX5 ND je opravdu malá. U RF je tento pocit ještě markantnější vzhledem k pevným zadním sloupkům, díky nimž z jinak krásně nízkého auta ta kabina tak nějak trčí jako nafouknutá bublina. To na mě působí trošku nevyváženým dojmem. Hlavní linie jsou nízké, ale kabina dost vysoká. Alespoň se do toho vejdu, říkám si. O to větší je mé překvapení, že zase tak moc ne. Abych to uvedl na pravou míru. Vejdu se, ale samotná kabina (jakkoli je krásně zpracovaná, tvarově moderní a ergonomicky funkční) je velmi stísněná. Po té co si nastavím sedadlo, mám hned za hlavou zadní oblouk a asi 10 cm před čelem už začíná rám předního okna. Mít na ní helmu, tak možná drcnu čelem při každém tvrdším brždění. Zkusil jsem zatáhnout střechu a i přes její výrazné vybrání jsem nad hlavou měl mezeru tak maximálně na prst.  Po té, co jsem si vyzkoušel, jak na své malé rozměry je uvnitř prostorná generace NA, mne toto přinejmenším zaskočilo. Představoval bych si také, že bych mohl sedět ještě níže. To je ale vše, co by se interiéru dalo vytknout. Po finálním usazení je pozice za volantem v pořádku (až na tu výšku) a pedály jsou umístěny ukázkově. Přeci jen auto je nové, krásně voní, zpracování je příjemné na pohled i dotek, ovládací prvky jsou dobře rozmístěny. Snad až na ty nasazovací držáky nápojů, to je opravdu takové malé ergonomické faux pas :). Kdo vyzkoušel, tak ví. Ale v jakékoli Miatě jde přece hlavně o zážitek z jízdy, tak jak to dopadlo v té nejdůležitější kapitole?

  Hned z kraje – VÝBORNĚ. Hned v prvních zatáčkách pociťuji, že auto není tak pevné jako jedno auto, které si nedávno pořídil jeden nejmenovaný nový člen zdejší reakce.  I když to není klasický kabriolet, tak pravé kupé samozřejmě také ne, takže celkem pochopitelná záležitost. Celkově je ale auto tuhé dostatečně a o nějakém znatelném kroucení nemůže být řeč.

   Co mě ale opravdu velmi mile překvapilo, je jízdní dynamika. Většina sériových Miat je super, ale každý bude souhlasit, že pár koníků by se nejen hodilo, ale že by to sériový podvozek i bez problému zvládl. V RF ale tento pocit opravdu nemám. Dvoulitr Skyactive je skutečně mistrovské dílo. Má čistě atmosférický motor s neuvěřitelnou sílou v jakýchkoli otáčkách, pokud to samozřejmě člověk nedusí někde pod 1500 logicky. Hodně tomu napomáhá krátké zpřevodování. Jakmile se naskytne rovinka, tak za dva a plnej. Motor se žene k omezovači s neskutečným nadšením, trojka, čtyřka, pětka…je to tam hned. Ostatně na pětku se řadí už někde za 160 km/h. Brzdy, krásné rychlé podřazování s naprosto samozřejmými meziplyny a za zatáčkou se pokračuje nanovo. Takhle to mám opravdu rád. Řazení jsem sice už viděl i s kratšími dráhami, ale funguje přesně, je přiměřeně tuhé a mechanické, tady problém nehledejte.

Představoval bych si ale malinko ostřejší řízení. Zase, není to nic hrozného, ale v porovnání s některou konkurencí mi ta ostrost trochu chybí. Stejně jako taková ta hladovost při prvních centimetrech zatočení do zatáčky. Opět, nestěžuji si, jen jsem si toho všiml a zrovna tady bych čekal, že to bude etalon třídy. No i když ono mezi kabriolety asi určitě bude. Nicméně toto jsou jenom vrtochy a vyloženě mouchy. S autem jezdit je velká zábava a honit otáčky k omezovači je radost nejen pro řidiče, ale i samotný motor. Náklony jsou cítit jen lehce a auto drží stopu výborně. Mechanická přilnavost je na skvělé úrovni.

   Ačkoli se neřadím, jak asi víte, mezi pravověrné fanoušky MX5, tak musím říct, že MX5 RF je skvělá. Některé věci mi přijdou o trochu lepší v jejích konkurentech, jiné zase zvládá nejlépe Mazda. Není dokonalá, ale je skvělá. Chtělo by to ještě vyzkoušet klasický kabriolet, ten mi dává větší smysl. Já vím, toto je více použitelné v zimě, ale to už bych radši viděl klasickou variantu kupé (který se v Japonsku pár udělalo minimálně ve verzi NB). Já bych asi pro sebe vybíral jinde než zrovna RF, ale to jen právě kvůli těm pár detailům, které ale z čistě subjektivního úhlu pohledu mi pro onu zábavnou, sportovní a okruhovou jízdu přijdou důležité. Hned se ale sluší dodat, že co se týká prožitku za volantem, tak u nové MX5 chybu rozhodně neuděláte. Je neskutečně agilní a mrštná, stejně jako všechny ostatní Miaty miluje zatáčky, ale ND se vyřádí i na rovinkách.  Po právu se řadí po boku těch pár aut dneška, která ještě servírují rychlost a analogový požitek z řízení ve své nejčistší podobě. O tom, které z nich, to už si každý musí vybrat sám. Rozhodovat totiž budou jen detaily a osobní sympatie. Takže i ode mě máte na novou MX5 požehnání. Rozhodně ji alespoň vyzkoušejte. Stojí to za to. 

PS: Za nádherné fotky děkuji Ondrovi z High Heel & Toe

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Beny
27. října 2017, 18:08
0

Moc se mi líbí, ale kdy už japka napadne dělat auta pro evropskýho člověka? Já se svýma dvouma metrama bych se tam hádám skládal těžko...

reagovat
Raspby
28. října 2017, 10:02
0

ND je dosti stísněná no, ale zase třeba do NA by ses vešel myslím dobře, tam je místa relativně dost.:)

Beny
28. října 2017, 11:05
0

Právě že NA chci, a bude. Jen mě brzdí to že nikdo zatím nekoupil Almeru, nechci mít v baráku tři aut a motorku. :-D A NA je v plánu jako čistá víkendovka, takže rollbar, skořepina - když jí pošlu až na podlahu tak si myslím že se vejdu...

krab
27. října 2017, 22:30
0

Krásný fotky Ondro ! A hezky jsi to napsal Honzo :)

Já se v ní taky svezl, ne v této, ale byla taky šedivá. Bez cenzury napíšu, že mě trošku zklamala. Čekal jsem ostřejší a tužší a tvrdší auto. To RF není. Ale je to roztomilá hračka. A vlastně s tvým testem souhlasím. Jenom já už bych si Mazdu MX5 nekoupil a když, víte že bych si znovu koupil model NA s výklopnými světly. Ten byl je prostě boží a asi zůstane nejlepší MX5 ever .. :)

reagovat
Raspby
28. října 2017, 10:05
0

No já (bohužel :) ) musím konstatovat, že jsem neobjevil nějakou výraznější slabinu v tom NDčku. Sice některé aspekty jak jsme zmiňoval bych si představoval ještě trochu jinak (nižší posez, trochu agresivnější řízení nebo ta tuhost - ale to hlavně ve srovnání v GT86, která ji má fenomenální, což ale u auta se stahovací střechou prostě nedosáhneš...), ale to už jsou jen mé subjektivní dojmy a potřeby pro spíše okruhové vyžití...přeci jen se to prodává jako auto na silnici a ač jsem hledal, tak musím uznat, že jsem toho moc nenašel, co by bylo špatně... :)

shaman
28. října 2017, 10:51
0

Díky za chválu ! :)
MX-5 nikdy nebyla ostrý a tvrdý auto. Je to spíš taková hračka, která baví každého, kdo do ní sedne. Já když jsem z ND přesednul do své NB, tak bylo hned znát že NB je tvrdší, má lepší odezvu ve volantu a celkově se víc žene do zatáček. ND je zase víc použitelná, dokážu si ji představit jako daily car po celý rok, pak s ní vyrazit na nějaký roadtrip do zahraničí a to mě na ní taky hodně bavilo. tuhle ND jsem měl půjčenou 8 dní, najel s ní víc jak 1000 km a užil jsem si každou chvilku a každý kilometr. Jenom bych si radši vzal soft-top než RF.

PeterLuk
27. října 2017, 23:17
0

Super fotky!

reagovat
beastar
27. října 2017, 23:35
-2

Fotky jsou krásný o tom žádná. Zbytek nemá smysl komentovat.

ToMyx
30. října 2017, 10:45
1

Moc pěkně napsané a ty fotky to povýšily ještě o několik stupňů!!

Dost často se píše o tom, že auta z fakbriky (bez indiv. úprav) nejsou tak tuhá a obratná a citlivá a ostrá.
A není to náhodou tak, že jakékoli auto, které plánuju táhnout na okruh a myslím to s tím okružením aspoň trochu vážně, stejně upravím? (lepší brzdové desky, pneu s tvrdšími bočnicemi, možná podvozek + odklony)
Potom se každé auto promění v citlivější, jistější a někdy i tvrdší.
Neviděl bych chybu v tom, že auta jsou v základu unisexová, uni prodává, upravit jde vše, buďme rádi za to, že na trhu vůbec jsou.

reagovat
saage
31. října 2017, 00:17
0

Nejsem zadnym zastancem tohoto Miata klanu, ale MX5 ND je po NAcku nejhezci gererace. Moc se mi libi z kazdeho uhlu. Bylo asi jasny ze to nebude z fabriky okruhovy nacini, ale koho to zajima kdyz je tak pekny!

reagovat
Raspby
31. října 2017, 08:26
0

Upřímně...mě zase tak moc ne. Respetkive, předek a boční silueta v pořádku, ale ten prudce se zužující zadek se mi moc nelíbí a přijde mi to trochu jako imitace E-Type :). A RF už tuplem ne kvůli té vytrčené kabině, klasický soft top je lepší :). Ale jezdí to opravdu výborně, to rozhodně ano.

Ma
Martin48453
01. listopadu 2017, 12:14
0

Co furt máte s těmi držáky na nápoje? Mi ještě nevadil (180cm). Ad výška - když si tam sedne do 195cm (vyšší to u mě ještě nezkoušel), tak tam zapadne stejně. Jen musí "poslechnout" ten prostor a ne se tam vzpříčit. A vrcholek hlavy to ofukuje od 160 do 195, to je dáno pojezdem sedadla a pozici. Sedadlo jede dozadu dolů a dopředu nahoru. Plachta se dá používat v zimě bez problémů. RF je nastavena komfortněji než plachta, protože je těžší a taky se očekává jiný typ zákazníka. A mám obavu, že kdyby ND stála tolik co NA, tak by se volilo ND. Takhle je zde pořád ten stín ceny - a pak se hledají různé důvody, proč by mělo být NA lepší. Ale myslím, že ND je nejpropracovanější a už v sérii obsahuje hodně závodních dílu a její celkové vyladění umožňuje i motovidlu jet hodně rychle.

reagovat
Se
Seladon
22. listopadu 2017, 20:59
0

Marně dumám nad tím, jak v tom autě vlastně sedíte, že máte 10 cm před čelem rám předního okna......protože jestli klečíte, tak zase nedosáhnete na pedály....je to pro mě záhada :-)

reagovat
Raspby
23. listopadu 2017, 08:30
0

No sedí se v něm v pohodě...jen to okno je hodně blízko a to je nezvyk..jak by to v reálu vypadalo s helmou na hlavě, to je otázka no... :)