načítám data...

Stará dobrá atmosféra, pohon všech kol a spousta místa. Mazda CX-5 je auto ze staré školy

21. března 2022, 12:45 Jaromír Soukup Recenze & testy

Máte rádi auta podle klasického receptu? Pak musíte k Mazdě

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Motto Jinba Ittai, v překladu souznění s koněm, je základem filosofie značky Mazda při vývoji jejich vozidel. Mají být se svými řidiči v harmonii, při které je jeden součástí druhého. Na to jsem byl skutečně zvědavý. Já jsem totiž, když nepočítám pár kilometrů ve Františkově Miatě, ještě nikdy žádnou mazdu neřídil a tento pocit souznění neznám. Proto, když se v redakčním kalendáři objevila možnost testovat modernizované provedení SUV CX-5, vyprosil jsem si ji. Dostali jsme se spolu do harmonie?

foto: Jan Machač, autickar.cz

Vnější oťukávání proběhlo bez problémů. Vzhled je sice záležitostí vkusu, ale přijde mi, že Mazda CX-5 je pěkné SUV. Modernizace se tak mohla omezit jen na drobné detaily. Nejvýraznější změnou je nová khaki zelená. Vypadá dobře a hlavně to konečně není zase červená. Menší úpravou prošla přední a zadní světla. Jsou led diodová a upraven byl jejich světelný podpis. Dřívější centrální kruh s vodorovnými lištami byl nahrazen dvojicí půlkruhů. Víc úprav ani nebylo třeba. 

Uvnitř mi bylo také dobře. Z pohledu volby materiálů bych ani nevěřil, že sedím v japonském autě. Většina palubní desky je pokryta měkkým plastem, který solidně imituje kůži. Výdechy ventilace jsou obložené hliníkem nebo jeho opravdu velmi dobrou napodobeninou. Navíc jsou zvýrazněné limetkově zelenými ozdobnými rámečky. Je to super oživení. Infotainment je svižný a funguje pomocí koleček a tlačítek místo dotykového displeje. Snad bych jen snesl měkčí sedačky a užší středový tunel, pravé koleno mě bolí ještě teď.  

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jedno tělo jsem byl hned i s motorem. Benzín o objemu 2,5 litru, výkonu 143 kW a točivém momentu 258 Nm není schopný trhání asfaltu, ale nepůsobí mdle. Ani nemá moc vysokou spotřebu, jezdil jsem za přibližně osm litrů. Navíc, je to atmosféra, kterou je potřeba vytáčet. To je skvělé oživení stojatých vod plochých turbomotorů. Řadí se šestistupňovým automatem, ale s jeho prací jsem byl spokojen. Prakticky vůbec necuká a rychlosti mění v otáčkách, ve kterých bych to dělal taky. Umí i manuální režim, bez pádel pod volantem, ale zato se správnou logikou sekvenčního řazení.

Nejdůležitějším prvkem harmonie mezi řidičem a autem je ale jízda, na níž jsem byl nejvíc zvědavý. Je opravdu mazda tak dobrá, jak se o ní říká? Po týdnu musím říct, že ano. Dobře, je to hlavně rodinné SUV, které váží 1,7 tuny. Podvozek je tedy kompromis. Ale mně se tento kompromis líbil. O dírách ve vozovce jsem věděl, ale ne moc. Ty podélné vyfiltroval dobře a na některých překážkách mě dokonce zhoupnul. Akorát se dvěma věcmi mne nebavil. Krátké příčné nerovnosti přejížděl ztuha a jako asi každý „Japonec“ na některých površích hučel od kol. Jinak jsme byli kamarádi.

foto: Jan Machač, autickar.cz

A moc dobří kamarádi jsme byli v zatáčkách. Tohle že je SUV? Mazda zatáčky projíždí úplně v pohodě. Ono není pravda, že by CX-5 jela za všech okolností jako po kolejích, nepůsobí dojmem motokáry, ale to jsem stejně od jinba ittai nečekal. Ono splynutí jezdce s koněm jsem cítil hlavně tehdy když auto začne přecházet do nedotáčivého smyku; dělá to čitelně a jasně. Měl jsem na zásah dostatek času. Ani stabilizace mě neštvala. Je aktivní jen když je to vážně třeba a zasahuje jemně, neškube karoserií. Opravdu jsem vnímal, jak mi mazda přesně říká co, kde a kdy si můžu dovolit a co už ne. Skoro jako bychom spolu komunikovali. Bylo to bezvadné.

Dokonce ani pohled do ceníku mě z tohoto souznění nevytrhnul. Mazda se nabízí v osmi různých výbavách a se třemi motory: benzínovým dvoulitrem, benzínovou dva pětkou a dieselem o objemu 2,2 litru. Ten má navíc dvě výkonnostní varianty, jednu se 110 kW a druhou se 136 kW. Cena auta začíná na 667 000 Kč. V testovaném dobrodružném provedení Newground, které přidává sedačky z umělé kůže, černá zrcátka, limetkové detaily a dvoubarevná kola pak s testovaným motorem a pohonem všech kol stojí 992 900 Kč. Ano, tato CX-5 z obrázků se vejde pod milion. To vůbec není špatná cena.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Verdikt

Dosáhl jsem s Mazdou CX-5 onoho bájného souznění jezdce s koněm? Předtím bych tomu nevěřil, ale musím říci: ano, byli jsme v harmonii. Nejenže mě až na pár drobností prakticky ničím nevadila, mne ji dokonce bavilo řídit. Klidně si dovedu představit s ní žít. Ano, auto může působit na každého jinak. Ale nezapomeňte že zrovna já jsem tady přes citroëny a obecně přes auta francouzská. Provedení mazdy by mi nemělo nic říkat. A přesto jsem si ji oblíbil. Jsem názoru, že byste s tímto koněm poměrně snadno mohli souznít taky. 

 

Technické údaje

 

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G194 AWD Newground 

Motor: atmosférický zážehový čtyřválec 2488 cm3
Výkon: 143 kW (194k) v 6000 ot./min
Točivý moment: 258 Nm ve 4000 ot./min
Převodovka: šestistupňová automatická
Provozní hmotnost: 1735 kg 
Maximální rychlost: 195 km/h
0-100 Km/h: 9,3 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 8,0 l/100 km
Spotřeba v testu: 8,3 l/100 km
Základní cena modelu: 667 900 Kč
Cena základní verze s daným motorem: 942 900 Kč
Cena testovaného kusu: 992 00 Kč

 

Za krásné fotky děkuji Jeníkovi!


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Zd
Zdeny60
22. března 2022, 09:34
0

Stará škola by měla nepřímej vstřik...

reagovat


Poslední komentáře