načítám data...

Mazda chystá revoluci. Vrátí se pohon zadních kol a šestiválcové motory

10. května 2019, 14:16 5 komentářů Daniel Borský Novinky

Tlak na snižování emisí vede k tomu, že automobilky zmenšují své motory a ubírají válce. Mazda však chystá pravý opak.

zobrazit celou galeriiNovinky: Mazda chystá revoluci. Vrátí se pohon zadních kol a šestiválcové motory

Před nějakým časem se Mazda rozhodla, že by ráda povýšila do takzvané prémiové kategorie. Motoristický svět tomu nevěnoval příliš pozornost. Všemožní analytici spekulovali o tom, že maximálně přijde zlepšení v interiérech, což bývala typická slabina Mazd, plus zařadí moderní technologie, především co se konektivity týče a pokročilé jízdní asistenty a poté zkusí lehce zvýšit své ceny. Ale jinak prý zůstane vše při starém. To znamená maximálně čtyřválcové motory, pohon předních či všech kol a taková ta sázka na jistotu, která Mazdě poslední léta vychází, díky čemuž unikla z finančních těžkostí navzdory tomu, že za ní nestojí žádný velký koncern. Jenže, světe div se, ono to možná bude úplně jinak. 

Poslední Mazdou, pod jejíž kapotou jsme mohli naleznout šestiválcový motor, byla první generace velkého SUV CX-9. Ta se však odporoučela do důchodu v roce 2015 a od té doby nabízí hirošimská automobilka své modely pouze se čtyřválci. Možná si někteří ještě pamatujete na výroky předních představitelů značky, kterak už žádné velké motory nemáme očekávat, protože jim doba nepřeje. Nicméně uběhly 4 roky a vypadá to, že všechno je jinak. Před pár dny proběhla účetní uzávěrka loňského roku, a právě na ní byl akcionářům odprezentován plán budoucího vývoje. Velmi zajímavý plán, nutno podoktnout. 

Podle něj by se Mazda měla definitivně zařadit do prémiového segmentu a jít po krku třeba Jaguaru či Volvu. K tomu abyste mohli naplnit takové ambice samozřejmě potřebujete také odpovídající techniku. Mazda chystá takovou malou revoluci a ve svých budoucích modelech hodlá nabídnout řadové šestiválcové motory, postavené na architektuře Skyactiv-X. Tou nejlepší zprávou pak je fakt, že tyto motory mají být uloženy podélně, což znamená jediné. Ano, Mazda v těchto chvílích pracuje na vývoji velké platformy pro auta s pohaněnou zadních nápravou. Těžko říct, jestli nová šestka bude onou vzývanou zadokolkou (trochu tomu nasvědčuje i to, že aktuální generace dostala již druhý facelift, místo zbrusu nového modelu), nebo zda-li se chystá nějaký duchovní nástupce legendární řady Xedos. Interní označení nové vývojové větve má název “New Generation” a vypadá, že se máme na co těšit. 

Pokud se teď obáváte, že v Evropě si beztak budeme muset nechat zajít chuť, a že tyhle chystané novinky budou vyhrazené čistě pro zámořské trhy, pak pro vás máme dobrou zprávu. Mazda totiž neplánuje pouze benzínový motor, nýbrž vyvíjí také řadový šestiválec, který bude spalovat naftu. Což je skvělé, protože kdyby se jednalo čistě o “americký” projekt, patrně by Mazda neztrácela čas ani finance na vývoj motoru, který není ve Spojených státech příliš oblíbený. Mazda také nastínila budoucí směřování tzv. “small architecture”, alias platformy pro menší a dostupnější vozy. Tam nás čeká výraznější elektrifikace, které se Japonci dosud vyhýbali. Můžeme se těšit na hybridy i čisté elektromobily. 

Tahle skvělá zpráva vyznívá obzvláštně vtipně poté, co se minulý týden nechal slyšet šéf konstruktér nové Supry Tetsyua Tada, že vývoj vlastního řadového šestiválce je logistická noční můra a vůbec se nevyplatí. Právě proto prý spojili síly na vývoji svého ikonického sporťáku s BMW. Inu, pro největší světovou automobilku je to noční můra, pro malou zajímavá výzva. A ještě si dovolíme takovou menší třešničku na dortu. Dobře informované zdroje z automobilky hovoří o tom, že vývoj Wankelova motoru, přes poplašné zprávy o zrušení celého programu, nadále pokračuje. Mazda příští rok oslaví 100leté výročí a vypadá to, že do druhé stovky vykročí ve velkém stylu. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Adam
11. května 2019, 00:33
0

Asi preci jenom v budoucnu presedlam z BMW na Mazdu.. Big up!

reagovat
Stanley
11. května 2019, 08:36
1

Se mi to nějak nezdá. Koncept na těchto často ukazovaných fotkách je krásně nízký a designově čistý. Přitom ani Mazda neumí placaté auto, viz 3 nebo MX-5. Spíš to připomíná recept na mokrý sen beznápadovitého designéra za posledních patnáct let - placka s nízkými okny a obřími větráky místo kol. K tomu ještě wankel a šestivál? Nějak mi to celé zní příliš krásně.
Ale držím palce, byl bych v případě realizace za 10 let zákazník :-)

reagovat
Jimi
11. května 2019, 22:22
0

Prémie ve 4-válci vypadá tak nějak divně, i když má +výbavu za statisíce... samozřejmě Mazda prémie není... ale se zajímavým 6-válcem, správným pohonem, atraktivním designem a kvalitním interiérem se z ní může klidně stát... držím palce

reagovat
Lišák
11. května 2019, 23:06
0

Mazda respekt ????

reagovat
Vojta Nekvapil
21. května 2019, 23:38
0

Co jsme byli ted v Hirosime v muzeu a fabrice, tak z toho mam dost smisene pocity. Vypada to, že Mazda nema moc peněz. Budovy fabriky působi dost neudržovaně, na lince se používá zastaralé nářadí a vybavení. Muzeum pusobilo dojmem podzemní garáže. Takze obava,že zaříznou projekty, které nebudou dostatečně ziskové neni neopodstatněná.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Puma 1.7VCT 2001
Ford Puma 1.7VCT

2001 rok výroby
123 koní výkon
1 700 ccm objem

Mercury Park Lane Convertible 1959
Mercury Park Lane Convertible

1959 rok výroby
325 koní výkon
7 050 ccm objem

Cadillac Coupe deVille Convertible 1964
Cadillac Coupe deVille Convertible

1964 rok výroby
250 koní výkon
7 025 ccm objem

Dodge Ram VAN 1998
Dodge Ram VAN

1998 rok výroby
234 koní výkon
5 210 ccm objem

Cadillac CTS  2004
Cadillac CTS

2004 rok výroby
181 koní výkon
2 597 ccm objem