načítám data...

Mazda 6 Skyactiv-G194 auto: Proč automaticky?

Velký bílý kombík. Stoleté výročí. A technika, která se už nevidí...

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Mazda 6 Skyactiv-G194 auto: Proč automaticky?

Po letech se čirou náhodou ocitám v kombíku o kterém jsem kdysi prohlásil, že dělá obyčejné věci neobyčejně dobře. Dumám tedy nad tím, jestli jsem se tehdy mýlil, nebo jde pořád o to nadšené auto, které si na nic nehraje a přesto je s ním radost cestovat.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Máme zde nejsilnější motor řady, tedy dvousetkoňový atmosférický čtyřválec. Tahle výroční edice mi k němu poskytla šestirychlostní planetový automat. Jinak je auto naloženo výbavou a podobně barevně a funkčně vybavená Homura se liší jen pár detaily a barvou palubky. Bílá je nádherná, ale nelze ji udržet čistou, takže si ji třeba já dovolit nemohu.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jinak je faceliftovaný interier uspořádanější, pocitově jednodušší a uhlazenější. Mám jen pár výtek: Ovládání klimatizace má menší kolečka. A i když cvakají zase krásně kovově, ta větší cvakala lépe. A mít tady nový volant s kovovými čudlíky by taky neuškodilo, ten je totiž nádherný. Jinak si stěží mohu stěžovat na nějaké knoflíky nehodné ceny, nebo pocit, že by se někdo na něco podstatného vykašlal. Stárnoucí radiomapa se dá používat i dotykově, takže sice zadáváte postaru Země, Město, Moře, Kuře, ale naklepat to jde rychle a vše podstatné funguje. Jen ten zvuk z rádia Bose mi přišel málo velkolepý. K duši auta se to venkoncem ale hodí. A ovládání kolečkem začínám mít nějak podezřele rád.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Vytáhl jsem tedy silnou Mazdu na dálnici a poslouchal. Hluk byl jedinou velkou nectností starších verzí a tady jsou sice ližiny na střeše slyšet taky. A hodně. Ale jinak byla jeskyně utlumena a provozování dálniční nekázně se tedy meze nekladou. Tedy co se hluku týče. Bohužel převodovka má takovou díru mezi čtyřkou a pětkou, že se auto nad sto sedmdesát začne chovat lenivě, protože si odřadí a velká motorová pila vepředu vypadne z radostných otáček.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Ale komu by to dnes vadilo, že… Jinak je to pořád Šestka s až neslušně upovídaným a veselým podvozkem. Auto jakoby naplněné héliem, které se snaží schovat svou hmotnost a rozměry. Až jako bych viděl ty tenké plechy a filigránská řešení dob dávno minulých. Na rozbitých okreskách se ze startu zdá uskákaná a neklidná, aby pak přešla do nízkého letu a přiostřila. Chytněte ji pod krkem a z poddajného podvozku konejšivého kombíku se stane na špičkách utíkající baletka. Přisypte na hromádku ještě více a ona obuje brusle. Pak stačí jen malé korekce, auto začne reagovat na přenosy váhy a jen pocit, že se to nesluší, vás přiměje k tomu, abyste se nesmáli a nedojeli tak až do Užhorodu.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Tam, kde BMW zatlouká s velkou pompou kladivem nerovnosti do vozovky, tam Mazda jako srnka skáče přes kaluže. A přitom neexistuje jeden jediný detail, na který bychom mohli ukázat. Řízení je přesné a ostré tak akorát, ale nečekejte ukecanost prvního Golfu. Podvozek je hravý, pohodlný a poddajný, dají se v něm vypozorovat minimálně dvě osobnosti, ale to dnes umí už i Alfa Romeo. Motor je sice atmosférický, ale je to čtyřválec, takže nebublá a v nízkých otáčkách trpí na plastovost zvukového projevu. Jenže jako celek je to vyvážené a padne vám to do rukou jako máloco.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jen nechápu, proč bych v takovém voze chtěl mít automat. Když si představím, kdo by ocenil šestku nejvíc, pak je to relativně realisticky uvažující člověk, který chce univerzální auto, jež bude radost řídit. Člověk, který ocení věci, které jiní budou nenávidět, jako je třeba upovídanost. Člověk, který prostě rád řídí a nevadí mu přední náhon. Takový ten radostný táta od rodiny, kterému po cestě z práce lítaj v kufru dudlíky. A tomuhle tátovi já bych radil, ať si koupí Mazdu v manuálu. On ten motor je silný dost, nebude muset řadit, když nebude chtít a hlavně ta řadička je tak krásně mechanická.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Co na tom, že tenhle automat v rozumných rychlostech reaguje bleskově a je tak paradoxně i s atmosférou, která se musí napřed roztočit, hbitější, než většina naturbené konkurence s dvouspojkama. Tohle je auto, jež je radost ovládat, dopřejte si více ovládání.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Verdikt

Nejsilnější šestka je sice stárnoucí, ale přesto velmi zajímavý model pro každého, kdo rád kroutí volantem. Nenabídne dechberoucí zážitky silného motoru v jakýchkoli otáčkách, ale síly má dosti a reaguje rychle. Nenabídne zadní náhon a skotačivost s ním spojenou, ale dodá vám upovídaný podvozek s vyváženým řízením a několika skrytými osobnostmi. Bude vás obyčejně bavit každý obyčejný den. A to je dnes dost nedostatkovým zbožím…

Technické údaje

  • Motor: 2 488 ccm, 143 kw (194 koní) v 6 000 ot/min, 258 Nm ve 4 000 ot/min.
  • Převodovka: Šestistupňová, automatická, planetová s měničem.
  • Délka: 4 800 mm
  • Pohotovostní hmotnost: 1 476 kg 
  • Spotřeba: Deklarovaná 7,6 l / 100 km, v testu okolo 10,5
  • Cena srovnatelné výbavy a motorizace cca 1 014 056,12 Kč s DPH

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jimi
05. dubna 2021, 10:49
4

Ta politika tady v EU moc zajímavým autům nepřeje. Přitom za louží je k mání i oturbená verze tohoto motoru (CX9, CX5, CX30, 6), a jsou tam taky přísná emisní pravidla. Je to tady zbytečně ošizené.

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
05. dubna 2021, 13:03
-1

Turbo je zlo, my chceme poctivou dýchavičnou atmosféru, proto máme Mazdy tak rádi.

beastar
05. dubna 2021, 16:26
4

Si musíš ten výkon zasloužit s pedálem v podlaze.

Jakub Pospíšil
05. dubna 2021, 16:50
6

Když, se při předjíždění traktoru nezpotíš, není to motorsport.

Vo
Vosisko
06. dubna 2021, 00:02
1

Aaaa, vyznavači jediné turbo pravdy tu maj slet. Právě pro tu zábavu při předjíždění traktoru a dýchavičnost jsem si tu Mazdu koupil. To mě na tom dvouapůllitru baví ze všeho nejvíc. Jak je tupej a línej a jak to vůbec nejede. A teď jsem si pro zábavu koupil auto s úplně líným dvouvačkovým atmosférickým dvoulitrem od Lamprediho. Hele, to auto vůbec nejede, tedy krom situace, kdy máš pedál v podlaze a kvedláš tou pákou mezi sedačkama. No, nuda. Klucí, svět aut má bejt pestrej. U “dýzlu” je turbo super, u benzínu už to tak jasně nevidím. Tedy pokad to není F40 nebo S1...

Slower
06. dubna 2021, 10:43
2

Ja bych si dovolil nesouhlasit s tim, ze poctiva atmosfera musi byt dychavicna...

Honza 'Hamster' Křeček
06. dubna 2021, 12:38
3

Nemusí, to vůbec ne, já to myslel konkrétně na tu Mazdu, která by za mě mohla být super, mít to turbo..
Atmosferický motory maj svůj smysl i svoje kouzlo, o tom žádná.

Mám pocit, že Mazda se snaží jít za každou cenu proti proudu a výsledkem je motor, kterej nemá zátah turba, ale ani tu lehkost a bezprostřednost atmosféry. Ano, ty motory maj skvělou spotřebu, ale ty výhody atmosferickýho motoru tam až tolik nevidim. Zvuk to třeba nemá vůbec pěknej. Někomu to jistě vyhovuje, sto lidí - sto chutí, o tom taky dneska nabídka aut je.

Já od rodinnýho auta očekávám, že bude víc user friendly. I takový auto se dá udělat tak, aby z něj měl řidič radost.

Jimi
06. dubna 2021, 13:40
1

Ten pocit z aktuálních motorů mám podobný. Mazda umí podvozky, spolehlivost dobrá, design taky a interiér už konečně vypadá dobře. Ale nemá pořádný motor. SKY-X asi taky moc nezaujal. Na střední třídu je toho nenuceného výkonu málo. Na příště něco zkutí asi pravděpodobně s Toyotou, s kterou mají dohodu obchodního a kapitálového spojenectví (s Fordem to moc nevyšlo).

Vo
Vosisko
06. dubna 2021, 18:45
0

Já jsem s Mazdou 6 max spokojenej. Tedy zatím. Mám ji 3/4 roku. Cena výkon za pětimetrovou káru je víc než dobrá. Za 800000 tisíc, co víc by jste chtěli? Za ty prachy... Jezdit mě s tím baví a uživatelsky je přátelská až kam. Ono na trhu není moc co vybírat za ty prachy. Nebo máte nějaký tip? Na blbnutí mám jinou káru.

St
Staromil
17. dubna 2021, 23:44
0

Trochu pozdě, měl jsem pauzu, ale nedá mi to zde nezareagovat na jednu věc. Možná mám méně zkušeností a osobního srovnání aut na rozdíl od většiny zde, tím více zde píšících, možná jsem méně náročný, ale fakt moc nechápu tu častou tady vedenou "mantru" se "zátahem" a ve světle toho, že dnes, aby něco s těmi minimotory vůbec jelo, je "oturbené" všecko, tak zvláště "zátahem turba"...mluví se zde přeci o velikém rodinném kombíku střední třídy, co má skoro 200 koní, zrychlení z 0-100 za 8,1, přitom to není určeno na žádné sportovní výkony a ono to jako "nejede"? Kde a kdy to nejede ? V jakém srovnání to nejede? Je pravda, že konkrétně s touto motorizací jsem se s touto M6 párkrát svezl (neřídil...) a pocitově konstatoval, že to jede už trochu jinak, než moje 2,5ltr. M6 GH, možná "líněji" i když papírové zrychlení má o 0,2s lepší, ale asi je to tou reakcí motoru (asi daň emisím). Je to možná jeden z dojmů, které jsem nabyl s tím následkem, že u mne poslední generace M6 nad těmi staršími tak jednoznačně nevyhrává, ale pořád je to pro mne jedno z aut z "normálního" světa. Co mohu ale u GH 2,5ltr. garantovat dost dobře je, že se o žádné dýchavičnosti skutečně mluvit nedá, nebo o ní mluví jen někdo z doslechu. Zátah, který až tak neupřednostňuji, resp. nepokládám za hlavní atribut v případě volby rodinného kombíku, to má sakra dobrý ( pravda, další rozdíl ve srovnání je možná automat vers. manuál, automat nemám, na ten "slavný" zátah nemusím čekat). Samozřejmě mluvím v kontextu "běžného" využití a používání pro účel, pro který je takové auto vymyšleno. A co víc, ono to "překvapivě" fakt i jede i při slabých, pouze 170k...:-)))...to má dnes přeci kdejaká oturbená kára, co pak tedy asi jede lépe...má přeci ten zátah a "krouťák". Takže ne, (víc) super s turbem, by až tak nebyla...ona je právě super, že na to, aby jela, ho mít nemusí...to patří lépe trochu jinam.

A pak bych ještě měl jeden dotaz směrem k "Hamsterovi"...(opravdu bych rád porovnal se svými představami a nároky...)... "Já od rodinnýho auta očekávám, že bude víc user friendly. I takový auto se dá udělat tak, aby z něj měl řidič radost." ... tj. tedy, co je víc "user friendly" v tomto případě u auta dané třídy a kategorie? Co by se dalo nebo mělo dát udělat tak, aby z toho měl řidič radost? Co brání tomu, mít radost z M6 GJ ( tedy motor už vynechme...)? Pro mne je tedy uživatelsky přátelské, že mne auto pořád něčím neštve, není nacpané nepotřebnými krávovinami, ale naopak věcmi užitečnými, třeba i více či méně, ale užitečnými krávovinami, vše funguje, jak má, vše je na svém místě a prostě a spolehlivě slouží svému účelu. Já tedy tu radost mám a měl jsem ji vždy při jízdě i s M6 GY. Příspěvek je staršího data, dotaz dosti pozdní, ale docela rád bych se odpověď dozvěděl...

Opelfahrt
05. dubna 2021, 14:41
3

Tento motor se tady ale s manuálem nikdy neprodával. Jenom v USA, a to před faceliftem a v nižších výbavách.

reagovat
Avex
05. dubna 2021, 15:45
1

Je to škoda, do toho auta mi ten manuál prostě sedí.

Ha
Habakukk
07. dubna 2021, 11:38
0

Nikdy jsem nepřišel na chuť červené kůži a nečekal jsem, že tento kolotočářský interiér v kombinaci s bílými plasty uvidím v Mazdě holt zastoupení chtělo ukázat, že umí i divočinu.

reagovat
motion
07. dubna 2021, 22:40
0

Záměrem asi nebyla divočina, ale odkaz na Mazdu R360...

Ha
Habakukk
08. dubna 2021, 09:12
0

Potom je to odkaz hodný dnešní doby tak nějak napůl. Pokud R360 tak místo bíle krémovou jako měl originál a barva interiéru bylo povětšinou spojena se stejnou barvou střechy. Mě by k tomu seděli bílé sedačky a byla by to krásná kombinace černé a bíle pokud více praktické tak černé sedačky, ale prostě třetí barva je tam jako pěst na oko.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark  1968
Buick Skylark

1968 rok výroby
180 koní výkon
6 ccm objem

Cadillac Fleetwood Brougham 1984
Cadillac Fleetwood Brougham

1984 rok výroby
140 koní výkon
4 100 ccm objem

Alfa Romeo 166 2,4JTDm Facelift Bez koroze ES 2005
Alfa Romeo 166 2,4JTDm Facelift Bez koroze ES

2005 rok výroby
175 koní výkon
2 387 ccm objem

Chrysler Imperial Le Baron 1975
Chrysler Imperial Le Baron

1975 rok výroby
218 koní výkon
7 206 ccm objem

Chrysler Vision EAGLE ESI 3.3 6V 1995
Chrysler Vision EAGLE ESI 3.3 6V

1995 rok výroby
121 koní výkon
3 299 ccm objem