načítám data...

Mazda 323f 1.8 SOHC: Staronový redakční závoďák

Nejlevnější cesta k mrkačkám, ale i schopný sporťák - devadesátková Mazda 323f se pomaru sbírá z cenového dna, šílenství kolem youngtimerů se jí ale naštěstí zatím vyhýbá.

zobrazit celou galeriiAutíčkářova garáž: Mazda 323f 1.8 SOHC: Staronový redakční závoďák

Pokud sledujete náš Facebook a Instagram, určitě jste si všimli, že v redakční garáži přibylo minulý týden nové auto. Pokud ale čekáte něco nevšedního a originálního, musím vás zklamat. Vůz, který nahradí redakční plechcupový speciál se totiž od svého předchůdce vlastně moc neliší. Nejen, že se jedná o stejný model a motorizaci – Mazdu 323f BG 1.8 SOHC – ale na obou autech najdeme i podobné úpravy a dokonce pochází ze stejného města. Ale popořadě…

Nejprve si pro úplnost řekneme něco o historii modelu. Mazda 323f – to efko znamená “fastback”, přišla na trh v roce 1989 a ve výrobě vydržela pět let, do roku 1994. Je to tedy současník našeho Favorita. Její hlavní devizou je určitě vzhled – nízká klínovitá karoserie, stylové zadní partie s celistvým pruhem zadních světel a hlavně mrkačky. Ve své době působila na českých silnicích jako zjevení a byla snem nejednoho mladého závodníka. Zkrátka to bylo auto, které oslní.

Bodovala ale i bohatou výbavou, slušnými jízdními vlastnostmi a podvozkem – bylo to docela povedené auto. V Evropě šla pořídit se třemi motorizacemi, vždy na benzín. Není bez zajímavosti, že v nejvýkonnější variantě se pod kapotou nacházela dvouvačková 1.8 16V známá z “roadsteru, o němž se nemluví”. Naše plechcupové speciály mají pod kapotou jednovačkovou jedna-osmičku (1840 ccm), která posílá na přední kola sto čtyři koní. Vstřikování je elektronické, jednobodové s klapkovou váhou vzduchu. 

Celé auto je velmi “analogové”, není tu turbo, posilovač řízení je pouze hydraulický a plyn se ovládá lankem. Díky tomu jsou některé reakce auta velmi bezprostřední, například motor vydává hlasitější zvuk už od okamžiku, kdy se opřete o plynový pedál. Se zrychlováním už to teda tak žhavé není, zvláště v nižších otáčkách. Maximální výkon prý vydolujete z motoru při 5300 ot/min, ale omezovač vás pustí až 6500 ot/min. 

To jsou ale všechno podružné detaily, které jsem při nákupu první mrkačky (té matně černé) vůbec netušil. Vlastně jsem se rozhodoval velmi přízemně a hlavním argumentem pro koupi byly vyklápěcí světla. Podle známé pravdy, kterou by vám v devadesátkách potvrdil každý mladistvý školkou povinný petrolhead, je všechno co má mrkačky závoďák. A tenhle měl navíc spoilery a bodykit a samolepky a prostě – byla to láska na první pohled.

Jenže záhy jsem zjistil, že bývalý majitel tohoto vozu provedl mnoho funkčních úprav. Auto dostalo kratší převodovku ze slabší jedna-šestky, odlehčený setrvačník a větší brzdy z GT verze, kompletní podvozek ze sportovního kupé Mazda MX-3, rozpěry karoserie, průchozí výfuk s rezonátorem a upravené sání. Já jsem z auta poté vyházel vše nepotřebné (interiér, zadní sedadla a mnoho dalších zbytečných drobností) a tak se pohotovostní hmotnost auta dostala kamsi pod devíti set kilovou hranici. Díky tomu je Mazda opravdu mrštná, ochotně zrychluje a v zatáčkách komicky zvedá zadní kolo. Na lepivých pneumatikách UniRoyal RainSport na předku (a dřevěných barumkách vzadu) je příjemně hravá a s chutí se vrhá do lift-off oversteerů – zkrátka je to takový stroj na radost. 

Samozřejmě není vše tak úplně růžové. Kvůli chybě v elektroinstalaci autu nesvítí potkávačky, ale pouze dálková světla, nemá podsvícený přístrojový panel, a čas od času spálí několikero náhodných pojistek. V motoru vytrvale přibývá olejová náplň, kterou je třeba jednou za čas odsávat a v případě, že je v nádrži méně, než polovina benzínu, auto v zatáčkách chcípá. A kombinace krátké převodovky a průchozího výfuku je delších cestách opravdu nepříjemná. 

Jenže, jak někteří z vás možná vědí, tenhle statečný závoďák nedávno vypověděl službu. Mazdě se po roce drcení na okruhu rozpadl diferenciál a cestou sebou vzal i část převodovky. Můj původní plán byl, že autu dopřeji zasloužený odpočinek a odvezu ho na laně sešrotovat. Za cenu lepší večeře nás více než rok bavil a vydržel okruhové trápení i noční projížďky po okreskách. Jenže redakční mistr amerického driftu Jeníkkrál tříválcové rallye Radek mě začali přemlouvat, abych dal hrdinné Mazdě ještě šanci. Že by to přece byla škoda. 

A tak jsem začal pátrat po náhradní převodovce a diferenciálu. A zjistil jsem, že tento problém neřeším zdaleka jen já. Převodovky nejsou a když už jsou, tak jsou za draho, nebo nejsou na prodej, protože je znalí majitelé mají schované do zásoby. Kontaktoval jsem tedy bývalého majitele černé Mazdy, zda neví, kde by se tento cenný díl dal sehnat. Ten chvíli přemýšlel a pak mi nabídl převodovku za suverénně nejnižší cenu ze všech prodejců. A jako bonus přihodil celé auto okolo ní.

A tak jsme se v nedělním deštivém odpoledni vydali s Radkem znovu po roce do Chomutova. Mezi rodinnými domky, na stejné místě jako vloni, čekala další mrkací mazda. Opět 1.8 SOHC, nastříkaná montanou, s bodykitem a křídlem a s množstvím funkčních úprav. Letmou kontrolou jsme zjistili, že je na tom technicky mnohem lépe, než její černá předchůdkyně a že by byla škoda ji rozebírat. Navíc mé šetřivé já zajásalo, když jsem se dozvěděl, že je tento interceptor vybaven ústrojím pro pohon na LPG. Ano – skutečně se jedná o velmi ekologický a úsporný závoďák. Černá se tak nakonec přeci jen svého zaslouženého odpočinku dočká, jen pár dílů z ní přemontujeme na novou, šedivou.


Povšimněte si Radkova nadšeného výrazu.

Na dalších závodech Plechcupu tak nebudete ochuzeni o pohled na členy redakce, kterak se snaží zkrotit mocné stočtyřkoňové monstrum s pořádným křídlem. Nám teď nezbývá nic jiného, než najít dílnu, pustit hudbu a začít s úpravami. V plánu je několik drobných vylepšení, hodně samolepek (které jak známo dramaticky zvyšují výkon vozů) a z mé strany také bdělá obrana stylového křídla na zádi, jež chce diverzant Radek odmontovat. A nebo prodáme zadní světla jako náhradní díl na  Aston Martin DB7 a vyjedeme si za to všichni někam k moři.

Když vše vyjde jako má, postavíme že dvou mrkaček jeden ultimátní závodní stroj. Jen nemáme času nazbyt- trackday v Bělé je totiž už za měsíc.

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1840 cm³
Výkon: 78 kW (104 koní)
Převodovka: pětistupňová manuální
Maximální rychlost: dle pudu sebezáchovy řidiče, někde nad 200 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: ano


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
18. dubna 2019, 11:57
0

Ultimate křídlo bylo první co mě oslnilo. Luxusně pojaté moderní lakování matnou eresovou šedou v kombinaci s bílými rally ráfky je doslova pompézní. Tady nechybí nic. Jen nálepku NOS a SPARCO dolepit. Možná by to chtělo pořádnej laďák a zástěrky....

reagovat
Jakub Pospíšil
18. dubna 2019, 12:00
4

Zástěrky z linolea jsou v plánu. Jejich absence má za následek reznoucí blatníky.

Pólin
18. dubna 2019, 12:18
0

Ale prosím, PROSÍM, ať mají dekor "Zlatý dub":D

Jakub Pospíšil
18. dubna 2019, 12:20
3

Hm, tak zlatý dub nemám, ale asi dám dohromady dekor "bukové parkety".

sumy
19. dubna 2019, 09:14
0

A co vzit něco, co je jako jesterkar myšleno od začátku? https://www.google.com/search?q=zástěrky+zetor&oq=zasterky+zetor&aqs=chrome.1.69i57j0l3.6356j1j4&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=Yx2Q04C-9YmH-M:
Stačí nalepit samolepku Sparco a je to :-)
A z jednoho paru se nechá určitě narážet tak na 4 mrkacky :-)

sumy
19. dubna 2019, 13:41
0

Jesterkar=zástěrka. Ach ty automatické opravy

kuc_t
18. dubna 2019, 13:34
5

Slušná kára .. to musí být magnet na policajty :-D

reagovat
Kuře
18. dubna 2019, 16:02
2

Policajtky, v Kubajzově případě;)

ja
jazet
18. dubna 2019, 14:54
0

Ta reklama nemá chybu :D

reagovat
Matěj Podhorský
18. dubna 2019, 20:12
2

Miluju 323f! Po svezení s černou, která se nechala vodit bokem a nebo být v Mýtě krásně rychlá, a to i přesto, že v zatáčkách pořád kola drhla o podběhy, jsem pochopil, že i předokolka může bavit. A jak moc :) Jasně, přistupoval jsem k té věci s nulovým očekáváním, ale dostala mě!

Mimochodem, v té reklamě bych fakt nečekal, že oslnění Mazdou způsobí nehodu :D taková trochu divná reklama, dneska by asi neprošla

reagovat
Jakub Pospíšil
18. dubna 2019, 22:01
0

Mám pro tebe dvě dobré zprávy. Díky nádrži na plyn v kufru jde bokem ještě ochotněji a díky tvrdšímu podvozku už nedře.

beastar
19. dubna 2019, 13:16
0

Toho plynu v tom bych se bál. Až to vzplane někde to bude fájrwérks že to bude vidět v Nagasaki.

Jakub Pospíšil
19. dubna 2019, 14:13
0

Však se toho plynu taky všichni kolektivně bojíme. Ale vydávání už moc připomíná práci a té se bojíme ještě víc, takže...
-
Komentář upraven 19. 4. 2019, 14:13:55

Matěj Podhorský
19. dubna 2019, 17:51
0

Tak já holt v autě kouřit nebudu tentokrát :D

krab
18. dubna 2019, 21:11
0

Já snad jdu hledat nějaký "investiční" kousek :-D A ta reklama... vynikající. To byla asi z Český Sody, ne? To si schválně zkusim najít.

reagovat
Adam
24. dubna 2019, 11:29
1

Je někde k nalezení soubor s daty jednotlivých závodů? Chceme se zůčastnit po návratu z Gumbalkanu, pokud to tedy Corsa prezije :D

reagovat
Adam
24. dubna 2019, 17:42
0

Super, díky moc. Přijedeme poškádlit poslední příčky našim okruhovym monstrem se 45hp :D

Jakub Pospíšil
24. dubna 2019, 17:45
1

To je správný přístup. Doražte, u Plechcupu vyhrává každý, kdo dojede do cíle (a pak ideálně ještě z okruhu domů).



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volkswagen Touran  2006
Volkswagen Touran

2006 rok výroby
103 koní výkon
1 986 ccm objem

Dodge Durango  3.6 GT 2018
Dodge Durango 3.6 GT

2018 rok výroby
300 koní výkon
3 632 ccm objem

Pontiac Trans Sport  2000
Pontiac Trans Sport

2000 rok výroby
185 koní výkon
3 350 ccm objem

Volkswagen Scirocco R packet 2009
Volkswagen Scirocco R packet

2009 rok výroby
160 koní výkon
1 390 ccm objem

Volkswagen Golf Variant 1.9TDI  2008
Volkswagen Golf Variant 1.9TDI

2008 rok výroby
105 koní výkon
1 900 ccm objem