Abychom pochopili skutečnou podstatu a důležitost modelu GranTurismo, musíme se nejprve podívat zpět do minulosti a do historie značky Maserati. Bratři Maserati, které od útlého věku spojovala láska k mechanickým věcem – zejména potom k automobilům, založili společný podnik roku 1914. Od počátku však nevyráběli jen tak obyčejné vozy, z dílen Maserati vyjížděly automobily, které zasahovaly do všemožných soutěží po celém světě a první úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat.
Vozy Maserati vítězily a dokazovaly své kvality. V roce 1926 vyhrál vůz Maserati legendární závod Targa Florio a konkurence od této chvíle už musela začít brát novou značku víc než vážně. Vozy Maserati se vyznačovaly mimořádnou péčí o detail a vysokým výkonem motoru. Po vynucené pauze, během které přechází továrna na výrobu součástek pro válečné úsilí, se značka opět vrací k výrobě automobilů a roku 1947 představuje své novinky, řadu Maserati A6. A jako Alfieri, jméno jednoho z bratrů Maserati, který bohužel nešťastně zemřel roku 1932, šest potom značí počet válců motoru.
Maserati A6 vzniká v mnoha provedeních od závodních monopostů až po roadstery, nejikoničtějším provedením se však stalo cestovní kupé. Karoserie pro Maserati A6 chystala celá řada karosáren, narazit tak můžete na auta navržená firmami Zagato, Pininfarina, Vignale, Bertone či třeba Ghia. Zrodila se specialita Maserati – kupé třídy grand tourer či chcete-li gran turismo. Automobil připravený poměřit si síly s kdejakým ryze sportovním vozem, avšak zároveň automobil schopný zajistit posádce komfort při cestách napříč kontinentem.
Rok 1957 přinesl novinku v podobě Maserati 3500 GT. Tento vůz představoval duchovního nástupce modelu A6 a rozvinul myšlenku luxusního cestovního kupé o další úroveň. Jednalo se o první cestovní vůz vybavený standardně kotoučovými brzdami, technických fines tu ale bylo daleko více. Automobil disponoval pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, čtyřvačkovým motorem, později se vstřikováním paliva Lucas, samosvorným diferenciálem a spoustou dalších vymožeností. I tentokrát se o karoserii postaraly vyhlášené italské automobilové módní domy, ikonickou se stala karoserie Carrozzeria Touring a její ladná konstrukce s označením Superleggera, tedy superlehká. Trubkový rám byl pro maximální odlehčení potažen hliníkem a výsledkem tak bylo auto komfortní a luxusně vybavené, zároveň ale lehké a hbité.
A právě tohle auto bylo první, které upoutalo naši pozornost v centru současného umění Dox, kam nás české zastoupení značky Maserati pozvalo. Přítomnost Maserati 3500 GT zde nebyla vůbec náhodná. Čekaly nás totiž dvě české premiéry v nabídce Maserati a jedna z nich, troufám si tvrdit asi ta nejdůležitější novinka Maserati v tomto desetiletí, přináší odkaz grand tourerů z dob gentlemanů dobrodruhů i do naší pokročilé současnosti.
Jak asi tušíte už podle nadpisu, tou hlavní hvězdou večera bylo nové Maserati GranTurismo. Velké cestovní kupé navazuje na svého předchůdce, avšak posouvá jeho techniku do současnosti. Už první pohled na nové kupé přináší směsici vjemů, některé jsou nové, jiné důvěrně známé. Tohle auto je na první pohled Maserati, dokonce bych řekl, že je to na první pohled Maserati GranTurismo. Protáhlé nízká silueta s dlouhým rozvorem je zkrátka nezaměnitelná. Tím ale nechci říci, že nové Maserati je jen lehkou evolucí odcházejícího modelu, to by totiž nebylo k novince fér. Je tu jasně patrný nový čistší designový jazyk značky předznamenaný supersportem MC20 a také SUV Grecale., auto působí ještě více přitištěné k vozovce, zároveň je tu ale i ona nenucená elegance, jakou můžeme čekat jen od značky Maserati.
V interiéru najdeme změn o něco více. A že už bylo na čase. Předchozí GranTurismo za ta léta, která vydrželo v prodeji, uvnitř hodně zestárlo. Novinka přichází s podobným rozvržením kabiny, jaké jsme již měli možnost vyzkoušet v SUV Grecale, což je skvělá zpráva. Interiér s moderními displeji a všemi funkcemi, které se dnes od automobilu očekávají, nás v Grecale potěšil a není tedy důvod pochybovat, že i v modelu GranTurismo bude vše fungovat stejně dobře. Samozřejmostí jsou špičkové materiály i precizní zpracování každého jednoho detailu.
To podstatné ale není na první pohled vidět. V útrobách Maserati GranTurismo totiž proběhla doslova revoluce, tady nezůstal kámen na kameni. Vůz je nabízen ve třech provedeních: Modena, Trofeo a Folgore. Všechny verze nově disponují pohonem všech kol, verze Modena a Trofeo ukrývají pod kapotou nový šestiválec Nettuno o výkonu 490 (Modena) resp. 550 (Trofeo) koní spojený s osmistupňovým automatem. To znamená zrychlení z nuly na sto vždy pod čtyři vteřiny a maximální rychlost přesahující magickou hranici 300 km/h.
Vrcholem nabídky je provedení Folgore. Pravda, není to žádný drobek, při hmotnosti přesahující dvě tuny si tahle verze označení Superleggera asi nevyslouží, jenže ono to nebude tak zlé. Za prvé – ona hmotnost je dokonale rozložena. Zatížení náprav je v ideálním poměru 50:50 a těžiště je velmi nízko. A za druhé – 760 koňských sil a 1350 Nm vystřelí tohle GT na stovku za pouhé 2,7 vteřiny a nepřestane zrychlovat, dokud se na rychloměru neobjeví hodnota 325 km/h.
Z výše uvedeného už asi tušíte, o co tady jde. Ano, Maserati GranTurismo Folgore je elektromobil. Uprostřed vozu je baterie o využitelné kapacitě 83 kWh, úctyhodná je i hodnota dobíjecího výkonu až 270 kW. O pohon elektrického Maserati se stará trojice elektromotorů (dva pro zadní nápravu, jeden pro přední), každý o výkonu 300 kW.
Maserati GranTurismo přichází na trh s karoserií kupé, očekává se však stejně jako u předchozí generace i otevřená verze. A když už jsme u té otevřené verze – zastoupení Maserati pro Českou republiku si pro nás připravilo ještě jedno malé překvapení. Kromě modelu GranTurismo jsme si poprvé mohli prohlédnout i model MC20 v provedení Cielo, tedy v otevřené verzi. Tady není mnoho co dodat, zachovány zůstaly jízdní výkony i vzhůru výklopné dveře, pryč je průhledný kryt motoru, ale to je jen malá daň za nebe nad hlavou. A říkat vám, že MC20 Cielo vypadá prostě božsky, je asi zbytečné..
Modelová ofenziva značky Maserati tedy zdárně pokračuje. Ať už jste příznivci tradičního pohonu se spalovacím motorem či jste propadli kouzlu nekonečné síly elektromotorů, Maserati vám má co nabídnout. Především však značka zůstává věrná filozofii, která ji provází již více než sto let, totiž nabízet nekompromisní auta s jízdními výkony těch nejlepších sportovních vozů bez nutnosti ustupovat z požadavků na preciznost a luxus. Značka Maserati definuje kategorii grand tourer a nové Maserati GranTurismo definuje značku Maserati.
23. března 2023, 09:38
2
Z venku pekné aj ked na povodné grandturismo to nemá, a z vnútra zase plná prdel displejov, chápem, je to teraz moderné... aspoň mi nie je lúto byť chudobný a pozerať po prvej generácii :)
23. března 2023, 09:51
0
Nie je lepší dôkaz že interiér sa na Grecale podobá až príliš, ako keď si aj redakcia popletie fotky :) Keďže to GranTurismo stojí 2x toľko, je to trochu problém.
Autá sú to pekné, ak ma BMW bude vytáčať aj naďalej, nepochybne budem za 5 rokov vysvetľovať na daňovom úrade, že Maserati je absolútna nevyhnutnosť k dosahovaniu zisku firmy a preto je nutné ho zahrnúť do nákladov v plnej výške. Vrátane toho príplatku za úchylne červený interiér. Dovtedy snaď oficálne zastúpenie nebude s profesionalitou na úrovni Indického scammera ako dnes. Teším sa na redakčný test!
23. března 2023, 10:51
0
Na ten interier se moc hezky kouka, ale o to hur se bude pouzivat. Jinak moc pekne auto
23. března 2023, 11:38
0
S plným vědomím, že se vyjadřuju k autu, které si nekoupím si povzdechnu nad konceptem Alfieri - to by byl show car!
Granturismo je ale trochu jiné - víc k použití, víc k cestování - jak už z názvu vyplývá. Protože je to plnohodnotné 4místné auto, musí být i trochu tučnější. Protože je to určeno k Velkému cestování (ať už je to dneska cokoliv), se bez velkého displaye neobejde, už jenom kvůli navigačce - nedovedu si dneska představit proplétat se kdekoliv, kde to neznám bez navky a v takovém autě nechci čumět na telefon na držáku - chci styl a design!
Mohlo to být uvnitř trochu svébytnější oproti Grecale, toť vše.
Je to auto, které bych si dovedl představit jako parťáka na každý den. Krásné, rychlé, pohodlné. Odveze mě do práce (ne nejezdím v modrákách a mám to 60km po dálnici), můžu se stavit i pro děcka ke škole, večer před divadlem naprosto adekvátní k obleku. Na stěhování a aktivní výkendy má stát v garáži nějaký velký brácha.
Ale jak jsem psal, já si ho nekoupím, a koupí ho ti, kdo jsou v postavení ty peníze za auto dát? Jejich den vypadá asi trochu jinak...
24. března 2023, 07:43
0
Použitelné to na běžné ježdění je. Na takový normální den. Bohužel zákazníci většinou ta auta kupují na trochu jiný účely. A většinou se ani velký cestování nekoná. Otázka taky je jestli má v dnešní době cenu jezdit po Evropě autem. To je na jinou debatu. Překvapivě správně jsou ta auta používaná v US. Jinak oproti předešlým generacím je tohle skutečně dotažené do konce. I z pohledu ekonomického i takzvaně pro zákazníky.
24. března 2023, 08:51
1
Tak nějak tuším, že zákazníci se s těmi auty chtěji hlavně ukázat, vystoupit z davu. Na to se daleko víc hodí placatější auto. Na použitelnost jako dopravního prostředku nikdo nehledí. Nadruhou stranu Ferrari Purosanque užitnými vlastnostmi nemíří od Granturisma daleko, tak asi tam nějaký tržní potenciál je.
Jestli má cenu jezdit po Evropě autem? Jo, to je good point. Když není kde s tím jezdit, není proč to kupovat.
Ale stejně si pořád myslím, že cca. do 1000km (denní km limit normálního člověka) výhoda vlastního auta v cílové destinaci převyšuje nepohodlí z dlouhé cesty.
24. března 2023, 09:10
1
Jako já v rámci Evropy až na nějaký extra místa a dálky autem jezdím běžně. Jen už je to trochu out. U Ferrari je zatím vždy záruka že to zaplatí značka ať už se nepovede cokoli. Silný brand a široká základna fanoušků včetně celebrit. Určitě vymyslíš z hlavy pár lidí, co jsou mediálně zajímavý a mají doma Ferrari. Kolik takových dáš dohromady s Maserati. A Ferrari díky naprosto nonsens servisu málokdo pořídí na nějaký velký cestování.
Samozřejmě nemožný to není. I bohatí ale rádi zůstávají bohatými. Prodejní potenciál tohle auto samozřejmě má. Vystoupit z davu a taky užít si pěkné věci. I pohodlí. Plus nějakou docela silnou závodní tradici. Právě ale i kvůli omezení cest dál. Ti zákazníci dnes chtějí trochu jiný věci. Důležitá je i ta technika uvnitř. Já doufám že tentokrát se to povedlo.
Grecale by mělo být pro lidi, co chtějí tak nějak jezdit denně i třeba po městě. S tím že Levante se úplně nepodařilo tyhle lidi původně oslovit. I kvůli tomu že Mercedes ale i BMW mají povedená SUV a ostatní v zásadě taky. Takže tady se spíš díváme na auto pro lidi kteří budou chtít i jezdit na to pověstné kafe... A tam na to z židle čumět.
24. března 2023, 09:25
0
...no nazdar, našel jsem se v tom posledním odstavcis tím kafíčkem :D
24. března 2023, 10:21
0
Já osobně na tom nevidím nic špatného. Když si koupíš pěkné hodinky taky je chceš nosit. A když přijdeš do pekařství na rohu na snídani tak si je kvůli tomu nesundáš. Prostě trochu show. Což ti prostě německý sebelepší auto nezajistí.
25. března 2023, 09:23
0
To je výbornej postřeh, protože já na to dívám asi moc racionálně. Koukal jsem totiž kolik to nové krásné Granturismo stojí. A vidím, že to s DPH začíná na cifře někde kolem 4,5 milionu, ale tím to nekončí. A říkám si, že za takovou cenu je to neprodejné, vždyt technicky úžasnej Lexus LC500 koupíš daleko levněji. I nový Porsche 911 (když ti ho dealer teda dovede objednat a zajistit - což kromě speciálních modelů jde normálně) tak to taky stojí v podstatě míň.
Takže opravdu si pro toto Maserati půjde ten, kdo má ty peníze, neřeší to kolik co stojí "vedle" a bude si pít to kafíčko a koukat na tu krásu z okna :-D
25. března 2023, 13:13
0
Tohle je trochu jiná konkurences. Ono ten Lexus si pravděpodobně hodně lidí, co nakonec mají Maserati ani neprohlédne. Je to pro jiný typ lidí. Porsche 911 je zajímavé a technicky skvělé auto. Jenže Maserati zajímá obecně spíše bohemstejsi nátury s kreativní a hravou povahou. A sem jaksi skvělé plasty, kůže a dokonalé průjezdy semaforů na zelenou nezapadnou. Je to o jiném přístupu.. Lexus je takový Volvo v tomhle segmentu prostě i když se to nezdá konzervativní volba ve smyslu mám jednoduchý vkus ... Jak to je to přísloví:)) Maserati budeš vybírat úplně jinak a hlavně s ním budeš úplně jinak jezdit.
To samozřejmě neznamená že jmenovaná další auta jsou špatná. Cenovou politiku já kritizuji už deset let. Ano je to drahé. I na dnešní dobu. Jenže to jinak nejde. Limitní jsou i prodeje. A zatímco 911 je v tomhle směru docela masová věc. A VW, Porsche dělá vše proto aby udrželo v chodu zlaté vejce. Stellantis a Grasso mají trochu jiné představy o úloze Maserati v rámci skupiny. Může to vypadat jako výmluva ale je to tak.
A v neposlední řadě ano můžeš na to koukat ale pokud na to máš peníze. Minimálně v sezóně nebo v místě kde je pořád. S tím jde uspokojivě jezdit denně s úsměvem.
25. března 2023, 16:16
0
Maserati a Porsche si snad ani nekonkurují, ne? O Lexusu nemluvě...
Alternativu Maserati bych hledal třeba u Astonu. Možná. Každý je možná stylem trošilinku jinde, ale řekl bych, že obě se vybírají spíš srdcem než hlavou.
25. března 2023, 16:52
0
rock: Tak to je. Dříve možná Jaguar. Věci jako Spyker.
26. března 2023, 12:43
0
S těma hodinkama jsi to taky trefil XD
Každopádně jsem z těch, co strašně plánujou větší výlety a nakonec jich za sezonu stihnu jenom pár a většina mých vyjížděk je opravdu na kávu na zahrádce s výhledem na "drahý plechy" se stejně postiženým kolegou...
Ale je to tím, že moje auto je fakt staré a na každý větší výlet je potřeba ho pořádně zkontrolovat.
Vyjímečně se musím zastat němců, ačkoliv mi to jde blbě přes pysky - čím starší auto, tím víc emocí. Na klasickou 911se taky kouká od stolku s kávou velmi příjemně.
Ale pokud se jedná o aktuální auta dostupná na showroomu, tak plně souhlasím. Jestlže bych se měl poohlédnout v Německu, tak mě napadá Wiesman - cenově úplně stejně ujetej jako Mase.
23. března 2023, 13:19
0
Škoda, já doufal ve vrcholné verzi v osmiválec od Ferrári ...
23. března 2023, 13:36
3
nelze - Ferrari se trhlo a odchází i s blokem motoru od trojzubce (čí je to vlastně IP? )
Mase naprotitomu dotáhlo do produkce zbrusu nový spalovací! motor a logicky ho budou cpát všude, aby se zaplatil.
23. března 2023, 15:49
0
Ach tak, děkuji za objasnění…
23. března 2023, 15:51
0
Velmi koukatelne... congratulazioni, applauso...
23. března 2023, 16:42
0
Grazie mille. Speriamo che alcuni vendano.
24. března 2023, 06:50
1
Předchozí GranTurismo bylo "jen" krásné.
Tohle je umělecké dílo.
24. března 2023, 12:10
0
Předchozí generace Granturisma byla jasným odkazem na závodní Maserati z 50.let. Vždy když ho vidím na volném prostranství tak se z tech křivek člověku zvýší tep. Tohle nové je jasným odkazem na předchozí generaci a je to vlastně velká pocta že to co bylo správně na M145 bylo zachováno a to co chybělo bylo vylepšeno. A vlastně ubyl "jen" dechberoucí projev atmosférického osmiválce který kompenzuje příznivá spotřeba V6.
Každopádně jako daily car je to spíš pain (výhled, rozvor, rozměry nízko nárazniky)nicméně jako volnočasové sportovní a zároveň neskutečně elegantní přibližovadlo je super.
přibližovadlo to dává absolutní smysl.
K zamyšlení je Folgore. Tím že do M145 nemontovali nic méně než osmiválec, mu dali šanci stát se zajímavou legendou automobilové historie která zavdala vzniku třeba 8C. Tipuji že Folgore bude v US velkou masovou záležitostí a sveze se v masové produkci na vlně Tesly a bude to mít stejný výsledek jako všechna auta u kterých se pod kapotou objevil ekonomický diesel ( např ghibli). Prodá se jich hodně , časem se okoukají a 99% lidi je budou brát jako mainstream.
24. března 2023, 13:10
0
Ono moderní dieselové Ghibli nebyl zase takový úspěch jak by se mohlo zdát. A jediný hlavní úspěch je obrovský propad ceny ojetin. Špatné auto to není k nějaké větší masovosti tomu ještě hodně chybělo. V US to bylo trochu jinak vzhledem k trhu ale to se zase nejde bavit o dieselech. Já sem jedno v naftě měl když to byla novinka. Jinak se zbytkem souhlasím. Jenže i obyčejnější model je dnes potřeba. Na takový který naplní představy na sto procent stále čekáme. Levante ani Ghibli to úplně nejsou.
24. března 2023, 13:40
0
Ten propad ceny ojetin je přesně to ono co táhne dolů i modely s "lepším " charakterem. Každopádně jsou to borci. To ze do M145 byli schopni montovat klasickej měnič a zároveň transaxle grazianu a vytvořit tak 2 naprosto rozdílná auta co vypadaji stejně, tak ukázali znova. Jedna kastle pojme armádu baterií a elektromotorů stejne jako klasickou koncepci s V6.
25. března 2023, 07:44
1
Konstrukčně a v rámci toho jak jsou rozdány karty na vývoj se to vlastně velmi podařilo. Plus jízdní vlastnosti jsou rozhodně unikátní. I když samozřejmě moderní modely tedy alespoň to, co sem měl možnost zkusit a vidět v nějaký ostřejší akci. Už postrádají typickou agilitu a lehkost. To se ale stalo až na pár výrobců úplně všem. V rámci třídy. Celé nové Maserati engine lab a vlastní vývoj je vlastně dost frajeřina. Vzhledem k produkci a relativně malé výrobě.
Souhlas s tím že bohužel ty propady cen jsou legendární. Sem zvědav jak bude v tomhle směru vypadat MC20 což je prostě výkladní skříň dnešní techniky včetně právě motoru z Modeny.
26. března 2023, 13:03
0
Odvahu jít do vývoje Nettuna je potřeba vyzdvihnout. Není to klasický downsizing, ten motor opravdu přináší mnoho nového, není to jenom o tom ubrat objem a dofoukout turbem. Podle reakcí novinářů se to opravdu povedlo, ale ti jsou nadšení z každé novinky, co jim taky zbývá, když příště chtěji dostat zápůjčku zase.
Typická lehkost - Nohama na zem. GT auta i z legendárních 60´s byly o cca 300kg nad běžnou produkcí. Z dnešního hlediska lehké a agilní, byly proti běžnému autu té doby (cca tuna hmotnosti byl normál) těžká Barbora. 2tuny modernío osobního auta jsou ale i tak podle mě na palici.
01. dubna 2023, 20:28
0
Beastare, má smysl koukat po předchozí generaci Granturisma jako po relativně dostupné nadčasové víkendovce? Co je na těch autech problematického, poruchového, drahého na servis / čemu se vyhnout? Po čem koukat že by bylo zajímavé mít z hlediska tehdy možných zajímavých příplatků? Jsou první roky výroby OK, nebo zásadně koukat po novějších? Přes koho to shánět? Předem děkuji za reakci...
02. dubna 2023, 21:48
1
James: To je hodně obsáhlý dotaz. Reálně na celý podrobný článek. Ten bych rád psal, ale bohužel poslední půl rok mám úplné minimum času na cokoliv. Relativně dostupné to pořád je. Jako víkendovka je to provozovatelné vcelku uspokojivě. Těch problémů je dost ale fatální věci úplně ne. Důležité je vědět jak je na tom motor a elektroinstalace v daném kusu. Spolehlivější jsou V8 a ideálně auta z druhé poloviny výrobního cyklu. V průběhu výroby docházelo k dílčím změnám v nejvíce poruchových částech. Převodovka už nepředstavuje takový problém jako u pětky. Přesto doporučuji se s tím pořádně svézt. Jsou lidi kterým nastavení v tomhle autě nevyhovuje. V zásadě jsou zajímavé verze GTS. Super vzácné Zegna kterých je jen sto kusů:) ale tj vůbec nesmysl řešit. Oba motory mají své neduhy a drahý servis srovnatelný s amg atd. Problém je že jsou to motory navržené čistě na výkon a dynamickou jízdu. Použití většiny aut je bohužel zcela opačné. A pak u ojetých kusů dochází k nadměrnému opotřebení mechanických částí v opravdu malých nájezdech. V8 je velmi složitá proč se mi nechce rozepisovat tady. V6 je levnější na servis ale má své neduhy a to i v Ghibli.
Příplatků tolik nebylo. Určitě je dobré hledat zajímavé kombinace. Nejen barev ale i materiálů. Nejhezčí kombinaci techniky a luxusu nabidne vrcholná verze Trofeo. Jak samotný název napovídá je zaměřena hlavně na ohromující výkon a těch 572ps na to vážně stačí. Art of Fast sedí. Shánět ideálně jen přes ověřené prodejce luxusních ojetin. Privátně bych koukal do Švýcarska teoreticky do USA. Záleží jak si na tom sám s nějakým odhadem stavu a hlavně historie daných aut. Zajímavý z těch běžných výbav může být black edition případně carbon paket. Výbava je možná asi obecně jako v tomhle segmentu skutečně bohatá. Určitě je zajímavé klasické střešní okno. Výborný sound systém B&W, dvojitá skla, mtc umí všechno co je trendy příplatek byl za další dva displeje pro cestující vzadu. Drobnosti jako vyklápěcí stolky nebo sluneční clony nezmiňuji:) Pěkný je interiér v tmavé hnědé cognac s nějakými drobnými příplatky. Myslím že příplatková byla 4zone klimatizace. Napadá mě toho hodně ale sem to asi nemá cenu úplně vypisovat. Odpověď není jednoduchá.
02. dubna 2023, 22:53
0
Díky moc zatím alespoň takhle. Za podrobnější článek někdy později nás bude rádo určitě více.
Co jsem zatím v kostce vysledoval: šlo nemít Skyhook = kde nic není nemá se co rozbít, 4.2 může mít problémy s variabilním časováním, některé měly mazání se suchou skříní jiné klasicky, velký problém je koroze hlavně nápravnic, upřednostnit ZF s měničem před robotem. Ceny ND jsou mnohdy krvavé.
Snažím se vytipovat ideální ojetou, v rámci toho spolehlivou co nejméně servisně náročnou kombinaci.
A ještě "levně" a dostupně. No je zcela evidentní že je to chůze po tenkém ledě. Navíc ještě když člověk má trochu konkrétní požadavky na interiér, barvu, případně i kola, tím si výběr ještě dále velice zúží.
02. dubna 2023, 23:26
1
James: Ano šlo nemít skyhook. Otázkou je jestli standartní podvozek jako u mnoha jiných aut nabídne ten skutečný zážitek. Jakože skutečně platí jako na obláčku. Podle mě subjektivně ta věc docela funguje. S tím že kde není tak se neporoucha souhlasím. 4,2 ano je to tak. Přes 50 000 km nájezdu bývá hranice. Vvt je otázka kdy ne jestli. Zf je vždycky jistota. K tomu zúžení. Výhodou je že skoro každý kus je originál. Kola se případně dají koupit dle představy. Ceny nd jsou mnohdy hodně vysoké a servis je drahý. Zase v rámci kategorie to prostě taková hrůza není. Servis srovnatelný 750i taky není levný.
03. dubna 2023, 08:15
2
dnešní mobily s motorem ...
/zřejmě nikoho už nezajímají konstrukce a parametry motoru, pohonu, náprav, brzdy, kola, ...
navíc každý "moderní petrolhead" oceňuje jízdní "asistenty", connectivity, matrixového ochránce sebe samotného ... které z šoféra dělají nesveprávnou loutku.
03. dubna 2023, 11:39
0
Máte ještě XJR?
08. dubna 2023, 15:02
1
Ahoj než jsem koupil svoje GTS tak mi to trvalo cca 2 roky kdy jsem lamentoval jestli Quatroporte, Granturismo dokonce jsem zvažoval i Gransport. Nicméně jsem za tu dobu projel a proletěl Evropu a prošel celkem dost servisnich zaznamu. Na auta ze švajcu je třeba dát pozor jelikož taky na podvozku nemusí jít povolit jedinnej šroub což se u komplikovanejch náprav s nastavováním může prodražit. Celkově je granturismo v rámci italské produkce z "early 2000" let spolehlive auto. Problém jsou variatory na motorech s mokrou skrini 4.2 i 4.7 kde správný fix s pridanim zpětného ventilu dělá jen ofiko servis a je to raketa. Pokud to nedělal ofiko servis a jsou jen měněné variátory případně i řetěz je předpoklad že se problém objeví znovu protože neodstranili příčinu.
Spolehlivá verze je ZF a spolu s motorem 4.7 to ma slusnou dynamiku i s dlouhým zprevodovanim ZF prevodovky. Já šel jako Alfista do verze s Grazzianou která pri výměně spojky a potencialne hydrauliky může jit do statisíců ale jako víkendovku s ortodoxním charakterem jsem prostě ZF vynechal. Ideální je když má auto kompletní záznam u ofiko servisu a dá se to u nich telefonicky ověřit.
Pak je problém pojištění jelikož teď jezdí hodně nepojištěných "mimo EU aut" má smysl mit komplet havarijko jelikož servisně jde stále o auto s pořizovací cenou novoty 3MKč+. No a to je s plným bonusem a limitovanym nájezdem do 5000km/rok 30kKč+ pokud je nájezd bez limitu je to dvojnásobek.
No a pak je na zvážení pokud nutně nechceš Robotizovanou prevodovku, (která dává smysl až ve své poslední reinkarnaci sofast4 právě v Granturismu S a MC stradale,) ale radsi bys spolehlivou ZF, zda nezvolit o polovinu levnější Quatroporte.