načítám data...

Nejlepší dieselové auto, jaké si dnes můžete koupit. Tohle BMW umí zahrát na emoce

20. března 2023, 09:17 David Střítežský Recenze & testy

Trojková řada je dlouhodobě základní stavebním kamenem mnichovské nabídky. Nejsilnější diesel prodejní rekordy netrhá, je však prakticky bezchybný.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jaromír Soukup

Trojka z mnichovské stáje hraje na jistotu a nabízí tradiční sedan, jak si ho pamatujeme z našich mladších let nebo dětství. Už ani nevím, o kolikátou generaci (sedmou) této automobilové stálice několika posledních dekád se jedná, vždy však šlo o základ, na kterém můžete stavět. Žádný zvednutý a oplastovaný crossover, i když na ně si ve zbytku nabídky také jistě přijdete. Zde zůstanete ušetřeni designových výstřelků (nejen) z oblasti ledvinek posledních let. Je sice pravda, že poměrně narostly, ale proporčně celkem korespondují se zbytkem auta. Ono totiž poměrne narostlo celé auto, o tom si ještě povíme. Vnější M-paket pak vozu propůjčuje agresivnější vzhled, taktéž bez výraznějších extrémů, křidelék a se střízlivým počtem více či méně falešných průduchů. Zepředu se mi líbí v podstatě bez výhrad, zadní část by mohla být trochu uhlazenější a čistší v oblasti difuzoru. Odtrhová hrana na kufru už je pouze miniaturní, chtělo by se říct „pouze namalovaná“, aby se zbytečně nestavěla do cesty spotřebě. Snad jediná věc, kterou bych se odvážil titulovat přídomkem „extravagantní“, je příplatková karbonová střecha. Ano, je skutečně karbonová, vypadá skvěle, ale také na ni ještě přijde řeč.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

 Auto je lakováno v šedé metalíze M Brooklyn Grey, která by se politicky korektně dá nazvat „konzervativní“ volbou. Nenadchne, neurazí, nevyčnívá, splněno. I přesto, že se většině dotazovaných líbila a disponuje superschopností zdatně maskovat špínu, určitě by se našel někdo, kdo by o ní naopak řekl, že je nudná. Případně snad proč by měl chtít základovku, když je na výběr hned několik hezkých odstínů modré. Bohužel tohoto člověka budeme muset nechat napospas jeho vlastním démonům a nočním můrám, kde ho pronásledují kolony aut (a motorek) v padesáti nezábavných odstínech šedi. O možnosti zatnout bobří zuby a sáhnout po vrcholném eMku nikoli v British racing green, ale rovnou Isle of Man green, raději pomlčíme. Zdá se, že PR tým se pokouší vytěžit loňský masivní úspěch Petera Hickmana. Kéž by byla dostupná i pro ostatní modely.

To jsem se nějak nechal unést. Asi bychom se měli ještě podívat dovnitř. Vnitřnímu prostoru nově po faceliftu doslova dominuje široký displej. Jsem si naprosto jistý, že by bohatě stačilo přihodit párek k té čočce, kterou dostane v komentářích. Přesto si k němu budeme muset povědět něco bližšího. Na začátku bych rád uvedl do záznamu, že jsem byl naprosto zhrozen a pobouřen, jaká je to hrůza, když jsem to poprvé viděl z fotek. Na živo to ale zase tak špatné není, zvykl jsem si mnohem dříve, než bych čekal, a pak už mi to vůbec nepřišlo zvláštní a nepatřičné. Vše je krásně čitelné, grafika hezká, odezva rychlá. Menu lze ovládat točítkem na středovém tunelu, vůbec po něm nemusíte šmátrat, pokud nechcete. Občas jsem se k tomu uchýlil při snaze ušetřit si klikání. Na hlasitost máte další točítko. Takže jisté minimum analogových ovládacích prvků tu stále je. Jen pro přístup do menu klimatizace se sáhnutí na displej (nejspíš?) nevyhnete. Kromě toho lze konečně hezky a jednoduše individualizovat, do nabídky v hlavním menu si můžete jednoduše přidat zkratky na to, co vás zajímá – pro mě to bylo třeba párování s telefonem, abyste se nemuseli pokaždé proklikávat skrz menu. Ano, slyším vás, s vidlemi a pochodněmi, a souhlasím. Představoval bych si, že zbytek palubky bude displeji lépe přízpůsoben, bude ho mnohem lépe obepínat, aby nepůsobil tolik jako pěst na oko. Držák na straně spolujezdce je tragédie, ale z pozice řidiče naštěstí vůbec není vidět. Jak už jsem předeslal, soužití s „palubní televizí“ vlastně vůbec není tak šokující, jak by se na první pohled mohlo zdát.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Úplně první myšlenka a největší překvapení po vypořádání se s displejem byla: „Páni, to je skutečně velké auto“. Navzdory tomu, že se jedná „pouze o trojku“, která dříve platila za střední třídu, jsem měl skutečně po usednutí za volant pocit mnohem většího auta. V dobrém, tedy ještě si o tom povíme. Dlouhá kapota, dostatek místa uvnitř i pro dospělé cestující vzadu, solidní kufr. Ti, kteří přesednou z předchozí generace, nejspíše nebudou tolik překvapeni. Já měl ale pocit, že prostě sedím v „pětce“. Svoje k tomu přidají i příjemné sedačky s decentním bočním vedením s nastavením ve všech směrech a dofukem bočnic. Jen nastavení volantu je manuální jak někde v pravěku. Občas si rád zapřeháním.

O pohon se stará vznětový řadový šestiválec s kódovým označením B57. Navzdory tomu, že je BMW známější spíše zážehovými variantami, si délkou rodokmenu nezadá ani se samotnou třetí řadou. Dnes díky dopingu hned dvou turbodmychadel produkuje souhlasně s označením solidních 340 koní. Náhoda? Celkově s velice příjemným projevem. Pokud z poklidného tempa požadujete okamžitý odpal, velice mírné úvodní zpoždění vzápětí bohatě kompenzuje příliv nekonečné síly a zatlačení do sedačky. Pokud už se svižně pohybujete, povelům plynem rozumí výborně. Dokonce ani zvukový projev ve formě nenápadného bručení mě vůbec neurážel. Jasně, není to M3, nekřičí a neodkašlává si na celé kolo. Snad jen na volnoběh volbu paliva zcela nezapře. Někdo by mohl tvrdit, že Citroen C6 umí zapírat lépe, ale tomu se nedá moc věřit. Na druhou stranu si ho díky mild-hybridní integraci a start-stop se sametově hladkými přechody ani tolik neposlechnete. Pokud nejste v režimu sport. Ano, je tu režim sport a ano, máme tu i launch control. Sice vám nezakroutí krkem jako tomu bylo v M850i, ale prvotní nakopnutí z nuly pořád překvapí. Tedy, překvapí méně, když víte, že vám schází jen 50 Nm.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Osmikvalt od ZF, podobně jako v ostatních modelech, rozumí své práci. Již dříve jsem zjistil, že nejlepší je nechat řazení na něm a neplést se mu pádly moc do cesty. Maximálně ho stačí pobídnout přepnutím do sport módu k ostřejšímu a hbitějšímu projevu. Určitě nedoporučím sport+, kde plus znamená cukání navíc. Asi je to víc sportovní? Asi to někteří zákazníci vyžadují? Nevím. Rozumní lidé jako vy nebo já (haha) se bez toho klidně obejdou.

Dálniční provoz je díky výborné spolupráci obou zmíněných kolegů úplná pohoda. Při dálničním limitu se motor převaluje na pouhých 1800 otáčkách a tváří se nezúčastněně, ba až znuděně. Nezbývá, než se přesunout do Německa a cestovat trochu rychleji. Velice příjemná, léty prověřená dieselová vlastnost – i se stoupajícím tempem je úspornost příkladná. S občasným předjetím a „přirozenějším“ tempem okolo 160 km/h se vlezete do stále slušných sedmi a půl litrů na sto. Tempo začínající dvojkou znamená pouhý litr navíc. Samozřejmě se dostaví i jeden či dva nedostatky. Tím, kterého jsem si všímal nejvíce již v „přirozených“ rychlostech, je hluk. Hučení. Do boje s ním můžete vypustit příplatkové Harman/Kardon stereo. Ono je sice skvělé, ale hluk s rostoucí rychlostí vymazat neumí. Přemýšlel jsem, zda jsou na vině zimní pneu, ale spíše než valivý odpor mi přišlo, že slyším svist větru přicházející z vyšších pater. Jedná se snad o připomínku toho, proč je stále relevantní uvažovat o řadě pět? Při testu maximálky jsem si (soundtrackem) připadal skoro jako na motorce, avšak myslím, že jsem zjistil, „odkud vítr vane“. Pamatujete na tu nádhernou karbonovou střechu? Mám takový pocit, že část slibované úspory váhy nemá na svědomí pouze změna materiálu, ale také vynechání izolace.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

No už dost bylo strohého přímého cestovaní, je čas se podívat na nějakou zakroucenou okresku. Na tohle se těším vždycky nejvíc. Je to činnost, která mě baví nejvíc, pokud jste to náhodou nepoznali z mých ostatních článků. Zcela vypínám ESP a letím vstříc zatáčkám v tajné testovací lokaci. Nechávám si rezervu, protože je zima, mokro a mám obuté zimní pneu. Brzdy jsou ale skvělé a na výjezdu z vracáku hned popichuji hada bosou nohou. Totiž plynový pedál teniskou. Drobná prodleva. xDrive preferující zadní nápravu mě posílá lehce bokem. Zlomek sekundy potom připojuje předek, takže je potřeba to kontra švihem srovnat a mířit koly zase na silnici a ne do škarpy, pokud v ní nechcete skončit. Tak strašně dlouhý popis, přitom v reálu se to děje tak rychle, v rozmezí několika málo sekund. Skutečně se musíte rukama ohánět, protože ve chvíli, kdy zaberou všechna kola, vám najednou k rychlosti vmžiku přiskočí + 50 km/h. Zábava, ale taky dost vyčerpávající. Je znát, že systém spíše než klouzání preferuje efektivitu. Možností odpojení předního náhonu disponuje pouze vrcholné M3. Nenabádám nikoho k ničemu, ani nenesu odpovědnost, ale internety říkají, že se jedná pouze o softwarový krok, který by měl jít za použití správného fíglu a appky případně realizovat i zde. Tohle blbnutí je mimochodem také dost úsporné. Zhruba 12-13 litrů? Moc? No, s M850i to bylo doslova dvakrát tolik a s M3 tomu bude zrovna tak.

Zdálo se, že mi předpověď přeje a poštěstí se mi vyzkoušet čtyřkolku i na sněhu. Něco málo sice napadlo, avšak na cestu jsem se vydal příliš pozdě, většina byla již odklizena. Když jsem konečně našel zasněženou cestu, bohužel zase nekorespondovala s rozměry auta. Byl jsem docela rád, že se na ni vlezu normální jízdou. Pamatujete na úvodní pozitivní pocit z velkého auta? Konalo se tak jen pár drobných uklouznutí a můj závěr je stejný: xDrive prostě, po německu, preferuje efektivitu i s vypnutou stabilizační elektronikou.

foto: David Střítežský

Komfortní i sportovní cestování měl na starosti adaptivní podvozek. Naprostou většinu testu jsem strávil v komfortním režimu, včetně popisovaného rošťačení. On je totiž tuhý i tak. Nikoli v tom smyslu, že by byl vyloženě nepohodlný, ale dostatečně vás informuje o dírách, které přejíždíte. Neměl jsem potřebu si ho pro „sportovní jízdu“ dále přitvrzovat. Všichni dobře známe stav našich silnic.

Nakonec pár věcí, co se mi nelíbily. Zas a znova se vrátím k věcem v textu již zmíněným. Pocit z velkého auta je super, protože je velké. Druhá strana mince. Je velké i zvenku, a navíc jsem nabyl při otáčení a manévrování po parkovišti pocitu,  že má poněkud menší rejd. Několikrát mi moje bezchybné otočky nevyšly na první pokus. S tím pak trochu souvisí i váha. Celých 1870 kg. Je to prostě kus auta, za svými přirovnáními k (starší) páté řadě si stojím.

Ještě jednou navštívíme naši oblíbenou karbonovou střechu, která má údajně ušetřit masivních pět kilogramů a slibuje i snížení těžiště. Netvrdím, že to není pravda, stejně jako já svým plivnutím do rybníka zvýším jeho hladinu, ale záleží na tom? Nemyslím si. Asi bych si dvakrát rozmyslel, jestli mi za příplatek osmdesáti tisíc stojí. Ale je fakt hezká! 

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Verdikt

Naftový model s odznakem ///M. Takových deset let zpět by se na něj snesla všechna nenávist světa s provoláváním o pošlapání tradic a bůhvíčím ještě. Nicméně vzhledem k tomu, na čem všem se tento znáček v současnosti objevuje, mě tento model nejen že vůbec neuráží. Ba naopak, dokonce dává smysl! Vidím to v barvách, nikoliv jen v šedé.

ON: „Zlato, koupíme si novou M3?“
ONA: „Zbláznil ses? Víš kolik to žere?!“
ON: „A co úspornou naftu?“
ONA: „Miluji tě.“

Nadpis je všeříkající. M340d je ideální alternativou pro někoho, kdo se chce občas svézt sportovně, ale také musí plnit rodinné povinnosti. K dostání je dokonce i s karoserií kombi, pro ultimátní užitnou hodnotu. Vyloženě na blbnutí bych sáhnul raději po menší M2. Skutečný svět je však plný kompromisů. Je M340d dobrým „sportovním sedanem“? Určitě ano! Ať už je jeho definice jakákoli. Klidně bych si dokázal představit každodenní soužití s ním. Už se zbývá jen vyptat u BMW Individual, jestli by uměli zařídit tu Isle of Man zelenou.

Poznámka pod čarou: Po debatě s Danem je skutečná volba rozumu 330d.  Stejný motor s nižším výkonem. Úspora 200 tisíc jistě přijde vhod. Navíc tuhle verzi můžete mít pouze se zadním náhonem, což je víc petrolheadský, ale pořád v naftě, a ušetřit ještě více. To už ale doma říkat nemusíte.

Technické údaje

Motor: B57D30A – vznětový, dvakrát přeplňovaný řadový šestiválec 2993 cm3 
Výkon: 250 kW (340 koní) při 4400 min-1
Točivý moment: 700 Nm při 1750 – 2250 min-1
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 250 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 4,6 s 
Pohotovostní hmotnost: 1870 kg 
Průměrná spotřeba udávaná v testu: 8,5l/100 km (dálnice 7,5l/100km; okresky 12-13/100km)
Cena testované verze (cena od): cca 2 000 000,- Kč (1 779 700,- Kč)


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fr
Frodo
20. března 2023, 06:31
3

Dřív by měl člověk potřebu se vyhranit proti těm obrazovkám v interiéru, divnému zadnímu nárazníku, divnému označení M340d, když to není ani M, ani čtyřlitr....a hle, uběhne pár let a jediné co si říká je, že je skvělé že v testu vidí pěkné, silné a hlavně normální auto.

reagovat
af
afro-r1
20. března 2023, 07:42
2

Ne, ze by obrazovky nebo narazniky v mezicase zkrasnely, ale clovek si rika: Berte, co je, bude hur.
: o )

esmo
20. března 2023, 08:27
0

Smutná doba ...

esmo
20. března 2023, 08:58
0

Označení M(light) mě neuráží, diesel taky ne, ani ta čtyřkolka ne. Ale váha vozu v kombinaci s tou karbonovou střechou mi přijde úsměvná :-)
K designu se asi vyjadřovat konkrétně nebudu, to s poslední generací BMW velká bída a facelift to v mých očích jenom zhoršil :D

reagovat
Mechanik
20. března 2023, 09:20
1

Ta basa v kufru, no přeju Vám ať už brzy fotíte spíš dětskou sedačku nacpanou v zadu :-D
Jinak jak už se tu píše, bude hůř, berte dokut jsou.

reagovat
Opelfahrt
20. března 2023, 11:07
0

Nebo by to mohli fotit s bečkou a chlaďákem, to už se dá brát jako test praktičnosti zavazadlového prostoru.

David Střítežský
21. března 2023, 00:50
0

Opelfahrt: dávej pozor na to co si přeješ, mohlo by se to vyplnit

Sa
Sato
20. března 2023, 11:07
0

tie obrazovky to ako fakt nie...
keby sa superbu teraz nahodou nieco stalo tak by som teoreticky s aktualnym budgetom dosiahol na nejaku zakladnu trojku, ale toto by som asi fakt neprekusol a siel radsej zase koncernu (napriek tomu ze som vlastne vw hater)...

reagovat
HeavySmoker
20. března 2023, 11:50
2

Naživo ten interiér nevyzerá tak tragicky. Ale keď som na showroome skúmal menu s klimatizáciou, omylom som pustil fúkanie na plné gule (asi odmrazovanie, neviem) a hučalo to na celú predajňu. Chytil som záchvat paniky a nevedel som dlhé sekundy a minúty prísť na to ako to vypnúť. Rezignoval som a požiadal som predajcu, že sa ospravedlňujem. Inak povedané, vďaka iDrive 8 sa mi nepodarilo zakryť môj robotnícky pôvod a bol som zas za debila, ďakujem BMW!

reagovat
Jimi
20. března 2023, 12:03
0

Ten závěr s 330d vystihuje situaci, asi nej klasická lehčí 3-ka za lepší peníze, co bych jako ryze benzínový asi nikdy neřekl.

reagovat
esmo
17. dubna 2023, 12:18
0

Pánové a dámy, nevíte zde náhodou někdo, jak je to s koženou přístrojovkou pro lci 3er?
V konfigurátoru to nikde nevidím ... předchozí generace to měla v rámci Individual.

reagovat
RW
Roman Wirgler
22. dubna 2023, 12:21
0

Jezdí fantasticky, to bezesporu, ale ta přístrojovka, no mám raději tu před FC. Jinak v kombíku je super, sice pořád není největší, ale když jezdí člověk z 80% sám a v ostatních případech ve dvou, tak bohatě stačí.

reagovat


Poslední komentáře