načítám data...

Záhadný konec Ludvíka Kalmy: Byla to nehoda, nebo atentát?

Dnes je to 21 let, co český průmysl přišel o Ludvíka Kalmu, jednoho ze zakladatelů moderní boleslavské automobilky a otce Škody Octavie. Nehodu dodnes obestírá tajemství.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Je sychravý listopadový večer roku 1996, krajině už vládne tma. Do temnoty se zařezávají světla stříbrné Škody Octavie, která se řití jihočeskou krajinou. Jedná se o úplně nový automobil, na trhu je pouhých deset dní. Za volantem vrcholné verze SLX 1.8 20V sedí Ludvík Kalma. Je z nového modelu tak nadšený, že považoval za přirozené zbavit se služebního Audi a jezdit právě novou škodovkou. Silnici dobře zná. Přestože již pět let zasedá v čele představenstva mladoboleslavské automobilky, své milované Jižní Čechy odmítl opustit a pravidelně do Boleslavi dojíždí až z Českých Budějovic. V dálce se ze tmy vynoří koncová světla Peugeotu 405, v následujícím okamžiku Peugeot zůstává daleko vzadu, když kolem něj Kalma prolétne v rychlosti přes 160 km/h. Následuje mírná zatáčka, temný stín přes cestu a potom už jen náraz. V následujícím okamžiku do vraku Octavie naráží i Peugeot. Ludvík Kalma je na místě mrtvý.

Ludvík Kalma se narodil v Českých Budějovicích a svou kariéru zahájil v podniku Motor Jikov. Poté vystudoval Vysokou školu strojní a elektrotechnickou v Plzni a jako čerstvý absolvent se do Motoru Jikov v roce 1966 vrátil. Postupně se propracoval do vedoucích pozic, od roku 1978 byl technickým náměstkem, o osm let později převzal vedení celého podniku. V roce 1991 se stal předsedou představenstva Škody Auto (tehdy ještě pod názvem Škoda, automobilová a.s.), nově zformované společnosti postavené na základech AZNP za pomoci kapitálu automobilky Volkswagen. A jeho působení zde bylo velmi úspěšné.

Došlo k výstavbě moderní továrny, byla zformulována nová firemní politika – zcela nové směřování značky. Plány počítaly s tím, že Škoda v portfoliu značek VW zastane pozici na pomezí mezi rodinnými a luxusními vozy s důrazem na bezpečnost, komfort a vnitřní prostor. Za hlavní konkurenci Škody byly určeny vozy Rover a především Volvo. Jak víme, později bude tato politika vlivem nepříznivého vývoje na trzích přehodnocena a Škoda se usadí v nižších patrech automobilové hierarchie, i když důraz na solidnost, komfort a prostor jí zůstane. To je však již jiná historie.

V polovině devadesátých let bylo vše připraveno pro návrat Škody na světové trhy. Prioritou číslo jedna se stal nový model, který zvrátí nelichotivé povědomí o Škodě na ‚západních’ trzích. Tím automobilem měla být (a byla) právě Škoda Octavia. Automobil postavený na nové platformě (žádný výprodej, Golf tuto platformu získal až po Octavii) udivoval vnitřním prostorem ( to je pravda, na zadních sedadlech jsem se nestačil divit – pozn. Vavris), slušnou výbavou i příkladnou bezpečností (boční airbagy se v této kategorii v půlce devadesátých let neobjevovaly právě často).

Bohužel veškeré kvality nové Octavie nedokázaly zabránit tragickým následkům nehody z 24.11.1996. Pokud to tedy byla nehoda… Brzy se totiž začaly objevovat spekulace, zda se někdo nepokusil Ludvíka Kalmu odstranit. Obecně jsem velmi skeptický k různým konspiračním teoriím, které se okolo nehod významných lidí zákonitě vyrojí, narozdíl od nehody BMW s Alexanderem Dubčekem se však nad touto tragickou havárií vznáší hned několik otazníků.

Tak předně je tu samotná příčina nehody. Ludvík Kalma narazil do boku kamionu s tahačem Scania, převážejícím klády. Ten podle vyjádření řidiče uvíznul na křižovatce kvůli selhání brzd návěsu. Německý týdeník Der Spiegel se okolnostmi nehody podrobně zabýval a přišel s několika znepokojivými fakty. I když připustíme, že kamion zůstal v noci stát napříč přes hlavní silnici v důsledku závady, stále není jasné, co tam v osudnou dobu dělal. Byla neděle a kamiony měly až do 22:00 zákaz jízdy. Řidič tvrdil, že vyjel dříve, aby stihl naložení na autovlak v Českých Budějovicích, podivné však je, že na tomto autovlaku neměl rezervované místo.

Podivné bylo i chování řidiče kamionu, který se nijak nepokusil nehodě zabránit. Řidič Peugeotu 405, který jel hned za Kalmou, vypověděl, že kamion nebyl vůbec vidět, řidič nepoužil výstražný trojůhelník ani se nepokusil varovat přijíždějící automobily. Na důvěryhodnosti historce nepřidala ani policie, která povolila majiteli kamionu jej ihned po nehodě odtáhnout, a soudní znalec tak mohl brzdový systém návěsu prohlédnout až po  šestnácti hodinách stání v garáži dopravce. 

Motivů k odstranění Ludvíka Kalmy by se naopak našlo dost. Probíhala divoká devadesátá léta, nově se rodící ekonomika čelila nájezdům nepoctivců, kteří se snažili zneužít její nezkušenosti. I okolo výstavby nové lakovny mladoboleslavské továrny se rojila spousta nejasností včetně podezření na korupci. Mohl to být důvod, proč se na jihu Čech odehrála scéna ne nepodobná úvodní pasáži filmu The Italian Job? Nebo se skutečně jednalo o nešťastnou shodu okolností? Ani zvláštní vyšetřování zahájené osobně ministrem vnitra Janem Rumlem neodhalilo důkazy, které by jasně podpořily teorii o atentátu.

Dnes je tomu 21 let. Ludvíka Kalmu ve funkci nahradil Vratislav Kulhánek, Škoda Octavia se stala úspěšným modelem, který přesně podle plánu dokázal světu, že vtipy o nízké kvalitě boleslavských vozů již nejsou aktuální. První generace Octavie se prodalo přes 1,4 milionu kusů a dodnes je model základním pilířem nabídky značky. Vláda zrušila některá privilegia pro řidiče předprodukčních vozů opatřených značkou začínající písmenem F, například právo překračovat maximální povolenou rychlost. Tuto značku měla i Kalmova Octavia. Silnice nedaleko Horusic, kde se nehoda odehrála, byla nahrazena dálnicí. Ze Škody není české Volvo. Život jde dál. Podle mě je však na místě si alespoň připomenout člověka, který pomohl navrátit Českou republiku mezi automobilové velmoci.

V roce 2014 byla Ludvíku Kalmovi in memoriam udělena medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jakub Pospíšil
24. listopadu 2017, 09:31
5

"udivoval vnitřním prostorem (to je pravda, na zadních sedadlech jsem se nestačil divit – pozn. Vavris)" - díky, právě jsem se kvůli téhle větě polil kafem.
Jinak pěkný článek, zase něco trochu jiného.

reagovat
JayK91
24. listopadu 2017, 10:13
7

Zajímavý článek... Ale pokud jel 160 ve tmě po okresce ... Ještě k tomu v ne zrovna sportovním náčiní... To by se zabil dřív nebo později i tak... Takže pokud to byl atentát tak nejspíš jen uspišil něco co by se stejně někdy stalo (mohla mu tam skočit zvěř, oslnit ho jiné auto, cokoliv)...

reagovat
St
StepanB
24. listopadu 2017, 14:10
0

Silnice I/3 není okreska. Ale i na ní se samozřejmě dá zabít a není k tomu třeba ani vysoká rychlost.

beastar
24. listopadu 2017, 15:13
4

Jo kamaráde to byly tehdá jinačí časy. Za sportovní se považoval Kadett GSi a nebo cokoliv ze západu. eFkový značky ti dovolili cokoliv včetně toho jezdit v pohodě kilo šede, kde si chtěl. A byl mimochodem menší provoz. Pochopil jsem, že se to stalo přes noc. To si i dneska rád překročím limity na takové silnici. Jinak sem teda nevěděl, že to byla taková záhada. Gratulace k originálnímu článku o persóně, který jsem ještě nikde na konkurenčních shit webech neviděl.

GanGreen
24. listopadu 2017, 10:26
1

Supr clanek, vubec jsem o tomhle nemel nejmensi tuseni... Takze diky za rozsireni obzoru ;-)

reagovat
beastar
24. listopadu 2017, 15:13
0

Kdyby měl voe Zondu tak se mu to rozhodně nestalo... Jezdí ve škodofkách a potom to takle dopadá.

GanGreen
24. listopadu 2017, 15:56
0

Přesně, zonda by tu švédskou liazku přetlačila i ve dvou kilech...

beastar
24. listopadu 2017, 16:00
0

Si piš i na řetězech a zimákách s omezenou rychlostí na 220 kmh. By ten návěs zahodil do lesa 3x parakotoulem vystoupil by oprášil sako a sledoval 405 jak odráží od pořádný káry tak 6 metrů zpět. Řešilo by se tak prasklý světlo na zondě a dvě totálky.

GanGreen
24. listopadu 2017, 16:05
0

To prasklý světlo by vyšlo dráž než dvě totálky dohromady, ale co, duležitý je že po takovim ťukanci nemusíš zas na kompletní repas...

beastar
24. listopadu 2017, 16:20
0

To je taky pravda to by zase pojišťovna měla keců. Vždycky jak maj plnit něco vobyčejnýho jako světlo za 230 papírů tak se kroutěj jakoby šlo vo život přitom jde o h***o že jo. Já myslel že musíš potom co nám zavedli právě teďkonc ten novej program. Tím mi teda udělali obrovskou radost. Já bych blbec jinak ten interval 6000 km, nebo rok provozu přejel!

GanGreen
24. listopadu 2017, 16:53
0

Přesně, jak řikáš, taky to nemám rád, světlo už sem párkrát řešil, člověk se těm ťukancum v denim provozu nevyhne, a to je vždycky pomalu na soud, aby z nich jeden vyrazil prachy... Myslíš že teď už vyloženě musim jo? No tak radši jo, ať nějsem za ingnoranta co se nestará. 6000km to přejedeš jak nic, když je nájezd 30k ročně, tak to občas neuhlídáš.

Honza Hamster Křeček
24. listopadu 2017, 16:54
3

Zonda by skutečně byla řešením, protože by ten návěs podjela..

GanGreen
24. listopadu 2017, 17:02
1

jsem rád že konečně taky někdo další (kromě mě a Bestar-a) pochopil výhody zondy... zkuste to do redakce místo těch miat ;)

beastar
24. listopadu 2017, 17:21
0

Přesně já sem minulej rok nalítal po autobahnech asi 40000 pořád 300 tempomat a taky sem řešil pár věcí. Nic zásadního ale čelní sklo 370 000 a boční zrcátko za 88000 prostě pohoda to by si dělal na každym autě. Ta pojišťovna mě štve no havárka ročně u český 560 000 a když maj něco platit tak se hned kousnou. Jo, jo dej bach by starej Pagani zase řval, že jim kurvíme jméno zapomenout na to. Až pojedem s šejkem Abú Hasim bin Naser-Mi Hamídem na vejlet tak se tam zastav...

že by jsme teda rozšířili řady ZondYstů v čechách jo? Hale a nejsou to voni socky na to aby šli do toho s náma?

GanGreen
24. listopadu 2017, 17:56
0

Sklo za 370 tyčí? to si chtil v nějáký akci ne? Zrcátko za 88 je celkem standart. Jo viď, už sem přemejšlel že se na pojišťění vyseru a budu to kešovat sám, beztak to vyjde na stejný prachy... Starýho bych nerad nasral, radši mu brnknu a preventivně se omluvim a posypu hlavu popelem.
No já nevim jak to psaní sype, ale z těch reklam tady už jim taky muselo něco kápnout.

beastar
24. listopadu 2017, 18:23
0

To je pravda já myslim že jestli maj tak 80 000 za slovo tak si tu Zondu zkusit můžou. Jo starej je ras tůdle na mě řval jaktože jezdim po dálnicích jenom těch 300, že to potom vypadá jako že Zonda jezdí jenom tak málo. Jo jo sklo sem chytl v Kelly v akci měsíce. Čelní skla Lowline jen za 370. To zrcátko jsem podcenil no. To je dobrej nápad na co pojištění jim sypat zlodějům. Vydělám dost no ne?!

GanGreen
24. listopadu 2017, 20:00
0

To by určitě mohli, jde o to jestli se jim do to chce, ne každej rád ukazuje že na to má... Se nediv že na tebe řve, špatně reprezentuješ značku. Kelly je lety ověřenej obchod, na Zondu tam maj věci za fakt dobrej peníz. Přesně, vyděláváš, tak se to neboj ukázat, at soused ví, že do toho rajchu nejezdíš jen na výlety...

Safa
25. listopadu 2017, 00:42
1

Trapný. Vyměnit Hondě písmenko a vydávat se za bůhvíco. Kdyby tak aspoň podpořili českýho Pepika a dali tomu Paganinimu méno Tonda. Ale to ne. Se pak divte, že to na vokreskách neni skoro vidět...

beastar
25. listopadu 2017, 14:43
0

To je taky fakt s timhle názvem typický český velko kapitány průmyslu neoslni. Se nedivím že to pak na srazech máme samého araba. Jináč Kelly nebejt tak si takovej kočár neudrzim. Sousedi už takle zavidej když stojím vedle jejich Kodyjaka musek mi jejich děcka vystuovat přímo na střechu. A tudle si to fotili nějaký pánové v rozlišvací vestě a nápisem Městská. Pak mi teda chtěli dát botu a nešlo to:)) Další výhoda Zondy. Měla to bejt stejně spíš Bomba. Paganini Bomba.

ToMyx
27. listopadu 2017, 11:19
0

Pánové, vy jste démoni, málem jsem si vylil kafe:-)

briza
27. listopadu 2017, 21:32
2

Dělaj ze Zondy bůhvíco a přitom to má motor z Mergla :)

Breakthru
24. listopadu 2017, 20:27
0

Nezabil se, ale je na stejným místě jako Elvis.A ne, není to Argentina, tam po válce utekl Dolfi.......podle deníku Zrcadlo....

reagovat
VK
VK
25. listopadu 2017, 13:17
0

Atentát? Ale kdepak. Jenom byl řidič kamionu typická neuvěřitelná svině, jak drtivá většina příslušníků této profese.

reagovat
VK
VK
25. listopadu 2017, 13:18
0

Jen by mě zajímalo, jestli to pak dostal natvrdo za úmyslně nedbalostní těžkou újmu na zdraví následkem smrti, ačkoli tam by se dalo přišít i obecné ohrožení.

beastar
25. listopadu 2017, 14:50
3

Ne, ne zde je jiná příčina. Neměl totiž tu oktávii v automatu. Kvedlal to manuálem a potom neměl čas koukat na cestu.

VK
VK
25. listopadu 2017, 14:59
0

Já to nechtěl psát.

briza
27. listopadu 2017, 21:36
0

Pamatuju, jak jsem o tom tehdá četl v Palcátu(táborští znají), jen bych býval dal ruku do ohně za to, že to bylo někdy v 98 a že měl turbínu. Holt jsem už senila.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem