načítám data...

Lexus RC-F Track Edition: Beránek v rouše vlčím

Pohodlné závodní auto. Řidičský lexus. A pocit, že mi snad poprvé nechybí ani jeden kůň...

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Probírám se vzpomínkami a přemýšlím nad tím, jak vám popsat něco, co vlastně na papíře ani nemůže dávat smysl. Lexus RC-F může mít v době turb starosvětský atmosférický pětilitrový osmiválec, ale ani 7500 otáček, ani nějakých 460 koní není nic, co by na papíře zaujalo. Příplatkové karbonové brzdy jsou sice bezva frajeřinka, ale jinak v těch číslech a specifikacích nehledejte nic exotického. Ještě nějaké to aero a fajnový sedačky, no dobře…

foto: Jan Machač, autickar.cz

Auto jsem přebíral na zcela nových, ale zimních, pneumatikách a při pohledu na tachometr končící u 340 km/h se jen pousmál. Načutnul jsem si to všechno do dědkovského módu a vyrazil na oslizlé pražské silnice. Ale vono to pak nějak zahrabalo… A při dobržďování do zatáčky zavrtělo zadkem. Tak moment, tady je něco dost jinak!

foto: Jan Machač, autickar.cz

Prvních asi sto kilometrů jsem se jen pohyboval po Matičce Stověžaté a vychutnával si listí, prach, déšť a absenci čistící techniky. Zimáčky se ani moc nesnažily zakusovat do asfaltu a auto si s jejích zadním párem hrálo pingpong. On je totiž vzadu mezi koly miláček publika a tolik opěvovaný diferenciál Torsen, který je ostrý, kousavý a nadmíru čitelný. Přenos síly na obě zadní kola je naprosto rovnoměrný a díky nepoměru svornosti k aktuálním adhezním podmínkám se dají s malou okruhovou věcí dělat v minimálních rychlostech psí kusy. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Nejde ani tak o drifty, jako spíše o tancování na sevřeném diferenciálu nejen při výjezdu ze zatáčky, ale i při dobržďování do ní. Tvrdý podvozek s betonovými stabilizátory perfektně ladí k relativně lehkému, ale přesnému a překvapivě čitelnému řízení. Nakonec si s tím hrajete jako v Assetto Corsa s Lotusem 49, do zatáček najíždíte trošku bokem a pak jen trefujete ten moment, kdy tomu pomoci zadkem. Nevěřil jsem moc, že se mi poštěstí něco takového zažít bez toho, abych byl na okruhu a byl vybaven plenami. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Ale eFko je nejen ostré, ale také hodné. Jeho okruhové geny mu nadělily nejen hodně hravosti při přenosu váhy a výkonu, ale také tunu starosvětské předvídatelnosti. Takže když si rychle všimnete, že se někam řítíte, máte šanci to naprosto přirozeně napravit. Když to ale propásnete, pak tedy nashledanou. Auto skutečně není vhodné pro chlapce, kteří své audinky ždímají na rychlostních silnicích dálného severu, spíš pro řidiče, kteří už někdy něco trefili. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Stačí třeba zapomenout na to, že i jen setrvačnost véosmičky těma kolečkama bude ještě chvilku točit, i když už sundáte nohu z plynu – a je tu problém. Ale troufám si tvrdit, že po oddělení zrna od plev se každý nadšený řidič s trochou pokory k diferenciálu Torsen a zimním gumám nemůže nebavit. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Pořád ale nemluvíme o ničem jiném, než o nepleše v míře zákona někde na cestičkách v Praze. V autě je navíc celkem tichoučko, pohodlno a audio Mark & Levinson se sice přes ten systém nešikovně ovládá, ale hraje báječně. Navíc je tu ten osmistupňový automat, který stačí přepnout na D a jen se nechat vozit autem tak hluboko pod jeho limity, abyste si nakonec i ten podvozek přepli na normál a začali za asistence adaptivního tempomatu podřimovat, když zrovna není kam jet.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Holt pod tím vším je pořád konejšivý Lexus. Stačí ale vyjet mimo město, najít místo s rozhledem a dusnout na to. Atmosférický osmiválec dostane herdu do zad od rychle reagující převodovky, začne typickým basovým bubláním nadávat a auto se postaví na špičky. Zadní kola začnou hledat jakoukoli trakci a když ji nenajdou, dají o tom jasně vědět. Motor si kolem čtyř tisíc konečně pořádně zařve a cesta se najednou stane úzkou, plastickou a čitelnou. Rychlost a způsob jakým mi auto padlo do rukou dělá z každé mírně zvlněné okresky horskou dráhu…

foto: Jan Machač, autickar.cz

Hladké kusy mokrého asfaltu se navíc stanou zdrojem neočekávaného vzrušení v momentě, kdy se Torsen rozhodne, že vlevo není adheze, tak urvem i to pravé kolo. I brždění do zatáček jako by probíhalo v nějaké paralelní rovině. Pocitově se auto začne naklánět, tancovat a když mu lehce domluvíte a nepřeženete to s tou brzdou, krásně se složí tam, kam potřebujete. Pak už jen jako ve snu stačí kouknout do dáli a těšit se, až přejde ta další rovinka a začne se znovu brzdit.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jakákoli táhlá zatáčka, ať už je to Vítězné Náměstí, nebo nějaký ten sjezd z dálnice, se stane místem radosti ne proto, že by se děly drifty, ale proto, že budete mít čas a prostor si auto víc a víc osahat a objevovat, jak telepaticky se s ním dá jet. Jsem přesvědčený, že po dni na okruhu bych prodával ledvinu a jen stěží by mi vysvětlili, že to fakt potřebují vrátit.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jen opačně klopený kruhový objezd vám umožní auto dostat do nedotáčivosti a to jen v momentě, kdy do něj najedete jako tele a pak moc brzo přidáte. Holt tady byla vyměněna jakákoli na bezpečnost orientovaná tupost za obratnost a jakékoli snahy o nějaké neděsivé chování na limitu byly vyhozeny oknem. Všechno to, co lidé označují někdy hanlivým "Audi by BMW" bylo nahrazeno důvěrou v řidiče, který si chce hrát a ví jak.

foto: Jan Machač, autickar.cz

RC-F Track Edition je holt závodní auto, které funguje i na normální cestě. Po třech dnech hledání smyslu bytí jsem se našel s levou nohou zkroucenou pod sedadlem jak si na ten nejostřejší mód v klidu jako štika na kokainu proplouvám nedělním provozem a uvažuju nad tím, že mi vlastně nevadí, že to auto nedrásám. Že se jen vezu uprostřed kontrastu krásných materiálů, vynikajícího audia a podvozku postaveného na okruh, místy, na kterých by tato kombinace neměla fungovat. A ona fungovala a já se radoval z pomalé jízdy rychlým vozem. Na pražské dlažbě. S karbonovým křídlem a žulovým podvozkem. Zmožený kolega dokonce motal něco o tom, jak je to auto pohodlné…

foto: Jan Machač, autickar.cz

Verdikt

RC-F je osobním automobilem dokonale evropské velikosti a parametrů, které se neztratí na okruhu a i jízda pro rohlíky vás bude bavit. Kombinace každodenní použitelnosti a orientace na řidiče, kterému nebylo dopřáno nic méně, než nadmíru rychlý, čitelný a hravý podvozek asi není pro každého, ale pokud vás bude děsit prvních pět minut a bavit další hodina, jste asi cílovkou.

BMW M5 má o zhruba 161 koní a dvoje dveře více, ale já bych hodně váhal, jestli si nekoupit tuhle nejlepší verzi Toyoty GT86. Ať už je toto srovnání a metafora v něm jakkoli kontroverzní.

Arigato Toyoda san

foto: Jan Machač, autickar.cz

Technické údaje

  • Motor: 4 969 cm3, V8, DUAL VVT-i, 464 koní
  • Převodovka: 8 stupňů, HDM, Sport Direct Shift, kope do omezovače
  • Podvozek: aktivní, 2 úrovně tvrdosti, vzadu Torsen, ohoho!
  • Brzdy: Brembo carbon-ceramic, utahat nejdou
  • Zrychlení 0 – 100 km/h: 4,3s
  • Pneu: 275/35/19 a 255/35/19
  • Rozvor: 2 730 mm
  • Váha: 1 715 kg 
  • Spotřeba: Udávaná 11.8 l/100km, v testu cca 21 l/100 km
  • Cena: 3 499 000

Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sheogh
25. října 2020, 21:04
2

To nema chybu, to by se me libilo :-))))

reagovat
Sa
Sato
25. října 2020, 22:10
0

Super. Na zaklade tohto textu by som si to zajtra bezal kupit, mat na vyplatnej paske nulu naviac :-) Cena je asi jediny problem, pre nas nemajetnych su tu prve rocniky ISF :-) Co ta hmotnost, 1,7t je to citit? Je to vyvazene nejakou praktickostou, napr. akotak pouzitelne zadne sedacky, solidna nadrz?

reagovat
Jan Machač
26. října 2020, 11:27
0

těch 400 kilo? Není to cítit, není to těžké auto, ostatně je to kua osmiválový kupé! ;-)

Stanley
26. října 2020, 09:03
0

Pěkný test a škaredé auto. Teda škaredé, jen docela tlusté... ale stejně, mít na něj patřičný obnos v prkenici, jedinou otázkou by asi reálně byla ta hmotnost. Což je dle mně zároveň jediná věc, která zabraňuje onomu evolučnímu propojení s GT86.

reagovat
Sedrik
26. října 2020, 09:07
0

Chtěl jsem napsat "to je snad konkurent spíš pro M4, ne?" A pak jsem se podíval na tu cenovku a jo - to jsou peníze za M5 :)

Jinak moc hezky napsaná recenze.

reagovat
Raspby
26. října 2020, 09:34
2

Upřímně, ani jsem nedoufal, že se ještě auto tohoto ražení na Autíčkáři objeví...o to příjemnější překvapení. Cena tedy obrovská, ale jinak se mi tenhle Lexus moc líbí. Jsem překvapen, že to je stále schopno fungovat jako GT...čekal bych, že to na našich hrbatých okreskách bude spíše pro masochisty...takže za mě palec nahoru za auto i za recenzi :)

reagovat
Jakub Pospíšil
26. října 2020, 11:19
0

Neboj, napravíme reputaci nějakým tříválečkem :)

Opelfahrt
26. října 2020, 12:27
0

Když už tříválec, tak byste mohli třeba tenhle Focus 1.0 mHEV s výkonem 114 kW, co ukazoval Vaculík v tomto videu:

;ab_channel=autocz

Jakub Pospíšil
26. října 2020, 12:38
2

Ten je v plánu začátkem listopadu, ale obávám se, že i kdybych se rozkrájel, tak komplexněji, než pan Vaculík ho fakt nepojmu.
Ale už se na něj dost těším.

Honza Hamster Křeček
26. října 2020, 13:33
2

Ale ten tříváleček už jsme si zkusili v Pumě. ;-)

krab
26. října 2020, 10:06
0

Moc pěkný! Palec nahoru, každopádně tohle je jistě to nejzajímavější letošní auto, který automobilky novinářům půjčovali. Je to limitka, pokud se nepletu, tak už koupit stejně nelze a dokonce už ani v ceníku Lexusu není ani RC-F, jen RC300h, to je úplně jiný auto.

reagovat
Jan Machač
26. října 2020, 11:26
0

Měl bys lépjeji gůglit, kolego... https://www.lexus.cz/car-models/rc-f/

krab
26. října 2020, 11:28
0

Aham tak vidíš, já koukal rovnou do konfigurátoru a tam už jsem to RC-F vůbec neobjevil... takže objednat ještě jdou? Ale ceník evidentně mají ... tak to sorry za mystifikaci

Jan Machač
26. října 2020, 12:09
0

Na tom není co konfigurovat, vybereš barvy a hotovo...

st
st. Padre
26. října 2020, 10:15
-2

Tohle je úplně něco jiného než ty gay Miaty.

reagovat
Honza Hamster Křeček
26. října 2020, 11:50
0

Je to zajmavý auto. Bez té dětinské kapoty a nesmyslného křídla vzadu bych dokonce řekl velmi zajímavé.
Takle je to na mě moc tuningový a 'rychle a zběsile show off'.... Ale zas to dodává další úroveň pestrosti na náš trh, takže proč ne..

reagovat
Jan Machač
26. října 2020, 12:10
0

s tou černou kapotou na bílé karoserii to vypadá zbytečně otyle, to je fakt. Ale to je jedno, hlavní je streed cred! ;-)

Jakub Pospíšil
26. října 2020, 12:42
0

Já bych ho chtěl ve žluté s černou kapotou a křídlem.
Když to jeník přivezl, tak jsem se v tom svezl ve vytahaných teplákách a mikině, cejtil jsem se jako nějakej slavnej rapper, co si omylem koupil místo géčka RC-F.
Jo a kolego, mrzí mě, že jsi nevysvětlil, na co je tlačítko Launch a proč je důležité.

Jan Machač
26. října 2020, 13:01
0

Protoze mi to Adam popsal blbe, nevupina to zadni brzdy, ale jen elektroniku hlidajici, jestli clovek nestoji na brzde a na plynu zaroven...

Honza Hamster Křeček
26. října 2020, 13:31
3

Burn out button? Omg....

Slower
26. října 2020, 12:55
0

Me to prijde super, ale ta cenovka je brutalni.

Jako vim, ze to je jina liga, ale radsi bych si koupil 2x novy Camaro a jeste by mi zbylo na gumy a benzin na par let :D

reagovat
Jan Machač
26. října 2020, 13:02
1

Tady se ukazuhe ze za treba 20% schopnosti navic stoji klidne 90% navyseni ceny

Slower
26. října 2020, 17:59
0

Na tom bude neco pravdy.

Celkem si dokazu predstavit, ze bych si koupil auto za 1.5M (obzvlast kdybych mel vyreseny bydleni, to by se pak rozhazovali penize jedna basen), ale tech 3.5M je uz i mimo moji predstavivost :)
-
Komentář upraven 26. 10. 2020, 17:59:38

beastar
26. října 2020, 16:06
0

:D Jako v našich končinách když se prodají třeba dva bude to super triumf ne? Ta cena sice odpovídá zaměření a provedení, ale jako vážně za 3,5 milana tvl... LexuSA v Čecha a Polska a okolí... Tak to kurva ani omylem. Jinak věřím, že parádní svezení, luxusní výkon. 4,3s to je nářezeček a keramika Brembo to je jedový zoubek. Torsen modla všech sport driverSzzz. No jo na dnešní dobu je to povedené skutečně sportovní auto pro bohatší lidi i na dailynu. No já bych si to nekoupil, ale to asi nikoho nepřekvapí:D

reagovat
Augi
11. srpna 2021, 14:41
0

Jaké by byly důvody pro ne-koupi? :)

beastar
24. srpna 2021, 23:41
0

Protože Lexus. Ano dám u sportovního auta na znáček a tradici. Podle mě ani jedno tohle auto nemá správně. Jasně bude to mít každý jinak. Zejména potom ti jež vychvaluji do nebe spolehlivost japkonskych postrků.

BigBen
26. října 2020, 20:47
0

JAJ ! To musí být opravdu kopec zábavy :-D

reagovat
Jokke
26. října 2020, 22:00
0

Naprosto boží auto, které ale vypadá líp, dle mého, v před FL a bez těch kudrlinek kolem, které mi k autu nesedí. Nikdy jsem v tom neseděl, jenom párkrát viděl a slyšel, ale řadím to do svého pomyslného top10 žebříčku.

reagovat
Ca
Camry8
27. října 2020, 20:05
0

Měl jsem půjčené GS-F a zážitek to byl super. Na dálnici mne v omezení rychlosti vyzývavě (vedle mne prudce přidal a ubíral - několikrát) předjelo STI. Na konci omezení neměl šanci. Jinak do zatáček to chce opravdu silný pud sebezáchovy a respektu.

Fi
Filippos
28. října 2020, 02:00
0

Jenik, vazne iba 21l s tvojou pravou nohou? :-)

reagovat
Jan Machač
01. prosince 2020, 15:28
0

Pud sebezáchovy. A hlavně to nemá turbínu, že ;-)



Poslední komentáře