načítám data...

Lexus LS500h: Potřebuje ještě Yakuza Mercedes?

Lexus LS je japonskou luxusní limuzínou. Dokáže předčit své německé konkurenty? A proč jej Yakuza nepoužívá raději než Mercedes?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Lexus LS500h: Potřebuje ještě Yakuza Mercedes?

Představte si následující scénu. Ulicí Japonské metropole projíždí konvoj černých aut. Toyoty Century dělají eskortu několika černým Mercedesům, které mají řízení vlevo. Přijíždí Yakuza. Nebylo by ale více japonské, kdyby tam nebyly německé vozy? 

Kdykoli slyším slovo Lexus, vybavím si jedno auto. Ale není to žádné hybridní SUV, kterých se znáčkem L potkáme na silnici nejvíc. Je to LS 400, kterou to vlastně všechno začalo. Samotná značka Lexus byla vytvořena začátkem osmdesátých let jako ekvivalent luxusních značek jiných výrobců, jako třeba Acura nebo Infinity. V roce 1983 pak Eiji Toyoda zadal vývojovému oddělení úkol vyrobit “nejlepší auto na světě”. A tak vznikl projekt F-1 (Flagship One) jehož výsledkem bylo LS 400. To bylo rychlejší, tišší a ekonomičtější než jeho rivalové a stalo se slušným začátkem značky. Dokonce na něj existuje skvělá reklama zahrnující rychlost 140 mil za hodinu a pyramidu ze skleniček na šampaňské. Dokáže být takhle úchvatná i aktuální pátá generace? Na to se podíváme.

Začněme zvenku. Design většiny Lexusů mi připadá trochu jak z jiného světa a je skoro až s podivem, jak dokáže vypadat vesmírně a přitom přitažlivě. A třeba taková LC500 Convertible… No, ale to zabrušuju úplně někam jinam. Když se podíváte na LS z boku, tak vám možná trochu bude vadit splývavost zádě, kde je vidět, že design ustoupil funkčnosti a prostoru pro pasažéry vzadu. To je asi jedinou vadou na kráse. Chromované lišty na tmavém autě podtrhují to, že se máme tu čest s luxusním autem a přitom nevypadají kýčovitě. To ne každý luxusní sedan umí. A pak je tu jedna věc, která mě naprosto fascinuje. Je to mřížka chladiče. No, mřížka. Vzhledem k velikosti spíš mříž. Podívejte se na ty tvary. Působí jednoduše, ale když se podíváte na její jednotlivé segmenty, tak si uvědomíte, že do toho někdo vložil zatraceně velké množství času.

Ten stejný pocit, že tady si někdo setsakramentsky vyhrál pokračuje i v interiéru. Všechna tlačítka a jejich odezva je věc, nad kterou museli inženýři strávit spoustu večerů a to, že někdo myslel i na to, aby se při točení kolečkem nastavení teploty stejně točila i čísla na displeji. To je vážně moc pěkné a je to ten smysl pro detail, ve kterém LS oproti svým konkurentům vyniká. Červený “pornoteriér” vypadá na první pohled trochu extravagantně, ale ve výsledku je na něm extravagantní pouze jediný příplatek testovaného auta, ozdobné prvky ‘Kiriko glass’ a výplně dveří ze skládaného hedvábí. Kiriko je japonský způsob ručnního opracovávání skla, kdy vznikají zajímavé lomy světla a obrazce. Můj vkus říká, že by se bez toho obešel. Ale je fakt, že je to trochu něco jiného. 

Raději se posaďme a podívejme se na to, kde si vás LS bude hýčkat. Od toho je tu přesně jedna sedačka a tou je pravá zadní. Spolujezdcovu sedačku vepředu je možné složit tak, že by jste ve vzniklém prostoru mohli pomalu tančit valčík. Displeje zakomponované v opěrkách předních sedaček se natáčí podle sklonu sedačky a když budete mít po ruce DVD nebo HDMI kabel, tak si na nich můžete v klidu pustit svůj oblíbený film a čekat než dojedete kam potřebujete. V mírném pololehu s puštěnou masáží by mi nedělalo problém celý týden trávit jen v téhle sedačce. Ale kdo by mi to auto řídil, že. 

I v pozici za volantem se ale člověk nemá vůbec špatně. Řidičova sedačka nabízí téměř stejně velké možnosti nastavení jako vpravo vzadu, akorát si u toho nemůžete poležet. Nezbývá tedy než řídit. Nad přístrojovým štítem najdeme dva otočné vypínače nastavující jízdní mód a kontrolu trakce, které působí trochu podivně a spoustě lidí budou připadat ošklivé, protože díky nim nemá kaplička s přístroji hladké a zakulacené linie, ale abych vám pravdu řekl, mně zrovna tohle nepřišlo ani nijak zvlášť hezké, ani ošklivé. Prostě to tak je a nevadí mi to. Displej se všemi ukazateli a kontrolkami jsem ale za celý týden skoro neviděl, koukal jsem totiž do HUD displeje na čelním skle, který je nejspíš tím nejlepším, jaký jsem kdy používal. Ukazuje takovou dávku údajů, kterou člověk vstřebá a dokáže upozornit i na neopatrné chodce či jiná nebezpečí na silnici.

Co se zábavně-navigačního systému týká, jsem na vážkách. V tomto ohledu nejsem úplně náročný a stačí mi, když se to umí propojit s telefonem a lze z toho telefonovat a přehrávat hudbu. Na tom, jestli si budu moct nastavit padesát nebo deset barviček podsvícení, mi moc nesejde, ale modrá a hnědá je přecijen trochu málo. Navíc ovládání navigace mi přišlo takové nešikovné a paradoxně to nebylo nutností použít touchpad, na který jsem si docela rychle zvykl a jeho haptická odezva mi nakonec přišla fajn. Je tu ale i více nedodělků, tedy spíš různých nedokonalých či špatných překladů. Takové nastavení “řidičova f. sedadla” je jedno z nich. Je to trochu škoda.

Pojďme se podívat pod kapotu. Kromě velkého krytu motoru je tu i řádka kabelů. Pod krytem se ukrývá 3,5 litrový šestiválec o výkonu 220 kW a v hybridním ústrojí nalezneme také dva elektromotory s výkonem 132 kW. Kombinovaný výkon je pak 264 kW. LS má oproti jiným hybridům z dílny Toyoty upravený pohon tak, že i při rychlosti 140 kilometrů za hodinu je schopné vypnout spalovací motor a jen tak si plachtit na elektřinu. Vypadá to promyšleně, ve městě to funguje na výbornou, problém ale nastává hlavně na dálnici. Při touze předjet se motor vytočí až do nesmyslných otáček a až pak nastává ona akcelerace. Působí to dojmem, jako by si převodovka nevěděla rady. Toto chování lze trochu omezit velice jemným ovládáním plynu, i tak ale nezmizí úplně. Až na tuto nedokonalost ale jezdí LS moc hezky. Nejlépe na mě zapůsobilo na zakroucených cestách, kde plynule polykalo každou zatáčku a působilo až překvapivě obratně. Na různých úsecích, kde se pohybuji běžně, jsem jezdil podstatně rychleji, aniž bych si to uvědomoval. Napomáhá tomu i vzduchový podvozek, který je na můj vkus naladěný příkladně, i když není až tak pohodlný jak by mohl být. Dělá ale z LS auto, které je svým způsobem i radost řídit.

Verdikt

Tak potřebuje ještě Yakuza Mercedes? Pokud bychom srovnali třídu S a LS, pak by záleželo nejspíš už jen čiště na preferencích. Lexus v mnoha ohledech (zpracování interiéru, smysl pro detail, jízdní vlastnosti, pohodlí) Mercedes předčí, ale zároveň v některých ohledech ztrácí. Tím ohledem je zejména chování hybridního ústrojí na dálnici a pak také trochu naladění podvozku, které mění komfort za ovladatelnost. Mínusem je také infotainment, který by zasloužil alespoň stejné množství péče jako všechno ostatní. V mých očích i přes svoje neduhy vítězí Lexus. Jeho design a zpracování je totiž něco, co jinde nedostanete. Takže podle mě je verdikt jasný. Bossové by si měli vzpomenout a naobjednávat si LS. I u hybridu se mrtvola do kufru v pohodě vleze…

Technické údaje

Motor: zážehový vidlicový šestiválec 3 456 cm³
Výkon: 264 kW
Točivý moment: 350 Nm 
Převodovka: Multi Stage Hybrid (CVT, 10 stupňů)
Maximální rychlost (udaná): 250 km/h
Maximální rychlost (v testu): 250 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 5,5 s 
Průměrná spotřeba: 7,1/10,6 (udávaná/v testu) [l/100km]
Základní cena testovaného vozu (LS500h AWD Elegance): od 2 900 000 Kč
Cena testovaného vozu (LS500h Superior): 4 175 000 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Knightrider
27. dubna 2019, 16:41
-2

Nečetl jsem to, koukám jen na obrázky. Kdybych se jmenoval Kočka a vlastnil řetízkovej kolotoč, asi bych byl spokojenej. Ale protože nejsem, tak mi ten design jak zvenku, tak zevnitř, přijde neuvěřitelně kýčovitej a přeplácanej. Věřím, že to bude výborný auto, ale vzhledově by to pro mně bylo nepřekousnutelný.

reagovat
Skipper
27. dubna 2019, 17:10
1

Yakuza a japonská auta nejsou zrovna moc můj obor, ale neměli by Mercedesy dělat eskortu Toyotám Century? A k autu - ty Lexusí tlamy jsou prostě hnusné a tím tak nějak hasne celý můj zájem o to auto.

reagovat
VK
VK
27. dubna 2019, 19:57
-1

Na živo vypadá tlama o poznání líp, než na obrázku. Skoro bych řekl, že nerušivě.

Skipper
28. dubna 2019, 10:28
0

Viděl jsem to i naživo. A výsledný dojem je naprosto stejný.

Ju
Junior
27. dubna 2019, 19:04
0

O century se povídá, že to není úplně auto pro špičky mafie, ale spíš vládu a její přisluhovače. Taktéž mafii, ale trošku jinačí :)
A jak je to s těma koněma? Tomu úplně rozumím. Spalovák 220kw+2x elektromotor 132kw=264kw?

reagovat
František Čáslavský
27. dubna 2019, 19:33
0

Elektromotory mají dohromady 132 kW, počítá se to tam nějakou vyšší matematikou a bulharskýma konstantama. Tohle jsou údaje od výrobce.

M
27. dubna 2019, 21:21
1

Pretoze spalovak a elekteomotor nemaju najvyssi vykon v prevadzke naraz.
To auto som videl nazivo vcera, posobi teda dost velke. Z takej miaty by nebolo vidiet ani cez prednu haubnu :)
Mne tiez dizajn nesedi k velkej limuzine. Ale v skutocnosti aj sucasne premiovky uz sa mi nezdaju take elegangne a dostojne ako starsie modely...
Asi starneme ;)

Jimi
27. dubna 2019, 22:14
0

Klasická V8 by i s nějakou elektrickou berličkou k tomu pasovala líp... stejný případ jako LC- tam stará škola funguje i na tuto dobu výtečně... S tou EU nabídkou je to celkově u Lexusů i Toyot bída (většinou omezené nabídky možného portfolia i maximálky). Design má výhodu originality a tlačítka ala japonské top HiFi nemají chybu...

reagovat
ratan groch
28. dubna 2019, 11:26
3

Ad Lexus: Nesmierne krasne detaily (mimochodom velmi pekne fotky), mne sa napriklad velmi paci spatne zrkadlo, ktore posobi velmi odlahcujuco k tak velkemu autu. Ako bolo spominane ta mriezka je nesmierne obrovska a to zrejme nebude vseobecny trend, takze prave kvoli nej budu sucasne Lexusy rychlejsie starnut. Kedze sa predpokladam v dalsej serii zmensia, tak dnesna jasna rozpoznatelnost Lexusu bude o 10 rokov jednoznacne odkazovat na vek auta.

Ad Yakuza:
Japonci su mimoriadne zvlastny narod. Yakuza je stale sucastou spolocnosti, ale jej pozicia je ovela viac potlacena nez v minulosti. Okrem najjednoduchsich obmedzeni, ze ludia s tetovanim nesmu ist prakticky do ziadnych verejnych kupelov (kupele - onsen su tradicne a caste miesto stretavania sa Japoncov) su clenovia Yakuzy obmedzovani aj v mnohych praktickych veciach. Nemozu si napriklad kupit SIM kartu ci pausal u ziadneho providera. Takisto im v ziadnej banke neotvoria ucet a podobne. A ako sa o tom autority dozvedia? Velmi jednoducho. Kazdy clen Yakuzy je povinny svoje clenstvo v Yakuze nahlasit na urade. A kedze su Japonci naozaj zvlastny narod a clenovia Y. su hrdi na svoje clenstvo a sposob zivota, ktory vedu, tak sa kazdy jeden z nich ide na ten urad prihlasit. Uradnik sa mu pekne podakuje, navzajom sa 10 krat poklonia a Yakuzaka si zaeviduju na zoznam jej clenov.
Co sa aut tyka, tak vysoki predstavitelia uz teraz pouzivaju okrem S-klasse aj Lexusy (napr. Lexus LS 460), Toyota Century je pre vysoko postavenych politikov a klucovych predstavitelov japonskeho priemyslu ci pre vysoko vazene tradicne rodiny.
Hierarchicky system je v Japonsku velmi prisny a dodrziavany, takze rychlozbotalik, televizna hviezdicka alebo nejaky IT-ckar co ma vlastny biznis a mohol by si to dovolit si ho nekupi preto, lebo by ho spolocnost neakceptovala a vzdy by mu davala na vedomie, ze ma auto neprimerane svojmu postaveniu . Japonci su naozaj zvlastny narod.

reagovat
Bavoraczech
29. dubna 2019, 11:09
0

S tou Yakuzou zajímavé čtení, to jsem nevěděl.

ToMyx
29. dubna 2019, 16:24
0

Taktéž děkuji za zákulisní info!

Regular John
28. dubna 2019, 16:22
4

Designová nádhera, kterou tady v našich končinách začnou lidi obdivovat až tak za 20 let, kdy to bude jako ojetina vypadat pořád skvěle. Málokdo si to teď troufne koupit, protože to auto bude na našich silnicích zaplněné koncernovanou nudou jako pěst na oko :)

reagovat
custom1
29. dubna 2019, 07:21
0

Je to dělo! Akorát škoda, že musí mít vpředu "eSPéZetku", teprve bez ní by vynikla velikost masky!
A chtěl bych ho bez označení modelu vzadu, na můj vkus je tam těch písmenek moc.

beastar
29. dubna 2019, 12:46
0

:D U nás si to hlavně málokdo koupí páč to stojí trojku. A v téhle kategorii je to MB, BMW a pak taky ta koncernová nuda Audi. Chtěl bych vidět jak si pro to hrdě kráčíš kdyby na to jakože bylo.

Design se mi nelíbí. Technicky je to super. Interier vzadu pohádkovej. Ta červená v tomhle kuse nic moc, ale to si v pohodě změníš. U nás prostě není pro takový věci hlavní odbyt a asi nikdy nebude. S koncernovou nudou to fakt zas až tak nesouvisí.

Caddy
02. května 2019, 00:14
0

zvenku bych to pred klasickou trojkou klidne uprednostnil, je to pekne a neotrele...ale ten interier je divny a ne moc prijemny na pohled, tady Audi asi nema konkurenci v soucasnosti...

Caddy
02. května 2019, 00:13
0

Ten interier je takovy divne nakombinovany, uplne to neladi...

a tu hlasku s tocenim cisel podle knofliku jsem nepohopil, byt jsme si to precetl ctyrikrat...neslo by to nejak lepe nebo pridat video? :-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Escalade ESV 6,2L V8 426 HP  2015
Cadillac Escalade ESV 6,2L V8 426 HP

2015 rok výroby
426 koní výkon
6 227 ccm objem

Ford F250 Lariat XLT 1986
Ford F250 Lariat XLT

1986 rok výroby
235 koní výkon
6 900 ccm objem

Ford Mustang 3,7 V6 Kabrio 2014
Ford Mustang 3,7 V6 Kabrio

2014 rok výroby
309 koní výkon
3 731 ccm objem

BMW Řada 1 116i 2005
BMW Řada 1 116i

2005 rok výroby
85 koní výkon
1 568 ccm objem

Oldsmobile Cutlass 1972 V8 5,7 1972
Oldsmobile Cutlass 1972 V8 5,7

1972 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem