načítám data...

Legendy z města aneb sháníme zábavnou hračku do betonové džungle

Co je malé, to je hezké. A pokud je to zároveň i dostatečně staré, může se z toho jednoduše stát petrolheadův sen.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Jsem člověk, který má rád velké cestovní sedany s nesmyslně silnými motory pod kapotou. Prostě mě to baví. Zvuk velkého motoru v kombinaci s pohodlným podvozkem, to je pro mě ideální představa cestování. Nicméně i já jsem pouhý automobilový nadšenec, který občas neví co chce a proto se může klidně stát, že sedím takhle v neděli večer u počítače, mám otevřenou inzerci a hledám zábavné pidiauto do města. Že je to pravý opak toho, co mám rád a nedává to nedává smysl? Možná, ale auta pro zábavu nikdy nedávala moc smysl. Těžko říct, proč dneska vybírám motorizované krabičky od sirek, ale musím říct, že jsem našel pár opravdu pěkných kousků. Chcete vidět jakých? 

Mini Cooper 

Copak bych mohl začít něčím jiným? Původní Mini je synonymem zábavného městského autíčka. Byli to právě Angličané, kteří založili tuhle kategorii vozů (ano, vím že Fiat 500 byl dřív). Představovat zde historii Mini je myslím zbytečné nošení dříví do lesa, takže snad je několik základních faktů. První vůz sjel z výrobní linky v roce 1959 a celý model vydržel ve výrobě dlouhých 41 let. V roce 2000 jsme se s původním Mini rozloučili definitivně, aby mohla celá značka (již pod vedením BMW) načít novou kapitolu svého života. Ale to už je trochu jiná historie, vraťme se k originálu. Za těch 41 let si prošlo Mini několikerou změnou továrny. Začalo jako výrobek BMC, později British Leyland a nakonec jako Rover. Vznikly celkem čtyři série a přestože docházelo k průběžným vylepšením a dílčím změnám, koncept vozu se nikdy nezměnil. Mini sbíralo vavříny na závodní dráze i na filmovém plátně, kdo by zapomněl na Mr.Beana či Loupež po italsku. Dost bylo však historie, to by ostatně vydalo na samostatný článek. Pojďme se raději podívat na onen konkrétní inzerát. Jedná se Mini Cooper z posledního roku výroby v tradiční barvě British racing green s bílou střechou. Nechybí ani přídavné světlomety podporující závodní vzezření. Interiér je vyvedený v černé kůži a palubní deska je obložená typickým dřevěným dekorem. Všechno, jak má být. Přední kolečka roztáčí benzinová jednatrojka o výkonu 64 koní. Toto nepříliš početné stádo ořů, však nemá se 670 kg vážícím prckem příliš práce. Kola v každém rohu a potentní motor znamenají, že tento Mini Cooper se v městské džungli bude cítit jako ryba ve vodě. Pokud jste někdy toužili po původním Mini, tohle by mohla být ta správná volba. Jen mějte na paměti, že se jeho historický odkaz začíná nepěkně projevovat na cenách. 

Autobianchi A112 Abarth 

Pokud jsem jako první zařadil britské Mini, nemohu rozhodně opomenout jeho italskou konkurenci. Autobianchi A112 vzniklo jako přímá odpověď na Mini. Při pohledu na jeho design je na první pohled vidět, kde se italští kreslíři inspirovali. A112 vyjela na silnice poprvé v roce 1969, čili rovných deset let po své britské předloze. Přestože malé Autobianchi vydrželo ve výrobě podstatně kratší dobu ( do roku 1986) než Mini, stihli Italové vytvořit dokonce sedm sérií. Výčet jednotlivých modelů a verzí by zabral opravdu hodně času. Nás ovšem dnes zajímá ta nejostřejší verze ze všech. Ano, mám na mysli tu se štírkem ve znaku, Abarth A112. O co se jedná? Litrový čtyřválec (možná 1,1l, zdvihový objem je rovných 1 050 kubických centimetrů) disponuje 70 koníky. Stejně jako u Mini nemají ani zde příliš práce, protože celá A112 váží rovněž něco málo pod 700 kg. A že tihle italští plnokrevníci mají temperamentu na rozdávání. Malý motor miluje otáčky, to nejlepší ze sebe dostává za hranicí 6 500 otáček. A celé to doprovází skvělým zvukem. Prostě Itálie, jak se sluší a patří. V inzerci jsem objevil jeden červený kousek z posledních let výroby. Vypadá opravdu zachovale a za celý svůj život prý ujel pouhých 125 tisíc kilometrů. Uvnitř vás čeká jednoduchost a strohost. Vše co potřebujete k jízdě a nic víc. Zajímavý je asi jen dvouramenný volant s hliníkovým středem. Radost pak udělá pětistupňová převodovka ( do roku 1975 měla jen 4 kvalty). Tohle autíčko je pravá esence Itálie. Malé, radostné a jízdně opravdu skvělé. Neváhejte, dokud ještě jsou nějaké k dispozici.  

Renault Clio 16S 

Měli jsme tu Angličana a Itala. Musíme tedy zařadit také Francouze, protože jestli někdo umí malé vozy do města, jsou to právě oni. Ponořil jsem se tedy do hlubokých vod evropské inzerce a hledal. Nějaký Renault 5? Či 205 GTI (brzy se těšte na recenzi)? Ne, to příliš jednoduché a příliš jasné. Chce to vybrat něco sofistikovanějšího. No jasně první Clio přece jezdí skvěle. A mělo úchvatnou verzi Williams. To bude ono. Okamžitě zadávám do hledače a ouha. Je jich na prodej jen pár, ale hlavně jejich cena roste do nebeských výšin. 20 tisíc euro není málo za malý Renault, byť jsou jeho schopnosti velkolepé. Co budu dělat? Počkat on Renault měl ještě jedno zajímavé Clio, které není tak profláklé. Ano, to bude ono. Verze 16S. Že neznáte? O dost přicházíte. Pod kapotou se usídlila 16 ventilová ( na některých trzích se tato verze označovala jako 16V) jednaosmička o výkonu velice pěkných 140 koní. Přestože Clio oproti výše zmíněným vozům trochu přibralo, pořad jeho váha byla na hranici 900 kg. A věřte, že na takovou hmotnost těch 140 koní opravdu stačí bez nejmenších problémů. Dynamika je výborná a podvozek snad ještě lepší, tohle auto umí pobavit. Kdybyste měli o takové Clio zájem, našel jsem jeden opravdu pěkný kousek v černé barvě. Nachází se Belgii, stav tachometru ukazuje 95 tisíc ujetých kilometrů. Jen počítejte s tím, že z celé naší dnešní trojice je také nejdražší. Téměř 13 tisíc euro není malá částka, ale věřím že Clio vám to plně vynahradí poskytnutými zážitky. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

po
powpow
26. února 2018, 10:32
0

Malou krabicku od sirek jsem mel take dlouho v hledacku, nejvice smyslu mi davala Suzuki Ignis Sport https://www.pistonheads.com/regulars/ph-features-sheds/shed-of-the-week-suzuki-ignis-sport/30296
male, zabavne, nic to nezere. No nakonec jsem kopil vetsiho exota, neni tak sportovni, ale za to se do nej lip vejdu.

reagovat
Pólin
26. února 2018, 13:21
0

Pod Ignis sport se podepisuju. Byl jsem jeho šťastným majitelem cca 3 roky a bavil mě každý den. Jediné, co mě na něm trochu vadilo byl vysoký posaz...ale zase v božích sedačkách Recaro:)

M P
26. února 2018, 13:26
0
Pólin
26. února 2018, 14:07
0

Ono je to docela vzacnost...kdyz jsem to prihlasoval ja, tak mi pani na dopravce rikala, ze jsou v ČR jenom 4 kousky...ja ho cca 6 let nazpet kupoval v perfektnim stavu za 75K.

Jimi
26. února 2018, 10:43
0

když stačí něco kolem 100koníků, tak zajímavá volba by mohla začít Pandou 100HP nebo klidně Swift Sport se 125HP. Škoda, že jsem potřebu tohoto typu auta nikdy neměl. V mých jezdeckých začátcích jsme s kámošema proháněly staré fiatky 600D a 850 Coupé.

reagovat
krab
26. února 2018, 11:52
1

Swift Sport : stačí říct :) https://www.autickar.cz/clanek/suzuki-swift-sport-svisti-na-golfovem-hristi/

Charakter "výběru z hroznů" tady Dana to nemá, ovšem nezrezne to jen tak snadno jako staré Mini a nastartuje každý den. Ovšem staré Mini je Mini ...

Beny
26. února 2018, 10:44
2

Ale ne, zase mi to připomnělo že původní Mini potřebuju. Nevím sice na co a ani proč ale potřebuju ho. I když je to strašlivej krám co hnije ještě víc než Miata. Sakra...

reagovat
zimbic
26. února 2018, 12:26
0

A nebo fiat seicento sporting. Ten se dá sehnat občas i za plechcupovou cenu a bude s ním taky zábava.

reagovat
ro
rock
26. února 2018, 12:30
1

Původní Mini je prostě nádherný a nutně ho chci...

Akorát ve městě mezi obézními SUVéčky si v tom člověk asi bude připadat jak v angličáku :-)

A souhlasím teda s výše uvedeným, totiž že v téhle cenové kategorii (200-350 t, to je docela dost) trestuhodně vypadl z výběru Swišť.

reagovat
Irwinek
26. února 2018, 12:51
0

Nikdy nezapomenu na fiat 500 , původní fiat 500 r.v.59 :-D banán vpuse furt, ale do dnešního městského provozu už bych ho jako daily asi nebral :-( přci jen to bylo tvrdé, sedačky žádnou oporu, končily hluboko pod rameny a brzdy už by taky nebyly žádná hitparáda

reagovat
beastar
26. února 2018, 13:23
0

Tak tohle bych nechtěl. I když Clio s tímhle motorem bude hrozná pila pro sebevrahy. Mini by mě bavilo tak do sbírky a sem tam recese. A ta červená věc to mi nahání strach na fotce natož snad chtít to vlastnit. Moje zkušenosti s těmito pojizdnymi rakvemi jsou malé. Clio 2 z půjčovny, Corsa 2 asi na 2 km a potom opravdu skoro nic.

Největší zážitek přineslo auto s vábným designem špalku na kolech se skvelou pasivní bezpecnosti. Daewoo Matiz 0.8. Pomalejší než kamion s návěsem. Bezpečné jako skútr. A pohodlné asi jako velbloudí hrb. Proti tomu jsou všechna auta z výběru krásné, nestárnoucí kočáry.

reagovat
M P
26. února 2018, 13:26
1

Daewoo Matiz 0.8 jsem řídil jednou. Na zimních kolech ze stlačené tmy, nesvítila mu palubka, šílená věc. Po jízdě jsem strávil dvě hodiny ve sprše abych ze sebe smyl ten pocit hříchu a hrůzy, některá provinění ale nesmyje ani savo...

beastar
26. února 2018, 13:41
0

Znám ten pocit. Tohle auto by mělo prevážet hříšníky očistcem do pekel. Samo o sobě je totiž ten největší trest.

Jimi
26. února 2018, 14:06
0

Ještě větší hardcore je předchůdce Matize- Daewoo Tico. Stačilo mi to jednou...dělané pro Hobity. Tloušťka věnce volantu asi 1cm...

beastar
26. února 2018, 14:17
1

Jo jo Tico sem jenom viděl a budilo to ve mě respekt. Dalo by se to Ramu naložit na korbu a ještě by zbylo místo.

Ča
Ča Snač Aj
26. února 2018, 14:43
0

Jednou jsem v téhle věci absolvoval cca 150km trasu. Plně naložené + korpulentní spolujezdec. Nikdy víc. Nejhorší řidičský zážitek. Každé stoupání mělo podobny průběh. Rozjet se co to (ne)jde Plnej 5, plnej 4, 3, občas 2.. nikdy víc :D

beastar
26. února 2018, 15:17
0

Jo ten Matiz je to stejný maximálka 110 kmh. Do kopce plnej 3. Jede 80. Jako misto skútru do malýho města super. Jinak kravina v tom jezdit. Navíc to žere stejně 6 až 8 litrů. Tj dneska hodně na motor ze sekačky.

Wyst
26. února 2018, 14:53
0

205 GTI je určitě skvělá volba a neskutečně hravá krabička. Ale co takhle zůstat u Peugeotu a zabruslit do trochu novějších vod a a poohlédnout se po 106. Ať už starší předfaceliftová generace která už téměř není k sehnani, tak novější lépe sehnatelná. Spolu se Saxem se prodávají i varianty pro chudší automobilové nadšence ve verzi 1.4 které i přes menší výkon dokážou vykouzlit úsměv na tváři. V zatáčkách je s nimi neuvěřitelná zábava a to i v rychlostech u kterých nepřijdeme o papíry. Ano rozhodně nemají takový coolfaktor jako je výše zmíněné Mini, ale jakožto levnější varianta si myslím že jsou více než dostačující (hlavně použitelné ve městě i když se zrovna nechcete prohánět kolem zatáček jako malý Jardové).

reagovat
beastar
26. února 2018, 15:19
0

106 je super auto i vzhledově. Mám ji rád. A jakože obecně tyhle malý šroty nenávidím.

Wyst
26. února 2018, 15:48
0

Vlastnil si někdy nějaký malý šrot? Já na to taky nikdy moc nebyl, pak jsem koupil kilošestku na dojíždění do práce a musím říct že je na těch malých lehkých autech něco strašně návykového. Jak říkám, nikdy jsem tyto malé auta neměl rád a přitom už rok sedím na inzerčních stránkách a pokoukávám po GTIčkách.

beastar
26. února 2018, 21:55
0

Měli jsme Polo, Micru a chvilku kůpra toho prvního nového. Jel sem v nich v různých verzích mockrát i 106 a Clio třeba. Mě je to prostě na nic. Ale chápu že jako auto na blbnutí, okroužky, amatersky rally a tak jsou to skvělý věci.

ToMyx
27. února 2018, 09:29
0

Se 106 mám malou zkušenost, po cca 50km mi přišla bohužel jako tragédie. Moc to nebrzdilo, výkon ve dvou lidech taky nic moc, na předjíždění nad cca 70 km jsem raději ani nepomyslel. V zatáčkách jsem měl pocit, že jedu na houbě. Nevím, jestli to byla chyba konkrétního kusu, ale nikam dál bych s tím jet nechtěl. Polo + Micra mi proti tomu přišly jako sportovní limuzíny :-D
-
Komentář upraven 27. 2. 2018, 16:33:27

Wyst
27. února 2018, 15:45
0

Je fakt že plně sériovou 106 jsem nikdy neřídil. Vlastně až na nějakou 1.1 nebo co to bylo, 5ti dveř a to byla opravdu hruza. Na pojezdemi po městě asi vklidu ale jel jsem v tom 20 km a bylo to fakt špatné. Ale měl jsem tu čest řídit s16 v opravdu krásném stavu s perfektnim Bilstein podvozkem a v životě jsem se v autě tak nebavil. To byl taky důvod proč jsem hned spěchal na bazoš a koupil první Sport verzi na kterou jsem v mém okolí narazil :D Podvozkově jsou ty sporty a GTI fakt super, pro někoho může být odstrašující ten šílený liftoff oversteer. Mě to na tom ale baví :-D Nevím jakou verzi si řídil ty, s jediným s čím se dá souhlasit je že ve více lidech to moc nejede. Ale když jedu sám tak se i v slabounké 1.4ce svěží královský klidně v rychlostech nad 70km/h :D vlastně jsem se zdatně zvládal nahánět s imprezou v kopcích kdy se ručička pomalu blížila k číslu 160 :D

ToMyx
27. února 2018, 16:38
0

Já jsem měl tu čest jen s klasickou 106kou, nebyla nijak upravená, na tachu svítilo ale něco kolem 120 tkm. Byla to pravděpodobně asi jen ta 1,1 a možná i špatný (čti žádný) servis majitele. proto ty prožitky. Mám tyhle šílené krabičky rád, hold to chce brát nejlépe nějakou sportovnější verzi ;-)

ro
rock
26. února 2018, 15:04
0

Teď tu padl v diskuzi v jiném kontextu, ale co třeba Dodge Ram? V8 5.7l a masivní ochranný rám a myslím, že o hravost ve městě by bylo postaráno. A o respekt na křižovatkách a na parkovišti taky.

reagovat
ro
rock
26. února 2018, 15:04
0

...a nákup se do něj vejde...

sumy
26. února 2018, 15:55
0

Na respekt nespoléhej. I s autem s kapotou co má hranu ve 120cm, tedy tam co má běžné auto střechu se nestačím divit, kolikrát mi to tam kdo a jak pošle. A to i v dobách, kdy jsem ještě vozil "klec na klokany". Ale na parkování na parkovištích super. Cca 3 roky zpět se mi o to někdo otřel- já měl červený flek na rohu nárazníku. Viníka jsem našel o pár uliček dál-fabka se sešrotovanejma dveřma.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
26. února 2018, 15:14
0

První Mini má fakt svoje kouzlo. To se líbí i mně. Asi bych se v tom po prvním týdnu ježdění dobrovolně zapálil, abych si zkrátil trápení, ale alespoň za vyzkoušení by to stálo. A pak rychle pryč. :-) No, a ten červenej mrdokvas na kolech z Itálie? On za to fakt někdo chce peníze? Srandovní je ten dnešní svět. :-D
Asi takhle. Z tohohle výběru nejspíš jedinej smysl dává to Clio. Bude nejtuctovější, ale asi jediný použitelný na normální ježdění po tom městě.

reagovat
beastar
26. února 2018, 15:22
0

Plácneš Abarth na krabici od bot nalakuješ červenou či žlutou a úspěch zaručen. Je vtipný že auta pro masy brouk, 500, mini, isetta jsou dneska k hovnu a přitom vyhledávaný sberatelsky artikl. Za cenu větší jak zamlada.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
26. února 2018, 16:36
0

To Mini je pekny, ale jizda s tim uz bude dneska taky otřes. Ony to jsou jen romanticky predstavy o tom, jaky by to bylo, ale realita bude o dost krusnejsi.

beastar
27. února 2018, 13:36
0

To zcela určitě. V reálu je to fajn zavřít to do garáže. Jednou za čas sraz a z recese nějakej kratší trip. Jinak je to nepoužitelný a vlastně i nudný. Znám holku co jezdí sezónu vždycky v Brouku 57. A i ta byť to auto miluje ti řekne že to je masakr jezdit s tim denně v Praze a i na vejlety. Těžkej punk a že v tom mega smrdí benzín a stěrače neexistujou je to nejmenší.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
27. února 2018, 16:26
0

Ono to přesně takhle totiž je. Však to dobře znám z Mustanga.

beastar
27. února 2018, 18:36
0

Jo,. jo tak ty máš vlastně toho Mustanga s podobnejch let ne? Každej soudnej člověk to přizná, že prostě ta doba lítat v tom denně už neni. Teď sem jel (dneska) v autě z 80s. A jako jo legrace a celkově ty starý časy tě baví. Jezdit s tim denně bych nechtěl ani za nic. A to je to už docela rozumný oproti věcem z nějakejch šedesátek.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
27. února 2018, 19:05
0

Osmdesatky uz jsou uplne v pohode, ale jak rikas, jezdit s tim denne uz nechces. To by ses zblaznil.
Nas Mustang byl vyrobenej v listopadu 1965. To uz se vubec neda. U takhle starych aut je ten skok obrovskej a je uplne jedno, z ktery casti sveta to auto pochazi. Bejvalej sef si v lete koupil Triumpha Spitfire a rikal, ze bomba hracka, ale v sedesati mas pocit, ze jedes dveste a ze se v dalsi zatacce zabijes.

beastar
27. února 2018, 20:23
0

Jo jako už to je tak nějak pohodlný a neni v tom smrad. Jenže je to hlučný, jak to neni v top stavu tak tam prostě jsou vůle. Brzdí to docela špatně. A tak podobně ne.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
27. února 2018, 20:55
0

Vsechno je to poplatny svoji dobe vzniku, to je jasny.

beastar
27. února 2018, 21:01
0

No jasně já to beru jako fakt a ne že ty auta z osmdesátek jsou špatný. Jen je vtipný když si sedneš do auta co stálo 2,5 mio. A začneš na to koukat pohledem dneška. A vidíš že v podstatě takhle dneska funguje co do výbavy auto za desetinu ceny. Ovšem taky je krásně vidět jak se šlo dolů z kvalitou materiálu a to zejména uvnitř. V těch dražších osmdesátkách vidíš ty palubky a výplně dveří jak to pěkně všechno po 30+ letech klape. A teď si představíš dnešní Ghibli a přemejšlíš jak ten mrdus bude fungovat za 10 let natož za 30. O Levante ani nemluvim to je kepl, ale pššš nikde to neřikejte. Za ty prachy to auto je hrozná věc a za 30 let to bude leda na vrakáči. A to se bavim o Italský produkci kde kvalita výroby nebyla nikdy TOP a to dokonce ani u Ferrari.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
27. února 2018, 21:05
0

Abych rekl pravdu, ja jsem na to vazne zvedavej, jak ty dnesni auta budou za tech 30 let vypadat. Treba budeme prekvapeni a budou naprosto v pohode fungovat (nejspis asi ne). :-D

Ju
Junior
26. února 2018, 18:43
0

Landcruiser s ochraným rámem a mechanickým parkovacím senzorem (to jest tažné) vzadu. Rozhodně nejpohodlnější auto do města. A navíc i nejrychlejší, protože když všichni stojí v koloně, ty vyjíždíš přes obrubník na tramvajovej pás.

A hlavně nemáš stres, kdy tě nějaká princezna v Q7 roztříská o lampu. :) Jsem už asi vyměkl, ale v původním minicooperu bych měl v Praze prostě strach :/ Ikdyž se mi líbí

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
27. února 2018, 06:55
0

Naprostej souhlas. Jezdim po meste s takhle vybavenim Tahoe a jsem naprosto v klidu. Nekolik let jsem brazdil prazsky ulice v Audi A8 4,2L V8 quattro a pripadalo mi to taky jako idealni mestsky vozitko. :-)

beastar
27. února 2018, 13:38
0

:)) Trochu extrém ale větším městě pravda. Obrubník a ty idiotský ochrany patniky tram pásu se hodí umět přejet.

Ju
Junior
27. února 2018, 23:58
0

Nedávno jsem potkal S8 D2 na původních pražských značkách, xxx 00-01. Komplet černá, nepropustně zatmavená všechna skla. Budí to respekt, i po takové době :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem