logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Lancia (téměř) končí, zatlačme slzu. Nebo ne?

Existuje jen málo automobilek, které se do historie tohoto průmyslu zapsalo podobně tlustou čarou jako Lancia. Její linka se však v posledních letech značně zužovala až do nynějšího sotva viditelného stavu.

Že to šlo s Lancií v posledních letech z kopce, viděl každý. Situace nebyla nijak růžová už koncem osmdesátých let – korozí napadená reputace, náhlý konec rallyové skupiny B a s ním i množství nenávratně ztracených investicí. I přes nové a relativně úspěšné modely jako Thema, Lybra nebo Ypsilon postupně klesaly prodeje a stále silnější (především německá) konkurence přibíjela hřebíčky do rakve. Technicky zajímavá Thesis byla kontroverzním designem odsouzena k značnému neúspěchu, malé MPV Musa snad ani neopustilo italské hranice, novodobá Delta měla zcela jiné hodnoty jako její předci a z přeznačených Chryslerů se posledním skalním příznivcům ježily i chlupy v nose.

Nyní se situace ještě vyostřuje, šéf koncernu Fiat Sergio Marchionne v rozhovoru pro italský deník La Republica prohlásil, že se prodeje nových Lancií zcela zastaví a to všude s výjimkou domovské Itálie, kde zůstane v prodeji jen supermini Ypsilon. To znamená dvě věci zároveň. Žádné další přeznačené Chryslery a taky nejspíš ani žádné další Lancie.

Smutný osud pro automobilku, která jako první představila pro evoluci automobilů tak důležité prvky jako samonosnou karoserii, nezávislé zavěšení kol, vidlicový šestiválec a vidlicový čtyřválec, první pětistupňovou převodovku, první turbem i kompresorem přeplňovaný motor nebo třeba první karoserii navrženou ve větrném tunelu.

Otázkou zůstává, jestli by úplný konec nebyl pro Lancii vlastně vykoupením z trapné situace přeznačovaných Chryslerů. Zároveň také existují spekulace o přejmenování a vytvoření zcela nové značky, jedno je však jasné, nad budoucností Lancie visí víc než velký otazník.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Vlčák
11. 1. 2014, 13:52

Podle mě se už Lancia nezbaví ani soudobé image luxusní kabelky na čtyřech kolech a ani nevím jestli bylo dobře přeznačovat Chryslery, místo toho, aby věci jako 300c přímo prodávali přes u nás rozsáhlou síť prodejců italských nejmenovaných vozů, myslím si, že by to bylo nejen jednodušší, ale i maketingově úspěšnější ..
Nikdo neocení historii ve formě fulvie, stratosu, 037, S4, integrale a mnoha dalších, a to je myslím hlavní důvod, proč měli včas zkončit.

0 reagovat
Dzakobo
12. 1. 2014, 09:19

Samozřejmě, že je to škoda. Každé současné italské značky by byla škoda! Lancia si vykopala sama hrob tím, že kromě Ypsilonu se ostatní modely zákazníkům jevily nezařaditelné a nepoužitelné. Jednoduše opak VW, tedy slabý marketing a špatný odhad směru vývoje běžných aut. Kontroverzní design bohužel odrazuje i většinu fandů italských vozů, mne nevyjímaje. Kdyby přišli s auty vyznávajícími nadčasový design jako měla AR 159 a bylo to dotaženější (interiér, nižší hmotnost, od začátku diesel 2,0 125kW) + větší kampaň, tak by se auta mohla prodávat třeba i pod oběma značkami AR i Lancia, kde by Lancia byla ta komfortnější, navzdory sportovním úspěchům Delty, Stratosu aj.. Snad nám bude dělat radost Alfa a Maserati s Giulií a Levente a nejen tyto modely. Bylo by fajn také malé divoké auto jako byla 147 GTA... Škoda, že by tam naprali 1,8 TBi, když Italové umí atmosféry jako nikdo, viz F. 458....

0 reagovat
Jirka
14. 1. 2014, 00:03

Škoda téhle značky... Moje rodina se pyšní modelem Lybra SW s motorem 1.9 JTD (před modernizací) a dal bych cokoli za to abych mohl takového krasavce vlastnit osobně. Nejlépe Lancia Lybra SW 2.4 JTD ve výbavě Emblema, nebo Lancia Thesis 2.4 JTD taky Emblema. Přidal bych k tomu krásnej speciál Delta Integrale 2.0 20v s turbem a z automobilového hlediska bych si nikdy víc nepřál :-) (No, možná VW Polo ve WRC verzi, ale to je trošku moc :D)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte