načítám data...

Lamborghini LM002: Ultimativní crossover

Crossover je dnes v kurzu. Propojení dvou zdánlivě nesourodých světů, zkrátka automobil 2v1. Jeden takový crossover vznikl před více jak třiceti lety. A stál za to.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Crossover vládne automobilovému trhu. Kdo dnes nemá crossover, jako kdyby nebyl. Chcete rodinný sedmimístný minivan, ale zároveň byste radši něco, co zvládne i nezpevněné cesty? Jistě, není problém! Chcete rodinné auto, ale pod kapotou by mělo být něco ze supersportu? Opět žádný problém. Prolínání automobilových segmentů bují všemi směry, nabídka je dnes prakticky nekonečná. Přesto existuje vůz, na který ani dnešní nabídka automobilek nemá přímou odpověď.

Lamborghini je slavná značka, slavný výrobce supersportovních aut. Dokonce platí za průkopníka supersportů, Lamborghini Miura je dnes považováno za první skutečný supersport. A slavný je i úplný začátek výroby automobilů pod značkou Lamborghini. Připomenu jen ve stručnosti pro ty, kdo by snad příběh, který v provincii Modena požívá důležitosti ne nepodobné příběhům biblickým, neznali. Ferruccio Lamborghini byl bohatým továrníkem dávno před založením automobilové divize, jeho podnikání však bylo zaměřené na poněkud pomalejší stroje. Vyráběl (a ostatně dodnes se pod značkou Lamborghini vyrábí) traktory. A dařilo se mu, proto si také mohl dovolit pořídit sobě automobil. A to ne jen tak nějaký automobil, koupil si Ferrari. A světe div se - nebyl s ním spokojený. Po hádce s Enzem Ferrari, který zřejmě nenesl úplně libě, že jej výrobce traktorů poučuje, jak postavit sportovní auto, se Ferruccio rozhodl, že když mu vůz dle jeho představ nedokáže Ferrari vyrobit, postaví si ho sám. A tak vznikla automobilka Lamborghini.

Tato historka má ještě zábavný dovětek, totiž když už Lamborghini platilo v celosvětovém měřítku za výrobce sportovních aut obdobného věhlasu jako Ferrari, chtěl jeden z jeho konstruktérů – jistý Horacio – postavit auto z kompozitních materiálů, protože v tom viděl budoucnost. A historie se opakovala, vedení automobilky se mu vysmálo a neústupný Horacio si tedy musel své auto postavit sám. Nazval jej Zonda.

Ale to už jsme trochu odbočili. Proč vám tohle všechno vyprávím? Ono to má velký vliv i na auto, o kterém si dnes budeme povídat, na Lamborghini LM002. V sedmdesátých letech se automobilka Lamborghini ocitla pod křídly amerického giganta – koncernu Chrysler. A jako vedlejší produkt této akvizice vznikl i projekt LM. Americká armáda v té době poptávala vůz, který by na moderním bojišti nahradil stárnoucí Jeep. Nové auto mělo být rychlé, dobře ovladatelné, odolné a nezastavitelné. Taková kombinace traktoru a supersportu. Už chápete, kam mířím? Jistě, kdo uměl postavit traktor i supersport? Lamborghini. A tak byly práce na tomto ultimativním vojenském crossoveru svěřeny právě italské továrně.

Výsledkem byl prototyp Lamborghini LM001. Terénní speciál s osmiválcem od Chrysleru umístěným vzadu (s tím, že pokud bude zájem, je možné provést i zástavbu italského dvanáctiválce) byl skutečně unikátním strojem. Bohužel se však ukázalo, že ovladatelnost patřila té části stroje, která převzala geny supersportů Lamborghini. Udržet bestii na silnici byla výzva a v terénu se jankovité chování stroje nedalo zvládat už vůbec. Zástavba motoru vzadu potom představovala problémy i z hlediska chlazení, servisu a praktického využití. A tak zvítězil konkurenční HMMWV, dnes známý jako Hummer.

V Lamborghini se však myšlenka zkřížit supersport s traktorem zjevně setkala nějakým zvráceným způsobem s nadšením. Po prohraném výběrovém řízení projekt LM neskončil, naopak, roku 1982 vznikla druhá verze, model LMA. Dvanáctiválec z modelu Countach tentokrát skončil pod přední kapotou, podobně jako u HMMWV byl posunut co nejblíže středu vozidla, což bylo dobré pro těžiště i průchodnost terénem. Lehká hliníková karoserie potom spočívala na trubkovém rámu. Zkrátka přesně podle původních představ vznikl takový supersport na podvozku traktoru. Maximální rychlost 200km/h, zrychlení z nuly na sto za 12 vteřin. Věřte mi, na poli armádní techniky tahle čísla nemají konkurenci.

A překvapivě – sériová podoba prototypu LMA, vůz pod označením LM002, se objevil na autosalonu v Bruselu v roce 1986. V12 o objemu 5,1 litru, zrychlení z nuly na sto za 8,5 vteřiny, maximálka 210 km/h a to všechno ve stroji vizáže traktoru s blatníky. Nic tak šíleného automobilový svět dosud nespatřil. Pětimístný vůz měl na korbě místo pro zástavbu zbraní nebo tu bylo možno převážet další čtyři pasažéry, průchodnost terénem byla i díky obřím pneumatikám Pirelli velmi dobrá a rychlost, jakou se tento stroj dokázal pohybovat po bitevním poli, neměla obdoby. Saúdská Arábie objednala 300 kusů, USA 60 vozidel. Tyto objednávky však byly nakonec zredukovány, celkový počet vyrobených aut tak skončil někde okolo 330 kusů, z čehož velkou část tvoří prodeje civilní verze soukromníkům.

Hlavním problémem LM002 byla pochopitelně žíznivost. Dojezd nebyl vyloženě špatný, ale to jen díky obří nádrži na 290 litrů paliva. Spotřeba však hravě překročila 30 l/100km. A to nebylo zrovna málo. Lamborghini se tento neduh rozhodlo řešit, proto přišel model LM003. Od LM002 se lišil jedinou věcí a tou byl motor. Zážehový dvanáctiválec byl nahrazen dieselem od VM Motori o výkonu 130 koní. Bohužel ani toto řešení se neukázalo zcela optimálním. Spotřeba sice klesla, spolu s ní však klesla i rychlost. V kopcovitém terénu se dokonce limitně blížila nule. Projekt LM003 tak skončil jediným prototypem.

Lamborghini se však jen tak nevzdává. A tak vznikl i model LM004. Byl to v zásadě pořád stejný vůz, jen tentokrát do něj v Lamborghini namontovali sedmilitrový lodní motor vlastní konstrukce o výkonu až 600 koní, který vyráběli původně pro sportovní čluny. Protože proč ne, že… Tedy vlastně záhy se ukázalo, proč ne, obrovská váha motoru znamenala, že se vůz propadal nejen do písku, ale snad i do asfaltu. Proto vznikl opět jediný prototyp LM004.

A tím celé šílenství skončilo. Tedy asi skončilo. Kolují historky o třínápravových speciálech a dalších bláznivých verzích, avšak co z toho jsou pouhé legendy je dnes těžké určit. Nelze říci, že něco tak bláznivého by snad nikdo nestavěl, protože naprosté technické šílenství se táhne celým projektem LM jak červená nit. S jistotou tak lze říci jen to, že LM002 skutečně existuje a skutečně bylo možné si jej koupit. A že to auto bylo stejně tak nepraktické, nepohodlné, stísněné a ošklivé, jako fantastické a neopakovatelné. A že zůstane jednou z nejšílenějších věcí, jaké se kdy u místního prodejce automobilů daly koupit, ačkoli dnes i Mercedes-Benz odvádí s G-Klasse 4x4 velmi slušnou práci. Samo Lamborghini se na pole crossoveru v současnosti vrací s modelem Urus, ale to je úplně jiný příběh, z traktoru toho tu již mnoho nezbylo.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sheogh
18. května 2018, 09:54
0

Ja ho videl jednou i zive, ve zlute barve. Je to snad jediny SUV, ktery bych si dobrovolne koupil

reagovat
Ha
Habakukk
18. května 2018, 11:41
0

Jeden kousek stojí v továrním muzeu. Je to slušná potvora, ale mají tam hezčí auta.

reagovat
Nimrod
18. května 2018, 13:02
0

když se mluví o lm002, vždy si vzpomenu na sbarro monster g. sic zůstali jen u prototypu, ale byl v německých autogatalozích, tak nevím, třeba by to nějakou testaci v tom '87 i dostalo :-) jinak uznávám, zadní převis je nějaký moc dlouhý a tak, ale tehdá to byla podobná potvora a hlavně je to showcar, ne vážně míněné armádní vozidlo

reagovat
Bavoraczech
18. května 2018, 14:01
0

V tom bych se chtěl jednou svézt!!

reagovat
JLK
18. května 2018, 14:45
3

Mne prijde vtipne jak do tech prototypu rvali jeden za druhym nevhodne motory. Stavi tank pro armadu, nacpou tam motor ze supersportu. Divi se, ze to zere. Ok, poresili to naftakem o 130 (nebo 150?) ponicich. Prekvapive to nejede (kdo by to ale cekal pri te vaze). Jak to vyresit? Samozrejme lodnim motorem, cim jinym prece. Kdyby warp drive existoval nejen ve Star treku tak by taky zrejme skoncil pod kapotou nejakeho LM00x, hned po tom co by se zjistilo ze 1.2 trivalec v LM00x-1 je prilis slaby.
To jako v te dobe nebyli schopni vyrobit nebo od nekoho koupit motor co by se hodil do podobneho auta? Nebo to hned od zacatku brali jen jako showcar v army stylu a nejaka aspon hypoteticka konkurenceshopnost jim byla ukradena? Proc tam pak vubec zkouseli ten zdechly diesel?

reagovat
Honza Hamster Křeček
18. května 2018, 16:12
0

Ja mam obavu, ze v Lamborghini zkratka nedokazou delat veci 'normalne', to uz je takovy mistni pristup...

beastar
18. května 2018, 17:18
2

Souhlasim s JLK. A když už měli stejně naftu od VM motori tak proč na to neplácli dvě turba. 150 koní na těžkou cihlu je pitomost už na papíře. Lodní motor je vtip a skoro se divim, že nezkusili reaktor, páru, wankela a turbínu od GE. Nedivím se že ten Horacio odešel:)) S týmem typu Bořek Šikula se muselo dělat grandiozne.

Kuře
18. května 2018, 23:37
0

Už jsem myslel, že napíšeš dva motory:) Ale řešení by to možná bylo, přeci jen, to už by těch koníčků bylo tři sta...:)

Autíčkový Jelen
19. května 2018, 09:04
0

To už bylo dobrým řešením, vzhledem k tomu, že Humvee měl těch koní jen 190 a vážil o pouhou čtvrt tunu míň.

Skipper
18. května 2018, 14:57
0

Tak tenhle crossover se mi vždy líbil.

reagovat
Vojtáno
18. května 2018, 17:23
0

"Jistě, kdo uměl postavit traktor i supersport? Lamborghini."
...nejlepší věta co jsem kdy o autech četl! :D

reagovat
Chase
19. května 2018, 09:25
1

Nevím proč, ale spojení LM002 a slova crossover mi prostě nejde "přes hubu". :) Ano má samonosnou kastli, ale prostě byl vždycký brán jako pravověrný off-road (už třeba jen ty tři uzávěrky diferenciálů) a pokud se nepletu, tak podvozková platforma tohoto auta neni shodná s ničím, co v té době Lambo vyrábělo. Takže za to, že sdílí s placatějšími bratříčky motor, si podle mě nazaslouží oslovovat jako crossover :)

reagovat
Honza Hamster Křeček
19. května 2018, 11:09
0

To jde o chápání slova 'crossover'. Pokud se omezíš jen na crossovery jako je Opel Crossland, prostě rodinné auto s lehkým náznakem schopností mimo zpevněné cesty, potom chápu, že LM002 do takové škatulky nepatří. Ale pokud bysme nechali slovu crossover jeho původní význam, potom je právě LM002 dokonalým crossoverem, protože skutečně spojuje dva světy - terénní schopnosti těch nejlepších offroadů i výkony sporťáku (HMMWV na dvě kila nerozjedeš a zvuk vytočenýho dvanáctiválce si v něm taky neužiješ). No a s tím rámem je to taky trochu složitější, on tam vlastně je, jen vypadá trochu jinak. Zase to využívá některý prvky, který se používaj u sporťáků a výsledkem je extrémně tuhá konstrukce, která by měla být lepší než obyčejný rám třeba v Jeepu.

beastar
19. května 2018, 14:37
0

Von to fakticky krosouvr je. Takový Murano, nebo Kajen který předběhlo hodně moc dobu. Technicky je to vcelku unikátní. A nemyslim si že takhle to nazývat je chyba. Jen nesmiš za tím názvem vidět ty dnešní malý, hnusný polo suv křížený s hatchbackem.

C70C
19. května 2018, 13:37
1

Blahé paměti mi tohle na Jižní spojce vyplnilo veškerý obzor co pokrývaly zpětný zrcátka a já málem vystoupil za jízdy, jen abych si ten moment užil.. Černej kousek s béží uvnitř a na normálních českých spz, uvnitř táta s malým synem.. Tak si tak říkám, párkrát tímhle dovézt dítě do školy a šikana je rázem neznámý pojem :) by mně zajímalo, kolik jich v ČR máme..

reagovat
cP
cPetan
19. května 2018, 21:05
0

Prvně jsem to viděl v ruském seriálu Brigáda. A musím říct že mi to opravdu uchvátilo.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem