načítám data...

Kult shooting brake: BMW Z3 Coupé

Delší dobu jsme uvažovali, jakou sérií tématických článků oživíme pravidelně mrtvé vody autíčkářovy a tu se nám sešly rovnou dvě zároveň. Kromě Greenyho sekvence o nesmrtelných...

Delší dobu jsme uvažovali, jakou sérií tématických článků oživíme pravidelně mrtvé vody autíčkářovy a tu se nám sešly rovnou dvě zároveň. Kromě Greenyho sekvence o nesmrtelných motorech nás napadla ještě jedna oblast, která by mohla zapadat do koncepce neotřelého čtiva pro ortodoxní vyznavače čtyřkolových nesmyslů. A tou je britský svéráz, jež se v automobilovém světě projevil jako prazvláštní druh karoserie, tzv. shooting brake. Díky zálibě britského lordstva v honu na lišku vznikla řádka zajímavých obludek a některé z nich si na autíčkáři připomeneme. Původně měla série potrhlých kupé-kombíků začínat zástupcem ze země původu – Reliantem Scimitar GTE. Leč Ondra se pravděpodobně učí maďarsky nebo se přihlásil do rychlokurzu pletení podkolenek, a tak budete muset vzít pro začátek zavděk ne tak typickým shooting brakem – BMW Z3 ve verzi kupé.

Když byla na podzim 1998, po 2 letech od představení roadsteru, oficiálně předvedena i uzavřená verze Z3, přivodilo to nemálo lidem nepříjemný tik v oku. Verze s plátěnou střechou se dala označit jako jednoznačně krásná, za to kupé způsobilo svým zjevem (a vlastně nejen jím) mnoho kontroverzních reakcí. Na jednu stranu z něj muskulatura jen kypěla, na druhou stranu z profilu působilo dojmem, že jej zezadu nabral Ford F-350 SuperDuty…  táhnoucí jachtu… Kontrast mezi dlouhou štíhlou kapotou a nakrknutou zádí, dává vozu nezaměnitelný ráz, pročež se Z3 Coupé dočkalo přezdívek jako "bota" nebo "teniska". Specifický design má však jednu výhodu – Z3 Coupé vypadá exkluzivně i po 13 letech a na neznalé okolí působí dojmem mnohem dražšího vozu. A když už probíráme ty netechnické a neřidičské věci, nahrbená zadnice kupé skrývala vcelku objemný zavazadlový prostor, který by s rezervou pohltil i pigmejskou chatrč, takže pro 2 pasažéry je zcela dostačující.

Je běžnou praxí, že otevřené verze automobilů jsou kvůli výztuhám těžší, než ty uzavřené. Ne tak u shooting braku z Mnichova (nebo chcete-li Spartanburgu, kde se vyráběl). Tuhost Z3 roadsteru v zatáčkách nebyla nepodobná lékořicovému pendreku, takže se inženýři rozhodli u kupé neubírat na výztuhách, což v kombinaci s uzavřením karoserie pomohlo dosáhnout více než trojnásobné tuhosti v krutu, ale zároveň došlo ke zvýšení hmotnosti o 40 kg. Ještě se na chvíli vraťme ke zmiňované kontroverzi, tou totiž trpí také podvozek. Nápravy a uložení z řady E36 by asi v době vzniku nikomu nevadily, kdyby ta zadní nepocházela ze skrčka jménem Compact, který sice náležel ke generaci E36, ale používal ještě zadní nápravu z předchozí E30. Modří vědí, že tohle na první pohled prehistorické řešení, může skrývat jisté nesporné výhody a vlastně nemusí být v zásadě špatné.

A taky že není. Z3 Coupé se rozhodně nedá označit za vůz se sofistikovaným podvozkem, je to spíš obhroublý a řádně nevychovaný hot-rod. A možná právě proto se stal pro mnohé milovaným a jízdně nepřekonaným driftmakerem. A vaporizátorem zadních gum. Do podzimu roku 1999 navíc nebděl nad nedokonalými řidičovými pokyny žádný elektronický strážný anděl. Takže si to spojme – krátký rozvor, 20 let stará zadní náprava, žádné ESP a pod kapotou šťavnaté řadové šestiválce. Proslýchá se, že 4 z 5 berlínksých vdov zdědily BMW Z3 Coupé. Už nejslabší verze 2.8i dávala 192 koní a stačila na sprint na 100 km/h pod 7s. Z3 Coupé s touto motorizací je nejběžnější a také nejlevnější, stojí ale zhruba dvoj až trojnásobek toho, co ekvivalentní trojkové kupé a vypadá to, že cena už zřejmě nikdy klesat nebude. Zajímavější je však pofaceliftová varianta s legendárním jednotkou 3.0i. Ta má jednak přepracovaný podvozek, který už není divoký jako v původní Z3 Coupé, druhak legendární třílitr spojuje více než dostatečný výkon (170kw) a relativně rozumné provozní náklady. 1400 kg těžký shooting brake se dostane s třílitrovou R6 na stovku za 5,9s, což už je velmi příjemné číslo i v dnešní době přefoukaných hot hatchů.

Na vrcholu potravního řetězce však samozřejmě stojí varianta M. Nejeden člověk tvrdí, že právě Z3 M Coupé je ta nejvýživnější věc, kterou kdy divize M GmbH stvořila. Jezdci, kteří sedlali Z3 M Coupé se k němu často vracejí, či na něj minimálně melancholicky vzpomínají, pro jeho divokost a živočišnost reakcí. Navíc, koho by nebavilo dolovat poslední koně i kovově znějící decibely z legendárních jednotek S50 a S54. Mková kupé s jednotkou známou z M3 E36, která dává 321 k, jsou ještě relativně rozšířená. Za to pofaceliftových M Coupé s jednotkou náležející M3 E46 bylo v levostranné variantě vyrobeno pouhých 281 kusů (+ 168 pravostranných které nás nemusejí zajímat).  S54 v Z3 však má odlišnémů sání a točí 400 otáček méně, takže namísto "známých" 340k disponuje silou "pouhých" 325 mnichovských plnokrevníků. Je to však příjemná daň za to, že majitelé nejsou vystaveni napospas ojničním ložiskům se sebevražednými sklony, o čemž by mohli první majitelé M3 E46 hořce vyprávět.

Psát o Z3 je trochu nevděčná věc. Auto vlastně v ničem nevyniká. Je postavené na dosti humpoláckém podvozku, má základ v roadsteru, který proslul spíše jako virginhunter, než sportovec bez střechy a navíc je v M-kových variantách nechutně přemotorované. Myslím, že jsem se ještě nezmiňoval o snahách Z3 změnit se za deště (obzvláště při použití širokých pneu) na hydroplán. Možná proto má volant velikosti kormidla…  Jenže jedna věc je Z3 Coupé sledovat na obrázku a druhá jej řídit a vnímat na živo. To rozpláclé naštvané cosi s přistávací dráhou místo kapoty působí vážně skvěle. A za volantem má člověk jednoznačný pocit, že inženýři moc dobře věděli co stavějí. Neměl to být epochálně efektivní sporťák, Z3 je nevychovaný fracek, takové mnichovské TVR a rozhodně je to jeden z nejosobitějších způsobů, jak utratit částku 200.000 – 1.000.000 Kč.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Va
Vajtus
09. prosince 2011, 20:05
0

Tohle je pro mě nejlepší bavor.

Kombinace přesně toho, co se mi na autech líbí: malé kupé, velký motor, neprvoplánový design- tohle se prostě nelíbí všem a o to víc se to líbí mně...

Jo a Vavrisi za tenhle článek klobouk dolu, když už(jednou za sto let :D ) něco napíšete, stojí to za to...

reagovat
Ne
Nedy
12. prosince 2011, 08:32
0

Díky za článek o jednom mém vééélmi oblíbeném autě. Třeba se jednou i odhodlám utratit zmíněnou částku...

reagovat
Va
Vajtek
08. ledna 2012, 21:52
0

Tohle auto je sen!! Jestli jsem kdy o necem snil, tak o tomhle aute a vzhledem k tomu, ze jsem uz dosahnul veku, kdy vubec muzu sednout za volant, tak snad se mi ten sen co nejdrive stane realitou! :-)

reagovat
Va
Vavris
09. ledna 2012, 07:55
0

Takové komentáře mi sem nedávejte, neb mám čím dál větší nutkání vyměnit Z3C za Miatu :-P

reagovat
Va
Vajtek
09. ledna 2012, 23:32
0

Jaj, no, po Miate jsem taky vzdycky pokoukaval, nicmene nejsem na roadstery, takze jedine s pevnou strechou. :-) Hrozne sympaticka je mi jeste Toyota MR2 do 99 roku, nebo Mitsubishi 3000GT. No, ale jak kolem me jednou jedinkrat za zivot nekolik let zpatky projela tahle nemka, laska na prvni pohled...

reagovat
Va
Vavris
09. ledna 2012, 23:43
0

No já právěže už asi měsíc váhám, jestli zahodit MX a koupit toto: http://www.sportovnivozy.cz/23446-bmw-z3-28-praha

Prakticky tomu nic nebrání, jen moje váhavost. Ale nakonec to vypadá, že si MX asi ještě chvilku nechám, páč se mi za ten rok nějak nebezpečně moc zaryla pod kůži :)

reagovat
Ma
Martin
10. ledna 2012, 11:18
0

Jestli budete psát takovéhle články, začnou se u nás množit loupeže bank a převozů peněz :-))) Kdo by nezatoužil po přečtení alespoň jednou sednout za volant a šlápnout na plynový pedál, ten tu asi nemá co pohledávat :-)))

reagovat
se
sedmicku
10. ledna 2012, 21:04
0

Z3 je sice krásný auto, potenciálně skvělý...ale co do řízení podle toho co jsem četl se s MX asi nemůže rovnat, Z4 už je podle mě jiná paráda a bez runflat pneumatik ani nejsou tak vytřepaný a nepohodlný :)

reagovat
Va
Vajtek
10. ledna 2012, 21:57
0

Ja bych nejradeji Z3ku v cernem s tim ten cerno-bezovym interierem. Tak doufam, ze se nekdy nekde objevi na prodej. :-) A kdyz nebude, tak se to snad nekdy podari s nejakou tou investici.

Jinak poslechnete si tohle... to je nadhera

;feature=related

reagovat
Le
Ledňáček
02. května 2012, 11:42
0

já radši V6 Essex:



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem