logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Král je mrtev, ať žije král Pagani Huayra!

Původní dvanáctiválcová Zonda se loučí. Za svůj nedlouhý život se značka Pagani stačila zarýt hluboko do mysli a srdcí fanoušků, před nedávnem dobyla Nürburgring a nyní otevírá…

Původní dvanáctiválcová Zonda se loučí. Za svůj nedlouhý život se značka Pagani stačila zarýt hluboko do mysli a srdcí fanoušků, před nedávnem dobyla Nürburgring a nyní otevírá LEVEL2 s novým modelem Huayra! Zapíše se stejně úspěšně jako prvotina?

pag2

Po designové stránce tady máme spíše evoluci, než revoluci. Přeci jen by nebylo moudré měnit tvary, které fungovaly. Jenže Huayra je oproti Zondě, tak nějak rafinovanější, uhlazenější, elegantnější a více dotažená. Rozhodně by neměla zopakovat "úspěch" Zondy, která v jisté anketě vyhrála titul nejošklivějšího supersportu.

pag1

Karoserie je samozřejmě kompletně vyrobena z uhlíkových vláken, tedy kromě podlahy. Tu tvoří směs uhlíku s titanem, tudíž při nárazu nedojde k nevratnému poškození, jako v případě čistého karbonu. Majitelé, kteří mají v plánu provozovat Huayru na krev, toto řešení jistě ocení. Určitě je třeba zmínit aktivní aerodynamiku. Pagani se nechal inspirovat křídlem letadla a Huayra disponuje čtyřmi aktivními klapkami v rozích karoserie. Ty slouží nejen ke zvýšení přítlaku ve vysokých rychlostech, ale v závislosti na jízdním režimu auta automaticky pomáhají směrovat obtékající vzduch vhodným způsobem (například při brzdění nebo projíždění táhlou zatáčkou). U supersportů jsme si už zvykli na zdvihatelné přední lízátko, aby milionová hračka neutrpěla bebí při parkování nebo najíždění na ostré hrany. Jenže Pagani šlo dál a lízátko se nejen umí nadzvednout, nýbrž i nasměrovat do neagtivní polohy a tím pomáhat při brzdění.

pag3

Uvnitř je to stále klasické Pagani – jen kůže, hliník a karbon. I interér ovšem působí tak nějak přívětivěji, než chladný a technicistní vnitřek Zondy. Volič sedmistupňové převodovky s odhalenou mechanikou už jsme někde viděli – posíláme pozdravy do Nizozemí. Nicméně, Italové ho designově posunuli kousek výš, než Spyker.

pag7

pag8

A teď už k tomu zajímavějšímu – technice. Huayra znamená "Král větru" a po sedmi letech vývoje to vypadá spíš na pořádně ničivé tornádo! Srdcem vozu nadále zůstává dvanactiválec od AMG.  Tentokrát dopovaný dvěma turby na hodnotu 700 k. Pak tady ovšem ještě budeme mít verzi sport, která bude skrývat koníků 730. Blok motoru je shodný s jednotkou v Mercedesu SL 65 AMG, nové jsou však lehčí písty, kompletní výfuk, celá hlava a zmiňovaná turba. O dynamických hodnotách zatím Pagani mlčí, ovšem předpokládá se stvoka okolo 3,3 s a maximální rychlost přes 360 km/h.

pag5

Přestože je Huayra větší než Zonda a nese i více bezpečnostní výbavy, udržela se suchá hmotnost na milé hodnotě 1350 kg. Sedmistupňová robotizovaná převodovka XTRAC váží 96 kg a měla by umět sázet rychlosti během 100 milisekund, připravená je také kontrola trakce nastavitelná ve třech stupních. O ultimativní zpožďování se starají karbon-keramické brzdy, jež Huayra převzala po Zondě R a to jsou ještě navíc vybaveny vylepšovací fíčurou. V případě, že jsou brzdy studené, je k nim od mezichladiče stlačeného vzduchu přiváděn teplý padesátistupňový vánek – zabíjet nepřipoutané spolujezdce o čelní sklo patrně nidky nebylo snadnější. Zajímavá je také palivová nádrž, ta je umístěna hned za zadními sedadly a pro případ velké rány je chráněna neprůstřelnou kevlarovou kuklou, čímž snižuje riziko, že se s posádky stanou smaženky. 

pag6

Co zbývá dodat? Možná cenu, která se bohužel přehoupne přes milion €. Přesto Pagani plánuje expanzi na americký a čínský trh, čímž by se měly dosavadní prodeje značky zdvojnásobit. Pagani Huayra se nám velmi trefilo do vkusu. O tom, jak se do vkusu trefila Vám, se můžete rozpovídat v diskuzi pod článkem.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Vojta (Temple of Speed)
26. 1. 2011, 19:27

Já Pagani miluju. A navzdory tomu, že Zonda byla v některé z motoristických anket nominována na nejošklivější supersport, já mám na její design úplně odlišný názor. Samozřejmě je to o vkusu. A někdo třeba tvrdí že Zonda byla vždy jaksi trochu přeplácaná. Nejvíce povedené byly poslední dvě variace - Cinque a Tricolore. Nedokážu nijak definovat skutečnost, která by vysvětlovala mé potěšení kdykoli tato dvě auta někde vidím na kvalitní fotografii.(snad se v budoucnu dočkám i osobního setkání na nějaké výstavě/autosalonu) Ale skutečně mě na Tricolore a Cinque něco obrovsky fascinuje. Také mám velikou úctu k panu Horaciovi, který stavbou svých superaut opravdu dokázal něco velikého. Co se týče Zondy R, tam samozřejmě není na místě mluvit o nějaké kráse. To je prostě extrémní nukleární zbraň v automobilové podobě a také ji miluji. Nesním o ní ani po ní nijak netoužím. Prostě mi jen stačí, že to auto existuje a někdo z něj má radost. Těm několika majitelům ani nezávidím, jen tajně doufám, že alespoň občas to auto "nahodí" a obšťastní Zondu R projížďkou. To auto si to zaslouží. Nové Pagani Huayra je pro mě zatím ve srovnání se Zondou jakoby nezvyklé.. ale znáte ty počáteční pocity trochu nasáklé skepsí, které se následně změní v dobrý pocit a nakonec se někdy do inkriminovaného vozu zblázníte... V případě Zondy se mi nejvíce líbí právě poslední tři variace - Cinque, Tricolore a "R". Myslím, že to podobně dopadne i u Huayry.

0 reagovat
Vavris
27. 1. 2011, 15:57

Tak na Tricolore a Cinque se shodnem. Ty jsou tak nějak okouzlujícně funkčně krásné. Ale třeba záď standardní Zondy v mém oku nevyvolává nijak toužebné pocity.

Myslím, že Huayra se bude taky vyvíjet za pochodu, design si ještě sedne, ostřejší verze (kristepane budou mít asi víc než 730k) ho zase posunou na vyšší stupeň.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte