načítám data...

Kontrola stability: Je to zlý sluha anebo anděl spásy?

23. prosince 2017, 13:46 40 komentářů Petr "Krab" Jeřábek

Je přece tak chlapácké zmáčknout tlačítko s tím smykem, podržet ho pět vteřin, případně se u toho podrbat na bradě a třikrát poklepat na řadící páku. Chytří trollové, vypněte se!

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Většinou se vám nesnažím vecpat do hlav nějaký ten autíčkářský názor a spíš, pokud to jen trochu jde, vás virtuálně vozím různými zajímavými auty. Nakonec - to je přesně to, co mne baví. Trávit hodiny po večerech psaním o zážitcích s úžasnými auty není žádné martyrium. Dlouhou dobu mě ale nahlodává myšlenka vám něco říct o ochranných systémech moderních aut. Ať s nimi jdou k čertu!

Jenže ono to není tak jednoduché. Přeci správně chlapácké je jít do toho bez. Do auta, které nemá ani ABS, ani airbagy ani kontrolu stability či trakce, prostě nic. Kdybych to hnal do extrému, ideální auto pro nás, kterým koluje v krvi benzín bude závodní Mercedes Benz 300 SLR z roku 1955.

 

Ten měl obrovské bubnové brzdy, řadový osmiválec o výkonu přes tři sta koní a aerodynamickou karosérii ze slitiny hořčíku. A za volantem bychom se cítili jako Juan Manuel Fangio anebo Stirling Moss. Jenže člověk zapomíná na to špatné a vybavuje si jen to vzrušující. Mercedes 300 SLR byl vpravdě neskutečný řidičský stroj. Měl dokonce křídlo vzadu, které mohl jezdec napřímit, aby tak plnilo funkci vzdušné brzdy. Dosahovalo rychlostí přes sto devadesát mil za hodinu na dlouhé „Mulsanne straight“. A bylo rovněž šíleně nebezpečné. Kombinace velkého množství paliva a karoserie z oné slitiny – elektronu – přivodila bohužel smrt skvělému jezdci týmu Mercedes, Pierru Leveghovi a dalším mnoha desítkám diváků. K té šílené nehodě, která natrvalo změnila motoristický sport, se vrátím. Do Le Mans v červnu roku 1955 podíváme v samostatném článku. Ne že by mě snad morbidně přitahovaly tragické nehody, ale je dobré vědět, že motoristický sport byl kdysi hodně nebezpečný.

 

Proč ten výlet do historie? Protože možná není úplně chlapácké snažit se odmítat pokrok a úmyslně vypínat systém, který někdo důkladně vyvíjí právě proto, aby nás ochránil před vlastními chybami. Občas se jedu svézt na okruhový den, jako spousty z nás na tomto webu. Tu a tam si rád zablbnu na silnici a občas si rád zasmykuju, když náhodou napadne sníh. To nemá smysl popírat. Nakonec kdybych nebyl trošku rebel a punkový svobodomyslný jedinec, tak bych snad ani auta nemohl mít rád. Někdy se tedy na rovince objeví politicky nekorektní číslo na tachometru, přitom nejsem zrovna v Německu na dálnici. Případně, nějakou zatáčku projedu způsobem, za který bych dostal okolkovaný lísteček s nápisem – nesprávný způsob jízdy. Tohle já klidně všechno přiznám. Ale co mě zaráží, jsou některé typické způsoby tvrdošíjných benzínových hlav, které mají být jakoby „cool“.

 

Typ první: Easy rider

„Easy rider“ je týpek, který neuznává bezpečnostní pásy. Jednoho takového jsem před časem zažil. Kamarád mojí mladší sestry přijel v nějakém vypůjčeném Nissanu 350Z. To bylo v době, kdy jsem jezdil ještě Mazdou Miatou, mrkačkou a výkon tří set koní v Nissanu mi tehdy zněl jako nebeská hudba. Zkrátka to bylo něco, co se muselo vyzkoušet. Tak jsem si k němu sedl, on si nasadil kšiltovku a zapnul pás, na který si pak sedl. Logicky, abychom nepípali a současně jeho ego benzínového nadšence neutrpělo tím nesvobodným poutem k bezpečnostnímu pásu. Vážně ten člověk věřil, že bude lepší, když při nehodě vylétne čelním oknem ven, než kdyby zůstal v autě viset hlavou proti airbagu? Těch deset minut jeho jízdy a snahy o burnout na pár křižovatkách jsem přežil. Pak jsem usedl za volant, donutil ho připnout pás a vyrazil na jednu krátkou „touge“ plnou zatáček. Tam jsem mladému ukázal, že s vypnutou stabilizací jde jezdit s Nissanem 350Z jako na lesní rychlostní zkoušce v rallye.

Typ druhý: Wannabe drifter

A tím oslím můstkem se dostávám k tomu druhému týpkovi. Ten se připoutá, nastartuje motor a první co hledá je tlačítko s tím smykem a řeší, jak ho vypnout. A běda, aby se nevypnulo úplně! To známe, ty triky některých automobilek, které panu „wannabe drifterovi“ dodají pocit, že systém vypnul, přitom se nakonec ukáže, že pár andělů strážných nad ním stále ještě bdí. „Wannabe drifter“ je docela posedlý tím, že auto musí mít plně, ale opravdu plně vypínatelný stabilizační systém. Pokud ho nemá, je zle a dotyčné auto je odsouzeno k hodnocení ne lepšímu, než jaké si vyslouží plastová popelnice na odpadky.

Typ třetí: Machr Schumacher

Zatímco naši dva předchozí jezdci jsou více pozéři než opravdoví řidiči, náš Machr Schumacher je opravdovým borcem. Ať už je zdatným „příručkovým“ závodníkem nebo talentem od přírody, tak ten to myslí doopravdy s ježděním vážně. A je také typickým návštěvníkem trackdays, čili okruhových dní. První věc, kterou hledá, než ho maršál pustí mávnutím na trať je – tlačítko se smykem. Na závodní dráze totiž nemá stabilizační systém jeho sportovního vozu co pohledávat. Machr Schumacher má málokdy stále tu upravenou Mazdu MX5, se kterou začínal, ale nějakého novějšího bavoráka, například M135i nebo, když se mu vážně daří, tak Nissan GT-R. Na dráze se často snaží o dvě věci. Předjet soupeře se slabším autem a v místě, kde ví, že jsou kamery a diváci, předvést drift jako z televize. Občas se bohužel stane, že na věčně kluzké dráze v Sosnové předvede pro kamery akorát bolestivý polibek se svodidlem cílové rovinky. Přitom naprosto zbytečně. Nakonec si troufnu tvrdit, že sedm z deseti nehod na každoročních Nordschleife „big crash“ videích je naprosto zbytečných, úplně z těch stejných důvodů.

Moudrá rada otce Fura na závěr

I já jsem občas „wannabe drifter“ a protože mívám někdy i záblesky toho, že už mi to jde dobře, probudí se ve mně tu a tam i ten Machr Schumacher. Nakonec nebýt letos v tom pytli kolem dráhy v Sosnové polystyren, ale písek, vydriftoval bych si jako hlavní trofej nutnost výměny prahu a dveří. A proč? No, protože přeci podržím vždycky před jízdnou na pět sekund to tlačítko se smykem u řadící páky. To tlačítko by se nemělo jmenovat ESP, ESC, DSC či VSC… To tlačítko má být totiž „JCB – Já chci bourat“. Přesně to je doslovný překlad a smysl toho, co se dřív anebo později stane, když ho zmáčknete.

Aby to nebylo tak jednoduché. Vy víte, že já miluji jízdu v klasických starých sportovních autech. A takové MGB vůbec žádné tlačítko se smykem nemá. No pochopitelně. A ano, budu stále přísahat, že zážitek z jízdy starým sportovním vozem z šedesátých let je ryzí. Je radostný a plný mechanických zvuků a citlivosti ve smyslu vnímání ovládání auta. Moderní auto je zkrátka jiné. Je ve všem objektivně lepší. Jen v tom bezprostředním vnímání jízdy je zkrátka tupější anebo jak to nazvat, jiné. Jenže je taky daleko rychlejší. Věřte, že vypnuté stabilizační systémy vám ta šedesátá léta u sportovního vozu z roku 2017 nevynahradí. Podvozky dnešních aut jsou cíleně vyvíjeny tak, aby fungovaly společně s kalibrovaným systémem elektronické stabilizace auta. Je vážně blbost to vypínat. Možná až na výjimky. To jsou starší systémy trakční kontroly, které občas vážně zasáhnou nevhod a uberou výkon potřebný na výjezdu z prudších zatáček. Většina systémů stabilizace vozidla v moderních sportovních autech má několik předvolených programů a podle zkušenosti jezdce a povrchu závodní trati si můžete zvolit ten nejvhodnější. A poslední věta. Myslíte si, že jsem se v letošní sezóně touto radou řídil? Ani náhodou vážení. Krab je pořád asi trochu „wannabe drifter“. Snad v sezóně 2018 víc potrénuje své řidičské schopnosti pod profesionálním dohledem a na to vypínání toho tlačítka se smykem konečně zapomene.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Raspby
23. prosince 2017, 14:22
8

Já bych to neviděl tak černobíle...ono je samozřejmě pravda, že v minulosti byla silná auta velmi nebezpečná a nyní výrobci dobře ví, proč tam ten stabilizační systém dávají a ladí ho každým rokem k lepšímu chování. Jenže zase s druhého pohledu věci se tím dají jednak zamaskovat nedokonalosti podvozku či celkového chování vozu (např u Corolly se zapnutou trakcí nebyla tak pekelně znát absence LSD...), ale hlavně jsou krom wannabe drifetrů, Machrů Schumacherů nebo easy riderů také jedinci, kteří prostě chtějí umět řídit svoje auto a chtějí se naučit ho správně ovládat bez toho, aby jim nějaký systém přibržďoval nějaké kolo, nebo ubíral výkon...a mezi ty se řadím i já. Prostě chci umět pracovat s svým autem a chci poznat jeho skutečné limity a ne ty, které mi určí trakční nebo stabilizační kontrola. Takže za mě tyto systémy určitě ano, ale rozhodně vypínatelné, klidně půl minutovým držením, aby si to někdo někde nezmáčknul omylem...ale ztotožňuji se s tou větou, že když vjíždím na trať, chci to mít vše vypnuté. Kde jinde si v relativním bezpečí ty limity toho auta vyzkoušet a osahat :)

reagovat
FamArt
23. prosince 2017, 14:25
0

Že ani sám neveríš tomu čo si napísal? :D

reagovat
krab
23. prosince 2017, 16:13
0

Já vím, že se směješ :) Já měl názor jako píše Raspby nahoře. Když si ale vyzkoušíš nějaké sportovní auto, nové, skoro nové s pokročilým stabilizačním systémem, zjistíš, že tě sportovní režim / případně "track" režim pustí daleko a pomůže v momentě, kdy to vážně potřebuješ. Jasně staré kontroly trakce v BMW - ASC+T byly k vzteku občas. Možná najdeš další příklady.

Nedávno jsem narazil na zajímavou úvahu od amerického závodníka a kouče řidičů Johna Barutha na road&track. A ten jde ještě dál a říká "keep that damn thing on". Málokdo totiž umíme tak dobře řídit, že nám v reálu ty pomocníci "kazí" dobrý čas.

Letos jsem náhodou na pár kol nechal u Toyoty nechal v Mostě na okruhu "VSC Sport" a ne "vše vypnuto" a zjistil jsem, že pro čistou stopu, o kterou jsem se snažil funguje výborně. Možná mě na výjezdu ze šikany po startovce malinko přibrzdila na výjezdu, ale to je jen pocit. S vypnutou bych se smekl víc a nakonec asi ztrácel ještě víc času.

Já se těším na jaro a první nějaký kurz sportovní jízdy. A až mi jeden nebo dva závodní jezdci / kouči sportovní jízdy řeknou: Krabe, kašli na to, stabilizaci vypínej, tak možná názor přehodnotím. Zatím mi přijde, že ten John Baruth měl pravdu. A nebaví mě to přiznat, ale je to tak :)

beastar
23. prosince 2017, 16:33
0

Amatérům to čas rozhodně nekazí. Řekl bych že jim to docela často spíš zachrání život. Když vidím kolikrát ty dementy jak lítají od kraje ke kraji až to opřou o bariéry jen proto, že vodit krutě GTR je cool blil bych. Takže díky těmhle finesám si zařídí a neumře u průměrný pozér, který má na tak výkoné auto jako je i drahé. Krab je trochu ouzkoprsej, ale jinak není co řešit. Každý kdo machruje jak je to na hovno za to jednou minimálně na silnici bude rád:) A víte to jenže to není in. Prostě pravej pitralonhead jezdí bez kontroly trakce páč má pocit, že to jezdí s 600HP ve skutečnosti stejně jako v GT a Forze....

Ni
Ninjaherb
23. prosince 2017, 17:24
0

V případě, že dojde k nehodě a viník nehody měl vypnutou kontrolu trakce, může pojišťovna krátit plnění z pojistky? Tuší někdo? Samozřejmě relevantní pouze pro případy, kdy wannabee easyrider nezvládl rozložit palubní počítač na trsátka.

Ideál za mě by asi byl, aby bylo možné plně vypínatelnou trakci přiobjednávat jako volitelnou položku při specifikaci auta. Nerozumím tomu, proč je to i v takových autech, která se na okruh nikdy nepodívají. A na veřejnou silnici myslím vypínání/tlumení kontroly trakce nepatří.

reagovat
Ho
Honza123
23. prosince 2017, 18:14
0

Kontrola trakce (ASR) je neco jinyho, nez kontrola stability (ESP). ASR jenom ubira plyn (popr. pribrzduje kola hnane napravy), ESP ma vic vstupu (cidla naklonu, cidlo otoceni volantu, atd) a muze pribrzdovat vsechny kola.

ESP neni zas tak vsespasne, jak to nekteri podavaji. Dokaze v nekterych situacich pomoci (typicky necekany rychly vyhybaci manevr), ale fyzikalni zakony neupravi, takze pokud nemaji kola dostatek trakce, ESP toho moc nezachrani (prilis rychle najeti do zatacky, popr. led, mokro, atd. v zatacce).

Uplne vypnuti ASR je potreba treba pri zapadnuti ve snehu (na nizsi vrstve snehu se kola prohrabou k neklouzajicimu podkladu, se zapnutym ASR je to skoro nemozne).

Vojta
23. prosince 2017, 20:47
1

Hlavně spousta aut (typicky koncern VAG) má stabilizaci a protiprokluz naladěný tak neskutečně špatným způsobem. Typicky u Sharana/Galaxyho ASRko prostě natvrdo zadusilo motor úplně, když došla trakce. Bez ASR to sice hrabalo, ale dalo se s tím jet. Ale ono přítomnost ASR chápu, pro většinu, zejména nezkušených řidičů je to fajn věc. V kombinaci s tupým elektronickým plynem jsem za něj občas i já rád. Ono když pak člověk sedne do auta bez ASR, ale s 240HP a šíří pneumatik 195, k tomu přidejme trochu oslizlou silnici a hrábě nastanou klidně i na trojku při pokusu o předjíždění...
Další věc je pak ESP. To má tu jednu zásadní vlastnost, že se vždy a za všech okolností snaží auto poslat do přímého směru natočení volantu v případě ztráty trakce. Auto čelní náraz vydrží nejlíp. Ale jsme zase u toho... nezkušenému tohle pomůže, zmírní to následky srážky, zkušenému to občas i zabrání s tím cokoliv rozumného udělat a vyhnout se.
Užitečné pro lepší a zkušenější řidiče jsou v mých očích jen věci jako ABS, to je opravdu nesmysl vypínat a různé elektronické simulace samosvoru.

Beny
23. prosince 2017, 21:04
0

Jo, špatný adhezní podmínky si s tímhle moc nerozumí. ASR, no...Já už dlouho používám když je potřeba k rozjetí přibrždění levou nohou. Je to vlastně pořád ten samej trik jako u stodvacítky přitažení ruční brzdy. Akorát tohle funguje i u předohrabky. :-)

Vojta
23. prosince 2017, 21:09
0

No pokud máš třeba Alfasud nebo starej Citroen, jde to i u předohrabu :D Jinak ano, brzdit třeba levou a zároveň přidávat plyn je fajn věc. U starých předokolek bez svoru (ať už simulovaného nebo skutečného) se s tím dá udělat dost parády. Ale musí se s citem, jinak pak nezbydou brzdy na zpomalování :D

Martin87
24. prosince 2017, 01:22
0

Ninjaherb: Nevím jestli může krátit ale mě nekrátila, měl jsem vypnuto a byla to moje vina a nikdo to neřešil.

Chosé
23. prosince 2017, 21:09
2

Moje ISko se rodilo zrovna v přechodné fázi stabilizačních systémů a tak jeho TRC (Traction Control) funguje stylem, že jakmile vyhodnotí náznak smyku, tak ubere elektronicky plyn. V reálu tak spíše způsobuje nehody než aby jim zabraňoval. Každý rok takhle skončí desítky kousků IS200 v UK zapíchnuté do sloupu, obrubníku a nebo zaparkují do škarpy či protijedoucího vozu. Za mě tenhle typ systému vždy vypnout. Ještě se mi nestalo, že by mi pomohl. Nehledě na to, že jedenkrát když jsem prudčeji vyrazil z křižovatky, abych to stihl, tak detekoval prokluz a shodil mi plyn na 50%. Docela dost jsem se tehdy modlil, ať se pomalu doškobrtám do svého pruhu než mě trefí auto. Sečteno, podtrženo - jakmile prší, je sníh nebo jiná nepřízeň počasí, tak zmáčknu TRC OFF a jsem připraven se s autem poprat. Mimochodem v Toyotě/Lexusu mysleli na řidiče a nikoliv uživatele aut a tak stačí tlačítko pouze zmáčknout.

Jinak popravdě docela s tebou souhlasím, věřím, že nové systémy spíše pomáhají udržet auto na silnici a asi bych je ani nevypínal.

reagovat
krab
23. prosince 2017, 21:25
0

V tomhle duchu jsem to i myslel. U stare Z3 Coupe mám podobný systém ASC, pouze omezí výkon při ztrátě adheze a ubere ti přesně kdy nechceš...

Ale vyspělé systémy v sportovních autech posledních ca. 5ti let už ve svých sport, sport plus, track atd. módech umí vyhovovat i velmi zkušenému jezdci.

Ale článek jsem psal spíš hlavně pro začátečníky. Prostě nejdřív se jít učit a pak teprv blbnout :)

Regular John
24. prosince 2017, 13:05
0

Chosé: To ale musí být za volantem slušní idioti, jestli jsou schopni se vybourat právě kvůli TRC, raději nechci vědět, co s tím autem před nehodou dělali - přecijen v UK je ISko populární především u mladých nevybouřených ocasů.

Ale jinak je pravda, že ve sněhu ta kontrola trakce funguje dost mizerně. Já osobně kontrolu trakce vypínám po každém nastartování :-)

PepaSFI
24. prosince 2017, 13:21
0

napadlo mě úplně to samý. Obávám se že ti lidi co se údajně nabourali kvůli kontrole trakce by se nabourali stejně a nejspíš hůř protože by to do toho sloupu poslali dveřma. Když někdo neví jak se jeho auto zachová na klouzavým, je jedno jestli s čudlíkama nebo bez, málo se učil.

Chosé
27. prosince 2017, 09:58
0

Popravdě vůbec nevím jak, ale když zkombinuješ levé ruce, letní pneu a mokrou až lehce namrzlou cestu, tak se tomu nedivím. Nejvíce nehod je v UK teď ke konci roku, ale i v průběhu jsem viděl spoustu ať lehkých kdy zničili disk o obrubník až po trefené sloupy, stromy nebo protijedoucí auta.

Woyta
23. prosince 2017, 23:49
3

Muj pohled na tyhle veci je opacny. Clovek si obcas potrebuje rozdit hubu. Tim ze softwarove budeme korigovat jeho chyby v rizeni, tak nezkuseneho ridice nic nenaucime a blikajici kontrolce se bude jen smat. Jedinne ceho dosahneme, bude, ze bude jezdit stale rychleji az se dostane do bodu kdy ho nedokaze ohlidat ani stado asistentu. Z pozice zkusenejsich ridicu to mozna vidis jako dobrou vec. Proste to vypnes kdyz chces blbnout. Ale zkus zavzpominat jak jsi ziskaval zkusenosti. Tady auto s nizkym limitem blbuodolnosti funguje lepe. Prezenes to, placne te pres prsty. Obcas to odnese nejakej ten plech ale vetsina z nas takhle zacinala. Radeji pojedu pomaleji a budu mit z auta respekt, nez slepe duverovat asistentum, ze to za me vyresi. Ja chci mit v aute jen jedinou pomucku. Dobre fungujici ABS. Ale uz jsem se dostal do situace kdy se me jednostarsi ABS pokusilo zabit. Druhy den uz bylo odpojene. Netouzim po zbytecne silne aute na ktere nemam schopnosti abych ho bez pomoci ukociroval, miluju spatne povetrnostni podminky a kdykoliv mám prilezitost, tak trenuju zvladani kritickych situaci.

reagovat
FamArt
24. prosince 2017, 08:24
2

Presne toto! S nezmyselnými elektronickými pomôckami neskúsený vodič získa akurát prehnané sebavedomie, ktoré sa mu môže nepekne vypomstiť. Naopak skúsený vodič v dobe multilinkov, obrovských bŕzd, pneumatiík a ostatných prvkov aktívnej bezpečnosti za normálnych okolností nepotrebuje získavať každú stotinku na semafore a v zákrute. A keď áno, tak na uzavretej trati a tam pocit dobre vykonanej práce samotného pilota nenahradí ani tisíc asistentov.

krab
24. prosince 2017, 09:36
0

Hezké vánoce kluci! Já se taky učil na autech bez ničeho, ani ABS... Jenže dneska je to spíš opačně. Instruktoři škol sportovní jízdy pro nás "hobbíky" nám budou spíš radit zvládnout správně základy a pak teprve po delší době učení se jezdit, si můžeš hrát s tím, jestli vypneš stabilizaci na okruhu...

Neříkám, že všechny systémy fungují dobře. Hlavně u levnějších "obyčejných" nesportovních aut regagují přehnaně, poslední dobou mě ale překvapuje, že zasahují později a smysluplněji. A u sportovních aut bývá pro pokročilejší právě nějaký ten "track mode".

Prostě začátečník si dneska koupí třeba Fiestu ST a tu hubu si nemusí rozbít, jako my, pokud jsme začínali na Saxu VTS. Víš jak to myslím. Tím jsem ale neřekl, že by ty starý klasiky jako Saxo VTS byly už odepsané krámy... někdy je to právě naopak :-D

beastar
24. prosince 2017, 15:52
0

Ok já jezdil ještě autama, který většina z vás bude pamatovat z muzea a obrázků. Kromě Kraba to je starej známej veteránista. A co to znamená? Nic. Mimochodem každej řidič si myslí, že je nejlepší a zkušený. Málokdo o sobě řekne já tohle neumím, nebo neznám. A pak jsou tady lidi co se učit nic nechtěji. Chtěji prostě sednout a jezdit a pro ty jsou tady ty moderní módy a další chytrý věci. Víte ono totiž auto dneska opravdu může řídit každej dement, Je to tak proto že zákazníků potřebujeme maximum a ti musí ten produkt umět ovládat ne naopak. Pokud v tom chcete pořád hledat něco sofistikovanýho pro vyvolený začněte lítat. Myslim že Matěj vám rád vysvětlí rozdíl. Tam totiž opravdu musíte něco umět:)

Woyta
25. prosince 2017, 19:05
0

Ja o svych nedostatcich vim a snazim se je odstranovat. Co je moderni, neznamena, ze je idealni volba. Stale vice funkci se presouva na dotykove displeje, ktere odvadi pozornost. Pak tu mame automaticke dobrzovani ve meste. Vidam spoustu lidi co cumej nekam jinam, spolehaji na tuto funkci a pruh je jim uzky. Chytre tempomaty taky lidi zneuzivaji k tomu k cemu by nemeli. Soucasna generace je vychovana tak, ze je vsude vodili za rucicku a zodpovednost jim moc nerika. Za pár let prijdeme i zabavná maloseriova auta. I v nich bude povinne ESP. Takze pokud budu chtit auto co mi vyhovuje, tak musim zustat u starych aut. Ale ty uz mi taky postupne zakazuji ci umyslne zvysuji naklady na jejich provoz. Jelikoz se pohybuji ve vyvoji v automotive, tak ti muzu rici, ze momentalne jsme ve fazi kdy vymyslime jak vzbudit ridice.

PepaSFI
25. prosince 2017, 20:05
0

ideální volba neexistuje. A jak jistě víš, automobilní trh je komerční, snaží se prodat co nejvíc zboží, takže se musí zavděčit co největší mase zákazníků a to nejlíp funguje způsobem "uděláme pro vás to co chceme". Ne ptát se co zákazníci chtějí ale nabídnout to co nechtějí a přesvědčit je že to už dávno chtěli. A ty čudlíky za to nemůžou, ty jen rozšiřují možnosti. Naprostá většina řidičů jsou jen uživatelé kteří často nemají nejmenší tušení co všechno v autě vlastně mají, natož aby věděli jak to funguje. Oni nespolíhají na automat brzdy, oni by tak jeli i s trabantem. U moderního auta jim to zadupne automat na dva metry. U starého to zadupnou sami na půl metru. Někdy. Někdy taky ne. Nečumněj kdovíkam, telefonujou. S telefonem u ucha. Do psí nohy proč? Dyť to má hlasitý hlásání. Já to se starým Palmem celkem v pohodě provozoval na hlasito ve starý Pandě která neměla vůbec žádný odhlučnění. V nových autech se telefon může blututnout automaticky do repráků v autě. A stejně furt lidi telefonujou s bazmekem u ušiska, ramenem to podpírají, ruce křížem, silnice je jim malá. jsou blbí nebo co? Jo jsou. A teď si někdo takový usmyslí že je super řidič a vypne ESP. Když tak vídám umění některých řidičů tak mi přijde docela smysluplný že se to ESP obvykle ani nedá vypnout úplně a že pro většinu by stačilo kdyby se tím tlačítkem jen rozsvítila kontrolka a v zatáčkách by to do repráků pouštělo občas kviknutí gum.

Woyta
26. prosince 2017, 22:25
0

V pripade autonomie pokladam vzdy dotaz: "Proc bych ja ridic mel chtit auto ktere nechce ridice?
Proc bych tedy mel chtit auto ktere dela veci co nechci? Nechci to pouzivat. Nechci pred kazdym startem provadet ritualy. Nechci aby moje auto bylo pernamentne na siti. Nachci ani takove kraviny jako bezklickovy vstup ci dotykove LCD. Chci proste hloupe auto. Vyrobci tyhle prvky bezpecnosti nedavaji kvuli zakaznikum. jen to zvysuje naklady a snizuje zisky. Davaji je kvuli predpisum. Davaji je kvuli hvezdickam v crashtestech. Pricemz, pata hvezdicka dnes z hlediska ochrany posadky uz nic neznamena.

krab
27. prosince 2017, 00:22
0

Já taky takhle dlouho uvažoval. A výsledkem je, že pokud chceš takové auto, kup si staré auto nebo Caterham. Ten se v dnešním světě stává vlastně tou jedinou esencí řízení, které můžeš koupit fungl nové. Ale není sám. Můžeš mít Morgan, můžeš mít mnoho dalšího, 911 tku "redesigned by Singer" atd...

Naštěstí jsou pořád lidi, kteří taková auta chtějí. Ale u běžných aut už "hloupé" auto nikdy k mání nebude. Vlastně jediné hloupé dostupné auto, který si můžeš pořád koupit nové zůstává BRZ/GT86. Vlastně jen BRZ, protože GT86 má dotykové LCD...

Já si myslím, že je to celý fajn, pokud výrobcům aut zbyde tu a tam možnost investovat do auta, které bude pro nás nadšence do řízení a z hlediska marketingu bude to "které nikdo nebude kupovat". A vzniká jich naštěstí ještě docela dost.

PS: poslední nové testované auto ( nesportovní, obyčejné) které mám zrovna doma, má ESP nastavené tak, že jsem ho zatím neviděl pracovat a to i v situaci, kdy jsem cíleně vyprovokoval situaci aby zasáhlo. Skoro se budu chtít zeptat výrobce jestli tam vůbec je :) ... Za mě takto to funguje dobře a není třeba hledat frajersky vypínací tlačítka...

PepaSFI
27. prosince 2017, 09:11
0

tak si říkám proč se tímhle nezabývají tuneři. To furt dělaj programy na výkon, kravál a saze, dostanou z turbodiesel dvoulitru asi tolik co má benzinová atmo 1.8. Dělají nepoužitelný podvozky a omalovánky a světýlka. Ale nikde není slyšet že někdo přeprogramoval ESP nebo posilovač řízení.

Woyta
27. prosince 2017, 14:14
0

Proc myslis, ze mam v garazi auta z roku 1994,1995,1997? Jenze kvuli euro norme v dokladech, byt jak se ukazuje emise se prakticky nezmenili mam jsou omezovany vjezdy vozidelo do mest a podobne. Nahradit tyhle jednotky neni snadne. Bavil jsem se s clovekem co tyhle veci vyviji. Oni maji emulatory simulujicic cinnost techto jednotek. Ale ven to nepusti ani omylem a navic pro dukcni auto ma vse vzajemne svazano kody.

sheogh
28. prosince 2017, 10:52
0

Ja bych rekl, ze opravdovi tuneri se o to zajimaji a opravdu se nejaky upravy stab. program delaji. Nikdy jsem to ale nehledal. Jestli ale myslis pod pojmem tuner klasickyho prznice aut, tak tam asi ne. Za a) to chce mit tech. prehleded, za b) to nezvysi vykon a za c) to neblika vsude kolem :-)

Vavris Vavrisovic
24. prosince 2017, 09:36
3

Hlásím se mezi wannabe driftery a machry šumachry :-)
-
Komentář upraven 24. 12. 2017, 09:36:55

reagovat
Vo
Vorlosup
24. prosince 2017, 14:16
0

Já si myslím, že podobné systémy určitě pravidelně zachraňují spousty lidí, ale mělo by se to dotáhnout a k blikající kontrolce v přístrojovém štítu by to mělo vibrovat do volantu... Většina uživatelů si kontrolky ani nevšimne a kdo zná "dálnici" na Liberec, tak v úseku mezi Hodkovicemi (tlumiče Monroe) a Rychnovem (sjezd na Jablonec) se pravidelně od říjná až do dubna téměř každý den někdo opírá o svodidla...

reagovat
Ji
Jirka_1
26. prosince 2017, 17:47
-1

bodejť by ne, když v tom nebezpečném úseku každý jezdí jako debil 140 km/h...

Vr
Vrooom
24. prosince 2017, 15:03
1

Ja bych radeji to toyobaru vytahl na nejakou zasnezenou okresku, pak to nesmysly o nepotrebe vypinat stabilizaci rychle prejdou :-)

reagovat
krab
24. prosince 2017, 15:36
0

Když nám nadělíš sníh ... :) Já to taky v Toyobaru vypínám, ale měl jsem takovou zvláštní potřebu říct místnímu osazenstvu: nebuďte tak blbí jako já a xx dalších, co to rádi vypínají ... Náhodou, kdo má nové Toyobaru , 2017, tak má "track mode" a to už funguje vážně údajně skvěle. VSC Sport je OK na čistou stopu kdekoli + na velký okruh , na malý kluzký okruh typu Sosnová a na sníh a když prostě neodoláš, tak si to holt podržíš, vypneš a jedeš vesele bourat :-D ( ne... driftovat jsem myslel...)

Vr
Vrooom
25. prosince 2017, 11:43
0

Nedelas v BMW? Tam u modernich aut, kdyz vypnes stabilizaci tak te penalizuji prepnutim do comfortu. Vlastne ti naznacuji at to nechas ve sportovnim rezimu :-))

Ja jsem zastance pristupu pomaleho tlaceni na pilu, zatim jsem nic nerozbil, tuk, tuk.

beastar
25. prosince 2017, 12:41
0

Neboj to přijde. Dej tomu trochu času a vypnutý asistenty a to pole, škarpa nebo les si tě najde;) Věř mi. Kdo nerozbil vypíná, kdo rozbil a stále vypíná chce rozbít napořád.

wdave_t
25. prosince 2017, 00:27
1

Já preferuju, když to tam je a dá se to vypnout stisknem a nikoliv dlouhým držením.

Dailím? Nechám zapnutý. Jedu dělat hovadiny? Vypnu.

reagovat
Ji
Jirka_1
26. prosince 2017, 17:37
-1

Aby měly ty stabilizační sysémy smysl, neměl by jejich zásah do řízení být jakkoli poznat. Pokud mi aut prudce trhne zadkem tam, kde to stotřicítka uměla bez smyku rychleji, je něco skutečně špatně.

reagovat
Ji
Jirka_1
26. prosince 2017, 17:51
-3

Začínal jsem na autě aut - Š 100. Podle mě by měli všichni noví řidiči povinně najet 25 000 km s tímto autem, než přesednou do něčeho jiného. Naučili by se aspoň jezdit, získali by řidičské návyky a všichni ti mistři světa by něco pochopili...

reagovat
PepaSFI
26. prosince 2017, 19:49
2

já začínal na škodě 105, úzké, což je vlastně totéž, jen chladič a topení jsou jinde a můj názor na tyhle auta je tady známý. Jestli mi jezdění s tím sráčem něco dalo tak je to především bezmezný odpor k té značce. Na tom autě bylo špatně úplně všechno. A kecy o poháněný tý správný nápravě fakt neberu vážně. To bylo zastaralý ještě než to zkonstruovali. Ale souhlasím s tím že by si to lidi měli zkusit. Aby si považovali lepších věcí.

sheogh
27. prosince 2017, 11:14
0

Ja to nechavam zapnuty a videl jsem to blikat jen jednou v nemecku na dalnici pri ukazkovym aquaplanningu. Jeste ze tam meli tolik pruhu :-) Ale uz se tesim na prvnich par cm snehu, to naopak ESP vypnu, nebot me jizda po snehu mimo mesto a odpoledni spicku bavi :-)

reagovat
beastar
28. prosince 2017, 15:39
0

Phaeton? Já mám nejradši Zondu na sněhu a semisliky. To je super zážitek! Jo a hlavně všichni čumí! ;)

DavidD
29. prosince 2017, 16:09
0

Myslím že je důležitý taky jak je ESP v každém autě nastavené. Jak moc zasahuje do řízení, nebo naopak podrží až na limitech. Já ho mám zapnuté a přesto mi dovolí se krásně na mokru s RX8 sklouznout. Naopak na předku reaguje hned za což jsem mu hodně vděčný.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem