načítám data...

Petrolheadi bez budoucnosti

Časy jsou pro nadšeného motoristu zlé. Diktát moci a touha po zisku ničí nadšenectví a tak dnes máme možná poslední příležitost koupit sobě zábavný automobil. Už zase...

zobrazit celou galeriiAutíčkářův hejt: Konce nadšeného motorismu

Jednoduchý spalovací motor to má spočítané. Doba pokročila, přichází hybridní pohonné systémy a postupně se rodí zcela nová forma automobilismu – elektromobily. Vytrácí se to, co petrolheadi považují za poslední výspu jednoduchosti, snadné údržby a přímočarosti technického řešení. Při bližším zkoumání se sice ukazuje, že ona jednoduchost je pryč už dávno a ani motory legendami opředené Mazdy už toho s agregáty z minulého tisíciletí mnoho společného nemají, proč si ale kazit jednoduchost světa zbytečnými detaily. Atmosférické zážehové motory zkrátka vyklízí pole a pro skutečně pravověrné petrolheady to znamená jediné – doba radosti z motorismu jednou pro vždy končí. A já k tomu přidám ještě dovětek – už zase.

Celá historie automobilismu je totiž jak rudou nití protkána okamžiky, kdy motorismus, ten pravý nadšenecký, byl zakázán, zašlapán do země, pohřben, zničen. Člověk začíná mít pocit, že motorista je pronásledovaný ohrožený druh.

 

Rychlostní limity

Limity pro rychlost nejsou nic nového. Vlastně tu nějaká pravidla platila ještě dříve, než vůbec přišel automobilismus jako takový. Původně směšně nízké limity, které měly zabránit těm bláznům na hlučných a nesmyslných strojích pozabíjet polovinu poklidně se procházejících lidí v ulicích, se postupně navyšovaly, jak se navyšovala důvěra ve schopnosti oněch podivínů ovládat své stroje. U nás toto vyvrcholilo v sedmdesátých letech, kdy pro osobní vozy na našem území neplatila mimo obce žádná omezení. Doba motorismu zaslíbená!

Foto: Auta 5P

Jenže potom se to celé pokazilo. Normalizace a nesvoboda zaťala své drápy do čekého lidu a i řidič, otloukánek osudu, pochopitelně dostal svou ránu. Přišla omezení rychlosti. Mimo obec na 80 km/h a na dálnici pouhých 110 km/h. Překvapivě se tím ale zákonodárci nesnažili chránit životy motoristů a jejich nebohých spolucestujících. Zavedení rychlostních limitů se kryje s příchodem druhé ropné krize v roce 1979, kdy ceny ropy po revoluci v Íránu náhle skokově vzrostly a svět na to musel reagovat. Snížení rychlosti mělo za cíl snížit spotřebu a tak šetřit cenný benzín.

Foto: AZNP

To vše je ale dávná historie, ačkoli je nepochybné, že už na počátku osmdesátých let museli motoristé nové nařízení chápat jako konec jejich hobby a radosti ze života obecně. Nic už nebude jako dřív. Pro nás, mladší, už je to zažitá věc a zkrátka jsme se s ní naučili žít, jenže přišla další rána – bodový systém.

Foto: ABC News

Bodový systém přišel v roce 2006 a to už si i já velmi dobře pamatuji. A pamatuji se i na tu hysterii, která okolo něj náhle vznikla. Je to konec našim radovánkám, do dvou let je polovina řidičů bez řidičského oprávnění! Někteří dokonce tvrdili, že své řidičáky dobrovolně odevzdají s tím, že je již nebudou potřebovat. Dnes bych se s nimi rád sešel a zeptal se, zda to nebylo trochu unáhlené rozhodnutí. Každopádně jezděte naplno, dokud ještě můžete!

 

Vstřikování, katalyzátor, lambda

Klacky pod nohy motoristům bohužel nehážou jen mravokárci a zákonodárci, ale i sami výrobci. Po přečtení pár motoristických periodik musí být snad úplně každému jasné, že každé jedno nové auto se odlišuje od svého předchůdce v jedné zásadní věci – je horší. Vždycky. Nová technika je příliš složitá, drahá a nespolehlivá. A kdyby náhodou byla spolehlivá, výrobce do ní přidá součástku, tzv. kurvítko, aby se co nejdříve rozbila. A tak je to s každou novou generací.

Foto: Audi

Je s podivem, že dnešní nová auta vůbec dokáží sjet z kamionů, které je rozváží z továren k novým majitelům. V letech osmdesátých a devadesátých docházelo k poměrně razantnímu vývoji motorů, hledělo se na výkon, spotřebu i nové komfortní funkce, ale také už poměrně výrazně i na emise. Mezi cestami do školy smradlavým městem a vyhlížením vyhlášení smogových prázdnin (Pamatujete? I v tom jsme žili…) se mi to nezdálo až tak nesmyslné, ale co já o tom tenkrát mohl vědět? 

Místo karburátoru přišlo vstřikování, objevila se lambda-sonda, na výfuk se pověsil katalyzátor. Co jsem ale netušil vůbec, je, jakou paseku tyto nové vynálezy budou znamenat pro nadšené motoristy. Když už nebude možné seřídit si karburátor, proč vůbec dál žít? Katalyzátor byl ještě v pohodě, stačilo jej u zcela nového auta pěkně flexou vyříznout a nahradit kusem lešenářské trubky, tímto profesionálním zákrokem jste mohli svůj nový vůz vyrvat ďáblovi z pracek na prahu brány pekelné. 

Foto: Fiat

Ale co to bylo platné? Ostatní novinky se hrnuly jako lavina, co už nejde zastavit. Do konce tisíciletí všechna tahle auta skončí na vrakovištích, protože jejich složité motory se zastaví a žádný slušný poctivý mechanik bez nějakého toho počítače za strašně moc peněz vám to už nikdy neopraví. Zůstane jen těch pár starých poctivých kousků, kupujte je, dokud jsou.

 

ABS, ESP – zlo dostalo své zkratky

Když se výrobcům nepodařilo fanoušky odradit od nákupu aut složitostí techniky a její údržby, zkusili to jinak. Zničí zážitek z jízdy jako takový. Úplně. Začalo to nenápadně, výrobci si půjčili technologii z letadel a prohlásili, že díky ABS můžete auto ovládat i v případě, že dostanete smyk. Kdo se je o to prosil? Kdo neumí řídit, ať nesedá za volant, ostatně už tenkrát sílil pocit, že auta začínají řídit i úplná nemehla.

Foto: Mercedes-Benz

Jenže to nebyl konec, to byl teprve začátek. Krátce na to už se v autech začala objevovat další zkratka – ESP. Prý zase kvůli bezpečnosti. Kupujte auta bez ESP, dokud se ještě vyrábí! Nevyráběla se dlouho, doba temna padla na všechny. Auto, jak jsme ho znali, bylo mrtvé. Všichni ti nadsamci za volantem stále uměli tak krásně přerušované brzdění, tak dokonale by uměli předvést vyhýbací manévr sami, ale už nedostanou příležitost. 

Foto: Mercedes-Benz

Už nikdy nebudou auta jako dřív, už nikdy to nebude nezkrocené sólo pro řidiče a stroj, už nikdy to nebude opravdové. Kupujte auta bez ESP, dokud ještě jsou.

 

Downsizing

Sebrali nám jednoduchost, sebrali nám kontrolu, ale nám jako kdyby to stále nestačilo. Pořád si dokážeme najít pěkný sportovní vůz, užít si jízdu po zakroucené okresce, mít radost z dobře trefeného apexu a tak nějak obecně si užít i obyčejnou jízdu z místa na místo. To zlí utlačitelé nemohou nechat jen tak, možná jsme vyhráli bitvu, ale zdaleka jsme nevyhráli válku. Seberou nám motory!

Foto: Fiat

Místo poctivého osmiválce čtyřválec, místo běžného čtyřválce tříválec. A všem motorům ještě nadto přidáme vypínání poloviny válců. Hotovo, je vymalováno, konec. Proč ještě mít automobil, když místo pětilitrového osmiválce, jehož mužnost rozsévala sémě majitelovo okolo silnic, má člověk jen ubohý dvoulitr? K čemu je takové auto?

Ano, nové motory sice mají vyšší výkon, lepší průběh křivek výkonu i točivého momentu, lepší účinnost a tedy i nižší provozní náklady, jsou lehčí a tedy auta jimi osazená se lépe ovládají. To všechno je hezké, ale ten pocit, že jede král, ten vám dá jen mohutný motor. Kupujte je, než zmizí úplně.

 

Dvouspojka

Mohlo by se zdát, že petrolheadi jsou už na kolenou a že je dobojováno. Auta jsou tak složitá, že už jim vůbec nikdo nerozumí. Mají maličké směšné motory, za které se jejich majitelé málem stydí, a byť jsou to vozy výkonné, rychle se stejně jezdit nedá, protože potom se životnost řidičského oprávnění počítá na hodiny. 

A přes to všechno přicházejí další rány. Mizí například manuální převodovka. Už mnohokrát jsem slyšel, že dobrý řidič se pozná nikoli podle toho, zda dokáže předvídat možné situace, zda má dostatečný přehled o svém okolí či zda umí adekvátně reagovat, aby udržel provoz na silnici plynulý a bezpečný, ale podle toho, zda umí správně používat meziplyn a řadit s dvojím vyšlápnutím spojky. Ti mladí cucáci, ti už by s liazkou nedokázali dojet ani k bráně!

Foto: Volkswagen

Jenže ouha, najednou jsou tu auta, které dokáže řídit skutečně téměř každý. Moderní automatická převodovka již pracuje natolik efektivně, že ji lze bez ztráty dynamiky přimontovat prakticky k libovolnému motoru. Jak teď oddělit zrno od plev? Jak poznat, kdo je tady ten Pan řidič a kdo by s liazkou ani k bráně nedojel?

Foto: YouTube

Ještě stále jsou na trhu auta s manuální převodovkou, sice většinou s dvojitou synchronizací, takže nějaké řazení s dvojitým vyšlápnutím spojky je samozřejmě pitomost ne nepodobná pálení dřeva v plynové troubě, ale lepší něco, než nic. Kupujte auta s manuálem, dokud ještě máte možnost předvést, že jste řízení hodni!

 

Elektrifikace

A tak jsme teď tam, kde jsme. Elektromobily, které se začínají objevovat na našich silnicích, nemají objem spalovacích komor motoru. Vůbec žádný, čistá nula. Nemají převodovku, u které by bylo lze předvádět efektní meziplyn, bo co hůř – ony často nemají převodovku vůbec! Jistě, můžeme se utěšovat tím, že k masovému rozšíření elektromobility a k němu potřebné infrastruktury je ještě docela dlouhá cesta, ale i kdybychom na chvíli zcela vytěsnili elektromobily z hlav, stále tu pro nás zbývají jen hybridy, mildhybridy a moderní malé přeplňované motory.

Foto: Ford

Tentokrát už je to doopravdy. Teď už je to konec světa. Kupujte poslední auta ze staré školy, dokud ještě jsou!

Jenže já mám pocit, že je to zase jen nafouknutá bublina. Ano, svět bude jiný, ale nevidím důvod, aby byl horší. Proč bychom to dělali? Odmítám věřit, že jsme v područí jakési tajné skupiny mocných sloužící ryzímu zlu, která chce vymýtit všechno, co máme rádi. Mám to štěstí, že se k novinkám ve světě automobilů mohu dostat, mohu si je osahat a zkusit si, jaké jsou. A mohu tedy i srovnávat. 

Foto: Mazda

Mazda CX-30 s atmosférickým dvoulitrem je jistě zajímavé auto a má své kouzlo, ale baví mě její řízení více, než projížďka Fordem Puma s litrovým mildhybridním tříválcem? Ne, ani na okamžik ne. Manuální převodovku s přesnými drahami v kombinaci s ideálně rozmístěnými pedály v ryze sportovním autě přímo zbožňuji, ale vyměnil bych ji za pohodlí automatické převodovky na dlouhých cestách a v městských zácpách? Ne, nikdy a v pátek odpoledne dvojnásob ne.

Foto: Alfa Romeo

Takže kdy že to přijde ten konec nadšeného motorismu? Nevím, ale zdá se, že ani tentokrát to nevyjde. Stále vznikají nová a skvělá auta pro nadšené řidiče, některá s dechberoucími výkony, jiná lehká a obratná. Tak si je kupte, dokud ještě jsou ;-)

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
20. března 2021, 01:00
19

A není to v důsledku úplně jedno? Stejně to neovlivníme. Minimálně 10-15 let budou na trhu ještě zajímavé ojetiny. Dnes jde v klidu za dostupné ceny koupit tu chlapáckou V8, když to člověka baví živit. Během těch 15 let se uvidí, co covid a následná obnova. Jaká bude ekonomika atd. Během těch 15 let se pozná zda elektrické auto je skutečně cesta pro budoucí generace.

Hybrid je tu s námi docela dlouho ve skutečně masové produkci a zdá se že úplně nesmysl to nebyl. Tak se upravuje, vyvíjí a vylepšuje. Kupujte nebudou je hezké heslo. Jasně celkově to podražilo. Mě třeba napadá že přichází doba která tu byla a bylo to normální. A to sice že lidi měli auto doma klidně celý život. Nebo hromadu let. A to i na tehdejším západě. Ono totiž není úplně norma to na co jsme si zvykli. Že každý doslova může mít kolem baráku 5 polovraků na SPZ. Nebo tři auta v rodině. Neříkám že tomu fandím, ale reálně se vrátíme tam odkud jsme jako uživatelé a řídiči vyšli. Do doby kdy auto bylo něco i když to byla jen š100...

Osobně na katastrofu nevěřím. Nenastane aneb kapři si vlastní rybník nevypustí. V CZ si počkám na nejbližší volby když se ukáže že jsou tady lidi nepoučitelní už mě tady nikdo neuvidí. EU diktuje otázka je jak dlouho to takhle půjde. Za našich životů a 20 už mi fakt není si myslím opravdu ještě není třeba házet molotovy na ev. auta a jezdit jen s manuálem :D Protože fakt jde furt žít s auty a auty úplně v klidu. To že tady brečíme jak tohle a tamto bylo lepší je taky trochu nostalgie. Příklad no to tehdy stalo Porsche 944 39 000 v Annonci. Yes ale taky 39,000 mělo úplně jinou hodnotu. A udržet takové 944 pár let po revoluci při životě v rámci ČR fakt nebylo pro každého. Dnes už se ale brečí jen po té ceně. A tak dále.

Keep calm. Drive V8, donate your local Maserati service. A hlavně se z toho neposrat.

reagovat
blud
20. března 2021, 08:23
-3

Pokud máš pravdu a blíží se doba, kdy budeme mít jedno auto na hezkých pár let, tak jsme v ři*. Kapitalismus je založen na neustálém růstu. Snížením odbytu v automobilovém průmyslu, který je jedním z nejdůležitějším odvětví v EU, to tomu kapitalismu moc nepomůže. Ostatně to ani není cílem dnešní EU. To jsou socialisti a dost možná pravověrní komunisti až za roh. Stejně jako Piráti nenávidí soukromý majetek a všechno bychom měli sdílet. Rozhoduje komise, tedy úzký okruh lidí. Čeká nás Equilibrium? To už snad raději Mad Max :)

beastar
20. března 2021, 11:35
7

Na tobě je dobré že si rovnou sám odpovíš. Nic jako kapitalismus tady nemáme hezkých pár let. Pravý kapitalismus je v dnešní době tak možná v Rusku, USA a pár jihoamerických zemích. Jak úspěšně funguje nechme na posouzení každého. Na té rychlé obrátce zboží nezávisí kapitalismus, ale tržní ekonomika. Pokud se ale bavíme o jednotlivci, tak ten už dávno automobily a prodeje netáhne. U většiny značek potřebují prodat firmám a státnímu sektoru.

Což tak trochu evokuje ČSSR minulý režim kdy se spousta aut plánovala hlavně pro potřeby státu a st.podniků. Až pak se možná dostala do soukromych rukou. Možná to zní ujetě. Předně k tomu teď spěje západní společnost. Možná si prostě o víkendu budeme moc hrát a spravovat to naše deset a víc let staré auto. Které nám samozřejmě ještě trochu zdaní.

Sdílení je pitomost to se ví a i ti mladí piráti zestárnou půjdou do EP. A stanou se z nich prostě jen staří levicoví stagnujici joudove. Takže daně a dotace. Nicméně lidí se budou bát stejně jako bolševik v ČSSR. Jistá svoboda zůstane. I pohybu. Automobilky se přizpůsobí tak jako vždycky.

sheogh
20. března 2021, 12:57
4

Me vic desi to, jak lidi obecne tihnou k extremum - rozlisuje se, jestli socialismus, nebi kapitalismus… bila nebo cerna… proc nevzit z kazde strany neco dobryho a mit kompromis… protoze to vyzaduje moc mysleni a nejde aplikovat “fanatizace”? :-) hmmm

beastar
20. března 2021, 13:20
5

sheogh: Já souhlasím tyhle věci já nezmiňuju často. Spíš socialismus a zelený fanatismus, protože bohužel to je teď trend. Část lidí se toho chytla většinou takový ti, co by protestovali dřív třeba proti válce ve Vietnamu. Nebo za větší práva vozíčkářů. Tak ti teď strašně rozumí elektromobilitě a vědí vše o autech. Tak těm tohle napiš že bez toho nenavideneho pravičáctví, kapitálu atd by dávno chcipli hlady.

Ju
Junior
21. března 2021, 06:01
2

jak říkáš, že lidí se budou bát...
Viděls teď Richterovou u soudu? Ta mě fakt dojala. Když si uvědomím, kolik peněz by mě stáloý, kdyby prošly všechny její "in compliance with Marx" nápady, považuji za OK říct, že je vůči mě velmi agresivní. Skrze stát, klasicky.
Nasrala se do veřejný funkce. Jinak nikdy nepracovala. Stejně jako její bratr Ferjenčík.
A teď kňučí, že jí někdo napsal, ať zdechne. Že ona se jenom snaží říct normální (za stovky tis měsíčně z mých daní) život. Hehe. Z toho jejího teatrálního divadýlka se mi chtělo zvracet.

Sa
Sato
20. března 2021, 08:33
1

Len poznamka k bodovemu systemu. Nase jedine stastie je ze PCR je s meranim celkom laxna. Zobrat to do ruky nejaky skutocny dement (ala severske staty, svajc) tak polka z nas nema vodicak do tyzdna. Nastastie tu taka debilita nevladne ale, ze maju v zakonoch nachystany taky bic, to fakt nie je spravne.

reagovat
sp
spooon
20. března 2021, 08:53
0

Synchronizace na převodovce je fajn, ale že je dvojité vyšlapávaní spojky k ničemu je blbost. Jasný, není to potřeba aby do sebe zapadly převody, ale srovná se s tím rychlost otáček hřídele v převodovce s motorem. Sám takhle u manuálu Radim pořád

reagovat
Krakra
20. března 2021, 09:06
12

Souhlas s clankem. Nebude ctyrhrnek a praskani do vyfuku? Bude neco jineho. Vzdycky se najde neco, co bude bavit. Aktualne me bavi slabe auto s fofrklackem a nedovedu si predstavit, jak by me mohla bavit GT3 s automatem, kde staci slapat na plyn a jede to jako raketa uplne samo. A znamena to, ze je GT3 naprd auto? Tezko Anezko..

reagovat
PB
20. března 2021, 09:17
8

Sdilejte, nez to smazou.

reagovat
krab
20. března 2021, 09:24
3

Člověk by si rád otevřel ráno Autíčkáře, přečetl něco fajn ke kafi, a opět vykoukne tohle... pokolikáté už!!!
Jasně Honzo, Petrolheadi jsou zlí, zapšklí lidi, věří na mimozemský kmen Reptiliánů jejichž hlavním bossem je George Soros. Ve volbách hází do uren zásadně kandidátku SPD a po nocích se tajně schází u veřejných dobíjecích stanic a elektrikářskýma kleštěma přeštipují kabely k právě dobíjeným Teslám :-D

Hezkou sobotu přeju!

reagovat
Jakub Pospíšil
20. března 2021, 10:31
5

Člověk by si rád jednou přečetl krabuv komentář, který si nestěžuje na to, že má někdo jiný názor než on, ale co myslíte - bohužel zas nic.

krab
20. března 2021, 11:24
2

Kubo, já nevim jestli jsi nepochopil, ale já si z něj přece leda akorát dělám srandu. Tyhle editorialy/blogy zaměřený na ústřední myšlenku, že petrolheadi čtvrt století možná dýl brblají, že se svět automotive v prdel obrací a ono to furt ujde a je to vlastně furt lepší a lepší, těch ten Honza napsal už celou řadu, vždyť to už všichni víme jakej má názor :-D

Můj reálnej názor je taky relativně smířlivej a taky nechci hysterčit, ale jsou věci který se mi na směřování autoprůmyslu nelíbí a jsou naštěstí zase jiný, který se mi líbí, i když jich teda šmahem ubývá

Jakub Pospíšil
20. března 2021, 11:27
0

Mi to ale vůbec nepřijde jako nějakej posměšnej článek, spíš prostě vysvětluje, že konec světa byl už hodněkrát a nakonec nebyl. Jestli tohle nejsou dobrý zprávy, tak já nevim, co už by měly bejt...

krab
20. března 2021, 13:18
3

Jo, beru ... ale co vidím jako fakt rozdíl, tak je fakt, že nad současnými vizemi nebo přímo jasnými směrnicemi (euro 7 a vize dál) se už nepozastavujou jen petrolheadi a nadšenci do aut co voní benzinem, ale už i úplně normální lidi. Už je citelně poznat, že nová auta zdražují, ojetiny v motorizacích a provedeních typu držák stojí na svoje stáří víc než by si člověk kdy pomyslel. A i ty automobilky nejsou vůbec jednotné v tom směřování. Takže jo, pravda ... pořád tu máme nový auto, manuál, skvěle jezdící, takových pár aut pořád jde koupit, což je super a leckdo už by to pomalu ani nečekal, ale když přijde euro 7 tak co bude? To je prostě šlus, pokud nedojde ke změně...

takže já třeba plně souhlasím dneska s tím co říká třeba Martin Vaculík v aktuálním editorialu Světa Motorů, že některý typy aut se spalovacím motorem si radši kupte fakt teď, protože už pak nebudou. Hrozně rád bych se pletl a tomu Martinovi se pak můžem klidně za pár let vysmát, ale bojím, se že tentokrát už je to reálná hrozba

je
jerry
20. března 2021, 16:08
0

Už jenom jak některá stará auta pořád drží vysokou cenu. Protože už za ně není náhrada. Před 2 lety jsem kupoval jeté Suzuki Swift Sport 1.6. Šikovné malé autíčko, které mi dělá radost. Žádné sportovní eso. Teď po 2 letech stojí stejně staré ve stejném stavu a se stejnou kilometráží úplně stejné peníze. Bylo by to tak, pokud by byla adekvátní nabídka nových aut?

St
Staromil
21. března 2021, 11:49
1

Chtěl bych k tomu tady říci, že na základě sledování vývoje mám neodbytný dojem, že za vším tím vývojem v autoprůmyslu, je z velké části dogma neustálého růstu. Auta určitého druhu už v lidem dostupné a zaplatitelné úrovně dospěly i v úrovni technické a uživatelské na hranici svých možností. V rámci tohoto dogmatu není směrem dalšího vývoje jejich "pouhé nahrazování" auty stejného nebo jen už velmi mírně zdokonaleného provedení. Auta se vyrovnala a velmi zdokonalila v bezpečnosti jejich samotného provedení (pasivní), už jim nestačí k odlišení počet hvězdiček, doplněny tak byly postupně i některými smysluplnými asistenty (aktivní) a smysluplnosti dalších už to tak jednoznačné není. Dospěly k hranicím normálních možností v kvalitě, technické úrovni a provedení "klasických" motorů, ve spotřebě paliva, v produkovaných emisích (skvělý pokrok, zde možná také "vynucený" a úspěch konstruktérů), v pohodlí a v uživatelské přívětivosti a kvalitě. Malá auta narostla do větších, větší do středních, střední do velkých a velká do ještě větších. Výbava a technika z prémiových vozů se postupně dostala i do vozů nižších tříd, dokonce do těch nejmenších ( co dnes nejsou nijak malá...). Všechno to ale mělo v nějvětší míře společného jmenovatele! Tím je boj v důsledku o zákazníka, snaha vyhovět jeho potřebám a přáním a ano, i tlak omezovacích opatření zde byl. Jen byl tak nějak v rámci dostupných a dosažitelných možností. Prvním signálem, že je něco špatně z hlediska dalšího omezování např. v emisích, bylo asi dieselgate... To, že se to profláklo prvně u koncernu, byla jen špička ledovce. Kolem roku 2000 se začal vývoj těch tehdy běžných aut ubírat nezadržitelně k těm svým hranicím, kolem roku 2010, domnívám se, jich zhruba dosáhl. A co dál ? Chceme přeci ten neustálý růst ! Tak musíme s něčím přijít. Od té doby, myslím, není vývoj daný hlavně těmi potřebami a přáními zákazníků (byť to některým tyto potřeby a přání plní), ale autoprůmyslem samým. Teď už to jde jinak...tak lidem nacpeme, že potřebují SUV. Jenže ne, že je budeme vyrábět jako "další" možnost, my jim začneme některé původní kategorie současně brát (tady to zatím není nijak dramatické, ale je), nebudeme je vždy nahrazovat srovnatelnými až stejnými, protože pak by počet kupujících SUV nebyl výhledově maximalizován. V průběhu toho se do toho pak namotá politická ekologie, SUV je těžší, dost na váze přidala už před tím ta bezpečnost, potřebuje silnější motory (každému také nepřímo zdůrazňováním zrychlení a krouťáku vysvětlíme, jak je fajn mít na semaforech zrychlení jak F1 a být na dalších světlech po 100m první - mluvím o běžných autech na běžné většinové přesuny podotýkám..), jenže ty zase musí mít minimálně emisí. Takže downsizing, jenže výkon, tak turba na malé a ještě menší motory. K tomu do aut napereme spousta vymožeností doby v ohledu vývoje elektronizace, zase tím získáme dušičky, i když tak úplně dokonalé a nezbytné to vždy není. Hlavně, že za to zaplatí a nám se to výrobně dokonce ještě zjednoduší a zlevní( pak se zatoulají na cestách čipy a celý autoprůmysl stojí...). No a zatím to vše končí u elektromobility ve všech provedeních, z nichž některá smysl někde mají, jiná méně, některá, hlavně ta "totální" je, zejména v dnešním pojetí, už fakt blud. Zase něco nového, samotná SUV nestačí. Chce to zase něco nového. Mimochodem, nedávno jsem četl článeček o stáří vozového parku v Německu, kde by si každý myslel, že bohatá země=nová auta. Opak je pravdou, vozový park tam stárne, nechci se mýlit, ani to teď hledat, ale myslím, že průměrné stáří je tam 13let. K tomu navíc ubývá dobrých ojetin, pokud pomineme diesely, jako výsledek ekomasáže po diesegate. Čím to asi bude? Tady se to možná ale i samotným automobilkám už začíná vymykat z rukou, vstoupila do toho zásadním způsobem politika. Sune se do do polohy "kdo s koho", jedna část výroby to nemá výhledově přežít. To, že není třeba po každých 3-5 letech nutit lidem nové auto, je asi zřejmé, na tom opravdu není nic, co by nás posouvalo dopředu v ohledu udržitelnosti i té ekologie, ale to by auta musela pak svým pojetím "držet" a být opravovatelná za dostupné náklady. Je to i jinde, rozbije se žehlička, vyhodím žehličku, je neopravitelná, nebo oprava stojí jen o málo méně, než nová, koupím tu novou žehličku ( a to nemluvím o zcela zrůdné filosofii kurvítek...). Každé moje novější auto po roce cca 1995 bylo o něco v něčem i více lepší, než to předchozí, zase ne o tolik, aby to byl velký zásadní skok kupředu. Každé celkově, včetně pobytu u mne, přede mnou i po mně, jezdilo více, než 16 let. Měla potřebnou pravidelnou péči a údržbu. Řekl bych, že emisí CO2 jsem ušetřil více, než kdy ušetří elektrofilové. A víte co,? Další a modernější potenciálně typově stejný nástupce mého typu vozu, co by se nabízel, mne vůbec nijak moc neláká, není totiž fakt v ničem lepší, ač je velmi hezký a v mnoha ohledech pro mne ještě "normální". Ne, to už nebude případně vůbec žádný skok dopředu, v ničem...ale zase ne až tak velký krok zpět, no...

ransom
20. března 2021, 09:34
28

Tak já vás taky naseru.
Vy pořád zapomínáte na to, že auto je v první řadě účelný dopravní prostředek pro široké masy obyvatelstva. Ne hračka. A že silnice slouží v první řadě pro fungování základních potřeb společnosti, ne na projíždění pro zábavu. Tomu se prostě podřizuje všechno. A podřizovat bude.
Děkujte Bohu (osudu, štěstí...) že jste si mohli užít dobu, kdy byla jízda autem taky zábava. Stejně jako třeba za to, že jste nezažili válku nebo hladomor. Že máte krom starostí o přežití taky čas na radost. A nefrflejte, kurva.

reagovat
Viola Procházková
20. března 2021, 11:54
2

Tohle by si snad měl každý nechat vytetovat na čelo :))

ransom
20. března 2021, 13:00
3

Na čelo je to moc dlouhý. Nestačila by jen poslední věta?

beastar
20. března 2021, 13:15
2

Výborný a trefný:)))

af
afro-r1
20. března 2021, 10:51
0

Ono hodne tech limitu prislo az s existenci kontrolni techniky. A s jakousi blahobytnou dekadenci. V sedesatych letech by se rychlost tezko merila nejakym rychlym, kompaktnim zarizenim s tiskem dokumentu, ci odeslanim dat kamsi na dopravni inspektorat. A kontrola emisi, STK a bezpecnostnich systemu by nejakych 20 let po valce nebyla akceptovana - slo o preziti, vse, co jakymkoliv zpusobem mohlo jet, bylo beze zbytku vyuzito.

reagovat
Sedrik
20. března 2021, 10:53
13

Moc pěkný článek.

Nedávno jsem přemýšlel nad stejným tématem - kolik už historicky bylo těch okamžiků, kdy už to byl opravdu konec. A nikdy to nevyšlo.

Já si pamatuji, že v 90 letech bylo velké téma, že dojde ropa. V roce 2000 určitě dojde, pak měla dojít 2005, 2010 a pak 2020. Teď se o tom nemluví (asi už to není zajímavé), ale taky tehdy hrozil konec osobní mobilitě, na celé zemi. A byla to tutovka.

Jsem osobně zvědav na to, jak bude auto průmysl vypadat v roce 2030. Můj odhad je, že 2030 bude v EU tak cca 20 procent aut čistě na elektřinu, 30 procent PHEV a zbytek (50 procent) budou pořád ICE auta. A nemyslím, že to budou jen stará auta: kromě Jaguaru a podobných malinkých automobilek, žádná skutečně velká neplánuje přestat vyrábět ICE auta, takže se budou dál prodávat. A to jak normální auta, tak sporťáky. A nechává mě zcela chladným i zpráva, že Audi přestalo vyvýjet nové motory (vzhledem k tomu, že jsou ve VAGu, tak je to úplně jedno - vždycky budou mít přístup k motorům od VW).

Takže, všem automobilovým doomsayerům přeji hodně štěstí, ale obávám se, že vám to zase nevyjde.

reagovat
beastar
20. března 2021, 12:45
7

Sedrik: Přesně ohledně té ropy jsem to tady kdysi taktéž zmiňoval. Celý můj život dochází ropa. Bububu. A teď nedávno průzkum zásoby ropy díky novým technologiím jsou na 40 let při současné spotřebě. A dalších XY milionů leží v dostupných ložiskách. A ano už si to musíš hledat už se o tom nepíše jakože téma.

Přesne tak co se týká automobilek. Ono teď hlavně prohlášení nebolí. Závazky jak za socíky. Do roku XY nebudeme mít jediné auto se spalovacím motorem. Kolik takových proklamací ještě uvidíme. Mimochodem teď v ČR ale i v Německu vidíme jak obrovskou moc má průmysl. Samozřejmě i jinde. A když se podívám na prohlášení některých špiček automotive které světě div se mluví stejně jak valná většina z nás tady. Akorát politicky korektně. Tak strach nemám. Přirovnal bych to ke kouření a prodeji tabáku. Kolik let? Kolik se zdražuje a zakazuje. Furt jako odvětví žije. A to je objektivně vzato nepotřebná droga. Auta a doprava jsou pilíř dnešní společnosti. Kdyby ne v Číně by je dávno zakázali.

Sedrik
20. března 2021, 12:53
3

Naprostý souhas.

Ano - výsledkem bude, že se automobilový průmysl (stejně jako jakýkoliv jiný průmysl) změní. Změnil by se ale i bez státních regulací. Někteří lidé tady si totiž pořád představují automobilky jako skupinky auto-nadšenců, kteří by tak hrozně rádi vyráběli ty sporťáky, ale EU úředník jim v tom brání.

Tak to ale vůbec není - automobilky budou vyrábět jen to, co se jim vyplatí. A přibývá lidí, kterým je u zadele, jak to auto jezdí, ale kolik produkuje CO2.

Tak vyrábí to, po čem bude poptávka v následujících letech.

A máš recht s tou silou průmyslu - myslím si, že kdyby automotive moc chtěli EU zablokovat, tak to umí udělat. Jen to prostě udělat nechtějí. Důvody můžeme pouze odhadovat.

Sa
Sato
20. března 2021, 14:43
-2

By ma zaujimalo kolko ludi si v '47 tiez myslelo ze to s tymi komunistami nebude take horke, priemysel ma velku moc a nedovoli aby normalne trhove prostredie padlo...

beastar
20. března 2021, 16:35
3

Sato: Michas do toho hrušky. To byla jiná doba jiná geopoloticka situace. A jiné zájmy. Lidi zničení válkou atd. To by si mohl brát za příklad i nástup Hitlera či fašismu v Itálii. Zvolil si fakt špatné přirovnání. Sorry.

Frankie
21. března 2021, 08:38
3

Za mě, pokud někdy nastane tento "apokalipticky" zlom v auto průmyslu, tak to bude tehdy, když to budou opravdu už jen přepravní kapsle s plně autonomním řízením, které ani nebudeš chtít vlastnit. Popisovala to jedna vize jednoho z šéfů autoprumyslu. Že vlády zakázou řízení a tím i auta co nebudou autonomní. A pak už je nedudeme chtít vlastnit, ale jen si tu kapslí provolame a necháme se sterilne připravit kam potřebujeme. A pak by nějaká zábava při řízení směřovala pouze na uzavřené tratě. Jestli to tak bude netuším, ale jako jednu z možností připouštím.

Sedrik
21. března 2021, 10:09
0

Tohle už jsou z mojí strany čiré spekulace, - tyhle samoříditelná auta určitě časeb budou, ale myslím si, že pro jejich provoz bude třeba upravit rozsáhle celou infrastrukturu (například bude asi mnohem bezpešnější, když se kolony takovýchto kapslí budou pohybovat vysokou rychlostí po rovné, víceproudé silnici, než po okreskách).

Proto si říkám - pokud zůstanou okresky, tak jsou pro nás, no ne? Teda do doby, než řázené zakážou, ale to si myslím že nedožijeme nikdo tady z nás :p

St
Staromil
21. března 2021, 11:57
0

Tady bych řekl, že pozor, změnila se "taktika"...ne, že dochází ropa, bububu, ale my se tady uvaříme, utopíme, pomřeme (když ne my, tak jiné živočišné druhy).... a může za to ropa, která furt nějak nedochází...

ro
rock
20. března 2021, 10:59
2

Nasrat na to.

Dneska jsou v Evropě dvě skupiny zájemců o auto: ti, co na to mají a co si pořídí, co uznají za vhodný a ti, co na to nemají a pořídí si něco více či méně kompromisního. Brzo přijde doba, kdy ta první skupina pořád bude mít na to vyzobat si z trhu něco, co ji uspokojí, zatímco ta druhá bude v hajzlu, protože kompromisní možnosti přestanou existovat.

Ale ještě 10 let budou k dostání plnohodnotná normální auta, dalších 10 let budou k dostání použitelné a zaplatitelné ojetiny a pak už na tom budu -vzhledem k mému současnému věku a zdravotnímu stavu- tak, že mi to bude buď úplně u prdele, páč budu řešit problémy diametrálně odlišného druhu, nebo se toho nedožiju.

Takže teď popřemýšlím, jestli bych nesehnal nějakou hezkou Mantu A, abych uspokojil oko i duši a mohl si občas za hezkého počasí zacruisit po okolí. Dokud to jde a dokud si to dokážu vychutnat.

A pak ať se svět třeba posere.

reagovat
Le
LennyLeonard
21. března 2021, 17:14
0

Aneb “po nas potopa”

st
st. Padre
20. března 2021, 11:32
0

Pokud je řeč o sportovních autech pro zábavu (mx5), kde je pořád podstatný poměr výkon a hmotnost, tak baterky nejsou řešení.
Tesla má sice super zrychlení, ale potřebuje obrovskou baterku a pak je těžká.
A vůbec ty elektromobily pokud nemají stát majlant, tak mají malé baterie a málo výkonný motor aby vůbec někam dojely. O impozantním zrychlení nemůže být vůbec řeč.

reagovat
ransom
20. března 2021, 12:00
34

Teleportův hejt z roku 2193:

"...to zase úředníci v Blu-Seru vymysleli, jak nám teleport co nejvíc znechutit. Pamatuju jako kluk, kdy jsme s tátou lítali ve starý dobrý poválečný Mazdě. Bylo to dobrodružství, ale doletěli jsme vždycky. Táta prostě vždycky měl s sebou sikovky, křížovej šroubovák, vázací drát a pikslu Polonia 210 na dolejvání. Jako pravda, z toho Polonia se časem uvolňovalo olovo, ale taky těch teleportů lítalo jak šafránu. Vlastně je dobře, že se přešlo na bezolovnatý izotopy. Kolem koridorů to bylo tím olovem pěkně zajebaný a rodily se tam všelijaký stvůry.
Dnes to je taky samej asistent, člověku to furt škube gyrosenzorem v palici, sotva se na dohled objeví anomálie. Když neumím řídit, tak kurva neřídím a letím sockou, no ne? Daj dneska piloťák každý blondýně, co se netrefí do červa, hlavně že má SUT jak kráva.
Ta naše Mazda byla poslední s pořádným šestikomorovým neurychlovaným generátorem. Koncern už je tou dobou dávno nedělal, aby udržel flotilový emise, když chtěl vyrábět i luxusní teleporty pro smetánku. To jako první odsrala Škodovka. Ale Mazdy, to ještě byly poslední vyráběný teleporty s pořádným generátorem, ne jako ty dnešní mililitrový trojkomory s výkonem nahoněným urychlovačem, co dnes serou do všeho. Že prej emise křivosti. Hovno! Dávno se ví, že takovej trajler s rudou zakřiví za jedinou štaci prostor daleko víc, než celá Země za rok.
Dnes už si člověk ale stejně pořádně nezalítá. Provoz jak sviňa, všude nějakej zákaz, všude se měří. Komu doprdele vadí, když beru asteroidy nadsvětelkou v noci a o prázdninách? Svět se v prdel obrací..."

reagovat
František Čáslavský
20. března 2021, 12:18
9

Dejte tomu pánovi někdo nějakou cenu :D

sheogh
20. března 2021, 12:38
4

Perfektni :-D

ransom
20. března 2021, 12:42
6

Dejte mně piškot. Pak snad budu chvíli držet hubu.

St
Staromil
21. března 2021, 12:06
0

.... tak tohle je super...pohled, nadhled... pobavil jsem se, zasmál až k slzám...:-)))....Přečetl jsem si to asi třkrát. Jen si snad v zájmu našich potomků přejme, aby mezi dneškem a tím hejtem nebyla ta válka...
Fakt, kdyby byla nějaká "autíčkářova cena roku", za diskusní příspěvek, kandinát je jasný.

Bu
Bubak.cz
20. března 2021, 12:13
0

Při pohledu na jméno článku a autora jsem většinu ani nečetl, jen jsem chtěl zmínit - nedávno jsem si uvědomil takovou relativně velkou nevýhodu elektroaut. Jel jsem na kole po ulici, mírné stoupání, silnice vedla rovně, odbočka doprava, já mířil rovně. Zezadu se najednou ozvalo vrrrruuuuummmm-mmmmžžžžž auta co se na míň jak 100 metrech rozjíždělo na plnej plyn (byl to nějakej orezlej omlácenej fiat), aby vzápetí začalo brzdit. Už podle zvuku předpokládám že za volantem může sedět blbec, tak nachystám ruce na brzdy a mírně zvolním tempo, a taky že jo, těsně přede mnou to vzal doprava, sotva jsem to ubrzdil. Jak by to dopadlo, kdyby měl elektromobil/hybrid jedoucí jen z baterií, a já neslyšel co za volantem vyvádí nebo nemohl odhadnout co je to za řidiče?
Je to sice neautíčkářská starost, ale jestli časem nedostanou nějaký technický řešení, který by umožnilo okolí slyšet víc než jen hučení od kol (který při rychlostech v obci bývá skoro až zanedbatelný)?

reagovat
ransom
20. března 2021, 12:17
0

Cyklistům se prostě povinně nařídí zpětný zrcátka.

Bu
Bubak.cz
20. března 2021, 12:17
1

dodatek: nečetl, protože je to zase duchu "všichni jste zku****í luddité, jenom já jsem letadlo", nebo něco podobnýho

Bu
Bubak.cz
20. března 2021, 12:19
0

ransom: a chodci a dětský kočárky předpokládám taky

gramo
20. března 2021, 12:29
2

to už nějakou dobu platí, že elektromobily musí vydávat zvuk, mj. i kvůli nevidomým. Ale jen do 20km/h.

Ev
Evlo
20. března 2021, 13:03
3

1. elektro auta delaji zvuky
2. cyklisti apod. stejne maji sluchatka a tak umrou na vlastni hloupost a kdyz ne, tak si daji pozor

eLzyx
22. března 2021, 11:28
0

elektromobily jsou slyšet i bez generátorů hluku, pneumatiky budu ten kravál vydávat pořád.

Ev
Evlo
20. března 2021, 13:02
2

Tak on neni automat jako automat, ty novy jsou vetsinou cajk, i kdyz nejsou DSG, mx nd 1.5 s automatem me vyhovuje vic nez s manualem. Mozna starnu. Elektricky auta skoda psat, existuji auta s elektrickym pohonem co nemaji zadny z tech problemu o kterych se furt tady a jinde pise, neprodavaji se v zapadnim svete, zapadni svet si nezaslouzi.

reagovat
fortress
20. března 2021, 19:25
1

Vyučenému knihkupci a další bandě marxistů nejde o zlo, ale o naše dobro a dobro matky Země. To že většina chudých nebude mít na individuální automobilovou jim nevadí protože je to jejich cíl. To že zlikvidují jediné odvětví ve kterém je Evropa ještě relevantní jim také nevadí. Zdroje jsou (případně si půjčíme)

reagovat
beastar
21. března 2021, 00:16
5

To brzy uvidíme jak se tisknou Eura protože jsou potřeba. Zdroje jsou protože je to zlý vybudovali a léta hyckali. Nejlepší je argument knihkupců.. Kde jinde začít než v bohaté Evropě :D Neva uděláme z ní chudou. To že 30 let starý diesel v prelidnenen Lagosu zabíjí denně tamní lidi i přírodu je okey... Pár tisíc kilometrů na sever to ničí planetu a zabíjí žáby. Tak to zdanime, zdrazime a zadotujeme jinou absolutní pitomost.

Ach jo už jenom jak to píšu tak ta absurdita z toho prší. Jen opravdu velmi málo chytrý člověk tomu může tleskat.

de
denis5305
21. března 2021, 09:52
0

Ora et labora.
Modlit se aby se cela ta skvadra odporoucela co nejrychleji a nejdal. Vic nez marxismus, me desi jejich tupost.
A pracovat pro nashromazdeni co nejvice zdroju pro ochranu pred cinnosti jim podobnych.
Budeme zit v zajimavych casech.
V roce 2050 se k temto prispevkum muzeme v klidu na svych elektrokriplkarach jako belovlasi starci vratit a vse poctive zhodnotit (-:
Kdo bude mit pravdu, vyhrava lahev tullamorky.

krab
21. března 2021, 10:37
0

Kdybych se tady lehce připojil k tématu, tak mě pořád vrtá hlavou, jakým způsobem se ti marxisti dostávají do těch docela nebezpečně důležitých funkcí v EP ... třeba teď byly zrovna volby v Holandsku. Jen jsem prolítl výsledky, nepročetl teda detailně úplně, ale vychází mi z toho jasně, že třeba strana PvdA (socialisti) kam patří Frans Timmermans (dědek v europarlamentu, který má bohužel význačnou funkci) získala jen něco málo přes 5%, takže sotva proleze do parlamentu. A jak je zkrátka možný, že v tý Evropský komisi tedy sedí tolik ideologických socialistů nebo zelených idealistů nebo jak to nazvat... tohle mě moc hlava nebere. Ekonomice v EU tihle lidi škodí, málokdo je skutečně volí a oni v tom europarlamentu pořád sedí... Někdy si musím udělat pořádně čas a načíst si to všechno

beastar
21. března 2021, 11:47
3

Krab: Ono to sem úplně nepatří. My ale shodou náhod máme skrze koně v NL kamarády. A tak jsem to trochu taky sledoval. Včera jsem s ním mluvil po tel. A je to tak jak píšeš. Stejně jako u nás sílí Okamura u nich si slušný pozice drží Wilder. Jinak vítězí konzervativci a střední proud. Bohužel jsou na to přisátí jak u nás levicoví populisti a jejich 5%. Stejně tak v Itálii. Oni si tam to svoje období odsedí zvednou pazouru pro ekoteror a dotace. Tím jdou na ruku těm odloženým do EP a EK. Na vině je malá popularita voleb do EP a struktur EU. Chybí osvěta a tak si z toho strany udělali odkladiste a trafiky. Dřív se chodilo dělat velvyslance do Vatikánu teď tě nominuji do EP. A ty se tam dostaneš protože konkurence moc není. Dokud si ne uvědomíme že to můžeme a musíme ovlivnit odspodu bude tu tento problém. Schválně si vzpomeň koho si volil do EP ty??

Plus doporučuji se kouknout co musíš jako kandidát splnit. Je to nastavené velmi zajímavě.

de
denis5305
21. března 2021, 15:08
2

Volebni ucast je nizka, takze mala a organizovana skupina, ktera ma zajem neco menit, dosahne zajimavych volebnich zisku.
K tomu se pridava pak i to, ze do EU organu narodni strany odesilaji sve cleny aby neskodili doma. Zname to i od nas...
K tomu pridejmez stav skolstvi a medii.
Hospodarskou silu Evropy, to ze i neuzitecny nevzdelany britsky povalec se mohl mit poslednich 40 let lepe nez jeho tvrde pracujici deda. V kombinaci s absenci vlastni zkusenosti s komunismem mezi Zapadoevropany, to vede k presvedceni, “tentokrat to zvladneme a dopadne to presne tak jak chceme a nikdo nemusit mit strach z zadnych nezadoucich dusledku nasich rozhodnuti.”
Jak rikam - cekaji nas zajimave casy.
Kupujte investicni sestivalce, brzo nebudou (-:
Kazdopadne v nasi zemi nas pred nejhorsimi vystrelky radobyzelene politiky uchrani nizke mzdy a stav statni kasy (-:

St
Staromil
21. března 2021, 15:48
0

Krab: ...dovolil bych si nadhodit svoje vysvětlení....obávám se, že ne všem v ekonomice až tak "škodí". Kromě toho, vyspělý svět žije v blahobytu, který tu ještě nebyl, neřeší tedy existenční problémy a svůj smysluplný rozvoj. Když je skutečných problémů ve srovnání se zbylým světem málo, musíme nějaké vyrobit, abychom je mohli řešit, abychom jako byli nepostradatelní = opitka nedovzdělaných politiků. A to ne, že bychom nějaké ty problémy fakt neměli a nezasloužily si pozornost. Tak řeší i krávoviny, je tu tendence vše řádně zveličit, nafouknout, zdramatizovat, čemuž pomáhá i velká míra globalizace a otevřený mediální prostor, kdy každý hned ví, kdo se kde na druhém konci světa upšoukl...Sledovanost médií, rovná se ohromování, extrémy, senzace. A kromě toho, do světla reflektorů se jako politik a jiný propagátor čehokoliv nejsnáze dostává ten, co jde nějak "mimo" minulost a špatnou současnot a proud, protože on vidí budoucnost. A co víc, on ji dokáže řešit ! K tomu se musí masy trochu postrašit, získat si ty, co v té budoucnosti budou trávit větší část svého života, protože ti ještě třeba neprohlédli a neví, co je čeká... No, a čím méně skutečných komplexnějších znalostí, čím méně zkušeností u cílové skupiny, tím se to daří lépe. Také se to daří u lidí, kterým už nedávná minulost a současnost leze na nervy a chtějí změnu, ať je, bohužel, jakákoliv...

krab
21. března 2021, 16:27
1

Beastar: máš pravdu v tom, že volby do EP nikdo moc neřeší, je to trochu politická trafika / odkladiště, přitom EK řeší pak paradoxně hodně důležité věci. Teď jak jsem díval na ty nizozemský volby, tak mě přesně úplně napadlo, že jednotlivé země v rámci EU vlastně vzájemně neví, kdo představuje jakou politiku, lidi to znají jen u sebe doma, případně mají občas trochu přehled co se děje u sousedů, ale málo. A jak k těm euro volbám nechodí, víc procentuálních hlasů získají statisticky extrémisti.

Jinak ano, sorry, moc to sem nepatří, já to napsal ráno, protože ona ta debata do podobných vod mířila a tak jsem se zeptal / přidal komentář. Staromil i Denis to shrnul zdá se mi, taky moc hezky...

A hláška, kupujte šestiválce? Toho se rád držím :-D Co bych ale dodal a je to čerstvá zkušenost, kámoš kupoval levný Focus II. a sehnali jsme nakonec hezky vybavený 2010 facelift a k tomu místo 1.6tky, která moc nejede je to 1.8čka 92kw a za pěkný auto nakonec taky dal na můj vkus snad až moc. Ale byli na to hned další zájemci. A už i prej (berme s rezervou) podle slov bazárníka prostě tyhle obyčejné spolehlivé káry jako je dvojkový benzinový focus bez turba hůř hledá a Němci už si tyhle auta dneska víc a víc nechávají než dřív, takže prostě cenový dno zachovalých, nezrezlých kusů prostě bude tutově do budoucna výš než jsme byli zvyklý. Konkrétně tohle auto je 11 let starý, což už je dost, sice velmi pěkný stav, ale 140 tisíc ... to dřív bývalo míň jsem přesvědčenej.

gramo
21. března 2021, 17:03
0

Další věc je, že složení EK nijak moc nezávisí na volbách do EP, členové jsou jmenovaní Radou ministrů

Frankie
21. března 2021, 10:12
0

Zajímal by mě článek, který by shrnul to co lze očekávat do budoucna. A to hlavně v těchto třech oblastech: pohon, zda akumulátory elektřiny, zásobník vodíku a palivovy článek, syntetická paliva, horcikova pasta. Pak v oblasti podvozku, zda vůbec nějaký vývoj ještě bude, v konstrukci, kolech... A v neposlední řadě samotná oblast řízení, asistenti, autonomita, dopravní infrastruktura, finanční zátěž individuální dopravy.

reagovat
RBMK
21. března 2021, 10:14
1

Elektromobil bych si koupil jedině v případě, že by stál do sto litránků, dal se nabíjet i za jízdy elektrocentrálou bez nutnosti zastavení, a já měl nad řídící jednotkou a infobullshitem plnou kontrolu. Můžu se vysrat na placené funkce, jailbreaky, nabíjecí zastávky, kupování nových baterek každých 5 let, a milion debilních asistentů, co mi místo předjetí narvou zuby do volantu.

reagovat
Fr
Frodo
21. března 2021, 13:38
0

Na autíčkáři jsou články skvělé, horší a pak od křečka.
Nevím co je cílem. Jestli plivnout na lidi, co mají rádi starší auta, baví je, rádi řídí, tak se to povedlo. Napsat například hloupost typu dokazování manuální převodovkou, jestli někdo umí řídit. Opravdu si pan autor myslí, že kvůli tomu tu je nepochopitelně část lidí, co ten manuál chtějí?
Kdyby to bylo jak autor píše, neexistovali by lidé, co udržují staré auta. Neinvestovali by do nich nesmyslné částky za opravy, funkční úpravy a koupili by si nějaký moderní spotřebič. A že těch lidí jen kolem mě a Subaru komunitu je.
Poslední dovětek. Pan autor je evidentně odborník. Doufám, že si to přečte významné množství vrcholných manažerů z automotive, kteří s politikou EU a vývojem nesouhlasí. Dokonce si s ním dovolují s nesouhlasem vystoupit veřejně v médiích. Vždyť je to špatně. Pokrok a vývoj se musí naplánovat a politicky příkázat,jen to je správně. At žije další pětiletka.

reagovat
Fu
Furat
21. března 2021, 18:44
0

Doba kamenna neskoncila proto, ze došly kameny. Proste prislo PŘIROZENĚ neco lepšího jako misto karburatoru prime vstrikovani. To nikdo nevynutil politicky. Doba prechodu k elektrice by mi nevadila pokud by si to misto vybojovala elektricka auta ferove tim, ze dokazou ze jsou lepsi. Bez dotaci, bez politického vydirani a natlaku. A predevsim nezapominejte na to, ze tim skutecnym cilem neni ekologicke zelene elektroauto. Tim cilem je žádné auto a pokud ano tak pod vzdalenou nonstop online kontrolou státu. Neposlouchas? Vypneme ti Teslu. Jezdis zbytecne moc? Zvysime ti dane. Jezdis kdyz nemusis? Dalsi penalta atd.

reagovat
eLzyx
22. března 2021, 11:30
0

ovšem tohle se prosadilo i do spalováků. Nejdřív šmírování jak moc na to šlapeš (od ledna 2020 povinně pro všechna auta) a počítám, že kolem roku 2025 už to bude i s pokutou za nadlimitní spotřebu a kolem 2030 i s dálkovou imobilizací, omezováním atp.

Calif
25. března 2021, 07:15
0

Parádní článek. Děkuji.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark  1968
Buick Skylark

1968 rok výroby
180 koní výkon
6 ccm objem

Cadillac Fleetwood Brougham 1984
Cadillac Fleetwood Brougham

1984 rok výroby
140 koní výkon
4 100 ccm objem

Alfa Romeo 166 2,4JTDm Facelift Bez koroze ES 2005
Alfa Romeo 166 2,4JTDm Facelift Bez koroze ES

2005 rok výroby
175 koní výkon
2 387 ccm objem

Chrysler Imperial Le Baron 1975
Chrysler Imperial Le Baron

1975 rok výroby
218 koní výkon
7 206 ccm objem

Chrysler Vision EAGLE ESI 3.3 6V 1995
Chrysler Vision EAGLE ESI 3.3 6V

1995 rok výroby
121 koní výkon
3 299 ccm objem