načítám data...

Ani ryba, ani rak. Kia Xceed je příjemný kompakt za lidovou cenu

31. března 2022, 10:23 Jakub Pospíšil Recenze & testy

Je to hatchback? Je to crossover? Těžko říct. Rozhodně je to dobré auto.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jakub  Pospíšil

S nostalgií vzpomínám na devadesátá léta, kdy měl lecjaký model střední třídy ne jednu, nebo dvě, ale klidně čtyři i více karosářských variant. K dobrému vychování patřil obligátní sedan, hatchback, kombi, občas se objevil i liftback, pak dvoudveřové kupé a často došlo i na kabriolet. Uměli to třeba Opel Astra, Ford Focus, nebo VW Golf. Současné směřování automobilového světa ale míří jiným směrem. Velká část modelů se vyrábí v jediné verzi něčeho mezi hatchbackem a SUV, občas se poštěstí a narazíme ještě na hatchback a z něj odvozené kombi. 

O to více vyniká přístup automobilky Kia k modelu Ceed. Ten si totiž můžete koupit hned v pěti verzích. A ačkoli tu bohužel není k dispozici ani dvoudvéřové kupé, ani kabriolet, nemyslím si, že by nebylo z čeho vybírat. Volbou konzervativce je klasický hatchback, o poznání více ale pobaví jeho ostřejší verze GT . Stěhovací typy potěší klasické kombi, stěhovací typy, co nechtějí vypadat, že rezignovali na život uspokojí dynamické kombi Proceed. A pak je tu dneska testovaný Xceed. Podle katalogu prý nejindividuálnější z portfolia Ceedu. Vůz plný dobrodružství a individuality.

Foto: autickar.cz

Je to SUV? Je to crossover? Je to jedno. Hrát si na názvosloví nemá ve světě plném pětidveřových SUV kupé stejně mnoho smyslu. Xceed má být prostě stylové a to se mu celkem daří. Zvláště v testované Black Edition, která svou vesele žlutou metalízou zářila do širého okolí. Jak jsem říkal – na ty názvy raději moc nekoukejme.

Raději se podíváme na to, čím se snaží stylovka z rodiny Ceedů zaujmout. Máme tu obligátní jakoby-terénní oplastování, kterým sice kaktusy a větve asi rozhrnovat nebudete, ale celkem se ctí pobere drobné parkovištní šrámy. Sekundují jim velká dvoubarveně lakovaná kola, která naopak u městských obrubníků se svou vystrčenou hranou příliš excelovat nebudou, ale tak pro krásu se musí trochu trpět. Do výčtu módních doplňků přidejte ještě obligátní porci chromovaných lištiček a v rámci oné “černé edice” leskle černě lakovaná zrcátka a mřížku chladiče. Dohromady to nevypadá vůbec špatně. “Včelí” kombinace autům většinou sluší a Kia není výjimkou.

Foto: autickar.cz

Pak tu v souladu s moderními trendy máme ještě decentní splývavý profil zádě evokující dynamiku a ano, snad i odkazující na vozy kupé. Ale podívejte se na něj blíž – jsou to spíše zdařilé mimikry. Hra s linkou bočních oken, horním jakobyspoilerem a tmavým zadním sklem. Ve skutečnosti je záď poměrně konvenční a prostor na zadních sedadlech a v kufru tak zůstal zachován a praktičností si nemá co vyčítat s klasickým hatchbackem. 

Pár stylových vychytávek najdeme i v interiéru. Chromované pedály, prošívané semišové jakobysportovní sedačky, černou stropnici a audiosystém JBL. V kombinaci s jinak poměrně konzervativním a ergonomicky příjemným členěním ovladacích prvků to působí opravdu hezky. Snad jen nějaká trochu méně nudná a více sportovní konfigurace obrazovky přístrojového štítu by se k designovému stylu vozu vyloženě hodila a přitom by skoro nic nestála – to je promarněná šance. 

Foto: autickar.cz

Pořád jsem přemýšlel, co mi tohle okrášlování přípomíná. Spoilery, boční nástavce prahů a předního a zadního nárazníku. Velká pěkná kola, chromované pedály, závodní sedačky, displeje v interiéru, pořádné repráky. Pestře barevný metalický lak a různě kontrastně nabarvené doplňky karoserie. Tohle všechno jsme přeci jako kluci odchovaní Need for Speed Underground a serií Rychle a Zběsile moc a moc chtěli ve svých budoucích autech. Časem jsme samozřejmě vyrostli a dostali rozum, takže už oficiálně netoužíme po stříbrnomodrém Nissanu Skyline se žlutými neony a nitrem, ale někde hluboko v nás staré dětské sny pořád zůstávají. A právě jim Xceed lahodí a přiznám se, že na mě to fakt funguje. Jsem si sice vědom skutečnosti, že oplastování ani barvičky koně nepřidávají, ale na radosti z nich mi to neubralo. 

Ale nebojte se, i vám, kteří si v decentním kýči příliš nehovíte nabízí Kia milé překvapení. Pod kapotou testovaného vozu jsem si totiž poprvé vyzkoušel nový motor označený jako 1.5 T-GDI GPF ISC. Pod těmito deseti písmeny se skrývá nástupce poměrně povedeného 1.4 T-GDI. Čtete správně, navzdory trendům Kia objem neubírá, ale přidává. Nová čtyřválcová patnáctistovka je o pár kilowattů silnější a pocitově o dost živější. Příjemně se sbírá už z nižších otáček a výkonově graduje až někde lehce pod šesti tisíci. Jde o prostřední nabízený benzíňák, jeho 118 kW je tak rozhodně důstojná porce výkonu. 

Foto: autickar.cz

Vyhovuje mi i jeho sladění se sedmistupňovou dvouspojkou, která se ve sportovním režimu nebojí motor pěkně vytáčet a vlastně jsem ani neměl moc potřebu ji nějak korigovat pádly. Ono to v kombinaci s jakobyterénními plasty působí možná na první pohled divně, ale Xceed je opravdu prost všech ambicí vyjíždět mimo silnice. To koneckonců potvrzuje i naladění podvozku, který je poměrně tvrdý a jistý a v kombinaci s přesným řízením nabízí nečekaně mnoho zábavné odezvy na zatáčkovitých silnicích. Jen s kvalitou našich silnic třetí třídy, zvláště teď v předjaří, si jeho osmnáctky příliš nerozumí a na hlubokých výtlucích auto pocitově opravdu trpí. 

 

Verdikt

Kia Xceed s benzínovým motorem je taková malá úlitba mé pubertální fantazii o tom, kterak budu brázdit širé ulice ve voze s mnoha spoilery a velkými koly. Není pro každého, na druhou stranu, proto má Kia v nabídce další čtyři dost rozdílné verze Ceedu. Nenechte se zmást pseudo-crossoverovým vzhledem, tohle auto patří na silnici a to jak do města, tak na okresky. I přes to, že jde o vůz, který se kupuje hlavně kvůli vzhledu a stylu, jezdí se s ním příjemně, což v téhle kategorii nebývá vždy pravidlem. Zadání “Ceed, ale stylovější” tak splnil tento žlutý vůz na jedničku.

Foto: autickar.cz

 

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 1482 ccm
Výkon: 118 kW (160 koní) 
Točivý moment: 253 Nm 
Převodovka: sedmistupňová automatická dvouspojka
Maximální rychlost: 220 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 7,5  s 
Pohotovostní hmotnost: 1514 kg 
Průměrná spotřeba udávaná (v testu): 7,1 (8,4) l/100 km
Zakladní cena: 464 980,- Kč
Cena testované verze (1,5 TGDI automat Black Edition): 654 980,- Kč 

Foto: autickar.cz


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře