načítám data...

KIA XCeed 1.4 T-GDI: Slunce v duši

Crossoverům a SUV jsem nikdy moc nefandil. Proč ten minulý čas? Protože XCeed.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: KIA XCeed 1.4 T-GDI: Slunce v duši

Pošmourná rána mě obvykle nikterak nemotivují. Uvařím si kávu o objemu panelákové popelnice a z oroseného okna vyhlížím podezřívavě na ten nečas, příležitostně pobaven jedinci praktikujícími jogging, či jinou formu sebemrskačství. Jenže tuhle neděli mám něco, co mi upocení a omrzlí snaživkové mohou jen závidět. Mám svoje přenosné slunce. Tedy spíše samohybné, i když to slovo ve mně vyvolává spíše obraz těžkopádné houfnice Dana. Jenže těžkopádnost tu není na místě. Nebavíme se o opancéřované Tatře 815, dnes mi společnost dělá korejský crossover. Z čeho to nadšení? Tak předně: Je žlutý! Kolik na silnicích vídáte žlutých aut? Sem tam ohnilý Seat Leon, nabubřelostí zezelenalé Arteony a to je asi tak vše. Přitom Žlutá barva byla kdysi na našich silnicích tak hojně zastoupena. Hemžilo se to tu škodovkami, polskými Fiaty a dokonce i pořádková služba hýřila žluto-bílým zbarvením s výmluvnou zkratkou varování „Vole Brzdi“. Jenže v poslední době svět na pestré barvy zapomněl. Stříbrná se stala standardem dobrého vkusu a kdysi rozjařené čecháčkovo srdce upadlo do britských mlh konformismu a stříbřitě metalické nudy. KIA je však žlutá a tím výčet jejích předností rozhodně nekončí.

Psal jsem to v testech, psal jsem to i v souhrnných článcích (které nikdo nečte dokonce ani na Autíčkáři) a napíšu to znovu. Korejci skáčou sedmi-kilometrovými – trhněte si imperialisté – přískoky vpřed a v současné generaci vozů porážejí přenormované Evropany na hlavu. Nejen že si poradili s novými emisními limity s grácií, což se o současné generaci zážehových jednotek VAGu říct rozhodně nedá, oni dokonce výrazně pokročili v oblasti zpracování a ergonomie a nejen dohnali, ale nestydím se prohlásit i překonali dosavadní evropské špičky v podobě Mercedesu a Volkswagenu. Snad jedinou značkou, která Korejcům stále ještě uniká, je Bavorská stálice, tedy rozumějme bráno v poměru kvality a zážitků vůči ceně vozidla. Už ProCeed mě vyloženě zaskočil a  musel jsem vyseknout omluvu ‚normálnímu autu‘ za pohanu, kterou právem vyvolala recenze Golfu. Kdepak, ‚normální‘ auta dnes nejsou nudná, jen už se ta dobrá nevyrábějí na starém kontinentu. Co mě nutí dokola omílat písničku drásající uši nejednoho zarytého motoristy? Začněme třeba interiérem.

Vidíte tu záplavu žluti? Barevné doplňky byly kdysi doménou francouzských vozů, ale co si Francouzi dolepovali s pečlivostí a rozvahou svému národu vlastní, to Korejci provádějí s citem, vkusem a přesto jakousi konzervativně-odhodlanou jistotou. Není to křiklavé, není to levné, není to dětinské, a přesto mají rámečky výdechů klimatizace zlatavě-třpytící se okraj, ladící s prošíváním sedaček a výplní dveří. Doposud jsem viděl jedinou automobilku, která dokázala vkusně kombinovat žluto-černou a ta k tomu vzhledem k obrazu černého hřebce na žlutém poli má tak trochu povinnost. Pokračujme přes povedenou ergonomii, která snese srovnání snad jedině se současnými Mazdami – a to je velká poklona – a pokračujme až k palubnímu systému. Přesně tak. Autíčkář je především o radiomapách. Ale fuj, to slovo nesnáším. Na Autíčkáři jsme se vzhledem k přílišné šedi, nudě a podobnosti současné automobilové produkce rozhodli věnovat velkou pozornost zábavním a informačním systémům. V duchu této tradice bych tedy rád prohlásil následující: Ta věc uprostřed ujde.

Že je toho nějak podezřele málo? Ale ovšem, tohle auto totiž nabízí mnohem více, než litanii či elegii na téma palubních počítačů. Tohle auto je, a to říkám se vší vážností milovníka Viperu, Buchanky, Patrolu GR a čehokoli na platformě Panther, vážně, vážně dobré! Je to tady. První Crossover, který se mi bez výhrad líbí! Jsem poněkud konzervativnějšího charakteru a novinky přijímám s nedůvěrou vlastní jedině britské královně, vítající čerstvě přivdanou dámu. Dlouho jsem s nedůvěrou pozoroval segment SUV a crossoverů a s povzdáli si o nich myslel svoje. Vlastně mě každá recenze zvýšeného hatche, sníženého offroadu, či zdrclé dodávky vnitřně upokojila vědomím, že tihle kříženci, tato nečistá stvoření nehodná denního světla, jsou na hony vzdálena kvalitám čistokrevných sedanů a kupé. Ideály jsou krásná věc, ale když vám nad Reichstagem zavlaje rudá vlajka, je načase uznat, že jste se možná v něčem mohli mýlit. Stejně jako svého času výstřel z Aurory, i projížďka v XCeedu nejednoho rozhodnutého staromila donutí přehodnotit zažité pořádky. Tenhle crossover je totiž vyšší něž hatchback, působí sebevědoměji a přesto dynamicky a nabízí dostatek místa v kabině díky vzpřímenější poloze sezení. Přesto dokáže jízdně vtáhnout do děje.

Ze současných evropských vozů, kdysi ideálů obratnosti a delikátně sportovního balancování na hraně fyzikálních možností, se staly přetvrzené krámy naladěné na neúprosný Nürburgring a zcela ignorující realitu každodenního provozu v podobě rozbitých a záludných okresek. KIA v zatáčce nezatlouká nerovnosti do asfaltu s odhodláním Hefaista. Kdepak, lehce se nakloní, zaklekne a jako šelma vyrazí přikrčeně do oblouku, nespouštěje oči z výjezdového bodu zatáčky. Zážitek je to, i přes přítomnost vyspělého ESP a elektrického posilovače, veskrze analogový. Pamatujete, když vás při Mortal Kombat bolel levý palec od ostře profilovaného směrového kříže? Takhle moc analogové! Zadek se přes ledviny chvěje se zádí, volant tančí s odskakující přední nápravou a vy cítíte každý radián za sekundu prokluzující vnější pneumatiky. Ano, je to předokolka, festival nedotáčivosti a pohazování zadkem, ale víte co? Po Fiatu Coupé, Fordu Puma, Dvoulitrové Fiestě ST a dalších předohrabavých hračkách jsem opět doma. Tuhle káru snad ladili v devadesátkách! A to myslím se všemi poklonami. Vůz je stabilní, dává řidiči do detailu vědět co se děje pod koly, a přesto, když jde do tuhého, otěže převezme 21. století. Kolem se nafoukne pantheon airbagů, a i když jste to hodně přepískli, můžete se těšit z nejmodernějších bezpečnostních opatření, která vám zhatí i ten nejodhodlanější pokus se zabít.

Dalším důležitým dílkem, který zapadá do mozaiky dokonalosti, je vzhled. XCeed naživo působí jako když se někdo podíval zepředu na Macan, zezadu na GLE a zhodnotil, že to přeci jde vymyslet o poznání lépe. A opravdu. Ačkoliv obyčejně objektivní dojmy z designu karoserie nehodnotím, tady musím udělat čestnou výjimku. Tahle KIA nevypadá zle ani z jednoho úhlu a co víc, žádný pohled nelze hodnotit jinak, než jako ‚Tohle se povedlo‘. Líbí se mi. To podezření jsem v sobě dusil již od představení a realita je ještě lepší než fotografie. Líbí se mi zvenku, líbí se mi zevnitř a díky edici, ve které byl vybavený i testovaný exemplář, líbí se mi i to, jak je dostupná. Tohle je opravdu jedno z mála aut, za které bych se nerozpakoval dát vlastní peníze. Ostatní jsou Lada Niva Bronto a KamAZ 43118. Naložte s touto informací jak chcete.

Druhý pohled – Kubajs

Užíval jsem si klidné sobotní odpoledne, když tu náhle se mi rozvibroval v kapse telefon. “Adam – no jasně, bude chtít, abych v pondělí ráno vrátil auto.” pomyslel jsem si a měl jsem samozřejmě pravdu. Překvapilo mě ale, že místo klasického “Myslíš, že bys měl čas, sorry, že otravuju” spustil cosi o tom, že má žlutou Kiu a že je skvělá a že furt neví, jestli je divnej jen on, nebo jestli to je fakt povedené auto a že bych to měl rozseknout. Vlastně doteď nevím, zda to byla promyšlená válečná lest, jak mě donutit dělat špinavou práci, ale podle předchozích řádků to asi opravdu myslel vážně (Proč všechny neustále překvapuje, že jim říkám co si opravdu myslím? – Adam). Tak jako tak to ale zafungovalo a já jsem začal být na X-ceed zvědavý. U Adama je to totiž vždycky trochu loterie. Svého času mi vychválil Dacii Duster a já pak týden trpěl. Naopak zkušenost s Buchankou (kterou vychvaluje konstantě) byla ale velmi příjemný retro zážitek. 

Své obavy jsem tedy venitloval i do telefonního přístroje (“Hele, Adame, jestli to bude jako Duster, tak tě zabiju.”). Dostalo se mi ale ujištění, že tohle auto se mi určitě bude líbit. A už po pár kilometrech jsem musel dát redakčnímu kolegovi za pravdu. Kia se opravdu povedla. Je stylová, žlutá (a to i uvnitř), na svou cenu skvěle vybavená a hlavně funguje tak, že když je ctěná libost, dá se v ní trochu zablbnout a když není, prostě jen doveze svojí posádku pohodlně a bezpečně k cíli. Je to zkrátka velmi univerzální automobil. 

Často se ozývají hlasy, že crosssovery jsou zhouba autíčkářství, že nafouknuté hatchbacky zabíjí radost z jízdy a berou petrolheadům hračky a všeobecně jde o zavrženíhodné počiny zlého automobilového průmyslu. Právě v této kontroverzní kategorii se ale ukazuje, jak krátkozraké je kádrování aut podle karosářských variant. Jasně – existují crossovery, co vážně stojí za starou bačkoru. Ale jen stěží hledám cenově dostupný mainstreamový hatchback, který by byl lákavější, než X-ceed. 

Abych tedy rozsekl dotaz z onoho telefonátu. Polemizovat o tom, zda je Adam divný, či nikoli nemá asi smysl – odpověď je nám všem jasná (už jen kvůli té Ladě Bronto a Kamazu). U Kie X-ceed má ale fakt pravdu.

Adamův závěr

KIA mě dostala. Už setkání s ProCeedem, který mě přímo nadchl, Sportage, díky které jsem se rozhodl tolerovat SUV a konečně se Stonicem, jenž jsem si oblíbil ani nevím proč, tohle je zlatý – doslova – hřeb mého soužití s korejsou značkou. Samohybné sluníčko mi dělalo celý týden radost a nakonec mě přivedlo k hříšné myšlence: Asi jsem fanoušek. Je tohle vůbec možné? O fandech BMW slyšel snad každý, ale o milovníkovi vozů KIA nejspíš nikdo. Jdu založit klub, než mě někdo předběhne. Jo a hodnocení? Tohle je vážně, vážně dobré auto.

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 353 cm 
Maximální výkon: 103 kW (138 koní) @ 6 000 ot/min
Točivý moment: 242 N*m-1 @ 1500-3200 ot/min
Převodovka: Automatická dvou-spojková se sedmi stupni
Maximální rychlost: 200 km/h
zrychlení 0-100 km/h: 9,5 sekund
Kombinovaná spotřeba udávaná/testovaná [l/100 km]:  6,0/8,8
Základní cena testované motorizace: 514 980 Kč
Cena testovaného vozu: 584 980 Kč

Podpořte Autíčkáře, pořiďte si VIP členství.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ratan groch
01. února 2020, 14:24
3

Ale no tak...
Kdepak, ‚normální‘ auta dnes nejsou nudná, jen už se ta dobrá nevyrábějí na starém kontinentu. - To vobec nie je pravda. Teda ciastocne ano. V Cechach sa naozaj nevyrabaju dobre auta. Ale na Slovensku sa vyraba prave tato Kia-xceed alebo Porsche Cayenne.
Samozrejme by bolo nespravodlive porovnavat Cechy s Nemeckom alebo s krajinou, ktora produkuje najviac aut na svete v prepocte na pocet obyvatelov, Slovenskom. Ale netreba byt hned defetisticky. Co sa tyka druhej vlny, tak tam sa Cechy nestratia. Stale hraju viac nez vyrovnanu partiu povedzme s Tureckom alebo Rumunskom a nemusa sa z velkej dialky divat na koncove svetla Talianska ci Francuzska. Ano, kvalita sa z Ciech rokmi presunula inam, pravo rozhodovat co sa bude v Cechach vyrabat taktiez, ale nezabudajme na "zlate ceske ruce" a odkaz Premka Podlahu v mnozstve ceskych "kutilov". To je Vasa buducnost.
Mao Vladimirovic Merkel

prehlasenie:
Tento text som dostal do schranky dnes dopoludni a musel som ho tu zverejnit pod hrozbou hacknutia mojho profilu na FB a Instagrame. Nesuhlasim s nicim v tomto texte okrem pismena "K" a ciastocne ypsilon.
Pri pisani tejto spravy nebol vyrubany ziaden strom a suhlasim s tym, aby si Greta v ramci ochrany zivotneho prostredia v roku 2020 nevymienala spodne pradlo.
Zaroven si Vam dovolujem oznamit, ze si tohto roku kupim Chiron, lebo mi prave napisal princ z Nigerie, ze som dostal do daru 11,4 miliona dolarov.

reagovat
Martin Martin
01. února 2020, 18:41
2

Parádně napsáno, super hlášky "když vám nad Reichstagem zavlaje rudá vlajka, je načase uznat, že jste se možná v něčem mohli mýlit" mě rozstřelilo definitivně :-D:-D:-D

reagovat
ro
rock
02. února 2020, 10:29
0

První odstavec a óda na žlutou mi něco připomněl...
https://www.autickar.cz/clanek/kia-stonic-1-0-t-gdi-umeni-zlute/

reagovat
Kuře
02. února 2020, 11:05
2

Jo, mě taky

ransom
02. února 2020, 18:51
0

Já marně přemýšlím, co je zrovna na žlutých autech tak sexy. Když se mi nějaký auto vyloženě nelíbí, uzavírám komentář větou "už tomu chybí jenom žlutej lak".

Kuře
02. února 2020, 19:00
0

Já to mám jak který, nesmí to připomínat taxík, ale třeba ta žluto oranžová na mini je super:)

ro
rock
02. února 2020, 19:10
1

Vysloveně sexy na ní není nic, ale s větami z článku
"Jenže v poslední době svět na pestré barvy zapomněl. Stříbrná se stala standardem dobrého vkusu a kdysi rozjařené čecháčkovo srdce upadlo do britských mlh konformismu a stříbřitě metalické nudy."
souhlasím na 100 %. Když se koukám, co jezdí okolo, tak je to stříbrná, šedomodrá, bílá, stříbrná, šedá, bílá... Namátkou jsem teď otevřel konfigurátor Audi A4: 2x bílá, 2x černá, 3x šedá nebo stříbrná, 1x modrá, 1x červená.
Akorát barvy firemních flotil to nabourávají. Je to nuda.

ransom
02. února 2020, 19:34
0

S tímto pohledem souhlasím. V konfigurátorech většiny značek panuje bezbarvo. Ovšem žlutá reakce na panující bezbarvo je (pro můj osobní vkus) něco jako řešit krizovou situaci "není tu žádný chlast" Bráníkem v PETce.
Je to samozřejmě jen sranda. Já jsem roky obliboval červenou a všichni víme, jaký psychodiagnostický podtext má červený lak auta, že. Tak jsem si honil své agresivní, bezohledné a soutěživé ego v červené Škodě 100, pak v červeném Wartburgu 353, pak v červeném Swiftu 1,0, pak v červeném Cinquecentu... Po nadšeném tyrkysově-metalickém intermezzu jsem dospěl k černé. Je mi ovšem jasné, že by zrovna tahle roztomilá žabička v černé vypadala jako spálený karbanátek. To by jí snad nikdo neudělal.
Když už žlutá, mohla by mít černou střechu a nějaký proužek. To je pěkná kombinace. Ve žluto-černé se dá skousnout i takový úlet jako Nissan Juke (jeden takový u nás jezdí).

Adam Forman
02. února 2020, 21:30
0

Mi šlo spíš o tu barevnost, než vyloženě žlutou. Na ní se to jen, vzhledem k tomu, že jde o základní barvu, hezky demonstruje...

Pochtli
03. února 2020, 13:00
0

Souhlas, výběr barev na novém autě je přímo zoufalost (horko těžko vyberete max. 1-2 netuctové barvy) a naprosté minimum svobodné volby (tam fakt nepočítám 50 odstínů šedé).

beastar
02. února 2020, 10:49
2

Shame shame shame hey shame on you
If you can't dance too
I said shame shame shame shame shame shame shame
Shame on you
If you can't dance too

... Nikdo nevyjebe s Ježíšem..Adame. Nikdo.;D

reagovat
BubaaCZek
03. února 2020, 10:18
0

Toš tos to hodně přechválil srovnávat to s "Fiat Coupé, Ford Puma, Dvoulitrové Fiestě ST". Můžeš trochu rozvést jak to hatí pokus se zabít?

reagovat
Adam Forman
03. února 2020, 12:15
1

Ta auta slouží jako argument, že na předokolce není vlastně nic špatného. Ty tři jsou zrovna moje oblíbená fwd a na předohrabech jsem jezdil celý život a nemám pocit, že by s nima byla nutně nuda.
Většina moderních aut se snaží limity maskovat. Vyhlazují chyby, otupují reakce auta a když se k tomu přidá zvýšené těžiště crossoveru, mají tendenci, taky díky armádě trpaslíčků se sofistikovanými projevy, nabízet řidičům přílišné jistoty neúměrné fyzice. Takoví řidiči pak příliš dlouho neví, že se blíží malér. XCeed je však moc hezky čitelný a dává řidiči znát, co bude následovat. V dané kategorii je to chvályhodné a podle mě to přispívá k aktivní bezpečnosti víc, než nějaké automatické brzdění, či noktovizor.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Probe GT 1988
Ford Probe GT

1988 rok výroby
150 koní výkon
2 200 ccm objem

Dodge Ram  2010
Dodge Ram

2010 rok výroby
395 koní výkon
5 700 ccm objem

Dodge Ram Sport 2012
Dodge Ram Sport

2012 rok výroby
398 koní výkon
5 700 ccm objem

BMW Řada 3 e91 330d, M-paket, ČR původ 2007
BMW Řada 3 e91 330d, M-paket, ČR původ

2007 rok výroby
230 koní výkon
2 993 ccm objem

Dodge Challenger RT V8 HEMI 2012
Dodge Challenger RT V8 HEMI

2012 rok výroby
395 koní výkon
5 700 ccm objem