načítám data...

KIA Sportage 1.6 CRDi 7DCT - Rodinný status: KIA

Pořád nevíte, jestli je KIA stejně dobrá jako Škodovka? Nezoufejte! Autíčkářova zásoba hospodských mouder a náhodných vědomostí je zde!

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: KIA Sportage 1.6 CRDi 7DCT - Rodinný status: KIA

Na Autíčkáři si zakládáme na naší schopnosti psát o autech trochu jinak. Nazvěte si to třeba nedostatkem invence a snahou napodobit britský bestseller, nebo čirou leností a nechutí prolézat auto s pravítkem. Nás tahle beletrie o autech baví a dost tomu pomáhá, že nejsme nuceni generovat zisk a/nebo reprezentativní výsledky. Máme tu svoje hřiště, mamku s taťkou co nás krotí když moc zlobíme a pak hromadu hraček na půjčení. Fakt je, že historické recenze aut jsou veskrze technickou literaturou, často s odborným přesahem. Jenže o čem se v případě testované Sportage rozepsat? Vezmu-li to postaru, zaměřil bych se na techniku. Třeba takový čtyřválec od Mazdy umí moc chytře vypínat válce a jeho převodovka kombinuje klasický hydroměnič s třecí spojkou. BMW umí kouzla s podvozkem díky adaptivním tlumičům a hýčká řidiče záplavou kůže. Jenže technika na palubě testovaného korejského (slovenského) vozu žádné překvapení neskýtá. Popisovat jízdní dojmy a sportovnost by bylo čiré bláznovství nehodné respektovaného motoristického média. KIA je volbou rozumného člověka, který potřebuje auto asi takhle velké a má na něj asi tolik peněz.

Typický zákazník si pak k dealerovi zajde poučený podrobnou znalostí všech úrovní výbav a především svojí vlastní kalkulačkou, na kterou se může spolehnout. Takového člověka nezajímá, kolik je místa v kufru, protože to už dávno ví. Stejně dobře zná jmenovitý výkon, použitou technologii antikorozní ochrany a ceny příplatkové výbavy… Co pak můžu znalému čtenáři nabídnout já? Mám snad zkusit, jestli se Sportage vejde do řadové garáže (vejde) nebo jestli lze v kufru rozbít plato vajíček (jde)? Rozhodl jsem se tedy podělit o postřehy, které jinak než častým střídáním aut a týdenním soužitím s nimi nezískáte. Berte to tedy jako munici pro hospodské debaty a kvízy, sadu rad pro okruh nejbližších či snad jako sekci Často kladené otázky k vozu KIA Sportage 1.6 CRDi SCR 7DCT 4x2 (to je prosím plný název).

Echte koreanische Qualität / Je kvalitní?

První dojem prostě musí být z výrobní kvality. Ještě dnes narazíte i v těch nejlepších venkovských občerstvovnách na názor, že nejlépe vyrobená auta vznikají ve Wolfsburgu. Zasvěcení recenzenti pak obvykle sedlají čtyřkové Golfy, ti vybranější pak Passaty B5. Ačkoliv šlo o vozy na svou dobu skutečně dobře vyrobené, jejich současníci již na pověst předků hřeší. Úroveň zpracování pak upadá i u 'domácí' pobočky německého koncernu a  nedávno testované modely dokonce projevovaly známky povrzávání interiérových dílů. Obzvlášť v kontextu polevující evropské konkurence příjemně překvapuje zpracování na palubě Sportage. Tedy plasty samotné razí filosofii odolnosti na úkor estetických kvalit. Například textura povrchu palubní desky vyloženě trapně imituje prošívanou kůži, ale celé je to moc hezky sestavené. Spáry kolem tlačítek jsou rovnoměrné, symbolické potisky kvalitní, chod ovládacích prvků je příjemně uspokojivý s výraznou haptickou odezvou a vše působí dojmem, že stejně tomu bude i za dvacet let. Tohle se zkrátka žilinským Korejcům povedlo.

Mrštný jako yak / Jak jezdí?

Nádech – výdech. Nemusíte se vztekat, nehodlám popisovat strefování apexů, ani hravost zadku na brzdách. Hledat za volantem Sportage sportovní vyžití, byť tak lze název mylně vyložit, je zcela marné. Mohlo by se zdát, že 136 koní a 320 Nm dokážou nabídnout skromnou porci ostřejšího zážitku, ale štiplavá zrníčka kari se zdatně ztratí ve vrchovaté porci rýže. Tedy výkon pohltí zejména vysoké těžiště a nemalá hmotnost. Zaměřením je KIA spíše maratonec a dlouhým trasám svědčí i cestovní naladění podvozku. Komfort měkkých pružin trochu limitují tužší tlumiče, které si přeci jen musí poradit s náklony vysoké karoserie. Pokud tedy cestujete po silnicích první a druhé třídy, přijde vám vůz poddajný a zároveň jistý, což je v dnešní době, kdy nálepku Nürburgringu musí mít i sedmimístné SUV, velmi sympatický přístup. Až na opravdu rozbité okresce, spojující místní JZD s nejbližším seníkem, zjistíte, že podvozek zkrátka neobsahuje žádná magická adaptivní udělátka a tudíž přeci jen má svoje limity. Vyloženě nijaká je však pohonná jednotka. Vznětový přeplňovaný čtyřválec 1.6 CRDi je v korejském koncernu novinkou a nahrazuje starší jedna-sedmičku. Jeho projev je zcela prostý potíží, ale i radostí. Nevyniká citelnou špičkou a otupený váhavým řazením působí celkem ospale. V projevu i ekonomice provozu ztrácí zejména na konkurenční motory z dílen PSA či Renaultu.

Sportage, KIA Sportage / Budou mi ji sousedi závidět?

Pokud si nejvíce ze všeho přejete splynout s davem, je pro vás tahle KIA tím nejlepším možným autem. Není totiž nijak zajímavá, originální, či nedejbože výrazná. A to zrovna nemyslím jako nějakou urážku; jistá dávka nenápadnosti totiž může přijít, zejména v městském provozu, vhod. Jako agent Jejího Veličenstva pak splynete s prostředím, ať už jste na střeše nákupního střediska, vyzvedáváte známé z plesu, stěhujete ledničku na chatu či vezete pár bicyklů na víkendovou projížďku. Sice vás dívka vašich snů bude na parkovišti chvíli hledat, zato vás nejspíše minou i závistiví sousedé s ostrými klíči, či vyběrači interiérů. Bohužel ani to nejnenápadnější korejské SUV neuniklo bystré Městské policii Karlových Varů, takže bych tu prostor pro zlepšení ještě viděl.

Okénko experta na převodovky / Není v tom nějaký háček?

Celý vůz se nese v duchu rozumného kompromisu. Asi jako když si šest států sedne ke stolu a rozhodne se zrušit vzájemná cla a víza. Jediná součást vybočující z linie je převodovka, která jakoby se neuměla rozhodnout, jestli se s ostatními komponenty bude kamarádit nebo jim dá košem. Na palubě je dvou-spojkový sedmistupňový automat 7DCT, který v testovaném provedení zdatně spojuje nevýhody hydroměničů i konvenčních manuálních převodovek. Plazení se v kolonách je doprovázeno nervózním škubáním, reakce jsou i s přihlédnutím k rodinnému zaměření vyloženě ospalé a manuální řazení je (v testované výbavě) možné jen voličem na středové konzole, který má ke všemu obrácenou logiku řazení (podřazení k sobě). Nudné cestování po státovkách na tempomat si skříň sem-tam zpestří náhodným podřazením ze sedmičky na čtyřku a v jízdě vesele pokračuje doprovázena řevem vytočeného motoru. Až důkladné prošlápnutí plynu donutilo elektronický mozek přepočítat kolečka a odřadit zpět na nejvyšší rychlost. Vlastně je Sportage jediné auto, ve kterém jsem běžně používal mód řazení 'SPORT'. Důvodem byla váhavost a citelná neochota zrychlovat po prudkém sešlápnutí pedálu. Skoro bych se přimlouval, aby byl sportovní režim nastavený jako výchozí a pod tlačítko 'drive mode' se nastěhoval dosavadní pod názvem Eko.

Závěr / Je lepší než tátova karotka?

KIA Sportage mi po dlouhé době připomněla, proč vlastně nemám rád SUV (a že jsem nedávno pár vyloženě povedených kousků řídil). Běžné auto s úsporným a komplikovaným vznětovým motorem díky zvýšené karoserii hůře jezdí, brzdí a spaluje o něco více nafty, než srovnatelný hatchback. Vzhledem k vnějším rozměrům je uvnitř menší, než se zdá a to zejména na šířku. Převodovka uspokojivě fungovala až po přepnutí do Sport módu, ale i tak na konkurenční skříně DSG a EDC ztrácí co do reakcí, předvídání i plynulosti řazení. Celý dojem naštěstí zachraňuje komfortní podvozek a výborné dílenské zpracování. Když mám smíchat pozitivní i negativní dojmy, musím konstatovat, že jsem opět skončil u kompromisu. S manuální převodovkou bude KIA Sportage skvělý vůz pro člověka, kterého spolkla rodina (viz titulek) a tak musí své požadavky na automobil formovat slovy pohodlí, cena, bezpečí a sleva. A až příště budete v občerstvovně přítomni věčné chvále mladoboleslavských vozů, s klidem můžete prohlásit, že KIA umí lepší SUV. Psali to totiž na Autíčkáři.

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 1 598 cm³
Výkon: 100 kW (136 koní) v 4 000 ot./min
Točivý moment: 320 Nm od 2 000 ot./min do 2 250 ot./min
Převodovka: automatická dvou-spojková se sedmi stupni
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 11,4 s 
Průměrná spotřeba: 4,7/6,4 (udávaná/v testu) [l/100km]
Základní cena testované motorizace: od 609 980 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
24. dubna 2019, 09:03
0

American dream is over... Už jsem čekal od Mathew Podhorsky nějakou další american rock show, třeba novou Corvettu a ono mezitím... :-D ( ne, jenom sranda, pak si to rád přečtu v pauze na kafe...)

reagovat
Adam Forman
24. dubna 2019, 09:23
0

To víš Krabíku, nejen korvetami je člověk živ. American dream by mi teda osobně vůbec nevadil, ale rád si vyzkouším i úplně 'obyčejné' auto. Už jen proto, že navrhnout takové rodinné SUV je mnohem těžší, než vystřihnout muscle car.

krab
24. dubna 2019, 10:47
0

To jsem si dovolil utrousiti jen takový vtípek s krabí zahrádky... :) Já už jsem s rodinnými korejci taky pár řádků na internetech zaspamoval, takže mám prdlajs co říkat ...

Adam Forman
24. dubna 2019, 10:55
0

Já mám tyhle korejský SUV rád především z jednoho důvodu: Díky tomu, že se prodávají jak housky na krámě, jsou Stingery a i30N. Takže lidi, kupujte Sportage!

krab
24. dubna 2019, 11:17
0

no jak bych to.. no se mnou chlapče nepočítej :-D Asi ani s tím "žihadlem" ani s velkým "N" ( i když s tím se jezdí dobře, to uznávám)

Matěj Podhorský
24. dubna 2019, 19:20
0

To víš, že bych moc rád přihodil něco o Corvette, ideálně C7, ale nemám se k tomu jak dostat :)

sheogh
24. dubna 2019, 10:35
1

Nevim, jak to kluci z KIA dokazali, ale to auto je seredny snad z kazdyho uhlu, vcetne interieru.... palec nahoru za takovy vykon.

A pritom u Stingeru ukazali, ze o designu neco vi....

reagovat
krab
24. dubna 2019, 10:50
1

To jo, ale proti tomu jak to vypadalo v druhý generaci Sportage je tohle auto přímo umělecký designový dílo :)
Ta první Kia Sportage, 2dv se sundavací střechou. To se tehdy myslím dělalo přímo v Německu u Karmanna a to bylo fajn, taková prostě variace na téma původní Vitara, to se mi docela líbilo.

Bavoraczech
24. dubna 2019, 11:02
0

Máš pravdu. Je zvláštní, že mi předchozí generace přišla docela pěkná. Hodně se mi líbila i předchozí generace Ceedu, ale ta současná je stejně ohyzdná jako tenhle Sportage...

ma
martinw
24. dubna 2019, 11:27
0

Předchozí generace Sportage se ukázala jako až překvapivě spolehlivá a v té době tam dávali 7let záruku což má svou váhu a to i při prodeji ojetiny.

sheogh
24. dubna 2019, 13:56
1

@Krab - me kupodivu ta "dvojka" prijde takova "offroadova", ale 3. a 4. jsou takovy osklivy ocucane-divny :-) ten interier, pokud to bylo mysleny jako pracovni auto, chapu (opet PET recyklat) - pripada me, ze bych ho mohl bez servitek vzit WAPkou a nic by se nestalo :-)))

krab
24. dubna 2019, 14:04
0

Jo, asi máš pravdu. Tu dvojku mi před časem dali na nějakou recenzi jakoby ojetiny a ono to bylo takový hrozně plastikový, obyčejný. Ale jak řekla moje žena - praktický, trvanlivý (nebo to tak působilo) a jednoduchý. Dřív to tak bylo. Hyu/Kia byla praktická auta s dlouhou zárukou za dobrou cenu, poměr užitná hodnota vs. cena byl dobrej. Proto to lidi kupovali. To, že to designově hrozně rychle zestárlo, to tak prostě bylo a i dneska jsou to populární ojetiny, protože co nabízely tehdy pro lidi jako nový, nabízí furt i jako ojetiny. Dobrej poměr tý ceny vs. užitný hodnoty.

Pravda, že tyhle nové už se snaží být něco módnějšího, jakoby lepší třída aut. Což je asi logický. A jak píše Adam, výsledek je kompromis, tak nějak tomu závěru úplně věřím, i když srovnání vůbec nemám a jak jezdí "tátova karotka" zatím taky ještě nevím.

CerVus
24. dubna 2019, 16:58
0

Mě ten facelift přijde celkem povedený. Takové malé, levné "porsche" Macan. Před FL vypadalo trochu divně.
Co mi na tom autě spíš vadí jsou ty kolotočářské chromované lišty a jízdní vlastnosti verze 4x2. Na pomalé pohodlné houpání po českých tankodromech dobré, ale člověk od toho nesmí chtít nic víc.

beastar
24. dubna 2019, 16:00
2

Tak sem se místy a zasmál. Což byl určitě účel těch pasáží. V pořádku, job done. Teď k vozu. Nekoupil bych si to nikdy. A v tomhle případě platí nikdy jako fakt. Je alespoň ta jejich 1.6 lepší jak tdi z chateaux du loup?

Lepší plasty fakt maj. Kámoš má Optimu a jako když pominu nijakej design. Tak v plný se to umí měřit s kde, čím. A je spokojen. Myslím že i slova o nenápadnosti by asi podepsal.

Je to taková červená nit. Co se táhne napříč celým portfoliem. Povrzavajici interier mám i v autě před rokem za 1.7mio;) To jsou takový ty hospodský povídánky no. Naopak v tom OC RS 3 co sem mu dával kouř nevrzalo nic/2015/. V tomhle je oktávka furt top.... Tzn. Pořád na těch moudrech něco je;)

Nevim jak je na tom třeba takovej Karoq. Každopádně tohle je volba více méně pro důchodce. A lidi co rezignovali už na cokoliv. Kromě slov sleva a suv.

reagovat
Matěj Podhorský
24. dubna 2019, 19:21
0

Karoqem se aktuálně vozí František a nějaký testy už tady byly. Ale co si tak matně pamatuju, Danovi se moc nelíbilo zpracování interiéru Karoqu... https://www.autickar.cz/clanek/skoda-karoq-1-5-tsi-ve-stinu/
A tady je k tomu dokonce i video :D

beastar
24. dubna 2019, 21:35
0

Sem rád že to dostal Francisco. Přece jen přišlo mi, že psaní o škodovce mu jde s nadhledem. Srovnávák tohohle korejskyho blobu a konzervativce z boleslavy by taky mnohé napovědělo.

Kuře
24. dubna 2019, 22:50
0

Matěji, co si tak matně pamatuju (odkaz)....

:D

Daniel Borský
25. dubna 2019, 15:22
0

Beastar: Sportage jsem vyzvedával pro Adama ujel s ním něco přes 200km. Karoqa jsem vezl včera z Brna do Prahy. Není to moc na velké srovnání, ale názor jsem si vytvořil. Kia je bytelnější uvnitř, ale taková smutnější. Karoq je o něco veselejší a má mnohem lepší infotainment, taky digitální budíky potěší. Prostorově plus mínus stejný, možná bude Škodovka o malý chlup větší uvnitř, rozhodně má líp řešeny kufr. Motorove mi přišla Kia fajn. 1.6 se snaží a je příjemně živá a úsporná. Do nějakých 140, 150km/h jede statečně, pak už nic moc. 2.0 TDi ve Škodě je naopak dole zdechlý a nehezky utlumený. Na druhou stranu má více síly ve vyšších rychlostech, nedělá mu problém se pohybovat kolem 170. Ale vezme si tak o litr víc (možná rozdíl 4x2 vs 4x4, těžko říct). Dvouspojka lepší u Karoqu. Podvozek je u obou bez připomínek, Kia pohodlná, poddajná, ale nechá si líbit i hrubší zacházení. Škodovka si pomáhá adaptivním podvozkem, ale funguje. Na comfort hodně houpe, na sport výrazněji omezí náklony a jde s tím celkem sypat i po okreskach. Tady nevidím zásadnější rozdíl. Ten přichází až s cenou, zatímco Sportage se dá koupit za celou okolo 600k (respektive 750k v nejvyšší výbavě s 1.6 CRDi abychom byli féroví), testovaný Karoq byl za mega. A rozdíl čtvrt Miloše už je poměrně zásadní, na to, jak podobné jsou to vozy.

beastar
25. dubna 2019, 15:34
-1

Tak přesně podobný výsledek sem čekal. Ono je to těžký srovnání protože Karoq reálně cílí úplně na jiné lidi. Respektive oba si asi umíme představit kolik se prodá Sportage v nejvyšší výbavě s nejsilnějším dieselem pod kapotou. Co sem koukal tak je to právě Karoq do kterého jde nasypat mnohem více peněz skrze výbavu. Obávám se že největším zabijákem toho korejce u nás bude design. Btw Karoq potkávám jak jako služebák i jako taxi. Oba víme asi proč takhle nepotkáváme Sportage, která pozbyla i schopnost některých předků tahat anhégr za nízké náklady.

Takže Áda má reálně naprostou pravdu. Hlavní argument cena, prostornost, nízká spotřeba. Toť vše. To může stačit tak ve východním Rusku a na německýho důchodce no. Klasika.

Pr
Prokawa
26. dubna 2019, 01:33
0

"Komfort měkkých pružin trochu limitují tužší tlumiče, které si přeci jen musí poradit s náklony vysoké karoserie."
Cože jako co? To je taky hospodský moudro? Vyházejte stabilizátory, dejte měkké pružiny a tvrdé tlumiče to v zatáčce podrží....

reagovat
ToMyx
26. dubna 2019, 10:11
0

Vtipně napsaný test o autě, které už tak moc vtipné není. Současná plastová móda mi prostě nesedí a je úplně jedno, že jsou plasty orámované jakochromíčkem. Prostě mě to odpuzuje a úplně devalvuje dobrý pocit z jinak asi kvalitně vyrobeného auta.

reagovat
Sn
Snopy
27. dubna 2019, 11:46
0

Pekne napísaný test na v celku nezaujímavé auto. Nie som zástancom kórejcov, ale k prevodovke. Asi ani v jednom teste áut z Volkswagen Group s DSG tu na Autičkárovi som nevidel napísané, že má kulisu manuálneho radenia naopak. A pritom to tak majú všetky (nehovorím o Porsche, Bentley atď, tam nemám ani šajnu ako to je). Keď už je to spomenuté tu, asi by bolo fajn spomenúť to aj inde.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Mini Cooper S R56 2008
Mini Cooper S R56

2008 rok výroby
128 koní výkon
1 600 ccm objem

Ford Mustang 3.7 V6 2016
Ford Mustang 3.7 V6

2016 rok výroby
227 koní výkon
3 690 ccm objem

Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998 1993
Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998

1993 rok výroby
142 koní výkon
3 800 ccm objem

Citroën XM 3,0 V6 Exclusive 1996
Citroën XM 3,0 V6 Exclusive

1996 rok výroby
167 koní výkon
3 000 ccm objem

Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor 1990
Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor

1990 rok výroby
160 koní výkon
1 840 ccm objem