načítám data...

Kia Sorento 2.2 CRDi GT Line: K ideálu chybí dva válce

Není to auto pro radost, není to auto, za kterým se ohlédnete a není zrovna nejlevnější. Přesto není vůbec špatné.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Kia Sorento 2.2 CRDi GT Line: K ideálu chybí dva válce

Ve světě automobilů existují dva typy vozů. Jsou to auta, která chceme a auta, která potřebujeme. Je nasnadě, že nám automobilovým nadšencům je bližší ta první kategorie. Když je pro člověka auto něco víc než jen spotřební zboží, pak při výběru nového povozu zapojuje víc srdce než mozek. Není to jen racionální proces. Musí tam být něco víc, něco nehmatatelného, co nás nutí po onom kusu techniky toužit. Pro většinu lidí je však auto především to spotřební zboží. Proto, byť se nám to může zdát divné, vídáme v autosalonech lidi, kteří s metrem v ruce přeměřují každý centimetr interiéru, zkoumají ložnou plochu v kufru a je jim úplně jedno, jaký motor je pod kapotou, hlavně když to bude mít malou spotřebu. Nejdůležitější parametr je poměr ceny a užitné hodnoty a nějaká zábava, či charisma daného vozu je pomalu sprosté slovo. Je to prostě úplně jiný přístup. A neříkám, že nutně špatný, jen jiný. Právě do této kategorie aut, která potřebujeme spadá i dnes testovaná Kia Sorento. Znamená to tedy rovnou, že to není dobré auto? Ale vůbec ne… 

Sorento je tu s námi již ve své třetí generaci. Začalo jako drsnější rámový offroad s redukční převodovkou, načež se ve druhé generaci proměnilo v mohutné SUV. Třetí generace logicky navazuje na svého přímého předchůdce, protože přiznejme si na rovinu, poptávka po rámovém offroadu je mnohem nižší než po velkém SUV, které splní všechny rodinné tužby. Takže tu máme dnes před sebou typického zástupce kategorie SUV se vším všudy.  

Vzhledově se jedná o takovou šedou myšku, tím spíš v téhle barvě. Snadno splyne s okolním provozem. Na parkovišti jej budete chvilku hledat, ale pokud máte závistivé sousedy, patrně si vůbec nevšimnou, že jste si právě přivezli domů nové auto. Budete se divit, pro kolik lidí je taková vlastnost důležitá. Hlavně nebudit pozornost. V tom Sorento exceluje. Ať se dívám, jak se dívám nedokáži najít jediný prvek, který by upoutal mou pozornost či dokonce vyvolal zvědavost. Jediný dojem, který z vnějšího vzhledu mám, je optická mohutnost. Na první pohled vidíte, že tohle auto je velké. Ba dokonce vypadá větší, než je. První dva dny jsem si myslel, že měří něco okolo pěti metrů. Až pohled do technické dokumentace prozradil, že délka Sorenta je “jen” 4,8m. Pokud však potřebujete něco, co budí dojem opravdu velkého auta, pak bude Sorento to pravé ořechové.

Ani v interiéru nečekejte přehlídku nápaditosti a originality. Tady to však rozhodně není na škodu. Naopak. Ergonomie ovládacích prvků je skvělá. Všechno máte pěkně po ruce, ovládací prvky jsou dostatečně dimenzované, takže je nebudete pokoutně lovit a zkoušet svou šikovnost, jestli se za jízdy trefíte do tlačítka o velikosti 2x5 mm. Tady nic takového nehrozí. Vše je velké a na správném místě. Pokud patříte mezi lidi, kteří vybírají vůz s metrem v ruce, pak vás Sorento nadchne. Vnitřní prostornost je bez přehánění naprosto skvělá. Tady ten metr ani nebudete potřebovat, protože místa je tu opravdu víc než dost. Ohromující vnitřní šířka znamená, že i dozadu posadíte tři dospělé a nebudou se mačkat rameny. V podélném směru je tolik místa, že z předních sedadel prakticky nemáte šanci dosáhnout na dítě v autosedačce, pokud nejste Saxana. A pro případ, že byste potřebovali přestěhovat celou rodinu včetně babiček a dědečků, v kufru se nachází další dvě kupodivu použitelné sedačky, které jsou homologované i pro převoz dětí, což nebývá tak úplně zvykem. Po jejich sklopení do podlahy vznikne vpravdě fascinující černá díra, která pohltí vše v blízkém okolí. Neumím si představit, čím bych takový kufr dokázal zaplnit. A že mám poměrně bujnou představivost. Pokud sháníte auto, s maximálním vnitřním prostorem, rozhodně zahrňte Sorento do výběru, protože tady je místa na rozdávání. 

Na našem trhu je Kia Sorento k mání s jediným motorem. Tím je naftový čtyřválec o objemu 2.2l a výkonu 200 koní. Na první pohled to vypadá jako dostatečná motorizace pro takové auto, nicméně musím říct, že bych uvítal něco silnějšího. 200 koní a 450 Nm slibuje dostatek síly, ale nesmíme zapomínat, že plně vybavená Kia váží přes dvě tuny. Výsledkem je, že do nějakých 140 km/h se tohle SUV hýbe rozumně svižně, ale cokoli nad touto hranicí už začíná být trochu trápení. Na dálniční sprinty to vážně není, pokud chcete být králem levého dálničního pruhu, budete se muset poohlédnout jinde. Po modernizaci v loňském roce nahradil nahradila starý šestikvalt novější osmistupňová převodovka, jejíž hlavní výhoda tkví především v nižší spotřebě. Zatímco dříve spotřebovalo Sorento zhruba mezi devíti a deseti litry nafty každých 100 km, dneska už není problém pohybovat se okolo osmi. Je trochu škoda, že Kia nedodává Sorento také se šestiválcem. Ten by se k tomu totiž hodil skvěle. Taková ta nenucená a přirozená síla dieselové V6, by perfektně pasovala ke klidnému naturelu tohoto auta. Menší čtyřválec se s takovou masou plechu místy trochu pere a chybí mu jistá samozřejmost, která je pro tento typ aut přirozená. Mimo evropské trhy můžete mít aktuálně největší Kiu také s benzinovým šestiválcem 3.3, který má téměř třista koní a věřím, že to by mohla být ideální motorizace. Chápu však, že vyšší spotřebu benzínu by v Evropě typický zákazník asi neakceptoval. 

Nastavení podvozku je přesně takové, jaké čekáte při pohledu na velké SUV. Nejdůležitější je klid, pohoda a komfort. Sorento s noblesou překonává veškeré nástrahy českých cest a ani na těch nejrozbitějších se nenechá vyvést z míry. Dokonale odfiltruje okolní svět a vy prakticky nevíte, že právě jedete po nekvalitní silnici. Žádné rázy či kopance do zad tady nečekejte. A co nezvládne odfiltrovat podvozek, to pohltí kola s vyšším profilem. Kia vás bude rozmazlovat královským komfortem a nepotřebuje k tomu ani vzduchový podvozek. Samozřejmě od ní nemůžete očekávat žádné sportovní výkony. Na to není tohle auto vůbec stavěné a dá vám to vědět hned po první, rychleji projeté zatáčce. Náklony karoserie jsou opravdu velké, nedotáčivost značná a řízení svou odezvou připomíná spíše lodní kormidlo. Na rychlou jízdu tady zapomeňte. A je to vlastně dobře. Kdo by si taky pořizoval velké SUV pro blbnutí na okreskách. 

Verdikt 

Kia Sorento je přesně taková, jaká čekáte že bude již na první pohled. Velké SUV s ohromnou zásobou vnitřního prostoru a velkou dávkou komfortu. Je to auto, které bylo stvořeno k tomu, aby vám sloužilo, aby vás neotravovalo a vy jste se mu nemuseli přizpůsobovat. Bonusem pak pro někoho může být jistá dávka anonymity, kterou vám Sorento též dopřeje. Není to auto, po kterém byste toužili. Je to auto, které jednou možná budete potřebovat. 

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 2 199 cm³
Výkon: 200 koní (147 kW) v 3 800 ot./min
Točivý moment: 450 Nm v 1 750 – 2 750 ot./min
Převodovka: oamistupňová automatická
Maximální rychlost: 203 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 9,4 s
Objem zavazadlového prostoru: 660l 
Provozní hmotnost: 1878 – 2032 kg 
Průměrná spotřeba (udávaná): 6,2 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 8,3 l/100 km
Cena od (s danou motorizací): 969 980 Kč (výbava Comfort)
Cena s danou motorizací a výbavou: 1 339 980 Kč (výbava GT Line)


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

liška
21. srpna 2019, 19:25
1

Kua za 1.3 mice dostanu naftovej ctyrhrnek a jeste od kie? Tady neco smrdi :D

reagovat
ma
martinw
22. srpna 2019, 10:59
0

navic ve vybave pokulhava za konkurenci

Ju
Junior
23. srpna 2019, 00:42
0

v konkurenci za 1,3?

XT
XTad
21. srpna 2019, 19:26
1

Sestivalce je skoda. Zvlast u auta s cenou od milionu. Neni to tak davno, co za tyhle penize byl Touareg... Jenom doplnim, ze nejvetsi Kia to neni. Jeste maji Telluride (pravda, ne u nas) a vetsi jsou i Optima a Stinger (delkou i rozvorem).

reagovat
beastar
21. srpna 2019, 19:37
1

Hahahaha korejá. Na dva roky stylovej potah. Nechat si to nechceš... Déle.

reagovat
riderhenry
21. srpna 2019, 22:53
0

Zase na mě jdou deprese. Ne, tohle nebudu nikdy potřebovat :D

reagovat
Kuře
22. srpna 2019, 01:21
0

Vidíš, a to já si dokážu moc dobře představit, že by se mi to moc hodilo.
Třebaže pro mě osobně ne konkretně tahle Kia, čistě z důvodů osobních preferencí, ale kategoricky mi to auto dává smysl perfektní. A dokonce i pro nadšeného řidiče:)

riderhenry
22. srpna 2019, 10:05
0

Opomenu design (a v mém případě i určitou antipatii ke značce...), to je subjektivní, ale co mi to auto dá "navíc" oproti konkurenci? Chybí mi jakékoliv vyprofilování, prostě je to strašně "šedé" auto, podobně jako třeba ten nepřekonatelný Kodiaq, kterého bych měl teda asi raději už jen kvůli tomu, že nepůsobí tak strašně plastově.

BubaaCZek
22. srpna 2019, 07:17
0

Pro velkou rodinu skutecna konkurence Galaxy a Smaxu. Troufnu si rict, ze vypada i lepe. Neni mi jasne, kde to posbiralo o 350kg vic nez Smax, ktery ma 1689kg. Sympaticke kiusek.

reagovat
Ha
Habakukk
22. srpna 2019, 09:20
0

rozvodovka + kardan + zadní diferenciál + poloosy no a máš 350kg hned.

BubaaCZek
22. srpna 2019, 11:34
0

Vidis, to mi nedoslo. To bych tam stejnak nepotreboval a dival bych se po FWD.

krab
22. srpna 2019, 08:18
0

On ten Vavris v tom blogu "1000 věcí co mě serou" věděl co přijde za test :-D
Dělám si pochopitelně jen srandu... Jen ta cena Sorrenta mě přijde hooodně vysoká. Záleží asi na šikovnosti dealerů / financování a individuální nabídce.

reagovat
ToMyx
22. srpna 2019, 15:28
0

Tak to mě taky napadlo jakmile jsem si přečetl tenhle titulek :-)
Chápu, že Kia/Hyundai jde stále kupředu, zpět ni krok, ale do ranku 1,3 mio mi tam prostě něco chybí. Možná ten šestihrnec :-)

Fa
Fandatik
22. srpna 2019, 23:52
0

Krásně nám článek zapadl k minulé debatě. A stále mi nedává smysl proč bych měl koupit takovýhle auto. Za ty prachy už mám to Včko nebo Multíka. Vzduchu převezu víc. Jízdní vlastnosti, motor stejně nikoho nezajímají (jak je zmíněno v článku) a navíc dostanu i lepší image než v Kie a skoro stejnou nenápadnost.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 4.0i, V6, top stav, Benzin/LPG 2010
Ford Mustang 4.0i, V6, top stav, Benzin/LPG

2010 rok výroby
213 koní výkon
4 ccm objem

Lincoln Continental Mark 5 1977
Lincoln Continental Mark 5

1977 rok výroby
166 koní výkon
6 600 ccm objem

Chrysler PT Cruiser Custom Touring 2002
Chrysler PT Cruiser Custom Touring

2002 rok výroby
116 koní výkon
1 600 ccm objem

MG ZS X-Power bodykit 2005
MG ZS X-Power bodykit

2005 rok výroby
111 koní výkon
1 994 ccm objem

Ford Mondeo 2.0TDCi, 103kW 2014
Ford Mondeo 2.0TDCi, 103kW

2014 rok výroby
103 koní výkon
2 000 ccm objem