reklama
načítám data...

Kia Optima SW 1.7 CRDI Business Line: Manažerské rozhodnutí

Vybírat a konfigurovat auto může být radost i utrpení. Kia se pokusila nabídnout jedno univerzální řešení pro všechny. Jak se jí to podařilo?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Kia Optima SW 1.7 CRDI Business Line: Manažerské rozhodnutí

Představte si, že jste fleetový manažer velké firmy, která potřebuje zajistit mobilitu početného houfu svých manažerů či obchodních cestujících. Máte k dipozici (na poměry české kotliny) poměrně štědrý rozpočet a vaším cílem je, aby každý byl přiměřeně spokojený a neměl choutky vám odejít ke konkurenci jen proto, že tam dostane lepší služebák. Jak to uděláte, aby bylo rozdělení aut spravedlivé, nikdo si nestěžoval, že tamten dostal dražší káru, a zároveň nikomu nic nechybělo?

Pokud si za dodavatele zvolíte některou z evroských značek, nejspíše vás čeká spousta práce a dlouhé bolení hlavy. Mít možnost poskládat si auto přesně podle svých představ je skvělá, pokud jste nadšenec a zadáváte objednávku právě jen toho svého auta. Ale co když jich kupujete pět? Nebo deset či dvacet? Projekťák Honza by chtěl silnější tédéíčko a vyhřívané sedačky, ale nemá rád kůži a klidně se smíří s menší navigací, zatímco Franta z obchodního si potrpí na dobrou hudbu, takže by chtěl příplatkové audio, líbí se mu velká kola, ale jezdí ve skutečnosti pomalu a tak by se spokojil se slabším motorem. Jiřina z marketingu by zase chtěla parkovacího asistenta a automat, ale na motoru jí nezáleží a rádio neposlouchá. Zato by chtěla všechny bezpečnostní vychytávky.

A vy jakožto fleet manažer z toho máte hlavu jako pozorovací balón (rozhodně ne jako balón pátrací, protože taková věc neexistuje a existovat ani nemůže, pročež toto úsloví autora nebetyčně irituje). Vybrat model a zadat každému zaměstnanci limit na cenu příplatkové výbavy? A dovolíte jim všechny motory, nebo jen některé? Co když jeden zaměstnanec odejde, jeho auto dostane jiný, a bude stále nadávat, že mu nevyhovuje konfigurace?

To je přesně chvíle, kdy začnete milovat způsob, jakým k výbavám přistupují asijské automobilky. Pár úrovní výbavy, téměř žádné individuální příplatky, a je to. Ale některé jsou v tomto přístupu ještě extrémnější. Třeba taková Kia. Její nový kombík Optima SW je takovým snem fleetového manažera – nebo kohokoliv, kdo nad výběrem auta nechce moc přemýšlet. Zatímco hledáním optimální konfigurace pro Octavii nebo Passat můžete strávit klidně měsíc neustálého týrání konfigurátoru, Optimu si nejspíš vyberete za pár minut.

reklama

Vynecháme-li benzínové motory, ať už v podobě standardního dvoulitru o výkonu 160 koní nebo ostré verze GT, kterou jsme testovali nedávno, je váš výběr velmi jednoduchý. Můžete si vybrat turbodiesel 1.7 CRDI o výkonu 140 koní, nebo si můžete vybrat tentýž motor se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. Výbava? Levnější Business Line, dražší Executive Line. K levnější si můžete přiobjednat paket výbavy Fleet nebo metalický lak. K dražší se nabízí metalický lak, kožené čalounění a paket Premium ve dvou úrovních. To je všechno. Žádné další volby nejsou.

My jsme otestovali verzi, která bude fleetové manažery i všechny, kteří hledají dostupný velký kombík, zajímat asi nejvíce – tedy zcela základní naftovou Business Line bez příplatkového paketu a s manuální převodovkou. Teoreticky by to mělo být přesně to auto, které doopravdy potřebujete. Za ceníkových 700 tisíc (ale online nabídky skladových vozů naznačují, že i za mnohem méně) dostanete téměř všechno, co od automobilu moderní řidič žádá – od základů jako je automatická klimatizace, kompletní bezpečnostní výbava se spoustou airbagů nebo tempomatu přes spoustu USB portů a couvací kameru až po navigaci včetně všech možných propojení s telefonem a jeho aplikacemi.

To znamená, že za cenu víceméně srovnatelnou s Octavií dostanete vůz velikostně odpovídající spíše Superbu. A designérský dotyk Petera Schreyera, který dříve dával tvář vozům Audi, navíc znamená, že Optima na rozdíl od sesterského Hyundaie i40 lahodí i evropskému oku. Vypadá, nikoliv překvapivě, tak trochu jako “á šestka chudého muže”, což je dojem, který pokračuje nejen zvenčí, ale i uvnitř. Nejlevnější výbava sice oplývá spoustou plastů v kabině, ale ta místa, na kterých záleží – zejména volant a další ovládací prvky, nebo palubní deska – vypadají vcelku pohledně a působím solidním dojmem. Na sedmipalcové navigaci je vidět, že jde o základní model a technologičtí nadšenci by si uričtě rádi připlatili za větší verzi, ale tady mají díky politice značky smůlu – museli by si s ní totiž koupit i ostrý sportovní model GT. Pro typického uživatele je však i standardní radiomapa narosto funkční, přehledná a dostatečně rychlá.

Co je možná ještě důležitější, oproti první Optimě, která se na náš trh dostala před nějakými pěti lety, poněkud ožil i naftový motor. Ve své původní podobě byla 1.7 CRDI na hranici akceptovatelnosti, dnes je z ní naproto použitelný motor, který splní požadavky většiny řidičů – přitom papírově narostl výkon jen o nějakých 7 koní. Nejspíše za to může jiné rozložení točivého momentu.

Cvičením na téma “jak se zavděčit všem” je i podvozek, zvláště na základních 16” litých kolech s pneumatikami 215/65. Nečekejte “jinba ittai” Mazdy6 nebo precizní německou ovladatelnost Passatu, ale těšit se můžete na solidní kompromis mezi gripem a komfortem. Dokonce bych si troufnul tvrdit, že na českých silnicích budou právě základní kola ideálním řešením – i na nich má podvozek místy lehký problém s ostrými nerovnostmi a nižší pneumatiky jsou nejspíše zajímavé jen z hlediska vzhledu, zatímco komfort sníží a ovladatelnost nevylepší.

Možná v mém hodnocení cítíte jistý nedostatek nadšení, a cítíte ho naprosto správně. Optima SW není auto, které by vás mohlo nějak zásadně nadchnout – snad kromě vzhledu, který působí opravdu solidním a přitažlivým dojmem. Ale to také není jejím účelem. Optima má být snem fleetových manažerů a univerzálním řešením pro ty, kteří nechtějí trávit týdny v tabulkách výbavy a konfigurátorech. A taková skutečně je. Dostanete velké, pohodlné auto za rozumné peníze, které možná ničím vyloženě nevynikne, ale také vás nejpíše nebude ničím štvát.

reklama

Tedy vlastně až na jeden detail. Pokud si objednáte výbavu Business Line, nedostanete špičková LED světla, kterými se chlubí vyšší verze. Na tom by nebylo nic divného, ale člověk by v autě této kategorie tak nějak čekal alespoň xenonové světlomety. Nebo v nejhorším projektorové halogeny pro potkávací a dálková světla. Bohužel, dálková světla se musí spokojit s obyčejnou, neprojektorovou žárovkou. A to znamená, že to vážně moc nesvítí. O důvod víc objednat si alespoň paket Fleet, který kromě vyhřívaných sedaček a volantu (pro zimomřivce nutnost) přinese i LED mlhovky, který by mohly při noční jízdě za deště či oparu zásadně zlepšit situaci. Já absolvoval cestu po zakroucených lesních okreskách jen na hlavní světlomety a upřímně, toužil jsem být sova.

Verdikt

Optima SW opravdu není auto pro nadšence. Ale s výjimkou poněkud nedostatečných světlometů představuje už základní verze Business Line výborný kompromis mezi požadavky na výbavu, pohodlí, jízdní vlastnosti i cenu. Můžete jich objednat dvacet úplně stejných svým zaměstnancům, a nejspíš budou spokojeni všichni. Kupte si jí domů a nebudete si mít nač stěžovat. Cílem bylo očividně navrhnout auto, které by bylo ve všech ohledech nejnižším společným jmenovatelem požadavků většiny typických řidičů. Dostanete dostatečnou dynamiku, dostatečné pohodlí, dostatečnou výbavu a rozhodně dostatečný prostor. Celé to vypadá hezky a je to dobře vyrobené. Což je vlastně všechno, co typický zájemce o naftový kombík potřebuje…


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Polar Bear
18. dubna 2017, 02:55
1

Tak zde je vidět, že Vojta má trochu mezery, co se týká průzkumných speciálů silových složek. Pátrací balón samozřejmě existuje. Zde je jeden u kotvící tyče :P

reagovat
Petr 'Krab' Jeřábek
18. dubna 2017, 07:22
0

Hezky napsaný test a tak nějak přesně vystihuje podstatu věci, proč to tyhle auta mají na trhu těžké.

Pokud se Vojto zeptáš skutečného fleetového managera, což je například ( mimo jiné další funkce) moje drahá polovička a dozvíš se, že sice jí výběr Kia a jednání s nimi potěší, ale bude v tom jediná ve firmě koho to potěší. Obchoďáci budou brblat, ne brblat , křičet že chtějí Oct. Kombi, jejich šéf který má Passat či Superb jí s nějakou Kia taky pošle do háje. Jedna nejmenovaná česká firma na cereálie objednala pro své obchodní zástupce flotilu i30, i40 a zaměstnanci o jejich hlavním šéfovi mluví poněkud nelichotivě. ( znáte to, drby z korporátních kantýn, co jedna bába slyšela a druhá další pověděla..)

Takže Kia to v tomhle ohledu má těžký. Český manager, obchoďák chce Octavii Kombi, Německý Passata, Francouz Peugeota 508 atd....

Ale možná se v reálu svět víc mění a já si žiju pořád víc v těch "konzervativních" škatulkách.
Značka, která třeba nemá zvuk ( spíš negativní) a ujala se je Dacia. Mám I kolegy v práci co si jí koupili a jsou moc spokojení, pochopili proč je pro ně to velké kombi - dodávka dobra, či to levné SUV.

reagovat
Franz Kafka
18. dubna 2017, 10:31
0

Optima není určitě špatná. Dokonce jsem to už dvakrát potkal. V bílé barvě což nebude známka punku, ale fleetu. Máš recht, že v téhle oblasti stále kraluje Škoda. Viz flotila o2, Hilti, VODAFONE(vw) a tak dále. Na druhou stranu obchoďáci Upc nebo Pepsi měli už před lety Opel Corsa a všichni mlčeli. Městská Policie Praha má teď nové i30. Řekl bych že čas se mění a něco ukousne i Kia asi ne v top firmách ale dokážou to. Mimochodem kamarád pořídil do firmy 50x Opel Astra, combi a hatche. Všichni mlčí, ale srovnání s oc2 to neunikne:) Za mě je Astra ve dvou posledních generacích totálně špatná, ale co byla za dobrou ceny, prý.

Vojta Dobeš
18. dubna 2017, 15:17
0

krab: Já myslím, že když dáš obchoďákovi na výběr, jestli chce Octavii Combi 1.6 TDI "furtdocelafsocce" nebo Optimu SW v testovaný konfiguraci (nejlevnější skladovka za 600 tisíc), tak asi dá přednost Kie s navigací, kamerou a blbostma leckterej z nich. Dát to ředitelovi místo Passatu bude asi horší, ale taky je to auto za pomalu poloviční peníze. Samozřejmě že budou víc chtít Passata za mega a půl než Optimu za 600...

Jenyk
18. dubna 2017, 15:52
0

Ve firmě jsme kdysi výběr aut také řešili a lidi furt brblali. Tak jsme dali pro každou úroveň pevnou konfiguraci.... a byl klid.

LO
LOL2000
19. dubna 2017, 11:24
0

2VDOBEŠ: Koukám že tady asi nevíte, jaké je schopen dát koncern slevy na Fleet. 25 % někde 30 % dle odběru z ceníkové ceny není problém + další věci, takže ty tvé příklady jsou zcela mimo mísu.

Vojta Dobeš
19. dubna 2017, 23:24
1

Což jaksi nic nemění na tom, že Passat je i tak pořád dražší. O hodně. A hádám, že při odběru do fleetu dá Kia ještě další slevu z toho, za co ta auta mají na sautu jako skladovky - takže budou pořád signifikantně levnější než Škodovky a VW.

Raspby
18. dubna 2017, 15:55
0

V Optimě jsem měl možnost se svézt jako v taxi a musím říct že mě to auto velice překvapilo. Zvenku líbivé a na korejce nezvykle majestátní, uvnitř spousta místa, ticho jak v hrobě...dle popisu to asi byla jen ta bussines line, ale i tak to mělo výbavu krásnou...za ty peníze...smekám :)

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Charger DODGE CHARGER SRT 6.2 HELLCAT  2016
Dodge Charger DODGE CHARGER SRT 6.2 HELLCAT

2016 rok výroby
707 koní výkon
6 166 ccm objem

BMW Z3 Coupe 1998
BMW Z3 Coupe

1998 rok výroby
193 koní výkon
2 793 ccm objem

Dodge Magnum RT 5,7L V8 AWD 2006
Dodge Magnum RT 5,7L V8 AWD

2006 rok výroby
340 koní výkon
5 700 ccm objem

Dodge D600  1986
Dodge D600

1986 rok výroby
100 koní výkon
2 600 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1978
Chevrolet Blazer K5

1978 rok výroby
1 koní výkon
5 723 ccm objem