načítám data...

Kia Ceed GT: Zbláznil se nám Jeník?

Kia Ceed GT už se na Autíčkáři jednou představila. Navíc to není ani zas tak dávno. Tak proč o ní máte číst znovu?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Kia Ceed GT: Zbláznil se nám Jeník?

Jeník dostal před několika týdny na test oranžovou Kiu Ceed GT. A nejen že náš redakční fanoušek víceválcových zadokolek tento korejský hatchback nestrhal, on ho dokonce pochválil. Ve své recenzi auto označil jako ideální závodní materiál pro každý den a až na drobnosti na něm nenašel nic špatného. To nám samo o sobě přišlo zvlášní, nicméně tím to všechno teprve začalo. Od té doby začal totiž každé testovací auto poměřovat s oranžovou Kiou a zpravidla končil veškeré debaty tím, že “by si radši koupil Ceeda GT”. 

A tak jsme si ho půjčili znovu a tentokrát šel pěkně z ruky do ruky. Zbláznil se náš redakční milovník burnoutů, nebo se v Koreji opravdu podařilo vyrobit zatraceně povedený ostrý hatchback jen tak mimochodem stranou reflektorů a fanfár? Poslyšte verdikt trojice redaktorů.

Dan: Nečekejte adrenalinové zážitky

Není tomu zase tak dávno, kdy dvousetkoňový motor byl tím nejlepším distributorem zábavy každého ostrého hot hatche. Pětkový Golf, opředený magickými písmeny GTI, máme stále v živé paměti. Hondu Civic s fantastickou pohonnou jednotkou K20A jakbysmet. A bestiální Focus RS první generace, který dvoustovkovou hranici překonával jen o 15 plnokrevníků snad ani netřeba připomínat. Prostě to byla hranice, která oddělovala zrno od plev. Jenže automobilový průmysl nespí a dneska už takovým výkonem nikoho neohromíte. K tomu, abyste si zjednali respekt mezi moderními hothatchi potřebujete skoro 300 koní. Dvousetkoňový hatch dnes řadíme spíše do kategorie warm než hot. Znamená to však, že takové auto postrádá smysl? Na příkladu Kii Ceed GT jasně vidíme, že určitě ne. Naopak, tohle auto dává logiku.

Nečekejte adrenalinové zážitky, motor ostřejší než břitva, či snad dokonce obratle lámající podvozek. Nic z toho v Ceedu GT nedostanete a je to tak správně. Tohle není sportovní auto, nemá jím být a ani si na něj nehraje. Díky bohu. Tohle je vlastně docela ideální cesťák, jakkoli si pod pojmem cestovní GT málokdo představí právě kompaktní hatchback. Podovozek je naladěný tak akorát, aby vám na rcestě z nákupu neutloukl ze smetany máslo a zároveň je jistý v situacích, kdy opravdu potřebujete pospíchat. Nic víc, nic míň. To samé je motor. Dvousetkoňová jednašestka nenabídne neutuchající explozi síly, to není takový ten “supersport killer”. Tohle je vlastně docela obyčejná pohonná jednotka, která má tak akorát výkonu na běžné cestování. Potřebujete předjet pomalu jedoucí vozy na rušnější silnici? Jasně, není problém. Chcete udržovat dvousetkilometrové tempo na německém Autobahnu kopec nekopec? Ale prosím, jak je libo. Prostě fajnový motor, pokrývající každodenní potřeby. Nic víc, nic míň. Chcete trhat rekordy na závodním okruhu? Tak to sorry, musíte jinam. Jedinou oblastí, kde Ceed GT naznačuje sportovní nadání, je výfuk. Ten je až nečekaně hlasitý (obzvláště v režimu sport) a budí docela pozornost po okolí. 

Ceed GT jistě není tím nejvytříbenějším hatchbackem na trhu. Nenabízí adrenalinové svezení, plné silných zážitků. Je to jen velmi příjemně jezdící hatchback s dostatkem výkonu na každodenní potřeby, který vás nebude ničím štvát a otravovat. Nic víc, nic míň. A to není vůbec špatné vysvědčení.

 

Zlokočka: Zlatý standard malého rodinného automobilu

V ideálním světě by zlatý standard malého rodinného automobilu nevypadal jako podmotorovaný crossover s tříválcem, ale jako Kia Ceed GT. Vůz rozumné velikosti s naprosto adekvátním výkonem. Přestože si gétéčkový Ceed u některých kolegů vysloužil odvážnou nálepku ‚ostrý hatch‘, nenechte se mýlit. Tohle není žádná vražedná bestie nutící k agresivní jízdě. Je to ideální dopravní prostředek, který vám nejen nepoleze na nervy, ale občas vám dopřeje i trochu radosti. 

Na pohled vypadá auto civilně a svěže, vlastně se pro jeho design docela dobře hodí nadužívaný přívlastek ‚dynamický‘. Nebylo k tomu zapotřebí žádných pubertálních doplňků, jen mírně zvětšeného sání, výraznějších prahů a dvou chromovaných koncovek výfuku. Oranžová barva pak Ceedu vyloženě sluší. Líbí se mi i interiér, který příjemně obemkne a přitom nedusí. O uživatelské přívětivosti a dobré ergonomii se zmiňuji snad v každém testu vozů Kia, jejich ovládání mi zkrátka vyhovuje a žádný chaos nepozoruju (tady se s Jeníkem neshodneme). Design je účelový, nevyumělkovaný, drobné detaily verze GT pak dodávají právě takovou dávku ‚jinakosti‘, která potěší a neruší. Co je dle mého názoru o dost lepší, než byste čekali od auta v této cenové kategorii, jsou sedačky a obecně materiály v kabině. 

A to samé platí o jízdě. Začíná to řadicí pákou, která příjemně cvaká v kulise s přesnými drahami, pokračuje krátkým řízením a nadšeným motorem, u nějž si na nedostatek síly nemůžete stěžovat dokonce ani při předjíždění na dálnici. Není to brutální, není to oslnivé, je to příjemné a akorát. Přesně na hranici, kdy se můžete sami rozhodnout, jestli pojedete jako magor, nebo si jen tak lážo plážo doplachtíte do práce. Jestli mi Ceed GT něčím připomíná skutečné hothatche, je to jeho ochota zatáčet v dokonale čisté stopě. Jistě, podvozek není úplný obláček, ale vzhledem k jistotě a gripu je komfort pořád velmi slušný.
Mám-li to všechno nějak sesumírovat, nevymyslím asi lepší shrnutí než kolega Machač. Takhle vypadá ideální auto, když chcete něco svižného pro zábavu a něco praktického na každý den, přičemž nehodláte investovat sedmimístnou sumu. 

Kubajs: Kia přinese mrzení nejednomu pouličnímu závodníkovi

Den s oranžovou Kiou jsem si nakonec užil i já. Hned po nastartování mi udělal radost jadrný zvuk výfuku (tohle přesně chybí Peugeotu 308 GTi) a skvělé sedačky, které šikovně kombinují pohodlí a dostatek bočního vedení. Výkon je zcela dostačující a brzdy se dávkují jedna báseň, ale o tom už napsali dost ostatní. Já se tak zaměřím na interiér. Potěšilo mě zpracování všech ovladacích tlačítek, která mají příjemný povrch a přesný chod zakončený uspokojivým cvaknutím. V dosahu řidiče je dost odkladacích prostorů a poliček a celé to zkráta velmi dobře funguje jako auto pro každý den, které vás nebude ničím zásadním štvát. 

Jedinou drobnou výtku tak směřuji k infotainmentu. Ten je až na drobnosti shodný s tím u koncernových sousedů v Hyundai, to znamená, že sice funguje poměrně svižně a spolehlivě, ale jeho grafika je beznadějně zastaralá a možnosti přizpůsobení mizivé. Věřím ale, že valná většina zákazníků bude s tímto systémem spokojená. Je přehledný, jednoduchý a až na onen diskutabilní vzhled mu nelze mnoho vyčítat. 

Kvituji s potěšením, že se Kia nesnaží o nějaký ostentativně sportovní vzhled, ale na druhou stranu nabídne trochu toho “pozlátka”. To platí uvnitř, kde je pár chromových doplňků a decentní červená nit, jíž jsou prošité některé díly čalounění, i venku, kde vzhled podtrhují chromované koncovky výfuku, větší kola a nástavce prahů a nárazníků. Poměr milého kýče a civilního vzhledu je dobře vyvážený a nedělá z řidiče zastydlého puberťáka. (Rozumějte – já bych klidně nějaký ten spoiler, nebo ledky přidal.) Ceed GT si tak nese image nenápadného městského bojovníka, který při rozjezdech na semaforech přinese mrzení nejednomu namotivovanému pouličnímu závodníkovi. Věřte mi, vyzkoušel jsem to za vás. 

Verdikt

Prozradíme vám jedno tajemství. Navzdory jeho opakovaným proklamacím by si Jeník Kiu Ceed GT nikdy nekoupil. Pokud by se mu do ruky dostalo oněch šest set tisíc korun, tak by se u něj před domem pravděpodobně objevil Chevrolet Astro následovaný nějakým Camarem a sadou pneumatik. Pak bychom o něm pár týdnů neslyšeli, pak by ty nebohé americké youngtimery pravděpodobně poslal do škarpy a tím by tento smutný příběh skončil. 

Jenže – pokud nejste Machač a prostě si jen chcete pořídit trochu zábavnější předokolku pro každý den, která nestojí nesmysl a nebude vás ničím štvát, ba dokonce vás zvládne i pobavit, zkuste se projet Kiou Ceed GT. Možná budete mile překvapeni stejně, jako my.

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný čytřválec 1591 ccm
Výkon: 150 kW/204 koní
Točivý moment: 265 Nm při 1500-4500 min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 230 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 7,5 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,6 l/100 km 
Základní cena verze GT: 614.980,- Kč 


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sheogh
02. října 2019, 10:06
0

nevim no, me 150kW/265Nm prijde jako adekvatni pohon do normalniho auta tak, aby jizda byla komfortni... Vypada to, ze je to naladeny spis do vyssich otacek, toho kroutaku zas tolik neni, ale "hot" bych to nenazyval teda

reagovat
Jimi
02. října 2019, 10:28
0

Výkonu nikdy není dost a objemu zvlášť :) ... taky mi to tak připadá, že je to základ bezpečné a pohodlné jízdy. Bohužel takhle přemýšlí minimum řidičů.

Ko
Komin
02. října 2019, 10:38
3

sheogh:

ro
rock
02. října 2019, 10:56
3

Ještě nedávno jsem jezdil (a to svižněji, než většina okolního provozu) s autem, co mělo 85 kW / 280 Nm a vůbec jsem neměl pocit, že k bezpečné, pohodlné a nefrustrující jízdě nutně potřebuju dvonásobný výkon.
Je to jenom o hlavě - pochopit, co mám pod kapotou a naučit se to využívat.

reagovat
ma
martinw
02. října 2019, 11:17
1

* až na okamžiky kdy je potřeba brutální zátah a přetlakový oblek co natlačí krev z nohou zpátky do těla např. výjezd na dálnici z Jíloviště na D4 :D

beastar
02. října 2019, 11:55
0

Na Jílovišti hlavně potřebuješ odhodlání jet během 8sec rychleji než provoz. Tzn. Taktika. Plný 100, 200 kdekoliv. Případně doladit manévr z odstavného. Stačilo mi na to i 110 kW so no worries...;)

Výkon nestačí. Chce to ruce, hlavu a trochu to umět. 150 kobyl v relativně malý Kie mi přijde jako dostatečný.

ma
martinw
02. října 2019, 11:07
0

Camry je taky svižný auto, novinka na českém trhu a tady se pořád 'Ceeeduje' ;)

reagovat
Jakub Pospíšil
02. října 2019, 11:09
0

Všechno bude, neboj se :)

CerVus
02. října 2019, 13:16
0

Mě na tom autě nejvíc vadí turbo díra, to, že nijak moc nechce pobývat ve vyšších otáčkách a nepřesná převodovka.

reagovat
krab
02. října 2019, 13:44
-3

Já tímhle teda nejel, ale přijde mi to jako objednat si Hyundai i30N bez performance paketu, čili nesmysl. Pokud je rozdíl mezí Ceed GT a i30N v tuhle chvíli 140 tisíc, tak aspoň pro mě mám jasno. i30N je daleko univerzálnější. Jde s tím jezdit na normálním nastavení i městem, ve sportovním okresky nebo i dálnice a je hlavně poměrně dobře schopná i na závodním okruhu pro hobbíka, co si chce zajezdit. Což s tím Ceedem nejspíš nepůjde...

reagovat
Sa
Sausages
02. října 2019, 15:25
8

Proč hned nesmysl? Když sháním trochu svižnější hatchback, se kterým se mi bude dobře předjíždět, proč by pro mě mělo být lepší N, u kterého za o 25% vyšší cenovku dostanu o něco horší chování ve městě a mnohem lepší chování na okruhu, na který stejně nikdy nepojedu? V čem by pro mě mělo být výhodnější zaplatit o čtvrtinu víc za něco co nevyužiju?

krab
02. října 2019, 15:54
0

Hele, na mě to působí jako "ani ryba, ani rak". I i30N je kompromis. Ročník 2019 a hlavě ten fastback už bych rozhodně nekomfortním nenazval. Má širokou možnost nastavení a tak se dá využít prakticky všude.

V pohodě, asi si moc neumím představit kdo je ta cílová skupina. Když chci hot hatch, tak budu prahnout po tom nejlepším co můžu v segmentu sehnat, ale pak zas pochopitelně rozhodne i rozpočet, čímž je najednou i30N velice dobře ve hře oproti třeba Civicu Type R. Protože vyjde o min. 200 tisíc levněji. Takže cílovku toho kdo chce hot hatch ta Kia určitě nepostihne.

Ale jo, asi se najdou zákazníci, o to nepochybuju, spíš mě to přijde takovej zvláštní segment. Má to manuální převodovku, má to docela velký výkon, ale ne jako dnešní hot hatche, cenovku asi adektvátní, ale ne podbízivou, výbavu jistě dobrou, ale prémiové to taky není... Ale možná racionální zájemce do toho skočí, protože si porovná nabídky a zjistí, že je to za tu cenu třeba nejvýkonnější a nejvybavenější.

Ale zůstanou dvě nevýhody. Zatímco i30N se po roce stále prodává za ceny kolem 600, Kia má po roce až dvou daleko menší zůstatkovou hodnotu z původní ceny ( třeba 350-400). Takže v tříletým provozu vlastně bude stát reálně víc peněz, když se započítá co ti zbude až to budeš dávat pak protiúčtem. Každý si to musí spočítat a rozhodnout sám.

Jakub Pospíšil
02. října 2019, 16:24
0

Tam je důležité uvážit i fakt, že Hyundai a Kia jedno jsou, proto tohle odstupňování. Postavit třísetkoňovou Kiu, aby brala zákazníky enku by byl nesmysl. Tohle je doplnění nabídky, na druhou stranu tím, že Ceed je jakýsi "protimodel" i30, nabízí se, že nějaké to decentní sdílení technologií proběhlo (a možná právě proto je tahle Kia tak překvapivě dobrá).
i30n je navíc postrach po stránce údržby - má drahé díly a některé sportovní komponenty prostě nevydrží tolik, jako klasické. Nemluvě o náchylnosti motoru na kvalitu oleje, častou výměnu...prostě je to už trochu závoďák a to sebou nese nutnost pečlivé údržby. To u Kie nebude tak hrozné.

BubaaCZek
02. října 2019, 17:51
0

Tak ta cilovka muzu byt treba ja. Dalsi naradi na okruh nepotrebuju a nez dalsi ostrou a nepohodlnou vec do mesta bych spise ocenil neco poddajnejsiho, co se ve meste uplne neztrati, kdyz zrovna spehas.
Krom toho tu novou Ceed GT jsem zatim videl doslova jednou. Stringry GT vidim docela pravidelne.
Ceed GT je pekne auto :)

krab
02. října 2019, 18:25
0

Tak možná na to dívám až moc s despektem. Kubo to by mě taky zajímalo jak dalece Kia a H spolupracujou. Na určitejch modelech jistě asi hodně. Ale ta divize N se minimálně prezentuje, že je separátní a chtějí dělat jrn svoji linii aut.

Mě to prostě s tim i30N napadlo hned jako téma, když jsem viděl ten test a říkal jsem si pro sebe automaticky, že bych si radši připlatil.

PS: tuhle jsem něco podobnýho říkal známému. Bude objednávat M340i to nové a když prozradil cenu, tak říkám, hele nechceš radši M2 Competition? Za stejný peníze zajímavější svezení. A on, ne to je na mě už moc a zbytečně malý atd... takže jsem si vlastně zase ověřil v praxi, že uvažuju často jako minimum reálných kupců nových aut. :)

Tomino
02. října 2019, 18:53
0

Provázanost vývoje aspoň u modelů vyráběných u nás a na Slovensku je obrovská. Jak Kia na Slovensku, tak Hyundai v Nošovicích mají svůj vlastní Parts Development tým, byť jsou tyto týmy řízeny přímo z Koreje. Tyto development týmy spolu každodenně komunikují, stejně jako s vývojovými týmy dodavatelů. Poznatky z vývoje různých dílů nebo subdílů jsou tak šířeny mezi Kiou a Hyundaií, obě tyto firmy z toho čerpají a navzájem se ovlivňují. Třeba příklad, co se týče skeletu karoserie: v současnosti používá I30 díly „zadní podlahy“ (oblast skeletu v místě prostoru pro rezervní kolo) z modelu Ceed, byť původní design u I30 byl mírně odlišný. Ve stručnosti – nabyté znalosti se v rámci tohoto koncernu přenášejí.

Fa
Fandatik
03. října 2019, 07:46
2

Mě přijde, že považovat výkon (150kW) u menšího hatchbacku za příjemně dostatečný trochu mimo. V relativně nedávné minulosti perfektní Focus RS (MKI) byl brán za bestii a měl tuším jen o 10 koní víc. Ale provoz se výrazně nezměnil. Určitě zhoustl, ale ten kamion, který je nutné předjet jede stále stejných 90kmh. Výkony a rychlosti se u supersportů, ostrých modelů (AMG, RS, eM) výrazně zvedli, ale tam je to víc o té image. A nevěřím, že třeba nová RS6 v provozu ujede své první generaci. I přes skoro poloviční nárůst výkonu a spoustě nových technologií.
Jasně pokud chce někdo udivovat v hospodě, mítinzích, brejnstormigech kecy o 200+ koních, tak pak má tohle auto možná smysl.

Jimi
03. října 2019, 08:17
0

Jednoduše jsme zpohodlněly a těch 150kw je k dobru. Ale průběh výkonu u oturbené 1.6 je jiný než např. u oturbené 2.3 nebo u řadového 6-ti hrnku s podobným výkonem, ten dojem ze 150kW může být úplně jiný. Aktivní řidič to ocení, bezpečnostní pojistka nebo taky radost z jízdy.

Tomáš Vavrečka
03. října 2019, 09:22
2

Krabe, že jsi divný a nedokážeš se vcítit do potřeb jiného, než nadšeného zákazníka, se ti už snažíme vysvětlit několik let, ale zatím jsi byl vůči všem pokusům imunní.

krab
03. října 2019, 09:46
0

No jo no... Taky už dneska spíš sleduju jen ty nadšenecké věci. Kdyby to šlo na 100% taky bych ani jiný věci už nedělal. Akorát u nás v ČR nemáme platformu, která by sdružovala jen nadšence. I když Temple of Speed to dělá hezky (ale je to není to diskuzní web) a třeba teď mě kamarád přidal do skupiny na facebooku "stará auta", tam jsou hrozně fajn lidi a jeden automobilový nadšenec vedle druhého.

Tady k tomuto: souhlasim s Fandatikem v tom, že pro radostné svezení není potřeba mít model od modelu neustále nárůst výkonu. Zrovna včera jsem viděl skvělej podcast s Harry Metcalfem a Chrisem Harrisem. A pod části té debaty bych se rovnou podepsal. Oni trochu říkají, no i my novináři jsme k tomu bláznění a honění ring "lap times" přispěli a nikdo nechce přijít s novým hot hatchem pomalejším než předchozí model. Tak to takovýmhle způsobem narůstá. i právě u té testovací i30N jsem si říkal, hergot, není to místy už zbytečně rychlý? A to je to ještě hot hatch postavený v správným duchu. Třeba takový Civic Type R je ještě daleko rychlejší. Takže pak najednou chápu argumentaci typu: vždyť původní Focus RS měl 215 koní a všichni z něj byli hotoví. Nakonec ani Lancia Delta Integrale 16V neměla ani 200 koní (když byla s katalyzátorem a nebyla to EVO verze).

Zrychlila se auta okolo, ta obyčejná. A jak budou přibývat elektrická, bude to o to víc patrný. Pak právě lehká mrštná auta jako ten můj nový objev Fiat budou vlastně o brutální kus pomalejší než třeba rodinný Volkswagen ID.3. Takovej zvláštní paradox...

beastar
03. října 2019, 10:07
0

Já bych to neviděl tak tragicky. Tohle auto není o image ani o tom nechat si ho 10 let. Je to relativně levná cesta k solidním výkonům, kufru a více místům k sezení. Ještě do toho jde dát i nějaká ta výbava. Vůbec bych to nesrovnal s auty typu i30n nebo Golf gti například.

Tohle není nic extra. Ovšem v provozu to jistě dech neztratí. A jenom teda malá vsuvka. Nová rs6 té první generaci v provozu ujede jak nic.... Teda alespoň ta předposlední generace už dnes. Je to o řidiči bla bla, ale ty technologie dělají právě dost. Víc než papírové výkony. Předpokládám že do tohohle korejce by šel člověk kterej třeba uvažuje o okyně rs, ale prachy nemá takový. Potkal sem to párkrát v provozu. Sportovní auto to logicky není....

Respektive člověk jako Krab. Ten by si to nekoupil. Nepotřebuje to a nevyužil by to. Chápu že to nechápe:)) Pro mě to zase nemá žádnou image ani styl. Z toho plynne, že by to kladně hodnotil člověk co ledacos překousne jen aby jezdil svižně a aspoň trochu se odlišil.

vonkreuz
03. října 2019, 12:58
0

Solidní novinařina :-/ "...nebo se v Koreji opravdu podařilo vyrobit..." Aleno tak. Auto navržené v Německu a vyrobené na Slovensku.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Galaxie 1,9 TDi, 66 kW - rotačka 1999
Ford Galaxie 1,9 TDi, 66 kW - rotačka

1999 rok výroby
89 koní výkon
1 896 ccm objem

Chrysler Sebring JR Sedan 2004
Chrysler Sebring JR Sedan

2004 rok výroby
140 koní výkon
2 000 ccm objem

Chrysler 300M 3.5i LPG Tech 2000
Chrysler 300M 3.5i LPG Tech

2000 rok výroby
248 koní výkon
3 518 ccm objem

Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door 1957
Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door

1957 rok výroby
260 koní výkon
5 329 ccm objem

Chrysler 300 coupe 1968
Chrysler 300 coupe

1968 rok výroby
350 koní výkon
7 215 ccm objem