logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Editorial

Když nejdražší není nejlepší aneb sport není pro každého

Mnoho lidí věří, že to dražší je vždycky lepší. A nakupují podle toho. Jenomže u aut je to nejdražší často především sportovní, a běžný uživatel tak utrácí peníze za věci, které nejen nepotřebuje, ale možná mu jsou i ke škodě…

Snad poprvé mě tahle myšlenka napadla před pár lety, když jsem v našem městě začal pravidelně vídat starší paní v Mini Cooperu Coupe. Na první pohled jsem ocenil její odvážnou designovou volbu – Mini Coupe bylo zvláštní a podle mě nedoceněné auto. Jenomže potom jsem si všiml dalších drobností. Dvou obrovských koncovek výfuku. Sání na kapotě. A nakonec malého znáčku ‚John Cooper Works‘ na zadku auta, když kolem mě projelo. A samozřejmě zvuku. 

V tu chvíli jsem si představil paní, kterak přichází do showroomu Mini a sebevědomě si poručí „to nejdražší Mini”. A tak trošku škodolibě jsem přitom vzpomínal na týden, který jsem nedávno předtím s Mini Coupe JCW strávil – na okreskách a v tempu, které by (soudě podle způsobu, jakým řídila ve městě) paní označila za trestuhodné, tahle věc funguje božsky. Ale ve městě? I v nejméně sportovním režimu to je poněkud hardcore nástroj.

Ano, můžeme předpokládat, že tajným koníčkem té paní je okruhové závodění nebo že si JCW ve skutečnosti půjčila od svého syna. Možností je spousta. Stačí se ale rozhlédnout třeba na pražských Příkopech či v Pařížské a uvidíte spoustu podobných případů. Mladé slečny, které jsou očividně ve světě motorismu nováčky a i pohyb po městě je pro ně výhrou, a sedí (samozřejmě) v Mini Cooperech S či JCW. Jejich kolegyně v malých Mercedesech od AMG či Audi s písmenkem S. Starší usedlí pánové za volantem E63 AMG S, protože prostě proto. O spoustě jiných se člověk dozví z doslechu či je potká ve svém okolí. Třeba zámožného pána, který potřeboval pickup na ježdění po svých vinicích – přišel k dovozci amerických vozů a poručil si Ford F-150 v nejvyšší výbavě. Co mu prodali? Pochopitelně šílený SVT Raptor místo o zhruba milion levnějšího a mnohem komfortnějšího F-150 Platinum. A takhle bychom mohli pokračovat donekonečna.

Pro nás automobilové nadšence to samozřejmě má svoje výhody. Ve světě, kde jsou sportovní verze obvykle vrcholem nabídky a status symbolem, protože dávají na odiv nejen to, že máte peníze, ale také vaši dynamickou náturu a mladistvý životní styl, se taková auta mnohem lépe kupují ojetá. Co může být lepšího než Mini JCW, BMW M, Mercedes AMG či ostrý Jaguar koupený po pěti letech od majitele, který jezdil zásadně podle předpisů a vždy dbal na dokonalý servis?

Jiná situace to ovšem je pro nebohé zákazníky, kteří prostě jen chtějí to nejlepší a nejpohodlnější auto na svoje každodenní ježdění a v dobré víře vloží svou důvěru do rukou prodejce – který je samozřejmě motivován prodat jim ten nejdražší vůz. Možná že u některých starších solidních pánů, které vídám v Mercedesech AMG a Audi řady S, jde skutečně o to, že cítí potřebu mít 500 koní, nebo je to pro ně určitý návrat do mládí a k touze po rychlém stroji. Mám ale silné podezření, že by významné části zákazníků udělalo mnohem větší službu, kdyby si mohli koupit speciální a drahou verzi zaměřenou na komfort.

Takový Mercedes už k tomu směřuje – top verze všech modelů by se do budoucna měly dělit na Mercedes-AMG pro sportovní řadu a Mercedes-Maybach pro řadu luxusní. Stejně si počíná i například Ford, který chce kdysi oblíbené, ale již před mnoha lety vyčpělé modely Ghia nahradit luxusní řadou Vignale, jež bude nabízet to, co verze ST či RS přinášejí nadšencům do rychlosti, běžným zákazníkům toužícím po komfortu. I Škoda je asi na správné cestě s modely Laurin&Klement. Jaguar na to dříve šel dokonce přes speciální značku – komfortnější, usedlejší verze svých vozů prodával pod tradičním názvem Daimler. 

Přesto však u mnoha značek stále panuje stav, kdy vrcholem nabídky je ta nejsportovnější verze. Takový přístup je možná v pořádku u Alfy Romeo a svým způsobem i u BMW. Svět ale potřebuje více aut, jejichž hlavním cílem je nabídnout komfort. Proč by vám odměnou za to, že si koupíte nejdražší dostupné auto, mělo být drncání přehnaně velkých kol a hlučný výfuk?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
martin_100
26. 1. 2016, 16:21

Vono v hospodě pardon restaurantu zní daleko líp - "vážení to má 12 válců 4 turba a 600 koní a z nuly na to 3,6sekundy" než "pánové má to i masážní sedačky samozřejmě kožený" ....Furt jsme v čechách a furt je tu dost lidí co je jim úplně jedno čim se vozí... hlavně že to všem kole ukazuje "já sem tady Někdo!"

0
martin_100
26. 1. 2016, 16:23

BTW tak trochu to souvisí s nedávnýma článkama o tom jak je plná palba nesmysl a to že kdejakou fíčuru co si před 10 lety mohli dovolit jen zákazníci hogo fogo vlajkových lodí prémioných značek dnes v pohodě nabízí laciná korejská šmucka před kterou je soused z Boleslavi tááákhle malý.

0 reagovat
Caddy
26. 1. 2016, 16:27

Tak to ja teda radsi poradny sedacky a plavne auto, nez drncat v premotorovanem kramu :) Za me clanek super a treba se fakt neco pohne :)

0 reagovat
s
26. 1. 2016, 16:38

Pod to se nemůžu než podepsat... Problém je ten, že všichni vědí, že M5 je dražší než 550i... Ostatní verze pak skoro nikdo díky všemožnejm paketům neodliší a všichni co na M5 nemaj, tak si koupěj aspoň Mpaket.... Automobilka je spokojená a díky elektronickýmu podvozku za XYZ tisíc vlastně i majitel... Jen ho to stojí 3x tolik kvůli image.

0 reagovat
piwel
26. 1. 2016, 17:46

Pro mě je jaksi nepsaným pravidlem že do vrcholné verze patří i motor ze špičky potravního řetězce. Navíc jsou modely které jsou ještě víc hardcore a ještě dražší než "TOP"verze (v Mnichově to bylo CSL, ve Stuttgartu BlackSeries, u Porsche verze CUP - tohle jsou auta která si kupují nadšenci). Přijde mi, že článek útočí na automobilky, potažmo prodejce, ale pokud mi do krámu přijde zákazník a řekne "dejte mi to nejdražší co tu máte" tak proč mu to neprodat. Co s tím autem bude dělat, to už může být automobilce i prodejci jedno. Předpokládám, že se snažíš vypíchnout proč to nejdražší je sportovní. Opravdu tomu tak je? Je S63 AMG sportovní auto? Není. Je pekleně rychlé, ale sportovní? Nepřijde mi tak. Sedačky a celková výbava je tak napráskaná že ho pořád považuji za luxusní sedan. Tohle se dá aplikovat víceméně na všechny vozy se znáčky AMG (snad kromě třídy A, ale i tak si myslím že to bude pohodlné svezení), S, M. U ostatních aut je to trochu jiné. Luxusní Mini? Cože? Proč? Ten malý kopačák si přímo říká o to aby se do něj nacpal dovulitrový turbomotor.

0
BobAsh
26. 1. 2016, 18:14

Luxusní Mini byla docela běžná věc, v 60. a 70. letech - a dokážu si to představit i u nového. Když někdo dá milion za JCW, proč by někdo jiný nemohl dát milion za Mini s normální 1.6 turbo z Cooperu S, automatem, speciální kůží čalouněným interiérem, top výbavou, masážníma sedačkama a kdo ví čím dalším. Pro většinu majitelů by to mělo větší smysl než JCW.

0
piwel
26. 1. 2016, 18:44

Protože by to vypadalo asi tak jak S klasse vykuchaná na plech a přestavěná na drifty? Vím že otázku "proč musí být všechno sportovní" řešíš za poslední dobu snad v každém článku, ale co ti na tom tak vadí? Záběr dnešních automobilek je tak široký, že musí uspokojit snad každého. A koho neuspokojí základní nabídka automobilky, tak má možnost si auto nechat doupravit. Třeba si koupit Cooper S s koženýma sedačkama a nechat si ho přečalounit do kůže z krávy Milka. Prvky volitelné výbavy jsou i u lidových značek tak obsáhlé že bych byl otrávený je pročítat. Poskládáš si auto +- podle svých představ (takřka u jakékoliv značky) a pokud nemáš minipindíka, tak tě nemusí zajímat že ta mladá sousedova blondýnka má to samé, jen o 100 000,- dražší. V jedné věci se doufám shodneme - slovo "sportovní" jaksi ztratilo význam když si ho VW dovolí užít v prospektu k Touranu. Stejně tak ale ztratilo váhu slovo "komfort" - komfortní je dneska kde co. Ale to už je o subjektivním vnímání pohodlí, sportovnosti, luxusu, atd.

0
BobAsh
26. 1. 2016, 18:56

S-klasse vykuchaná a přestavěná na drifty nedává žádnej smysl, protože na to jsou lepší auta. Luxusní auto velikosti Mini by dávalo perfektní smysl, protože by nabízelo komfort do města. JCW do města nedává žádnej smysl, protože je akorát tvrdý a žravý.

A samozřejmě, koho neuspokojí nabídka automobilky, tak si může nechat postavit auto na zakázku, ale to bychom mohli říct o všech autech a potom by nemělo smysl psát testy :)

0
piwel
27. 1. 2016, 08:37

Přece jen bych radši zkusil driftovací S klasse než Mini v kůži z aligátora. Příjde mi uhozené do mini auta cpát vybavení prémiové limuzíny. Na co? K čemu? Pro koho? Na pojížďky do města nepotřebuju masážní sedačku, dokonce ani vyhřívanou a koženou už vůbec ne. Vlastně kůži nepotřebuju v žádném autě (jsou auta které by bez kůže vypadala nepatřičně, ale já ji prostě nepotřebuju). Stačí malé svižné auto které ze mě nevytřese duši. Prostě luxus patří jinam než do Mini. Představa že bude mít Mini palubovku z pravého jasanu, platanu, mahagonu, mramoru nebo obsidiánu je prostě divná a zvrácená. Nesmyslných aut je už tak dost tak proč přidávat další ve formě luxusního miniauta? Aston Martin by mohl vyprávět...

0
Nedy
27. 1. 2016, 10:22

S tím já právě celkem nesouhlasím. Resp. celkem souhlasím s BobAshem. Mám celkem zkušenost s novým Skem z medvědova. Auto je to božský, ale nechtěl bych ho, protože je obří. Na denní používání je to prostě moc a i když bych měl vyhrazený místo na parkování, tak se do něj sotva nasoukám. Mnohem raději bych si koupil E v kombíku na cesty a na běžné ježdění něco malého, perfektně vybaveného a použitelného. To např. 500 Abarth, nebo Mini JCW fakt není...

Uznávám, že jsem pořád ten člověk, co vybírá auta podle toho, jak jsou zábavná na řízení, ale takových jako já je naprosté minumum... Tudíž luxusní verze, která je pohodlná rozhodně dává smysl.

0
piwel
27. 1. 2016, 12:54

Tady už jsme zase u toho subjektivního vnímání perfektně vybaveného auta. Do auta na normální ježdění potřebuju pár elektroasistentů abych se cítil bezpečně, 8 airbagů pro ještě větší pocit bezpečí, rádio s BT handsfree, příjemný posez, nízkou spotřebu. Další věci mě jaksi nenapadají, nebo mi spíš příjdou zbytečné. Opravdu potřebuju v městském vozítku dřevo, zlato, chladící box na šampaňské a humidor na doutníky? Navíc jak jsem psal výš, volitelná výbava je tak široká, že si tam za příplatek může zákazník nechat dát kožené sedačky a různé "luxusní" vychytávky. Abych to nějak shrnul na těch dvou příkladech co tady tak často padají. S klasse i v TOP verzi AMG bude pořád pohodlné auto na dlouhé cesty. Mini se bude dát vybavit tak aby splňoval požadavky na komfort, jen to nebude TOP verze. Jak napsal Skipper, člověk který chce jen to nejdražší a nebude to splňovat jeho požadavky, nebo je to pro účel použití nevhodné, je pouze pozér. Nečekal bych že to napíšu, ale když nad tím přemýšlím tak je to pravda, dnešní automobilový zákazník je tak rozmazlený nabídkou že zkrátka není ničím uspokojen. Alespoň tak pro mě vyzněl ten článek a následná debata.

0
BobAsh
27. 1. 2016, 12:59

Nejde o šampaňský a humidor. Třeba u toho Mini by se mi líbila verze, která by stála stejně jako JCW, ale měla by kromě obligátních věcí jako hezčí čalounění a třeba nějaká ta drobná výbava na víc především:
- Pohodlnější sedačky. Nesportovní, prostě jen pohodlný.
- Pohodlnější podvozek, protože jezdit po městě i jen s Cooperem S je dost opruz.
- Nevypadala by jako auto pro puberťáky. Žádný pruhy, kontrastní švy a podobný "sportovní" blbosti. Prostě elegance.
- Tichej vejfuk.

Přitom by ale pořád měla tu 1.6 turbo z Cooperu S, aby to nějak rozumně jelo.

0
piwel
27. 1. 2016, 13:21

Tak jsem si pohrál s konfigurátorem. http://my.mini.cz/n4l1p5m0 Mini přes milion. Pruhy to nemá, JCW exteriérový paket jsme tam dal aby to trochu vypadalo (ale být tam nemusí), sedačky jsou příplatkové (nic luxusnějšího Mini nenabízí, což bude asi tím jak je ta značka orientovaná), interiérová výbava je za tolik peněz že bych za to mohl mít další auto a má to i nastavitelný podvozek. Co ti tam chybí nebo přebývá abys byl spokojený? Nebo aby si tam každý našel něco pro sebe?

0
Vavris Vavrisovic
29. 1. 2016, 13:18

Že vám do toho lezu pánové, ale o driftování, S-klasse a dokonce rámu, mají Poláci trochu jiný názor, nže Bobash :D :D



0 reagovat
bitner
26. 1. 2016, 21:16

No, proc v tom vetsinou jezdi dedci a babky... Videl bych to celkem proste. Ve 30 ma na auto micudu opravdu malokdo. V tech 50 - 60 uz je vic lidi, kteri maji penize a chteji si jeste neco uzit. Tak treba jdou a koupi si nesmysl. Nebo ten nesmysl koupi svoji dceri/o 2 generace mladsi milence.
Auto mych ne snad snu, ale rekneme predstav, je Megane Grandtour GT220. Ovsem mam na nej 600 Frantisku? Ano, nemam. Pro manzelku by se mi libil treba kratky Megane 1,2 TCe. Opet stejna pisen a to jsou to celkem obycejna auta. A tak holt jezdime v tom, na co mame.

0 reagovat
Skipper
27. 1. 2016, 08:58

Tady si myslim, že človêk, který nakráčí do showroomu s tím - dejte mi to nejdražší, co máte, bez ohledu ba to, co to je a jak to bude ppužívat, je neuvêřitelný pozér a blbec, který si trpêt prostě zaslouží. Howgh.

0
Vavris Vavrisovic
27. 1. 2016, 09:41

Stručně, jasně, výstižně, není co dodat :-)

0 reagovat
Nedy
27. 1. 2016, 10:25

Ač jsem zarputilý milovník Fordu, což už si někteří asi všimli, tak bych byl velmi opatrný s tvrzením, že Ford se s Vignale vydal po dobré cestě (alespoň co se Mondea týče)...

0
BobAsh
27. 1. 2016, 12:56

Já tím jel jen kousek, ale docela se mi to líbilo. Co je na tom špatně?

0
Nedy
27. 1. 2016, 13:39

Je to trochu málo muziky za moc peněz. Přijde mi, že když si člověk luxusně nakonfiguruje "normální" Mondeo, tak má ve výsledku lepší/luxusnější auto za míň peněz. Celkem dalekosáhle se o tom vyjadřují zde (podstatná část je o Vignale a ne o jízdě):

http://www.auto.cz/ford-mondeo-vignale-2-0-ecoboost-krok-vic-nez-odvazny-92356

Třeba například proti tomuhle kousku má naše celkem průměrné auto lepší navigaci (SYNC 3 proti 2)...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte