načítám data...

Kdy se psaly zlaté časy automobilů?

Automobilová historie je rozdělena na několik etap. Která je pro vás ta nejlepší? Co můžeme označit za zlatý věk automobilového průmyslu?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Automobilová historie je opravdu bohatá a rozmanitá. Od prvních automobilů, připomínajících koňské kočáry, přes luxusní automobily předválečného období, poválečné koráby až po splašené hothatche a kosmické hypersporty. Každé z těchto období má své téma, svůj ústřední motiv. Je zajímavé, že tyto éry se dají vcelku přesně rozdělit na desetiletky, po kterých se otočí kormidlem auto průmyslu zase někam jinam. Že by trvanlivost konkrétní myšlenky, podle které se v daném období tvoří automobily, byla jen 10 let? No, už to tak vypadá. Naším dnešním úkolem, však není zkoumání trvanlivosti automobilového stylu, nás zajímá, kterou éru považujete za zlatou. Ve kterém období se podle vás vyráběly ty nejlepší a nejúžasnější stroje v celé historii? 

Myslím, že nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že auta z doby před první světovou válkou asi nebude nikdo považovat za nejlepší. Jasně, je tam několik velmi důležitých modelů, na které nelze zapomenout. Ale nejlepší? To asi ne. Začněme tedy ve dvacátých letech minulého století. A že je to tedy parádní začátek. Ve dvacátých letech totiž lidé poprvé změnili své uvažování, co se automobilů týče. Už to pro ně nebyl jen bezduchý stroj, který je dopraví ze startu do cíle. Chtěli víc, auta musela začít vyjadřovat sociální postavení majitele. Musela být silná a luxusní. A to se dařilo skvěle. Auta jako Rolls-Royce Phantom, Duesenberg SJ, Packard Super Eight či Cadillac V16 jsou zapsána zlatým písmem v automobilové historii. Skutečné legendy. Umění na kolech, co předběhlo svou dobu a nejenom v oblasti designu. Jsou právě dvacátá léta tím nejlepším? 

Máte snad raději léta třicátá? Období, které se neslo ve znamení technických inovací a vylepšování již tak skvělých nápadů z předchozí desetiletky. Symbolem této éry jsou vozy jako BMW 328, Tatry 77 a 87, Cord 810, Mercedes 540K či skvostný Jaguar SS 100. Druhá polovina třicátých let však byla ovlivněna předválečnou náladou a to se negativně projevovalo i v automobilovém světě. I tak byla léta třicátá vskutku plná skvělých vozů. 

Po druhé světové válce se automobilový průmysl rozjížděl pozvolna. Především se začaly rozevírat nůžky mezi evropským a americkým automobilovým cítěním. Zatímco na amerických značkách bylo vidět, že válka probíhala mimo jejich kontinent a obnova průmyslu mohla být mnohem rychlejší, Evropa byla zdevastovaná. Američané si tak mohli užívat ve vozech jako Chevrolet Bel Air, Cadillac Series 62, Chevrolet Corvette a jiných dalších legendách. Evropa se dávala do pohybu mnohem pomaleji. V USA bylo v padesátých letech ústředním mottem "co je větší, to je lepší" a celou Ameriku křižovaly silniční koráby, Evropa šla jiným směrem. Tady hrály prim menší a obratnější autíčka. Autstin-Healey 100, Morgan Plus 4, Alfa Romeo Giulietta Sprint, Mercedes 300 SL, Triumph TR 3 a božský Citroen DS. Ano, to vše vzniklo v padesátých letech. Co auto, to perla. I v nelehké době tak lidé dokázali postavit úctyhodné stroje. 

Šedesátá léta se nesla v duchu pilování a vylepšování. Americké silnice tou dobou brázdila auta jako Ford Mustang, Oldsmobile Toronado a Chevrolet Chevelle SS a Corvette Stingray. Američané dokazovali, že zvládnout vyrobit i slušný sportovní vůz. Ovšem šedesátá léta v Evropě můžeme považovat za zlatou éru sporťáků. Však se podívejte sami, kdy vznikly vozy jako Jaguar E-Type, Alpine A110, Ferrari 275 GTB, Porsche 911, Ferrari Dino a spousta a spousta jiných, které by vydaly na samostatné članky. Mnohými automobilovými fanoušky jsou právě 60.léta tím nejlepším obdobím, co kdy bylo. Souhlasíte? 

Sedmdesátá léta ovlivnila především v USA ropná krize a tlak na spotřebu paliva. Velké a silné motory se staly nežádoucími a nahradily je agregáty, které ani nestojí za řeč. Evropa tou dobou pokračovala v nastoleném trendu a na silnicích jsme tak mohli potkávat věci jako Ferrari 308 GTB, Lamborghini Countach, Porsche 928. Větší roli začaly hrát i japonské automobilky. Léta osmdesátá se pak nesla v duchu naprostých bláznivin. A mohl za to motorsport. Turbo éra Formule 1 a skupina B v rallye. Na silnicích se tak potulovaly závoďáky, kterým někdo omylem dal značky jako Lancia Delta Integrale, Peugeot 205 GTI či zbožňované BMW M3 E30. Tohle bylo opravdu šílené období. Ale správně šílené. 

Devadesátá letá se nesla ve znamení pokroku a silného nástupu Japonců. Spousta lidí označuje devadesátky za éru, v níž se vyráběly ty nejkvalitnější vozy vůbec. Vzhledem k tomu, kolik dodnes potkávám aut z této doby, na tom asi něco bude. Zato vstup do nového tisíciletí byl pod taktovkou snižování nákladů. Hlavním cílem se stalo uspoření sebemenší částky. A přesto i v této době vzniklo spoustu nezapomenutelných aut. V současnosti se též blížíme konci jedné desetiletky a proto můžeme pomalu začít bilancovat. Aktuální éra je obdobím raketového zvyšování výkonu, kdy i rodinný hatchback ohromuje výkony, dříve vyhrazené jen supersportům. Supersporty jsou nahrazovány neskutečně efektivními hypersporty a zažíváme také pomalý nástup elektromobilů. Žijeme právě dnes v tom nejlepším automobilovém čase? 

Co je podle vás tou nejlepší érou v historii automobilismu? Ve kterých letech byste nejraději žili? Podělte se o svůj názor v diskuzi. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

OndrasI
29. ledna 2018, 10:24
0

Zlatý časy automobilismů jsou dneska, jakýkoli jiný tvrzení je jen důsledek selektivní paměti.
Dnešní auta nereznou, obecně najedou statisíce bez údržby, bezpečná jsou až až, ceny pořád klesají a když chci mít 400+ koní v nákupní tašce, prosím.

reagovat
Ho
Honza123
29. ledna 2018, 11:47
0

To, ze dnesni auta nereznou je nesmysl. Kvalita a optimalizace odpovida tem nizkym cenam.. Pro prvniho majitele vyhoda, pro kupujici ojetin naopak. 10-15 let zpatky byla koupe 5 let stareho racionalni vec, dneska je to prakticky loterie (nejen kvuli celkove nizsi kvalite, ale i horsi odladenosti motoru a technologii, pouzivani longlife naplni, ridkych oleju pro snizeni spotreby, startstop nesmyslu, atd..).

OndrasI
29. ledna 2018, 12:29
3

Jak mi teda vysvětlíš, že většina dnešních aut dá bez problému statisíce km i při použití těch LL olejů a se zapnutým start-stopem? Rezavý auto jsem s výjimkou Mazd a Subaru a ostatních obvyklých podezřelých neviděl ani nepamatuju - doma mi teď kromě "veteránů" stojí pětiletý Mégane (70tkm) a stejně starý Passat B7 (410tkm) a ani jedno auto na sobě nemá s výjimkou výfuku a pár šroubů na podvozku jedinou stopu rzi. Všechno jde povolit rukou i po těch letech, to rozhodně dřív neplatilo.
Materiálově jsme za poslední roky neskutečně pokročili.
Jak jsem psal výše, samou nostalgií se zapomíná na průsery, kterejch bylo v devadesátkách a před deseti lety nepočítaně - Twinsparky 16v, první malá TSI, první downsizované diesely, poslední generace PD, první Haldexy, elektronika okolo přelomu tisíciletí napříč značkami + první multiplexy, koroze u Japonců, umírající automaty, první experimenty s LL u starých motorů, začátky DPF apod.
Že dneska není řízení až taková zábava a designově je skoro všechno překombinovaný je jiná věc, tam si rád zavzpomínám na doby dávno uplynulé a jdu protáhnout Busso anebo toho Megoše, kterej prostě jezdí tak nějak...postaru.

krab
29. ledna 2018, 13:34
3

Oni jsou dva pohledy : auto jako stroj a auto jako zdroj potěšení.

Pro auta jako stroje co slouží, byla nejlepší doba právě teď , protože jsou nové a uživatelsky fungují nejlíp. Jsou výjimky, kdy je předchůdce lepší než nástupce, ale tak to bylo různě i v historii.

Ale auto jako zdroj potěšení , zábavy a vzrušení z jízdy - tam já beru ty dávné doby. Jak jsem psal : nový E-type v Anglii před rychlostním limitem, který zavedli v roce 1965 , prázdné, silnice, žádné zácpy. To je nirvána!

Dneska má F-type víc výkonu ( i ten čtyřválec) , ale fakt si řízení užiješ jen chvilkově nebo na okruhu. A to je na tom to blbý

Jimi
29. ledna 2018, 13:46
0

asi takhle...

beastar
29. ledna 2018, 14:41
0

Že v tomhle roce těch dálnic bylo. A tady se prodávali fakt supr káry:) Všechno jelo těch 60 a byl si rád. Líp si jezdil jenom Got ,veksláci, soudruzi co si koupili Tuzex kár za dnešních 10000000:))

krab
29. ledna 2018, 11:04
4

Pro mě to je přelom 50's - 60's : vzniklo mnoho opravdu dokonalých automobilů, kterými se inspirujeme dodnes. V létě roku 1961 už jste mohli mít jeden z prvních E-Type Series1 3.8 doma a prohánět se po poloprázdných a ještě z velké části rychlostně nelimitovaných silnicích. Zkrátka výlet E-Typem třeba na závody do Le Mans, kdy na rovných dálničních úsecích vyzkoušíte 150 MPH maximálku musel být úžasný! A závodní auta té doby se víc podobala těm sériovým drahým sporťákům. Když jsem neměl na E-type , koupil jsem si Triumph TR3A a z menšími úpravami se s ním pak dalo i regulérně závodit a odjet třeba i soutěž (rallye)...

Takže za mě zkrátka všechny ty doby, kdy "Sex was safe and motorsport was dangerous". :)

reagovat
Autíčkový Jelen
29. ledna 2018, 19:00
0

Souhlas Krabe...doba úžasných lehoučkých britských sporťáků na víkend, parádních evropských sporťáků (E-Type, původní 911, Gullwing, Astony) a nádherných italských V12 spolu s nezávislými karosárnami co člověku splnily jakékoliv přání. A na druhé straně Atlantiku fascinace leteckým průmyslem, odvážné koncepty a obrovské okázalé silniční lodě...Alfrede, stroj času prosím! :-D

Jakub Pospíšil
29. ledna 2018, 11:10
2

Myslím, že to je pro každého taková ta doba "chvilku předtím, než se narodil".
Protože v té době vznikly "plakátové" legendy, které nám pak zdobily dětské pokoje.
Takže u mě jednoznačně osmdesátky.

reagovat
whitenight
04. února 2018, 18:03
0

A o tom bych já zase pochyboval, protože devadesátkový auta jsou prostě většinou ohyzdný. 90 % z nich jsou takový divný ocucaný bonbony barev, který potkáš akorát na plísni.
Ale nesměl jsem lepit plakáty, tak je to třeba tim :D

Leo29
29. ledna 2018, 11:35
0

Úprimne si veľmi ťažko vyberám s týchto období to naj. Každá éra ma totiž fantastické autá. Fakt je že namiesto plagátu na stene mam na pozadí PC staré porsche 911 ale v modernej úprave od Stingera. Dokonalé skĺbenie to najlepšieho z viacerých dekád.

Takže dizajn 80 rokov a technika dneška :-)

reagovat
PeterLuk
29. ledna 2018, 11:40
0

Za mňa sú to 60. až 70. roky. Vtedy vznikli (aspoň ja to tak vidím) tie najväčšie legendy. Väčšina áut, ktoré obdivujeme do dnes a na ktorými sa konštruktéri inšpirujú dodnes - autá, ktoré výrazne ovplynili tie dnešné. Technika ani dizajn už neboli také archaické, ako pred vojnou a po vojne, oproti 80. rokom pritom mali dizajnéri volnejšie ruky (nič proti 80. rokom, naopak ich mám veľmi rád), všetko nemuselo byť hranaté, a v Amerike ani tak prezdobené ako v 50. rokoch. Navyše sa práve vtedy autá stali naplno ľudovou záležitosťou a súčasťou popkultúry (ajkeď v USA to začalo už skôr).

reagovat
Jimi
29. ledna 2018, 13:30
0

U mě je to podobně- takové Ghibli ´69- hodně tvořivá doba bez velkých omezení. 90-léta zase přidaly spolehlivost a menší servisní náročnost např. el. vstřikování. Když se kouknu na současné koncepty od Mazdy, nové technologie výroby, v něčem jsem trochu optimista. Každá doba má své hrdiny...

Fa
Fandatik
29. ledna 2018, 11:46
0

Za mně 50-60s už vzhledem k velkému výběru malokarosáren a specifických motorů (maloobjemové víceválce) především v Itálii. Ale i jiné země např. XK120, 356 Speedster, SL300 a mnoho dalších.

reagovat
CerVus
29. ledna 2018, 14:48
5

Já nebudu jako mnozí považovat za zlatý věk období před rokem 1980. To prostě nejde. Spousta aut sice byla na pohled úžasná, ale jezdit bych s nimi nechtěl. Zároveň ta doba skončila s posedlostí ekologií a honbou za co nejlepší výsledek v crash testech.
Takže to vidím na těch zhruba 30 let v rozmezí 1984-2004 +-. V té době podle mě vzniklo nejvíce řidičsky perfektních aut, které se zároveň nemusí k funkčnosti dlouze přemlouvat a které s trochou lásky přežijí v běžném provozu i dnes.

reagovat
ro
rock
29. ledna 2018, 14:56
0

Rozdělil bych to na dvě kategorie:
Plakátoví hrdinové - to víceméně odpovídá tomu, jak to nastínil pan Krab o něco výš, takže pro mne 70. a raná 80. léta; období mezi De Tomaso Pantera (1971) a Ferrari 288 GTO (1983)

Hrdinové všedního dne - 90. léta. Kdyby mi někdo dneska jako služebák dal řekněme nový Passat B3/B4, tak budu vlastně docela v pohodě. Tomu autu už z pohledu každodenního života nic nechybí - a to jsme o 25 let dál.

reagovat
ro
rock
29. ledna 2018, 14:58
0

...omlouvám se za nesprávnou citaci, pana Kubajse jsem měl na mysli...

beastar
29. ledna 2018, 15:13
0

To s tim Passatem je vtipný. Ale pěkně to sedí. Ono když pomineme design a přifouklé kastle tak ta b3 si z dnešními některými služebáky typickými fakt v ničem nezadá. Je docela příjemná na běžný používání. Dejme tomu že i nová omega byla třeba supr v tej době. Dneska bych si jí asi taky znova koupil.

beastar
29. ledna 2018, 15:06
0

Takže když vynecham nostalgii a hodnocení doby kterou sem nezažil. Mimochodem u nás ani ty opěvovaný 70. nebyly nic moc. Šetřit na věc jako Š1000 nic moc. Snad když pominene historické okolnosti tak potom teda ok. Sme ve světě těch e typů voe a podobné. Kdo z nás by si v tý době takovou káru mohl dovolit?:)) Dvacet let po válce? Váš táta nejspíš padl pokud teda nebyl Čech. Takže závodění bylo zajímavější ale taky ne pro všechny. 80. Celosvětově už byly jinde i méně majetný chlapík mohl mít skutečně rychlou věc. Vznikaly supersporty které obdivuje i dnešek.

Uživatelsky je nejlevnější a nejjednodušší řídit od začátku 90. let. Konečně auta jako Twingo můžou mít posilovač. Koroze existuje ale i tak jsou auta, která jsou v tomhle směru v pohodě. Motory už dokážou jezdit bez větší odborné údržby. Segmentů přibývá. Přijdou první velká suv uživatelsky velmi příjemná. Kdo chce řadit má tady mx5. Může koupit zajímavé rychlé verze kde čeho. Může mít Alfy v naftě, která vlastně taky dokáže jezdit dodnes. Kdo by to čekal tehdy:)) Manželka konečně zaparkuje pomocí posilovače a el.zrcátek i vaši rodinnou oktofílii v kombinátoru. Prostě začala uživatelská idyla.

Jak píše Krab stroj co tě má těšit v té správné době. Okej obvykle s tímto diskusním titánem a zkušeným drajvrem souhlasím. Dnes však ne. Zaměřovat pozornost na jedno auto a jeden rok plus minus nejde. Teda jde ale je to taková ta romantika. Asi jako když si někdo idealizuje středověk. Jak by jezdil na koni ce zbroji s mečem. To že by nejspíš umřel ve 30 jako kmet na choleru kdyby se toho pozehnaneho věku dožil už neřeší. A stejný je to v autosvete. To dnes tě potěší Spitfire na víkendy. Tehdy to bylo prostě auto jako dneska megáne v kupé:) A prázdné silnice jsou i dnes kde nikdo neměří.

Napíšu to obráceně. Alpské průsmyky v Neděli navečer. Léto, příjemné teplo a minimální provoz. Policajta nepotkáš. Tvůj Spyker C8 a jeho 600 koní burácí. Na LeMans dojedete až zítra kdy v dojčlandu na neomezený vyzkoušíš těch 300 bez střechy.

No a období sportovních aut začalo v roce 1992. Když to Horacio založil. Zonda ukázala světu jak přesvědčit lidi ke koupi auta za cenu která nedává smysl. A přesto to byl úspěch. Umění a hightech technologie se spojili. Tohle by v roce 65 nikdo netušil a i v Jaguaru by cumeli na drát;)

reagovat
Zargothrax86
29. ledna 2018, 15:16
1

Mým nejoblíbenějším obdobím pro automobilismus jsou určitě 80 léta. Stačí špička tehdejších supersportů F40 nebo Testarossa od Ferrari. Skvělé mi přijdou i digitální přístrojové desky, například různorodých Alf Romeo. Pro mne srdcovou záležitostí jsou taky mrkačky na zvláště japonských automobilech, jako AE86, Supra mk2, nebo RX-7. K tomu ještě výše zmiňované speciály, které vzešly z Group B a onu šílenou éru F1. Atmosféra motorsportu musela být naprosto strhující.

Ale stále víc mi připadá, že v dnešní době je rozvoj ještě nejrozmanitější. Člověk si stále může poručit zcela sportovní kupé, ať už jde o GT86, BMW M2, novou MX-5/Fiat 124 Spider, nebo novináři opěvovaný nový Alpine A110.
V Bentley Bentayga si může člověk odpočinout, ale i využít na SUV nehorázných 608 koní. Místo Bentley je možné si pořídit bizarní Géčko 6x6, a kdyby to někomu bylo málo, přichází na řadu Brabus. V Evoque je možné si stáhnout střechu.
Dále jsou tady i překoňované hot hatche. O supersportech ani nemluvě, stačí zmínit svatou trojici 918/La/P1, nebo novou Corvettu. A stále zajímavější mi připadá i trend elektromobilů, který posouvá zrychlení na šílenou úroveň.

A navíc, pro mě jako bonus, jsou ojetá auta z 80 let ještě v relativně levná. ;)

reagovat
Csaba
29. ledna 2018, 19:56
0

1) šedesátá léta
2) v šedesátých letech
:-)
1) pohledem "dnešního člověka", v těch letech nežijícího, ale auta z té doby dodnes nesmírně obdivujícího.
2) dtto, tu dobu dodnes obdivujícího
:-)

reagovat
Breakthru
29. ledna 2018, 20:16
1

každý desetiletí mělo svoje ikony a svůj posun kupředu.Uživatelsky v dnešní době fungujou káry 80. a 90. let...
Už to byly stříkačky nebo aspoň automatický sytiče, ABS, nějaká ta elektrika ve výbavě, vylepšovala se ergonomie sedaček a interieu, serva atd....A relativně dost slušný motory, který přežily často do 21. století, navíc si zachovaly svojí jednoduchost a bytelnost předešlejch dekách a zároveń začaly plnit emisní normy a byly inteligentně ověšený elektronikou, takže i snadná servisovatelnost.
Auta už hrála na bezpečnost a bojovalo se s korozi:)
Měl jsem několik Fordů Sierr a to auto dovede fungovat i dnes a to první vyjela v roce 1982.Tehdá už 21. století začínolo klepat na dveře:)Možná proto mě tak berou 80. léta, kdy se vytvářely na jednu stranu bytelný ingoty a na druhou stranu se vykřesávaly moderní technologie....
Úplnej základ byl benzín, protože ropa byla pro šetřílky, kteří nepotřebovali kultivovanost a výkon.A ke všemu nafta nebyla ve všem, dnes je i v tom nejměnším městošlapu...Dřív měl nafťák osm a více válců v náklaďáku, dnes běžnej stav ve vyšší sféře.
a dnešní auta už jsou povětšinou krámy....bohužel

reagovat
Safa
29. ledna 2018, 20:30
0

Zlatá éra automobilismu započala vznikem automobilismu a trvá dodnes. Co přinese budoucnost, je ve hvězdách...
Ale kdybych si měl fakt vybrat konkrétní období, tak jako správný skalní fanda rally řeknu 1980-1986. Modří už asi vědí... :o)

reagovat
beastar
29. ledna 2018, 20:37
0

Už sem se lek že 1989. Chápu že představení nového vozu AZNP byla bomba ale jinak nic moc :D

Safa
29. ledna 2018, 20:47
1

Tohle, voe!!! :o)

beastar
29. ledna 2018, 21:34
0

Co máš proti zázraku plánované ekonomiky a slavného hospodářství minulého režimu:))

Adam
29. ledna 2018, 21:07
0

Rozdělil bych svou odpověď na 3 části. V průběhu článku se totiˇ ptáte na ty nejlepší stroje, pak na ty nejúžasnější a na závěr na dobu, ve které bychom chtěli žít.
Začněme tedy těmi nejúžasnějšími: za mě jednoznačně přelom ‘20s a ‘30s. Třeba takový Daimler Double Six 50 Corsica Drophead Coupe, výherce Concours d'elegance v roce 2006. A i když se kouknete na ostatní výherce, budou všichni z meziválečných let. To je totiž období opravdových nabubřelých skvostů (kam se hrabou 'Caddyny z 50. let...)
Naopak nejlepší auta, a je asi pravda co zde říká kolega, že to je pro většinu z nás období těsně před tím, než jsme se narodili. Za mne tedy přelom '80s, '90s a '00s (jsem ročník '97). Z těch normálních je to za mne E46 M3 CSL například, ale ideálním představitelem je Diablo SV.
No a na závěr období, ve kterém bych chtěl žít. Období je to pro mne jednoduché, byl by to rok cca 1960. Se situováním už by to bylo horší, nevím totiž, jestli by to byla Californie, či jih Francie. Smířil bych se ale s obojím :)

reagovat
gramo
29. ledna 2018, 22:19
0

Každá éra má něco do sebe.
60. léta -- vznikla spousta nádherných aut nepřekonatelným designem -- E-type, Ferrari 250, classic 911, snad všechny Alfy z té doby -- z tohoto pohledu by to mohla být zlatá léta a pokud jste měli na ten E-type nebo něco podobného, tak to zlatá léta byla. Ale běžná produkce už nebyla takové terno... motory často pod litr objemu s výkonem cca 30PS, což byl výkon adekvátní brzdové soustavě...
70. léta -- vznkla opět spousta krásných a elegantních vozů, k zavedené produkci z Evropy a US se přidaly japonské automobilky -- jen těmi japonci bych byl schopen zaplnit svou vysněnou garáž -- např. Toyota Celica 1. generace, Nissan GT-R 1. generace a 240Z k tomu, Corolla TE27, Mazda RX-3.... V technice nastal obrovský pokrok a i u běžnějších aut mohla radost z řízení pramenit z toho, že auto poslouchá a ne z toho, že jsem ho přepral a beze škod dojel do cíle

Další dekády se nesou ve znamení lepší techniky a vyšších výkonů a také lepší účinnosti motorů. Se spoustou v podstatě obyčejných aut z 90. let se dá spokojeně žít i dnes. Z tohoto pohledu je to taky zlatá éra.

Dál na technice (po mechanické stránce) už nebylo zas tak moc co vylepšovat, naopak se hledalo, kde se dá ušetřit, zvlášť když se ukázalo, že větišna řidičů neocení víceprvkovou zadní nápravu a podobné vymoženosti. Do toho downsizing, přehnaný tlak na ekologii vedoucí k nižší životnosti motorů. Taky do cca přelomu milénia se dělala auta pro řidiče, další vývoj je často zaměřený spíše na neřidiče -- např. pasivní bezpečnost na úkor aktivní (težké auto se špatným výhledem je sice hůř ovladatelné, ale když ho neumíte ovládat, je to tak lepší), parkovací asistent za vás sice na konci cesty zaparkuje, ale celou dobu kvůli tomu řídíte "playstation" bez citu ve volantu... Ale možná většina lidí bere řízení jako nutné zlo a tento vývoj ocení. Rozepisovat se o různých elektronických pomocnících asi nemá smysl, na to tu byl samostatný článek...

Celý vývoj, podobně jako ve spoustě jiných oborů, postupuje k čím dál větší masovosti. Na počátku zlatá éra spočívala v tom, že vlastnictví automobilu samo o sobě byla vyjímečná věc, ale krom této vyjímečnosti to oproti koňskému spřežení nemělo valnou výhodu, přes 50.-60. léta, kdy jste za tučný příplatek mohli jezdit nádherným luxusním vozem na hony vzdáleným od běžné produkce až po dnešní dobu, kdy i řidičský antitalent bezpečně dojede z místa A do místa B. Naštěstí i dnes se dělají auta i pro řidiče, které řízení baví a věřím, že to tak zůstane i do budoucna.

-
Komentář upraven 29. 1. 2018, 22:22:57

reagovat
Be
Beaumont
29. ledna 2018, 22:56
1

Ja hlasují pro 90. leta. Vetsina aut uz mela pozinkovane karoserie, takze prilis nerezavela, mela ABS, airbagy a tedy alespon trochu slusnou bezpecnost a vetsina tech zajimavych se dala koupit s klimatizaci. Na druhou stranu potad jeste byly k mani auta mnoha koncepci, nezmrsena emisnimi predpisy (nebo alspon ne moc), s hydraulickymi posilovaci rizeni, tocivymi motory a zvladnutelnym mnozstvim elektroniky.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem