načítám data...

Kam se poděly mé automobilové sny (a vědomosti o nich)?

25. listopadu 2019, 14:06 17 komentářů Daniel Borský Editorial

Zamyšlení nad tím, kam se ztratily mé vědomosti o těch nejúžasnějších autech této planety...

zobrazit celou galeriiEditorial: Kam se poděly mé automobilové sny (a vědomosti o nich)?

Před 14 dny představilo Ferrari svůj zbrusu nový model, skvěle vypadající (taky v tom vidíte trochu Aston Martin?) GT Roma. Jak je u Ferrari zvykem, Roma nabídne fascinující techniku a dechberoucí výkony přesně tak, jak jsme u aut se vzpínajícím se koníkem ve znaku zvyklí. Tady je svět ještě v pořádku chtělo by se říct. Jenže místo toho, abych obdivoval výkony téhle novinky a dělal si virtuální porovnání s nejbližšími konkurenty, uvědomil jsem si jednu věc. Z nějakého důvodu jsem úplně přestal mít přehled mezi těmi nejrychlejšími a neúžasnějšími auty této planety. 

Když jsem byl ještě dítko školou povinné, což už bude taky dobrých 15-20 let, sypal jsem z rukávu nedůležitější parametry všech supersportů na požádání. Byl jsem schopen udělat si porovnání jednotlivých modelů jen tak z paměti a nepotřeboval jsem na to ani žádný internet. Znal jsem dopodrobna celou modelovu řadu Ferrari, obdivoval jsem jednotlivé modely Aston Martin, Porsche jsem měl v malíku a tajně doufal, že se jednou svezu v Maserati. Teoretické znalosti byly perfektní a já snil o tom, že někdy třeba dostanu možnost ověřit si teorii i v praxi. To se mi k mému štěstí splnilo. Za svou řidičskou kariéru jsem se dostal za volant nejednoho silného Jaguaru, BMW či Mercedesu, ale splnil jsem si sen i v podobě toho Maserati, Astonu i Ferrari. Postupem jsem však přestal jevit o tyhle perly automobilového světa zájem. Respektive ne asi úplně zájem, jen to tak nějak začalo jít mimo mne. 

Minulý týden jsem v Praze potkal úplně nové Ferrari v krásné modré a říkal jsem si, jak to té 458 sluší i v jiné než červené barvě. Jenže ona to nebyla 458, nýbrž 488 a já si pořádně nemohl vzpomenout na to, co o tomhle autě vím. Když jsem si začal zjišťovat informace o 488, zjistil jsem, že dokonce i tohle auta už má svého nástupce v podobě F8 Tributo, které mi úplně ušlo. Pak jsem začal pátrat v paměti, jaká je aktuální modelová řada Ferrari a s hrůzou jsem si uvědomil, že jediné Ferrari, na které jsem si schopen z hlavy vzpomenout, je GTC4Lusso, což není úplně typický zástupce značky. A není to problém pouze vozů z Maranella. Když se řekne Lamborghini, první auto, které mi automaticky vyskočí je Urus. Ano, stydím se sám za sebe. S Astonem mám podobný problém. Poslední model, který vedu v patrnosti je DBS, což je hodně letitý model. DB11 či nový Vantage mám zastrčené ve velice hlubokém paměťovém šuplíku a chce to hodně energie, abych si na ně vzpomněl. Španělskou vesnicí je pro mě modelová řada McLarenu. Jasně si vybavím akorát MP4-12C (možná kvůli tomu divnému názvu), ale jinak? Na 650S či 720S si má hlava vůbec nedokáže vzpomenout na první dobrou. Stejné problémy mi dělá i Lotus. Jasně Evora, Exige, ale ty číslovky vůbec nedávám. Přiřadit konkrétní auto k danému jménu prostě z paměti nedokážu. Vím, že to tam někde mám, ale je to opravdu hluboko v krabici se štítkem “nepotřebné”. 

Marně přemýšlím, čím je tento stav způsobený. Však tomu není tak dávno, kdy mé znalosti v tomto ohledu byly prakticky encyklopedické. Že by za to mohl internet a s ním spojená snadná dostupnost informací, které pak člověk nepotřebuje udržovat ve vlastní paměti? Nebo snad jsem vyrostl ze svých dětských snů a uvědomil si, že tahle automobilová kategorie opravdu není pro mě, a proto se takovými vozy nemusím do detailu zaobírat? Osobně doufám, že viníkem je právě internet, protože kdyby to byla ta druhá možnost, znamenalo by to, že opravdu dospívám a přicházím o své sny a iluze. A to by bylo velice smutné. 

Jak to máte vy? Dokážete vysypat na požádání z rukávu všechna ta úžasná superauta dneška, nebo jdou také mimo vás? Diskuze je vaše. 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
25. listopadu 2019, 14:49
0

To si Dane nemusíš připadat divně. Já to taky z hlavy nevím. Navíc informací o Ferrari Roma a medializace okolo je vlastně míň než okolo nějaké nové krabice od Tesly, která má v tomhle směru bravurně zvládnutý marketing nové internetové doby.

Ale jako bez wikipedie a dalších online informací a zdrojů, bych dneska taky těžko něco napsal a nebylo v tom faktickejch chyb jak maku. Těch informací se na člověka chrlí tolik, že si to nejde prostě zapamatovat.

reagovat
Pochtli
25. listopadu 2019, 14:57
8

Že by přízemní realita všedních dní dospělého člověka a jeho používání paměti na důležitější věci, než jsou parametry nedostupných aut za milióny?

reagovat
Csaba
25. listopadu 2019, 15:27
3

Jsem na tom úplně stejně, ve všem... :)
Doby kdy jsem si kupoval vše co v tištěné podobě v ČR o autech vyšlo jsou x let pryč a spolu s neustálým listováním stránkami časopisů odešly i znalosti a povědomost o aktuálních modelových řadách, o technických datech ani nemluvě.
Je opravdu daleko, daleko lehčí usednout k PC a vše najít na internetu během pár sekund.
A už je taky dávno pryč doba kdy jsem byl supersporty naprosto fascinován, ohromen a okouzlen a jejich kW a 0-100 jsem měl v malíčku. Dnes, stejně jako Dan jen velmi velmi matně tuším co Ferrari/Lotus/Lambo právě vyrábí a naprosto upřímně - je mi to už vlastně i celkem jedno :)
A nejde jen o kategorii supersportů, když se dnes bavím s kýmkoli o autech a něčím argumentuji, čerpám jen z toho co mám v hlavě "načteno" z minulosti, data či informace z internetu se mi v hlavě nějak ukládat nechtějí (nebo nechce?), už je pryč to vědomí že pokud daný časopis nepřelouskám od první do poslední stránky x krát, nic o tom (jakémkoli) autě vědět nebudu.

Taky se, čím jsem starší, obracím čím dál víc zpět, k youngtimerům a veteránům a současnou produkci už jen beru na vědomí a nijak aktivně se nesnažím cokoli o ní zjišťovat/vědět. A to mám v důchodu volného času tolik, že nevím co s ním :-)
Zjevně (už před lety) nastal čas "předat štafetu mladším" a zapálenějším, které (snad) parametry dnešních supersportů ohromují a fascinují stejně jako mě ty které jsem i o půlnoci recitoval zpaměti o P 959, F40, Countachi, NSX a pod. ... :-)

Takže neklesej na duchu, Dane, nejsi v tom sám :)

reagovat
BigBen
25. listopadu 2019, 16:41
1

Chtěl jsem něco napsat, ale "Csaba" to skoro všechno napsal za mě. Až na ten důchod, který je u mě v nedohlednu, to vidim úplně stejně. Hlavně bych si musel pamatovat všechna ta auta od mého mládí až do teďka a to prostě nejde. Hlavně není potřeba si pamatovat celou automobilovou produkci za posledních 40 let :-) Od toho máme ty internety...

H_F
25. listopadu 2019, 18:33
1

Sypat dnes z rukavu informace o ferrari roma je totiz cca na urovni, jako kdybys pred ctvrtstoletim sypal informace o mitsubishi 3000gt, nissanu 300zx a jim podobnych, ja je tenkrat taky v maliku nemel, slo to jako nove auto napul mimo me
Jsou to totiz podobne pro sirsi masy dostupna auta s relativne ke zbytku produkce podobnejma vykonama

V dobe, kdy melo ferrari cca 2, max tri modely na pul dekady, aston sotva jeden etc. totiz bylo daleko jednodussi se v tom orientovat
Driv ferrari vypotilo jedno ultimatni auto a vystacilo si s nim jednu dve dekady, to je jako kdybych se te ted zeptal, kolik ma koni a jakou maximalku ma bugatti veyron, porad o tom budes mit poneti

Me osobne krom par soucasnych aut ten zbytek produkce od jisty doby miji, hlavne z doby, kdy kazdodenni skladba aut v praci vypadala takhle, me uz takova konfekce temer nezajima, naopak cimdal vic tihnu ke starsim specifickejm par modelum

reagovat
Romus
25. listopadu 2019, 21:22
4

Já myslím že je to celé o tom, kam se ten obor posunul. Vnímání rychlosti/"supersportovnosti" je taky úplně jinde než třeba před 20-30 lety. Dneska koupíš za 150kkc Mazdu 3 MPS a s čipem máš 300 koní... 250km v hodině jede dneska kde co. Ty snový auta už jsou dneska jen pro šejky a fotbalisty. Mimo okruh to nikdo nevyužije ani na 50% a jako status symbol je ten Urus prostě praktičtější. Navíc každej rok nějakej novej model, limitovaná edice o 10-20 koní víc atd. Ferrari si dneska půjčíš na hodinu, zjistíš že to jede v přímce jako kráva a o zbytek se postarají elektronický asistenti, takže to ve výsledku může řídit i moje máma.

reagovat
FamArt
25. listopadu 2019, 21:49
0

presne toto, už sa to nejak zlieva, chýba tomu väčšia pestrosť

Jimi
25. listopadu 2019, 22:06
0

U Ferrari hledám pořád něco jako např. F40. Každým dalším modelem mi jejich produkce postupně splývá v něco neidentifikovatelné. U Astonů to už mám delší dobu. Asi to bude tím, že nejsem fanda. U McLarenů se ztrácím taky. Poslední Tesla je výsměch všem těm novodobým "designérům", pokud to půjde na dračku... a můžu si o tom myslet co chci. Nazval bych to přesycenost bubliny trhu.

reagovat
Sedrik
26. listopadu 2019, 07:28
0

Docela jde - přestal jsem svět chápat...
https://www.bbc.com/news/business-50536200

BubaaCZek
25. listopadu 2019, 23:23
1

Supersporty me nebavi. Xyz koni, zataci brzdi drzi. Jedno vedle druheho jak pres kopirak.

Uz i tech filmech se tu hrozne okoukalo, protoze to nema vubec nadech nebezpeci. Ve starych filmech se nahanely krabice a bylo setsakra videt, ze i kdyz jede 4CV 35km/h do zatacky tak je to o hubu a byla to prca. Nez honicky supersportu by me bavilo kdyby si to dali na Fabie, Thalie a Dustry :)

reagovat
JohnyLBC
26. listopadu 2019, 10:06
1

Naprosto s tebou souhlasím... taky jsem se o supersporty a hypersporty přestal zajímat. Jediná lepší značka co mě pořád zajímá je Porsche, ale Ferrari, Aston, Lambo a podobné značky, speciálně hypersporty typu Bugatti totálně ignoruji. Vysvětluji si to tím, že ty auta nesmyslně jedou, drží, brzdí a v podstatě to už není zábava ale ohromný risk. Ty auta jsou neuvyužitelné. To se radši svezu a sklouznu na pěkné okresce. Ono totiž ta zábava za volantem není o té maximální rychlosti a nejkratším čase, ale o tom jak ty auta komunikují, jak dobře se dělá meziplyn, jak reagují na plyn, jaký mají zvuk a charakter... Proto mě začaly táhnout starší auta s charakterem, například starší 911.
A taky proto mám Z4 3,0Si bez střechy, ten motor je úžasný, auto je krátké a lehké, zábavné, vyvážení 50:50. To mě fakt baví... a dá se s tím užít zábava na točité okresce, s tím supersportem bych jel větší kudlu, podstatně nebezpečněji a neměl bych z toho asi tak dobrý pocit... jednou jsem řídil Godzillu na okresce a auto funguje skvěle, ale váží cca 1,7t a rychlost 200kmh na okresce atakuje ani nevíš... a to je přesně ono....
Na střední jsem taky hltal časopisy se všemi parametry a čísly. Dnes v těch článcích hledám jestli má auto hydraulický nebo elektrický posilovač, jestli je to zadokolka a kde má motor a jaké má vyvážení... Jak se chová... o tu rychlost finálně nejde. Typický příklad je Toyobaru, je nádherně vyvážené, zábavné, jedno z nejlepších řidičských aut poslední doby, a je to hypersport? ani náhodou... je to dostupná zábava v nízkých rychlostech :) 200 koní.... a spousta civilních aut je dneska na dálnici rychlejších, ale o tom to přeci není, a to je přesně ono

reagovat
ja
jardeur
26. listopadu 2019, 11:57
1

Ano je bolestné a drahé ( v případě koupě zjištění , že méně je více))) že s 911 996 za 600 je daleko větší srandorohlík než s intergalaktickým 997 a výš turbo...že tolikrát vychvalovaný Xdrive je pro neřidiče.... a ano prostě 5 krát za rok musíte použít jiné auto čí vlak či zůstat doma...a těm informacím, v době kdy BMW vyrábělo 3,5,7 a 8mu. když jste vlezli do Porsche a chtěli auto , tak se vás zeptali : a jakou barvu??? a tyto vozy tak odskakovali běžné produkci , že si je každý pamatovatoval. Dnes je jen pár perel v produkci spočitatelných na prstech jedné ruky , kde si parametry pamatuji i teď... a Vše ostatní je nezajímavá šeď nehodná pozornosti......

reagovat
fortress
26. listopadu 2019, 12:30
1

Občas koukám na zahraniční vlogery jako je Mr JWW nebo TGE takže si udržuju přehled. Nicméně mě hypersporty nebo předražené limitky nechávají klidným. Víc se zajímám o auta která už jsou relativně dostupnější R8 / F-TYPE R, 911T a šlo by s nima i občas jezdit ;)

reagovat
ro
rock
26. listopadu 2019, 13:57
5

Za všechno může inflace a devalvace. V tomhle případě jde o

inflaci - ve smyslu ohromného nárůstu množství informací. Pamatuji dobu, kdy byl složitými cestami do ČR dopravený německý Autokatalog jediný ucelený zdroj informací; ostatní pramínky informací typu půlstránka věnovaná jednomu autu jednou za týden na zadní straně Světa motorů (ta rubrika se jmenovala minisalón, pro později narozené přikládám vzorek) to fakt nevytrhly (byť si dodnes pamatuji, jak vypadala fotka Ferrari GTO ve Světu motorů ze začátku 80. let). Když dnes napíšu na googlu LaFerrari, vypadne na mne přehršel odkazů na databáze, na popisné články a dokonce i na youtubu i na videa (někdy až umělecky pojatá) s recenzemi a jízdními dojmy těch několika vyvolených, kteří to mohli vyzkoušet. Stejně tak pamatuji články s krásnými velkoformátovými fotkami na křídovém papíru v časopisech, které se takovými chuťovkami zabývají. Vlastně je toho víc, než co by člověk na posezení mohl strávit.

devalvaci - ve smyslu ztráty hodnoty těch informací. Informace získané výše popsaným způsobem si čtenář vážil a do mozku si ji vryl majzlíkem. Dnes, kdy se dá dohledat cokoliv v krátkém čase jdou informace jedním okem tam a druhým ven...

reagovat
BigBen
26. listopadu 2019, 15:45
0

Přesně tak, dřív jsi si informaci musel pamatovat nebo si schovat časopis do skříně. Když jsi potřeboval zjistit nějakou infomaci tak jsi musel hledat v haldě časopisů a najít ten správný. A protože hrozilo, že tu přetékající hromadu ti matka jednou při vánočním úklidu vyhodí, tak jsi si všechno raději pamatoval...

Skipper
26. listopadu 2019, 17:08
1

Přidám se do klubu, mám to naprosto stejně a asi je zde více faktorů, většinou již vyjmenovaných.

Ve svém věku jsem každý den zavalený násobně větším množstvím problémů, než v období pozdního dětství, takže moc na nějaké časáky o autech není čas, vlastně jen když čekám u holiče a i tam to jen proletím.

A pak, kdysi se o těchhle autech dalo snít. Teď už jsem asi víc realista a vím, že něco podobného si nikdy nebudu moct dovolit, takže to jde tak nějak mimo mně.

Internetové autoservery mě časem tak nějak přestaly bavit a u autíčkáře jsou novinky spíše okrajovou záležitostí, takže vyschl i zdroj informací.

reagovat
Bavoraczech
28. listopadu 2019, 08:30
0

Bude to jistě i délkou výrobního cyklu značky. Když lehce zagooglím, zjišťuji, že Lamborghini Countach se začalo vyrábět v roce 1974 a vydrželo ve výrobě do roku 90 (26 let?), kdy jej na pozici vlajkové logi nahradil model Diablo, který se vyráběl 11 let do roku 2001. Dnes takto fungují možná takové ty malosériové supersporty jako Königgggnigggseeeeeeeeeggghhhrhhhggg. Větší výrobci chrlí každých max. pár let nový a ještě výkonnější model. Technický pokrok akceleruje mnohem rychleji než tomu bylo před těmi 20 lety, kdy jsme byli mladí a trávili večery u Need for Speed II + III + iV + Porsche Unleashed....

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

GMC Custom GMC 370 1958
GMC Custom GMC 370

1958 rok výroby
360 koní výkon
6 000 ccm objem

Ford Mondeo 2.0 benzin Ghia 1994
Ford Mondeo 2.0 benzin Ghia

1994 rok výroby
130 koní výkon
2 000 ccm objem

Volkswagen Golf  2011
Volkswagen Golf

2011 rok výroby
77 koní výkon
77 ccm objem

Chrysler New Yorker  1973
Chrysler New Yorker

1973 rok výroby
1 koní výkon
7 200 ccm objem

Chevrolet El Camino V8 1976
Chevrolet El Camino V8

1976 rok výroby
180 koní výkon
5 000 ccm objem