Vynechme teď hodiny dějepisu, neboť výčet všeho, co se od roku 1947 v továrně v britském Blackpoolu odehrálo, vydal by na mnohem delší a košatější čtení. Pro nás je podstatné snad jen to, že po vcelku úspěšných devadesátých letech a době okolo milénia, dostal se ke kormidlu vedení společnosti tehdy čtyřiadvacetiletý Rus Nikolay Smolensky. Zda byly jeho úmysly dobré či nikoliv, o tom se lze v tuto chvíli jen přít, je však bohužel nepopiratelným faktem, že nový vlastník přivedl firmu v roce 2006 k definitivnímu krachu.
Následovalo pár soudních strkanic, změny ve vedení firmy a v roce 2007 se odehrál dokonce ještě jeden pokus o znovuspuštění výroby – bohužel marný. Brány TVR zůstaly nadobro zavřeny a internetem kolovaly fotky posmutnělých karoserií ve vysoké trávě, které se nikdy nespojí se svými podvozky a motory.

Jenže TVR je zkrátka a dobře moc velkým jménem na to, aby upadlo v zapomnění nadobro. Ty šílené Tuscany a Sagarisy, pověstné pro svou snahu usmrtit posádku, se totiž samy nevyrobí a jak je všem dobře známo, svět potřebuje šílená, rychlá a snad i trochu úchylná auta. Přesuňme se proto do relativně nedávné minulosti, konkrétně do roku 2013, kdy TVR od Smolenskyho kupuje nově vzniklé společenství TVR Automotive, vedené jistým Lesem Edgarem. Cíl je jasný a konečně i vcelku reálný – v roce 2017 se chystá obnovení výroby s novým sportovním kupé a během následujících několika let se na svět vyklubou další tři modely.

Les Edgar sice ve světě aut figuruje jen krátce, ovšem nejednoho autíčkáře trkne druhé jméno, spjaté s designem. Vybavíte si někoho, když se řekne Gordon Murray? Že ne? No, to je ale chyba, protože to je ten pán, který dal světu modlu v podobě McLarenu F1. A tento jedinec nejen, že bude stát za designem nových TVR, ale poskytne i jednu zcela zásadní technologii, slibující rapidně zjednodušit jejich výrobu. Onou technologií je iStream (a psali jsme o ní tady, tady a tady) a jde o mechanizovaný proces vytváření karbonových struktur karoserie, které poskytují všechny výhody v podobě pevnosti a nízké hmotnosti, ale za zlomek ceny běžného zpracování uhlíkových vláken. Zdá se vám to trochu složité? Ono to trochu složité taky je, ovšem ve zkratce by to mělo znamenat, že se TVR bude vyrábět za výrazně nižší cenu, výrazně technicky vyspělejší než mnohá konkurence. Karbonová karoserie se bude dodávat s největší pravděpodobností za příplatek, jako další varianta vedle oceli, hliníku a kompozitů.
Zde však dobré zprávy nekončí. Zatímco šasi vozu slibuje technologie a skok přímýma nohama do třetího tisíciletí, v oblasti pohonného ústrojí zůstává vše tak nějak při starém. Pohonnou jednotkou nových vozů se totiž stane starý dobrý atmosférický osmiválec, navíc postavený a vyladěný odborníky od Cosworth. Už to je samo o sobě vcelku solidní zárukou toho, že i nový pohon důstojně zastoupí starší řadový šestiválec Speed Six, jež byl produktem přímo TVR a získal si popularitu pro neurvalý, hřmotný projev.

Takže jaké je shrnutí budoucnosti značky? Na obnově pracují zvučná jména, která ze sebe vydávají to nejlepší, aby TVR opět zářilo na scéně malosériových sporťáků. V současnosti je venku jen a pouze první teaser obrázek, nicméně ten sám o sobě naznačuje, že se máme na co těšit. Přinejmenším už jen tyto první informace stačily k tomu, aby TVR v současné době disponovalo více než třemi stovkami složených záloh od lidí, kteří sice o svém novém autě nevědí zatím zhola nic, ale věří, že to co ve výsledku dostanou, bude rozhodně stát za to.






