načítám data...

Jaká jsou nejlepší závodní auta všech dob?

Pořád tady řešíme nejzábavnější sporťáky, nejpohodlnější limuzíny a nejúspornější jezdítka chudého studentstva. Ale jak k tomu příjdou závoďáky?

zobrazit celou galeriiAutíčkář se ptá, Historie, TopX: Jaká jsou nejlepší závodní auta všech dob?

Automobilové závody jsou staré jako motorismus sám. Už od chvíle, kdy Karl Benz ukázal světu svou motorizovanou tříkolku, bylo jasné, že vzbudí řevnivost a rivalitu ostatních. A protože všichni opravdu chtěli dokázat, že právě jejich automobil je nejrychlejší či dojede nejdále, uskutečnil se první automobilový závod z Paříze do Rouane již v roce 1894. Od té doby uplynula spousta času a dnešní motoristický sport se rozvinul v rozličné bitvy mnoha různorodých speciálů. Sice se říká, že jeho zlatá éra už je za námi, ale i kdyby, je to jen další důvod, proč se nyní ohlédnout zpět. Nás totiž budou zajímat ty nejikoničtější závodní auta všech dob. Tedy, nejlepší závodní auta všech dob podle vás…

Historie motorsportu je natolik bohatá, že vybrat jediný speciál by asi nešlo. Proto klidně vyjmenujte víc vašich oblíbenců. A je úplně jedno, zda je obdivujete pro jejich nepřekonatelné úspěchy (jako třeba Audi R8 LMP na úvodní fotce), ikoničnost provedení (co taková Mazda 787B?), přínos v podobě nějaké přelomové technické novinky (Audi S1 Quattro) nebo snad jen proto, že je vám sympatické. A aby se vám lépe přemýšlelo, šoupnu vám tady několik svých favoritů.

Bugatti Type 35 

Více než 1000 závodů. To je solidní skóre účasti v motoristickém sportu. Jenže proslulá Bugattka se těch více než 1000 závodů nejen zúčastnila, ona více než 1000 závodů vyhrála. Od amatérských závodů do vrchu po vytrvalostní Grand Prix, drobný modrý stroj z dílen pana Ettoreho vyhrával prakticky vše, kam přijel. A troufám si předpovídat, že nikomu jinému se to už nepodaří…

Ford GT40

Ten příběh o neúspěšném pokusu o odkup Ferrari, který vyústil ve vývoj vlastního sportovního auta a trojnásobné vítězství v LeMans všichni tady na Autíčkáři známe – a zanedlouho bude znám i široké veřejnosti, protože film inspirovaný tímto příběhem se má brzy dostat do kin. Ford GT40 je opředen legendou, byl mimořádně úspěšný a k tomu ještě funkčně krásný. Co víc chtít?

Lotus 72 

Mohly tu být Lotusy 78 a 79, které jako první monoposty v historii využily fenoménu přísavného efektu, ale Lotus 72 byl na začátku 70. let jako z jiného světa. Jeho konstrukce byla natolik pokroková, že jej Colin s dílčími vylepšeními nasazoval po dalších 5 sezon. Právě díky němu začlo být válečné zlatočerné zbarvení John Player Special nezapomenutelné.

McLaren MP4/4

Spojení dokonalých pilotů a dokonalého monopostu vyústilo v sezoně 1988 v jednoznačnou dominanci. Ayrton Senna s Alainem Prostem uzmuli nejvyšší stupeň v 15 ze 16 velkých cen. Má smysl něco dodávat?

BMW M3 E30

A na konci 80. let zůstaneme. BMW M3 E30 bylo patrně nejvšestrannějším závodním náčiním své doby. Dokázalo zvítězit v 7 různých šampionátech cestovních vozů, v nespočtu závodů do vrchu a, navzdory hendikepu jediné poháněné nápravy, také na korsické rally 1987.

Porsche 956/962

S tímhle technickým mistrovstvím si inženýři Porsche na dlouhá léta podmanili slavné LeMans a vytrvalostní závody obecně. Hned první nasazení prototypu s plochým šestiválcem 2,7 litru a dvěma truby skončilo v La Sarthe uzmutím kompletních stupňů vítězů a LeMans nepoznalo jiného vítěze dalších 5 let. Posledního vítězství na slavné 24 hodinovce dosáhlo Porsche 962 v roce 1994 – 12 let poté, co se jeho ranná varianta 956 zúčastnila prvního závodu.

Lancia Delta Integrale

Když bestiální skupinu B nahradila umírněnější skupina A, zhostila se výroby rally speciálu podle nových pravidel nejlépe ze všech Lancia. Delty Integrale oděny do typických barev Martini dominovaly světovým eRZetám od roku 1987 až do sezony 1992. Promiň Toyoto Celico, na tohle nemáš ani když zamrkáš mrkačkama.

Porsche 911 GT3 Rally

Oproti speciálům WRC bylo nekonkurenceschopné, v mnoha zemích ani nevypsali třídu, ve které by mohlo soutěžit. Ale do stále se zrychlujícího a zefektivňujícího se světa rally přineslo krásný závan starých zadokolkových časů protkaných vytím plochého šestiválce. Na žádné jiné rally auto se v tomto tisíciletí nedívalo lépe.

A teď už je diskuze vaše.

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

TurboBaran
26. června 2019, 10:43
3

Tohle dávalo všem na zadek takovým způsobem, že to auto v NASCAR zakázali. Plus rychlostní rekord 200mil/h v roce 69(!!!)...Prostě legenda :)

reagovat
Tomino
26. června 2019, 11:12
2

S Porsche jezdil u nás nějakou dobu zpátky rally Václav Pech, radost se na to koukat.

Já bych dal do legend ještě Lancii Stratos, pak průkopníka čtyřkolek Audi Quattro a když už bych měl zůstat u nás tak určitě Škoda 130 RS a je jedno jestli okruhová nebo rally verze.

reagovat
MikeEM
26. června 2019, 11:38
4

Určitě musím přidat Volvo 850 BTCC

reagovat
Safa
26. června 2019, 11:53
8

Nechápu, o čem se tu vlastně debatuje. 787B!!!

reagovat
BigBen
26. června 2019, 11:57
4

Vítěz Rallye Monte Carlo 1964

reagovat
krab
26. června 2019, 11:58
1

Mě se líbí tohle :-D Ferrari 250 LM

reagovat
ra
rainero
26. června 2019, 12:09
2

Za mňa stará éra:

reagovat
Tomino
27. června 2019, 23:11
0

Ta druhá fotka je Auto Union s V16? Ty jo, v té době cosi takového uřídit muselo být fakt něco a obdivuji borce, co dnes toto vytáhnou někam na okruh nebo třeba na Goodwood. Klobouk dolů.

Xp
Xpepe
26. června 2019, 12:52
1

Kdyz uz tu mame ten Stratos tak bych pridal jejiho dnes uz ponekud zapomenuteho jejiho souputnika z Velke Britanie, Triumph TR7 V8

reagovat
Ronin
26. června 2019, 12:57
0

To je tak príšerne vyzerajúce auto :) Ale v tom bojovom sfarbení,širokom bodykite,a hrmotu V8 to proste fungije a je to brutálna motokára

BubaaCZek
26. června 2019, 12:59
1

Nejlepsi Calibra ze vsech :)

reagovat
Ronin
26. června 2019, 13:01
0

Neviem prečo,hneď ma napadlo BRM V16

reagovat
ratan groch
26. června 2019, 13:09
5

Na Slovensku mame prislovie:
NAJLEPSIE ZAVODNE AUTO JE FIREMNE!!!

reagovat
BigBen
26. června 2019, 13:22
0

...to myslím platí i v Čechách :-)

ratan groch
26. června 2019, 16:10
4

a najhorsie to je, ak sa to dostane do ruk jazdcom, ktorych jedina pretekarska schopnost je zatlacit plynovy pedal na podlahu.
Minule som mal na par dni Mini Cabrio a v meste som ho pozical elektrikarovi, ktory mi doma nieco prerabal. Chlapec nemal v ziadnej zakrute dost podradene, smerovky nepouzival, lebo on predsa vie kam ide, premavku cital ako prvak na zakladnej skole po dvoch tyzdnoch slabikar, ale na kazdej rovinke tomu najebal plny kotol, predbiehal tak, ze by sa aj samovrah bal o zivot a ked sme dosli do nejakeho toho elektrikarskeho obchodu, tak vyhlasil, ze sa "celkom da, ale chcelo by to silnejsi motor".

Vojtáno
28. června 2019, 08:19
0

Proč jsi mu to vůbec půjčoval?

ratan groch
28. června 2019, 19:50
1

Vojtano, dostal som ho z BMW ako nahradne, takze nebolo moje a netusil som, ze je taky druh jazdca. Zas tomu autu nic zle neurobil, len to parkrat dal do cervenych cisel. A on sa po tom tesil aky je pretekar a robil potom u mna doma poriadne a v dobrej nalade. Asi preto....

Vojtáno
30. června 2019, 21:38
0

Děkuji a hezky napsáno....spousty smíchy brečících smajlíků...:D

beastar
26. června 2019, 14:09
1

Jsou tady krásná auta, rychlá, slavná a ... služebák:) Takže vlastně skvělá společnost. Mě napadlo moc aut. EVO cokoliv Lancer, réza, Maserari Mc12.

Jenže to by tady chyběl skutečný king of the road. Horacios Grave digger.

reagovat
Veet
26. června 2019, 15:27
5

Mercedes CLK GTR a hlavně jeho "civilní" verze :)

reagovat
Aleš
26. června 2019, 15:32
7

Krom už jednou zmiňované Mazdy 787B bych přidal ještě Nissan Skyline GT-R R32 Group A. Krom toho, že v japonském poháru cestovních aut vyhrálo všech 29 závodů, kterých se v průběhu čtyř let (1990-93) zúčastnilo tak vyhrálo i australský pohár cestovních aut v letech 1990-1992 (včetně vítězství v Bathurst 1000 v letech '91 a' 92). Tahle dominance R32 GT-R v podstatě vedla k vytvoření Supercars jak je známe dnes. Hlavně díky R32 bylo v rámci australského poháru cestovních aut zakázáno přeplňovanání a náhon na všechna kola.

reagovat
Nimrod
26. června 2019, 16:19
0

jsem is říkal, kde je godzilla :-)

LuckyK.
27. června 2019, 12:34
0

R32, parádní ikona a neuvěřitelný auto. Já doplním předchůdce všeho zavodního u Nissanu, Datsun 510 v nejikoničtějších barvách ze všech barev :D

Nimrod
26. června 2019, 16:46
3

toho je prostě kotel... tak jen tak na okraj krom panozu a starých volv

reagovat
sp
spooon
26. června 2019, 22:03
4

Escudo bylo v Gran Turismu 2 moje nejoblíbenější auto :-D

Nimrod
27. června 2019, 06:23
0

escudo je šílené bestie. 900kg a oturbený čtyřválec poskytující 450 koní uložený příčně uprostřed... a ten samý i vpředu :-)

DV
DVader
27. června 2019, 19:32
0

GT2 + Escudo + tuning vs Pikes Peak = rekord za rekordem. Uz jen v ty hre to byl killer car, natoz skutecna videa na youtube. Nechtel bych b(l)ejt spolujezdec :)

ro
rock
26. června 2019, 20:40
6

Naprosto trestuhodně tady chybí 917. Vyhrávala všude, kam nastoupila a to vždycky tak dlouho, než ji zakázali.

reagovat
Fa
Fandatik
01. července 2019, 11:48
0

To bylo první auto, které mě napadlo. A ještě Belofova 956.

Irwinek
27. června 2019, 07:59
0

No já myslím, že tohle ty mladší jistě překvapí, ale jejich závody tenkrát v NDR byly dost dobrý :-D
Trabant P 800 RS
jinak jsem vždy miloval escort mk1

reagovat
Nimrod
27. června 2019, 18:50
0

psí kost je skvělá
s trabantem jezdí kamarádovo dcera, respektive dělá navigátorku

Irwinek
28. června 2019, 11:26
0

Tohle byl asi trošku jiný trabant :-D

Nimrod
28. června 2019, 18:01
0

trošku jiný je určitě, ale do sériového má také dost daleko. a fakt bych s nim nechtěl jezdit rally :-)

če
čert
27. června 2019, 19:07
2

Já přihodím Peugeot 405 T16 Ariho Vatanena. Taky jedna z legend.

reagovat
DV
DVader
27. června 2019, 19:20
0

Tenhle peknej zavodak sem pred par dny chytil na ceste do prace. Jen nechapu (v tom dobrem :) ), to se pan ridic neboji, kdyz ma nad hlavou jen cednik? :D Ale odpich a zvuk to teda melo, ne ze ne. Obdiv a nadhera!!!

reagovat
Sa
Sato
27. června 2019, 20:17
0

Jeden cas som celkom trpel uchylkou na street legal Maseraty MC12 Corsa. Asi to musi byt nepouzitelne ale strasne by som to chcel (aspon vidiet). Ked moze byt na EU znackach toto tak snad uz vsetko.

reagovat
Sa
Sato
27. června 2019, 20:29
0

*Maserati... >_< :-(

Vojtáno
28. června 2019, 08:25
0

Sice to jelo snad jen jednou, ale Pikes Peak to natrhlo jako nic.. A ještě poměr váha x výkon 1:1 je také dechberoucí.. Za mě Peugeot 208 T16

reagovat
Vojtáno
28. června 2019, 08:25
0

Rien
28. června 2019, 17:33
0

Tohle tu podle me taky chybi:))

reagovat
Rien
28. června 2019, 17:36
0

Ale 787b je asi muj nejoblibenejsi zavodak, ciste kvuli zvuku, to je fakt eargasm:)))



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Sebring JR Sedan 2004
Chrysler Sebring JR Sedan

2004 rok výroby
140 koní výkon
2 000 ccm objem

Chrysler 300M 3.5i LPG Tech 2000
Chrysler 300M 3.5i LPG Tech

2000 rok výroby
248 koní výkon
3 518 ccm objem

Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door 1957
Dodge Royal Lancer Custom HardTop 4door

1957 rok výroby
260 koní výkon
5 329 ccm objem

Chrysler 300 coupe 1968
Chrysler 300 coupe

1968 rok výroby
350 koní výkon
7 215 ccm objem

Dodge Charger 5.7 HEMI R/T AWD BA+LPG 2014
Dodge Charger 5.7 HEMI R/T AWD BA+LPG

2014 rok výroby
375 koní výkon
5 700 ccm objem