načítám data...

Jak to bude s Jimnym v Evropě?

Proslýchá se, že příští rok bude pro veselé terénní Suzuki ten vůbec poslední, kdy ho půjde v Evropě zakoupit. Skutečnost je ale složitější.

zobrazit celou galeriiNovinky: Jak to bude s Jimnym v Evropě?

Minulý týden proběhla médii zpráva o tom, že veleúspěšné a prakticky nesehnatelné Suzuki Jimny skončí v roce 2021 na evropském trhu. Jako hlavní důvod byly jmenovány vysoké pokuty za flotilové emise, protože pod kapotou pracuje poměrně archaická benzínová jednapětka bez jakýchkoli přídavných baterií a krabicovitý tvar a krátké převody nízké tabulkové spotřebě také příliš nenahrávají.

Tento černý scénář se sice nevyplnil, realita ale není o moc růžovější. Náhlédněme do tiskové zprávy, kterou v minulých dnech rozesílalo zastoupení automobilky:

“Na základě prohlášení výrobce potvrzuje Suzuki Česká republika, že model Jimny zůstává na českém trhu i nadále v nabídce. Celosvětový enormní zájem o tento model ovšem způsobil, že poptávka výrazně převyšuje možnosti výrobního závodu v Japonsku. S nedostatkem vozů se nepotýká pouze Česká republika, ale čekací doby delší než jeden rok jsou dokonce i v mateřské zemi.
Nižší alokaci vozů Jimny do Evropské unie navíc pochopitelně způsobuje i fakt, že model vzhledem ke svému zaměření negativně ovlivňuje průměr CO2 automobilky stanovený Evropskou unií. Pro rok 2020 lze tedy očekávat velmi omezené dodávky tohoto modelu do České republiky a situace se s velkou pravděpodobností výrazně nezlepší ani v roce následujícím.
V návaznosti na opatření Evropské unie se bude Suzuki na českém trhu soustředit zejména na prodej ostatních modelů (Ignis, Swift, Vitara, S-Cross), kdy se první 2 jmenované modely již nabízí s mild-hybridním pohonem 12V a v brzké době budou i vozy Vitara a S-Cross představeny se zcela novými úspornými motory v kombinaci s mild-hybridním systémem 48V.”

Pojďme si to trochu rozebrat. Není žádným tajemstvím, že letos dostali čeští dealeři po dvou kusech Jimnyho a více jich není a nebude. Podle tiskové zprávy to vypadá, že s podobně skromnou dodávkou je třeba počítat i v roce 2021. Co bude dále sice nevíme, ale trochu to naznačuje poslední odstavec, ze kterého je jasně zřetelné, že pro automobilku je mnohem zajímavější prodávat v EU mild hybridní “civilní” vozy, než utilitární Jimny se “zastaralým” spalovacím motorem.

Na Suzuki jako takové se asi ani nedá zlobit. Je logické, že svoje vozy raději prodá na trzích, kde za to nedostane vysokou pokutu. O malý offroad je velký zájem a tak není třeba hledat trh, kam “upíchnout” vyrobené kusy hromadící se na skladě. A díky tomu, že se u nás Jimny prodává (byť ve velmi omezeném množství), není dovoz ze zemí mimo EU nijak zásadně legislativně náročný. Nakonec by se tedy dalo říci, že zásadní omezení distribuce je řešením, kdy se evropskounijní vlk nažral a Jimny zůstalo celé. 

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pochtli
28. ledna 2020, 12:52
1

Kdybych teď sháněl Jimnyho, zajel bych do Německa, evidentně jich tam dovezli dost a jsou v nabídce i lehce ojeté (něco asi předváděčky, něco soukromé osoby). Jen ty ceny okolo 600 tisíc jsou poněkud vyšší, ale Jimny byl docela drahý i v předchozí generaci.

reagovat
wa
wacso
29. ledna 2020, 21:08
0

Mám moc velkou radost, že můj Jimny objednaný před uvedením na DE trh mi byl dodán po půl roce: 09/18 objednáno 03/19 dodáno.

Od té doby nehledě na kilometry jen získává na ceně. Dnes jsem viděl inzerát s 20 tkm za 23 000 EUR a to bez úprav, které by zvyšovaly hodnotu (kola/nosiče/tažné).

Pochtli
30. ledna 2020, 07:42
0

Taky jsem dost koukal, že jetý (20-30tkm) a cena v podstatě stejná jak u nového..

MB
MBMB
28. ledna 2020, 12:53
1

Určitě k tomu budou nějaké důvody, ale zajímalo by mě, proč to Jimny prostě nezdraží, když je o něj takový zájem. Mohli by tu pokutu za CO2 klidně plně promítnout do konečné ceny auta a pravděpodobně by prodali pořád víc než ty dva zmíněné kusy.

reagovat
beastar
29. ledna 2020, 12:58
0

Kapacita výroby? Jestli někdo spočítal, že i přes zdražení výroba neklesne dostatečně. Plus je tu taky nutný brát v potaz logistiku (místa na tranzitním skladu, lodích atd.)

wa
wacso
29. ledna 2020, 21:13
0

Zdražení pro firmu celkem okrajového modelu nic nepřinese, pokud se pokuty za CO2 vyšší třídy budou platit u VŠECH nových Suzuki. Kapacita výroby nestačí, zdražení není možné, protože platné potvrzené objednávky stačí prakticky do konce cyklu tohoto modelu. Vím, že předchůdce měl refresh po devíti letech, ale dnes je jiná doba. Jak mám zdražit výrobek, jehož kompletní produkce /celej běh je zajištěn a pokryt do konce generace?

MB
MBMB
30. ledna 2020, 01:46
0

Pokud je auto vyprodané do předpokládaného konce produkce, což nemám, jak ověřit, tak to samozřejmě už smysl nemá. Pokud by to tak opravdu bylo, tak to na pointě moc nemění - v tom případě Suzuki nasadilo špatnou cenu už na začátku a pomalu reagovalo, když vidělo, že se mu velmi rychle vyprodává celá produkce, kdy mělo okamžitě zdražit.

Csaba
30. ledna 2020, 19:58
0

Měli, spolu s vývojem nové generace Jimnyho rovnou postavit i novou fabriku, pitomci. Ročně by s přehledem prodali 500 000 ks a dokáží jich vyrobit jen - kolik - 100 000? Dle mého je problémem nedostatečná kapacita, ne cena, asi nikdo by za auto neplatil víc než je nezbytně nutné :) Druhou stranou mince je, samozřejmě, úchylná EU a pokuta za každý prodaný kus :(

wa
wacso
29. ledna 2020, 21:04
0

MBMB to jste špatně pochopili podstatu těch flotilových úrovní CO2. Tam nejde o to, že se špinavý Jimny dostane do jiné třídy a sám zdraží.

Tam jde o to, že přílišným prodejem Jimnyho se celá značka katapultuje do vyšší skupiny znesčišťovatelů a bude muset platit za každý prodaný výrobek víc. Ne jen za Jimnyho. A protože jako neprémie/nesport/neluxus a neelektro značka má SUZU maličkou marži na každém autě, raději přiškrtí Jimnyho, který si na sebe už beztak vydělá jako kei car s 0,6l 3válcem turbo na Japonském trhu a po Asii, a budou holt prodávvat dál levné lehké sviště s malými foukanými benzíny.

reagovat
MB
MBMB
30. ledna 2020, 01:41
0

Rád se nechám vyvést z případného omylu, ale pokud je mi známo, tak flotila se přirozeně počítá z jednotlivých kusů. Čili ta pokuta jde za každým jednotlivým autem. Pokřivují to až auta pod těch 95 g/km (pro zjednodušení beru ten nominální limit, přestože ten faktický závisí na hmotnosti), která odlehčují těm nadlimitním autům. Automobilka, která neprodá jediný kus pod 95 g/km, bude platit takovou celkovou pokutu, která přesně odpovídá sumě pokut za každý jednotlivý kus počítaný zvlášť. A automobilka, která prodá i kusy pod 95 g/km, bude platit o něco méně, než kolik by byla suma pokut za každý jednotlivý kus počítaný zvlášť. Nevidím způsob, jak by to mohlo být více.
Promítnutí pokuty do konečné ceny v plné míře je tedy plné krytí a nevidím způsob, jak by automobilka mohla tratit na prodeji takového modelu. Jak jsem ale psal, mohu v tom mít mezery a rád si to nechám vysvětlit.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Jeep Grand Cherokee ZG 5,9 1998
Jeep Grand Cherokee ZG 5,9

1998 rok výroby
240 koní výkon
5 899 ccm objem

Cadillac Seville 4,9  1992
Cadillac Seville 4,9

1992 rok výroby
250 koní výkon
4 900 ccm objem

Chevrolet Tahoe Hybrid 2009
Chevrolet Tahoe Hybrid

2009 rok výroby
332 koní výkon
5 967 ccm objem

Chrysler Sebring 2,7 LX 2001
Chrysler Sebring 2,7 LX

2001 rok výroby
203 koní výkon
3 ccm objem

Edsel Ranger Coupe  1959
Edsel Ranger Coupe

1959 rok výroby
280 koní výkon
6 400 ccm objem