načítám data...

Jak se žije s volantem na špatné straně auta

09. září 2017, 17:10 63 komentářů Daniel Borský

Rádi byste si pořídili auto z Velké Británie, ale máte strach jej provozovat na našich silnicích? Tak hurá do toho. Není se čeho bát.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Už je tomu nějaký ten pátek, kdy Evropský soudní dvůr vydal rozhodnutí, dle kterého může být ve členských zemích EU volant umístěný na pravé i levé straně. Česká legislativa se tomuto rozhodnutí uzpůsobila, a proto se můžete setkat i v našich končinách s autem, které má volant na "nesprávné straně." Musím se však přiznat, že jsem čekal větší přísun vozů z britských ostrovů poté, co vešla v platnost možnost registrace pravostranky. Spousta lidí trpí nedůvěrou vůči takovým vozům a vyjmenovává stále dokola ty samé argumenty, proč nelze provozovat "Angličana" v kontinentálních podmínkách. Já, jakožto člověk zvídavý, jsem se rozhodl pravostranný automobil vyzkoušet na vlastní kůži a zjistit tak, jestli je to takový nepřekonatelný problém, jak někteří škarohlídi tvrdí. A zde jsou mé poznatky… 

Problém první: Předjíždění 

Asi nejčastější argument proti pravostrannému řízení, který slýchávám, je problém s předjížděním. Že prý se nedá předjet na okresce, je to nebezpečné a kdesi cosi. Ano, uznávám, je to poněkud obtížnější než u kontinentálního vozu, ale rozhodně to není nic nepřekonatelného. Samotný úkon vyžaduje trochu delší plánování a o něco delší rovinku než je potřeba u běžného auta, ale lze to. Nejdříve je třeba zkontrolovat situaci od pravého okraje. Poté si necháte větší odstup od před vámi jedoucího vozu a s rozvahou se přesunete ke středu vozovky.  Odtud už je výhled dostatečný, takže pokud zahájíte předjížděcí manévr s dostatečným rozestupem, není s předjetím nejmenší problém. Jistě, není to nejpohodlnější, ale dá se. Pokud jste zvyklí předjíždět stylem "nalepím se za nárazník vozu přede mnou, zběsile vybočím, přidám a ještě zběsileji se zařadím zpět," pak ano, tohle s pravostrankou nelze. Ale takhle by se nemělo předjíždět ani u běžného auta s volantem vlevo. 

Problém druhý: Parkoviště se závorou 

Tohle byl asi největší problém s RHD, který jsem za celou dobu užívání pozoroval. Když musíte vjet do hlídaného parkoviště se závorou, potřebujete buď velmi úzké auto, kde není problém natáhnout se přes sedadlo spolujezdce, anebo si musíte obstarat nějakou selfie tyč, kterou budete bude používat na vytahování parkovacího lístku. Tak či tak, není to úplně komfortní řešení. Vyžaduje to jistou dávku gymnastické průpravy a pokud za vámi stojí jiný netrpělivý řidič, jistě si párkrát vyslechnete tón jeho klaksonu. Většina moderních parkovacích center umí rozpoznat registrační značku, takže při výjezdu vás pustí automaticky a vy budete ušetřeni prostocviků. Pokud však potřebujete zajíždět do hlídaných garáží šestkrát denně, asi pro vás nebude pravostranka to správné řešení. 

Problém třetí: Vnímání vozu 

"Vždyť se s tím netrefíš do jízdního pruhu," slyšel jsem první námitku kamaráda, když jsem přijel s "Angličanem." Hmm, ne. Na fakt, že větší část auta mám po levé ruce, jsem si zvyknul asi za tři minuty v provozu. Stačí, když si zafixujete pravidlo, že si určujete odstup podle pravé čáry, a ne podle středové. Poté se budete pohybovat v provozu naprosto normálně. Stejně tak mi nedělalo problémy řazení levačkou. Jasně, jednička se neřadí k sobě a nahoru, nýbrž od sebe, ale i tohle je minutová záležitost a naučit levou ruku pohybům v háčku je opravdu otázkou krátké chvíle. Nic, co by vás mělo rozptylovat. Jediné, s čím jsem měl problém, bylo parkování. Ve většině případů se u nás parkuje při pravém okraji vozovky. Nasměrovat vůz k obrubníku tak, abych neodrbal disky bylo trochu složitější. Přece jenom jsem zvyklý mít větší část vozu po pravé ruce a často se mi stávalo, že jsem nechával zbytečně moc místa od chodníku, nebo jsem naopak žvýkal gumu a parkoval na třikrát. Nicméně věřím tomu, že je to jen otázkou cviku. 

Má to i nějaké výhody? 

Ano, i pravostranné auto může mít našem provozu jisté výhody. Například když přijedete do nerozlišené křižovatky s předností vpravo. Rázem máte lepší přehled o provozu, ve výhledu vám nevadí A sloupky ani sedadlo spolujezdce, což přispívá k bezpečnějšímu projetí dané křižovatky. Stejně tak je RHD výhodnější v situaci, kdy na okresce objíždíte cyklistu nebo chodce. Mnohem lépe od něj odhadnete bezpečnou vzdálenost tak, abyste jej bez problémů objeli. A líbilo se mi také vystupování z vozu. Jak jsme si řekli výše, většinou parkujete při pravém okraji vozovky, což znamená, že vystupujete přímo na chodník. Ani jednou se mi nestalo, že bych si vystoupil přímo do kaluže. 

Tímto článkem vás nechci nabádat, abyste si okamžitě koupili letenku a vyrazili do Británie pro nějakou místní specialitu. Provoz pravostranky má svá specifika a jistě takový vůz nelze doporučit každému bez rozdílu. Během týdenního soužití jsem si však ověřil, že takové auto lze vcelku bez větších obtíží provozovat i na našich komunikacích. Pokud však máte svůj vysněný vůz, který je dostupný pouze jako RHD, doporučuji s jeho pořízením neváhat. Kdo ví, jak to bude s dovozem auta z Velké Británie až vejde v platnost brexit. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PepaSFI
09. září 2017, 18:08
2

tady si určitě vybereš http://www.panskleroza.cz/obchod/mobilita/podavace/ abys dosáhl na lísteček :-) Ono to s těma lístkama nebývá jednoduchý i s kontinentálním autem, někdy to je umístěný tak že se na to blbě dosahuje a někdy to je jak ve skrytý kameře. Jedu jednou na takový placený místo, zastavím u šraňku, zmáčknu čudlík, mašinka udělá bzbzbzbzbz FLUS! Lísteček vylít z mašinky kamsi pod auto. Co teď? Dveře neotevřu páč stojím těsně u toho náhrobku, nevím jestli se dá znova zmáčknout čudlík když jsem neprojel čidlem u závory. Nic za mnou nestálo takže jsem couvnul a lezu ven pro lísteček. Ahá, očividně je to místní atrakce, lístků je po zemi asi dvacet. A kolemjdoucí chodec huláká-pané, můžete jét, máte to otevený! No to vím taky že to je otevřený ale lísteček je kdesi v purdéli.
To s tím předjížděním je pravda, většina lidí předjíždí z nálepu, bez podřadění, prostě na to tlápnou a čekají až přijde ten turbodieselový zátah vodspoda. Ten přijde až vylítají saze, obvykle na konci rovinky, ve chvíli kdy proti jede další podobný předjížděč. Oba se pak diví proč se jim tam ten debil cpe a největší radost z toho má ten předjížděný protože to obvykle končí panikou, myškou těsně před a náhlým zpomalením.

reagovat
Chosé
09. září 2017, 20:36
1

Ano, ano a ještě jednou ano. Krásné shrnutí pravdy a vymýcení předsudků. Jsem rád, že jsi se s RHD sžil stejně rychle jako já. :)

reagovat
Chosé
09. září 2017, 20:38
0

Jinak já k závorám jednoduše vylezu z auta a obejdu ho pro lístek, prozatím jsem nepotkal žádného klaksonáře. Pokud nejedu sám, tak mám šikovnou přítelkyni, co mi lístky bere.

Trinom
09. září 2017, 22:14
0

K závorám jsem se naučil couvat. Jak u práce, tak u Lidlu tu je na to dost místa. Nikdo s tím zatím neměl problém.

Chosé
10. září 2017, 19:48
0

To asi jo, ale vy nemáte tak dlouhý auto jak já. :D

JLK
11. září 2017, 14:34
0

Tomáš Trýska: "Nikdo s tím zatím neměl problém." - ja bych byl jenom rad kdyby prede mnou nekdo predvedl jak se to dela v praxi takove zacouvani na parkoviste :D

Chosé
11. září 2017, 15:23
0

Já v tom nevidím nějaký moc velký problém, jako do Vaňkovky se bude couvat asi blbě, ale k takovému Lidlu nebo Albertu bez problému. Osobně to nedělám už jen z jednoho prostého důvodu - nechce se mi. Druhým důvodem je délka auta. Co jsem se bavil se Zichym, tak s RX8 nacouvá a i přesto se musí z okénka natáhout pro lístek. Já bych nacouval a musel přesednout dozadu, abych lístek dostal. Proto je pro mě jednodušší z auta vystoupit. :)

Ev
Evlo
09. září 2017, 21:00
0

Mazec, mam dve RHD auta a u toho velkyho je problem se zavorama, ale tam by byl i se stejnym levostranym. S roadsterem projedu zavoru rychleji nez spousta levostranaku, delas neco spatne. Predjizdeni taky nepozoruji, ze by bylo obtiznejsi jak pises.
Jezdim v CR jiz dele nez rok.

reagovat
Ev
Evlo
09. září 2017, 21:00
0

Naopak teda u prednosti zprava zadnou vyhodu nezaznamenavam.

Ev
Evlo
09. září 2017, 21:05
0

A paralelni parkovani me taky prijde jednoddussi, tyjo, asi to bude clovek od cloveka.

Ev
Evlo
09. září 2017, 21:12
0

Jo a o te ceske legislative je to taky lez, byla to vzdy jen sikana MDCR a OURP.

reagovat
Perníček
09. září 2017, 21:27
0

Pecka článek, každý jenom mele, jak je to úplně na houby, že ty auta jsou u nás naprosto nepoužitelné.
Zajímaly by mě ohledně RHD ještě další věci, jak je to s legislativou týkající se přihlášení a překopání vozidla na levostranné řízení?

reagovat
Chosé
10. září 2017, 19:49
0

Na levostranné řízení to legálně nikdy nepůjde, automobilka ti k tomu nevydá povolení. Můžeš to udělat bez toho a pak utratit desetitisíce na Dekře.

sk
skier
02. března 2018, 14:06
0

Ale ano, jde to: 1) zkontrolovat a přeprogramovat popř. vyměnit přední světla, 2) zadní mlhovka musí být do středu vozovky, pokud jsou 2 je to bez problémů, pokud ne, musí se 1 přidělat, 3) zkontrolovat tacho - musí tam být stupnice i v KM, 4) schválení na Dekra stojí cca 3-4 tis., 5) razítko udělení vyjímky pravostr. řízení na ministerstvu dopravy - zatím zdarma no a nakonec klasická dovozová STK+EM a přihlášení ;-)

Chosé
03. března 2018, 14:40
0

Přečti si ještě jednou otázku. Legálně vozidlo NELZE přestavět z RHD na LHD.

Nimrod
03. března 2018, 15:05
0

a jak to funguje, když si přivezeš auto a překopeš ho ještě před dovozovou technickou? pokud se to auto dělalo s levostranným řízením a použiju originální palubku a podobně, tak to přece technik nemá jak poznat, ne?

Chosé
05. března 2018, 19:57
0

Podle VIN to jde poznat. A nikdy nevíš na jakého hnidopicha narazíš. :)

beastar
05. března 2018, 20:07
0

A že dneska na ně narazíte všude. Už se to prostě reší a většinou ani známej Pepek Vyskoč kdesi na stk Horní Zámrd s tim nic neudělá. Nová doba talíř v deskách skončil.

Bubák2
09. září 2017, 21:30
0

Jak je to s ježděním u nás na britských značkách? Mám pravostraný Jaguar XJ40 s anglickými RZ. Anglický tp, respektive ten jejich modrý A4 papír. Auto už nemá anglickou silniční daň ani mot. Můžu u nás na silnice? Máte někdo zkušenosti?

reagovat
krab
09. září 2017, 21:38
0

Už přes 10let jezdím s veterány s pravostranným řízením. A fakt si člověk zvykne hned. Snáz než na řízení vlevo, když jseš zrovna v Anglii. Takže, stejně jak si zvyknul Dan, tak jsem si já zvyknul na RHD taky.

Nemám akorát zkušenosti s přihlašováním RHD do registru normálnícha aut. Jen na veterány. Myslím, že u nás vyžadují globální homologaci a COC list. Takže jde vše, kromě toho nejzajímavějšího. A to jsou ty UK sportovní auta, které mají vyjímku v rámci EU. Takže doteď si nejsem jistej jak bych dopadl s Lotusem Exige s 2ZZ motorem s kompresorem nebo s TVR s konce 90tých let. Myslím, že jasná odpověď na to není a je u nás v tomhle prostoru bordel a prostor pro úřední buzerace. Každopádně se to bojím zkoušet jako pokusný králík..

reagovat
Ev
Evlo
09. září 2017, 22:35
0

A co nechápeš nebo co?

lu
luv
10. září 2017, 12:29
-1

"Myslím, že u nás vyžadují globální homologaci a COC list". "Globalni homologace" je vyraz na facku, urednikovy co ti tohle rekl nafackuj, a jdi jinam.

Fakt, zkus jiny urad. Homologace je proces jehoz vysledkem je schvaleni typu (platne v cele EU). COC list doklada, ze to konkretni vozidlo odpovida schvaleni typu a je potreba pri prvnim prihlaseni v EU (ktere provede dovozce/vyrobce) a zapise se do ORV (resp. TP). Tohle v CR urednici nedodrzuji a vyzaduji COC list i pri prihlaseni auta z EU (resp. clenskeho statu).

Pokud mas vozidlo, ktere ma typove schvaleni (to je to co ten tvuj urednik mysli tou "globalni homologaci" *smack* mas k nemu mas COC list), tak pri registraci dokonce nemusis resit ani vyhledy na Dekre/TUV a platit jim 5000,- za 10 minut prace a nechat jim tam auto (TUV SUD) na pul dne na hrani. Uradu, ktere v tomto dodrzuji zakon, nekolik v CR je.




H_F
10. září 2017, 01:39
-1

s volantem na spatny strane mam najeto jak po uk tak cr uz skoro 80kkm a teda problem to neni kdyz clovek neni debil.. predjizdeni je uplne jedno.. je videt v polovine lripadu naopak lepe z vnitrni strany

ad listecky.. v polovine aut to neresim.. mam maly kabro kde se da natahnout a velkou dodavku kde lze prelyzt.. na bezny auto staci mit chnapku na tyci pro duchodce na sbirani odpadku pokud to clovek musi delat denne

jedina challenge je se naucit radit u manualu druhou rukou plus nekery maj otoceny packy pod volantem.. presedani z eva do s2000 je v tomhle peklo, porad stiram sklo misto blinkru
razeni mi po prvnim tejdnu uz nikdy problemy nedelalo

pokud bude situace jako dosud, tak si levostranny auto uz nekoupim.. prijde mi skoda utracet 2-3x tolik za stejny auto jen s volantem na jiny strane
btw. nektery nejlepsi japonsky auta se ninak nez pravostranky ani nedelaj
s papirama neni problem, ideal je auto odhlasit na export v uk a v cr jen pojistin na vin.. nicmene auta lze prihlasit plne na ceske papiry.. u nekterych byva problem s tachem ale vetsinou jde prekodovat nebo dat jinej cifernik kdyz clovek ozeli pocitadlo.. coz na technicke neresi.. a svetla lze nechat prinejhorsim udelat na zakazku

reagovat
Arutoro .357
10. září 2017, 09:30
0

Ahoj, mohl by jsi prosím rozvést tu absenci přihlášení? Jezdíš pak s UK značkami a českou pojistkou?

H_F
10. září 2017, 13:36
0

jo jezdim, idealni reseni
v uk neplatis dan a drahy pojisteni
ma to nevyhodu v podobe toho, ze nejpozdeji do roka auto nema technickou, coz lze resit vhodnym vyberem pojistovny.. je jich vic
v cr doporucuju alianz.. pokud auto ma ok podvozek brzdy a dalsi zakladni atributy nutne pro bezpecny provoz tak se v tom v pripade nehody ani moc nestouraj

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
10. září 2017, 19:02
0

Chapu to spravne, ze to auto je v Anglii odhlaseny z registru vozidel a prihlaseny do zadnyho jinyho registru, ani toho ceskyho uz neni?

bkralik
11. září 2017, 17:11
0

A jak řešíš par. 10, odst. 2 zákona 168/1999 Sb. -
Pojistitel má proti pojištěnému právo na náhradu toho, co za něho plnil, jestliže prokáže, že pojištěný porušil základní povinnost týkající se provozu na pozemních komunikacích tím, že provozoval vozidlo,
b) jehož technická způsobilost k provozu vozidla nebyla schválena,
a toto porušení bylo v příčinné souvislosti se vznikem újmy, kterou je pojištěný povinen nahradit.

Jestli to chápu dobře, tak když nemáš technickou, tak nemáš vozidlo způsobilé k provozu. A pak když někoho sejmeš, tak se tě můžou snažit utáhnout na tom...

Plus co taky povinnost občana přihlásit svoje auto - teď si nepamatuju co to je za zákon. Nemůžou opicajti otravovat s tím?

A jak moc tohle všechno jde dělat s Polskou značkou?

lu
luv
11. září 2017, 21:47
-1

Technicka zpusobilost byla schvalena v UK, a protoze jsme v te zle EU tak plati i u nas :P.

Nic jako povinnost obcana prihlasit svoje auto neexistuje.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
11. září 2017, 22:26
0
lu
luv
12. září 2017, 11:19
-1

Hele, MDCR zas tak moc never :) ... ten dokument je uz na prvni pohled neaktualni :) (sekce "Kde se registrace provádí?")

krab
12. září 2017, 11:52
2

teď to tu čtu. To fakt nemůžeš jezdit jen na CZ povinný s odhlášeným UK V5. To funguje do prvního průseru. Jak píše Bkrálík. Musíš projít přihláškou. Neříkám, že je to příjemný, že je to morálně správně jak tu snaží podotýkat dvojice Luv a Evlo , ale prostě to musíš mít v richtiku jinak riskuješ velkej průser. I při banální nehodě. Všechno pak zaplatíš.

Obecně bude už dnes hladký přihlásit RHD evropský auto registrovnaný jako nový v UK. Pokud to není něco, co právě má homologaci jen pro UK na vyjímku. To je celá řada Caterhamů, prakticky všechna stará TVR, mnoho typů Lotusů atd. A pak jakékoliv importy z USA a nebo Japonska. S tím bude prostě očekávatelně problém.

Další věcí je, že neušetříš. Protože to auto nemá v ČR tu hodnotu. Já nad tím taky přemýšlel, ale myslím, že se to nevyplatí. Třeba : BMW M3 jako typický příklad. V UK mě RHD E36 např M3 vyjde podstatně levněji stále. Asi půjde snadno přihlásit, ale pak jí tu neprodám. Takže je lepší koupit takové auto LHD s historií , holt za to vysolíš hodně, ale drží si to zase dobře svojí hodnotu. Stejně tak Hondu S2000. Jak vidím, tak vyjde na 400tis + u nás LHD auto pokud se náhodou objeví , míň už nikdy stát nebude. Asi v UK seženu Japan import za daleko méně, ale mám risk s legálním přihlášením a až jí budu chtít prodat tak jedině zase nějak zpátky do UK. Nebo za málo u nás.

lu
luv
12. září 2017, 12:08
-1

Jen doplnim, ze ja vubec neresim co je moralne spravne, ale resim co je v zakonech CR. Dal uz to necham na vas ...

lu
luv
12. září 2017, 12:11
-1

Tak jeste teda ... z toho co pises je jasne ze ty zakony neznas. Nic jako homologace pouze pro jeden clensky stat v evropske legislative vubec neexistuje - je jasne popsany proces schvaleni typu a jednotliveho schvaleni. Konec.

krab
12. září 2017, 13:37
1

Neříkám, že znám, nicméně názory vás dvou jsou trochu zvláštní... Sice tvrdíte jak znáte zákony atd.. ale mám pocit, že jste ani jeden z vás v tom klidu a pohodě žádné UK auto na CZ značky ještě nedostaly tím způsobem co popisujete.

Jestli je někde užitečný info tak tady : http://jdm-meeting.cz/forum/viewtopic.php?f=9&t=4820

Jediné co už neplatí je nutnost poslat žádost o výjimku na MDČR. Evidentně vám zbývají dva problémy. Jeden je úprava osvětlení, asi menší a pak jeden větší a to je dohledání veškerých technických údajů, které UK techničák (V5C) nemá. A že jich dost chybí vím i podle registrace veteránů. Jenže tam nepotřebuju Dekru. Dělá se to vše zatím naštěstí stále v rámci klubových testací. A pak splnit emise, a technik musí vědět jaké limitní hodnoty tam mají být. Pokud auto nemá globální homologaci či národní typové schválení, ověří dovozový technik, zda auto splňuje předpisy platné v ČR v době jeho výroby.

Úplně legrace to není. Ať tu nikoho nemystifikujeme. Věřím, že když budu mít štěstí a třeba přivezu třeba TVR Griffith z roku 1992 a někdo přede mnou už ho v ČR registroval, je to půlka úspěchu, protože dovozovou technickou a kontrolou světel projdu podle toho jak to udělal ten přede mnou. Údaje budou. Pokud budu první já, tak si myslím mám těžko řešitelný rébus a legraci s přihlašováním na celou zimu. Těch problémů může být celá řada. Proto čekám, že někdo vytvoří dobrý použitelný návod a jediný fakt dobrý je ten na JDM meeting fóru od toho Machy_CZ.

krab
12. září 2017, 13:55
1

Jinak znění vyhlášky ( pokud je to vyhláška) je :
1. důležitý předpoklad je, že auto má osvědčení o homologaci typu ES : údaj úplně nahoře uprostřed na ČR VTP
2. ta upravená světla + doklad o tom od TUV Sud nebo Dekry.
3. bude vyhovovat z hlediska evidence : tzn. bude mít všechny typové štítky

A tohle se špatně splní u některých anglických aut a věřím i u JDM importů. V5C nemusí vůbec číslo homologace typu ES vůbec mít. A tím je to pak jedině k individuálnímu schválení do provozu, což bude partně drahý jako blázen.

Toť vše co vím a co jsem našel. Snad to někomu bude k užitku..

Dovoz vozidla s pravostranným řízením z jiného členského státu Evropské Unie

Postup pro vlastní dovoz vozidla ze státu Evropské unie
1. Udělení osvědčení o homologaci typu ES nebo schválení technické způsobilosti typu vozidla vydané jiným členských státem EU.
2. Pro vozidlo, u něhož není prokázáno udělení osvědčení o homologaci typu ES nebo schválení technické způsobilosti typu vozidla vydané jiným členským státem Evropské unie, platí ustanovení odst. 3 § 35 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.
3. Osvědčení o registraci silničního motorového vozidla a technický průkaz silničního motorového vozidla, pokud byl vydán. Žadatel doloží originály ze země původu nebo ze země poslední registrace.
4. Evidenční kontrola

Pro registraci vozidla v České republice je v zásadě platný požadavek levostranného řízení, ale na základě základních právních principů práva Evropské unie, tj. volný pohyb zboží a volný pohyb osob, je možné udělit výjimku pro registraci vozidla s pravostranným řízením jednotlivě dovezeného z členského státu Evropské unie. Vzhledem k zákonným požadavkům na bezpečnost silničního provozu bude tato výjimka udělena pouze na základě níže uvedených požadavků.

Výjimka bude udělena za předpokladu splnění následujících požadavku

Vozidlo bude upraveno z hlediska světelných zařízení a nepřímých výhledů (zrcátka) pro provoz pravostranný, což bude doloženo technickým protokolem z pověřené zkušebny o kontrole nepřímého výhledu z vozidla a doložením nastavení světlometů pro pravostranný provoz.

Pověřené zkušebny: DEKRA Automobil a.s.
Türkova 1001
149 00 Praha 4
tel: 267 288 111

TÜV SÜD Czech s.r.o.
Novodvorská 994/138
142 21 Praha 4
tel: 239 046 900

Ev
Evlo
12. září 2017, 14:17
-1

Ach, ohnout se dokáže každý, na tom nic těžkého není.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
12. září 2017, 15:09
1

Krab: Evlo a LUV je jeden a tentyz clovek. To uz se tu resilo. Proto maji oba nicky identicky odpovedi. Nicmene mas pravdu ty. Provozovat legalne auto, ktery neni v registru motorovych vozidel v CR nebo v jinych clenskych zemich, opravdu nelze. Ja nechapu, ze nekdo nad necim takovym vubec premysli. Ze ma takovy auto uzavreny povinny ruceni? To nic neznamena. Pro kazdou pojistovnu je takovyhle clovek perfektni kavka. Povinny ruceni plati, takze penize pojistovne se hezky sypou a kdyby melo dojit na pojistny plneni, tak ho samozrejme kazda pojistovna s neregistrovanym autem posle do prdele a nevyplati ani korunu.
Evlo/LUV tady uz dlouho placa nesmysly o ohybani se, ale zadnej konkretni (a legalni) zpusob registrace UK auta tady za pul roku nepredvedl.

Ev
Evlo
12. září 2017, 15:14
-1

Já vám fakt nic vysledovat nebudu ani nechci, luv to furt zkouší, jeho boj. Já se sem chodím zasmát. Já už to ani úřadům nevysvetluj. Zkušenost je to skvělá.

lu
luv
12. září 2017, 15:15
-1

Ja jsem bot PYCO.

Ja ten poplatek/uplatek TUV/DEKRE zaplatil, ale rikam ze to, ze na nem urady a MDCR trvaji je protizakonny - co je na tom proboha nepochopitelnyho?

Ohnul jsem se - je to levnejsi nez soud.

Je to uplne stejna sikana jako kdyz zakazovali registraci RHD uplne .... dokud ECJ (evropsky soudni dvur) nerozhodl o tom, ze to je protizakonne.

Mimochodem, je to jen a diky tomu, ze za to jeden Polak 7 let bojoval!!

Je to fakt tak tezky pochopit? Stejne jako to, ze oba rikame to stejny, protoze to mame oba nastudovany?

Ev
Evlo
12. září 2017, 15:16
0

A krásné ne, to co jsi sem dal ty vyhláška opravdu není, to je neplatné vyjádření se nějakého úřadu. Takových mám ...

Ev
Evlo
12. září 2017, 15:17
0

Jo, názor člověka co ani nevi co je vyhláška a jak vypadá, tim bych se řídil!

krab
12. září 2017, 15:48
0

Že jsem se na to nachytal... ach jo! Pánové Evlo a Luv ať už jste jeden nebo dva, to je jedno. Diskutujte tady na půdě tohoto webu slušně. V opačným případě se na to vyprdněte a najděte si jiný weby.

Jak říká Knightrider. Provozovat auto tak jak píše H_F je krajně nebezpečný, hlavně nejvíc pro něj, protože ho žádná odpovědnostní pojistka nekryje. Zkrátka provozuje auto nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích a přes to vlak nejede. Stejně jako kdybych jel s dávno propadlou STK nebo jel s autem bez registrace a SPZ.

To téma registrací UK aut US aut nakonec taky je pořád zajímavé, zkrátka ale není to jednoduchá cesta. Až se jednou zblázním a vyhraju v loterii, pořídím si starýho Astona DB7 a pak vám řeknu jak lehký to bylo to přihlásit :-D

Naštěstí na veterány budou moct příští rok i ročníky 1988 ( 30let podmínka) takže už nám tam začínají spadat zajímavý youngtimeři, kde se dřív nedalo dost dobře počítat s přihlášením na bílý RZ.

Ev
Evlo
12. září 2017, 16:02
0

:D tak když to píšeš, tak určitě

Ev
Evlo
12. září 2017, 16:19
-1

A když máš na autě jiný kola a pneu než jsou v tp, TaK je nezpůsobylé provozu taky, a taky jsi ta kavka a taky nebudou plnit. Internet9000+!

H_F
12. září 2017, 20:13
0

presne priklad s nezapsanyma kolama.. ono papirove je to mozna i provozu nezpusobile, nicmene v pripade nehody kdyz si clovek vezme soudniho znalce ma 99.8% jistotu, ze pojistovna bude platit pokud kola jsou zapsatelna a nebyla duvodem nehody

jinak auto odvezene z uk zustava na znackach, jako kdyz si v cr auto koupite od nekoho jineho... tez s nim muzete bez problemu s docasnym pojistenim na vin jezdit.. pojisteni muzete, aniz by jste byl zapsan jako vlastnik, sjednat u anglicke, ceske nebo treba finske pojistovny, je to jedno a pojisteni plati

bkralik
12. září 2017, 21:13
1

Mě fascinuje jak Luv a Evlo tvrdí, že dokonale znají zákony, ale ve výsledku znají asi velký kulový....
Například tvrzení "Nic jako povinnost obcana prihlasit svoje auto neexistuje." lze snadno vyvrátit - Zákon č. 56/2001 Sb. par. 6. říká:

(1) Silniční motorové vozidlo a přípojné vozidlo provozované na pozemních komunikacích musí být zapsáno v registru silničních vozidel, pokud má osoba, která ho provozuje, na území České republiky
a) trvalý pobyt, dlouhodobý pobyt nebo, jedná-li se o občana jiného členského státu, přechodný pobyt v délce alespoň 6 měsíců v kalendářním roce, nebo jí byl udělen azyl,

Takže je jedno, že auto má anglickou SPZku. Pokud jseš Čech a je to auto tvoje, musíš ho přihlásit.

Mně spíš šlo o to, jaké jsou sankce a co člověkovi hrozí. Za porušení tohohle pragrafu 6 je pokuta maximálně 50 tisíc korun, samozřejmě pokud tě chytnou policajti. Takže pokud se člověk smíří s metodou "risk je zisk", tak to "úplně vadit nemusí". Spíš kritická věc je to povinné ručení - tam jde o to, že jeho podmínky se téměř kompletně řídí tím zákonem, o kterém jsem psal a tam se dá snadno dočíst, že i takové auto (s anglickou SPZ a pojištěné na VIN) je povinným ručením kryté - takže to není jak píše Krab, že by pak na tebe pojišťovny mohly vystrčit dlouhý nos. Jediné, co je problém, je to, co jsem citoval nahoře, že je tam paragraf umožňující vymáhat vyplacenou částku po pojistníkovi. A pokud jsem to správně pochopil, tak "technická způsobilost" není jenom typové schválení, ale i právě ty pravidelné konstroly STK. Takže nemáš STK a nabouráš někoho? Můžeš mít průser a pojišťovna po tobě může něco chtít zpět.

Takže jsem to formuloval špatně - můj dotaz měl znít "ví někdo přesně co to je technická způsobilost"?

Ev
Evlo
12. září 2017, 21:26
-1

Soudní znalce bych do toho netahal, i když to jsou lidi tak na úrovni názoru kraba, tam možná jo

krab
12. září 2017, 21:35
0

Ať se na to podíváte z jakékoliv strany, je jasné, že musíte dovezené auto přihlásit do CZ registru, pokud ho chcete zde provozovat a pokud je odhlášené na export ze země odkud jsi ho dovezl.

Povinné ručení bude možná platit, ale pokud je platné k autu, které není způsobilé k provozu na pozemních komunikacích, divil bych se , kdyby vyplacenou škodu poškozenému ( při nehodě např.) pojišťovna nevymáhala později po pojistníkovi. Tam záleží na tom co přesně všechno je v pojistné smlouvě. Pojišťovny se smlouvami můžou lišit.

Ale minimálně dostaneš tu pokutu o který píše Bkrálík. Prostě je to celý blbost. Koupíš si auto, koukej si ho přihlásit, tzn. dovozová technická s evidenčkou , povinný ručení a pak registr. A klidně si můžeš připlatit za privátní značky : EVLO1 a LUV2 :-D

Experimenty v tomhle směru se vám nevyplatí a nikomu bych to neradil. Já jsem na anglický povinný na majitele kde mě přidal do smlouvy a anglický doklady ( ještě před odhláškou) + ještě radši český povinný na VIN přivezl po ose veterána z UK. Dneska bych se na to už vyprdnul, vzal to na plaťáku a jezdil až potom co si vyřídim testaci + V značky. Víš prd co se může stát a je škoda platit šílený peníze někomu jen kvůli tomu, že auto nemá v pořádku papíry. Stejně kola. Nemáš zapsané v TP = nejezdi s tím. Nedává to smysl. Když ten rozměr není nesmysl a je v seznamu schválených, dá se to nechat doplnit.

lu
luv
12. září 2017, 21:37
-1

bkralik: Vsak ten zakon rika uplne neco jineho nez, ze ze obcan "ma povinnost pojistit svoje auto" :

1) jedna se to pouze vozidel, ktere provozujes na verejnych komunikacich a hlavne ...
2) kdyz budes cist dal, tak v tom zakone jsou prave vypsane vyjimky ... tak priste se ser do nekoho jinyho jo :-D.

Ale jsi prvni kdo si ty zakony opravdu nasel! :) To se ceni.

lu
luv
12. září 2017, 21:38
0

nez ze "obcan ma povinnost prihlasit svoje auto"

Ev
Evlo
12. září 2017, 21:43
0

Btw já ty zákony co píše králík znám a splňují vše a vozidlo mám plné způsobilé provozu. Déle než rok. Schválně kdo přijde na to, jak je to možné.

Ev
Evlo
12. září 2017, 21:50
-1

Jinak popravdě jsem za lidi jako je krab a králík apod. Rád a mám je rád. Aby to tu nevyznělo špatně. Nemám vůbec chuť je nějak poučovat nebo jim něco vysvětlovat, dříve jsem to zkoušel, dnes už vím, že o to ne oni sami o to nestojí. A i když bych jim cesticku vyšlapal, jako Polák, tak to nepochopí, nemá to smysl. Oni by Gregorz psali, že je idiot a nevyzná se v tom a tento článek by nevznikl.
Ne nedávám jim nic co by nenapsali, tohle tu píšou furt, a tohle píše 99% lidi. Nijak to nesouvisí s realitou :D

Ev
Evlo
12. září 2017, 21:54
0

A nejhorší ze všeho, nepochopitelně ani auto nemám pojištěno n vín. No idiot jsem.

GanGreen
10. září 2017, 02:23
0

jako daily-car bych to 100%ně nechtěl, ale asi už dokažu pochopit, že se s tim dá žít....

reagovat
vojtacz
10. září 2017, 07:55
0

Nikdy mě nenapadlo nad tím přemýšlet, ale co jsem koukal na ebay, tak ceny i obyčejných rhd jsou naprosto jinde oproti cenám v ČR. Takže klidně i jako rodinný daily bych to pořídil. Za článek dík.

reagovat
Ma
Machy
10. září 2017, 08:41
1

No "na spatne strane" to je relativni. Ja jezdim radeji s RHD nez s LHD. Prihlaseni cehokoliv taky neni problem, trochu komplikovanejsi je to se svetly, ale i to se da vyresit.
Ale to uz se tu i jinde resilo tolikrat, kdo RHD nechce, tak jim je zbytecne to "nutit" takovymi clanky.

Ja mam RHD auto pres 3 a pul roku, prihlasoval jsem par mesicu po legislativni zmene a ted se chystam pro 3 kousek.

Jinak jak uz tu nekdo zminil, taky jsem cekal vetsi boom, hlavne japonskych sportaku, ale ono temer nic

reagovat
Breakthru
10. září 2017, 09:44
0

u Nás jezdí docela dost MG a taky pár oktávek s RHD a dokonce jeden pěknej SAAB, ale majitel je prej invalida....Sám si dovedu představit něco takovýho vlastnit a už nějakou dobu se dívám po oválů s volantem na špatný straně...
Nicméně třeba při předjíždění často kontroluju situaci z pravý strany, což u LHD jde pouze s větším odstupem, takže i to má svý nevýhody, když musí pak člověk ten rozestup dohnat...

reagovat
Martin87
10. září 2017, 17:32
0

Taky uvažuju o RHD autě. Nevíte jaký jsou nejlepší servery na hledání ojetin v UK?

reagovat
Eon
11. září 2017, 10:29
0
sk
skeptik
11. září 2017, 18:59
0

Autotrader.co.uk, ebay.co.uk, pistonheads.com, motor point.co.uk

beastar
12. září 2017, 12:53
0

Pěkný vozítko v článku. Zvyknout si jde na všechno i na volant uprostřed. Jinak debata pod článkem. Dovoz z ostrovů podléhá stejným podmínkám jako jakýkoliv jiný ze zemí Eu alespoň doposud. O nějakém dlouhodobém ježdění na Gb spz dlouhodobě a bezpečně nemůže být řeč. Pojištění zařídíš i přes vin a je to, ale když auto neprojde u nás stk (dovozovou) a má propadlou registraci a nebo je odhlášené z provozu nemá co dělat na silnici. Správně by se měla předělat světla, že to lidi obchází je věc druhá. Když to přepíšeš na sebe a necháš si jejich značky tak potom by s tím mělo jít normálně jezdit s autem z nl to takhle jde. Potom by asi ani nikdo neřešil nic při nehodě. Některá auta může být složitější přihlásit kvůli dubovisti a snaze úřadu nás oholit. Mimochodem potkalo mě to i u na první pohled obyčejné A4 tato specifikace se v Čr neprodávala a pupkáči nevěděli co dělat. Audi to vyřešilo. Jinými slovy nic na tom není.

reagovat
beastar
12. září 2017, 12:55
0

Myšleno když udělám přepis přímo v Anglii a zůstanou mi jejich značky. Pokud máš jenom spz a úředně to není v pořádku tak bych s tím tady jezdit nechtěl.

ph
phillip
28. září 2020, 03:12
-1

My máme pořád ještě reálný právní stát, takže je, velmi často, značná diarchie mezi theorií a realitou. Tohle je theorie, a jako taková bude fungovat, pokud budete mít čas, peníze a schopnost (nebo někoho kdo jí disponuje) theorii v praxi dovést.

Jednoduše řečeno, pokud má vozidlo schválení typu, pak ho Česká republika musí připustit k provozu. Spojené království Velké Británie a Severního Irska (UK) má vlastní předpisy (stejně jako my, nebo třeba Němci StVZO) a UK Government není příliš skoupný na výjimky, takže ne každé, i relativně nové, motorové vozidlo, které se legálně pohybuje po silnicích v UK, má schválení typu.

Nejčastěji schválení typu nemají dovozy z Australského Společenství, které mohou být individuální, ale i professionální, potom různé takové ty "fosilie", které angláni pořád vyrábí, a nebýt určité shovívavosti, a svým způsobem i nenáročnosti, UK předpisů a governmentu, tak by ty "fosilie" dávno nejezdily.

Pokud má vozidlo schválení typu, tak ho lze normálně přehlásit na české značky. Bude potřeba předělat všecko tak, aby to odpovídalo "straně provozu v zemi registrace vozidla", tj. u nás provozu pravostrannému, tzn. na vozidlech, kde je povinná zadní mlhová svítilna, musí být, je-li jedna, ve středu vozidla, nebo na straně přivrácené ku středu provozu (vlevo). V UK je to, logicky, přesně naopak. Bude potřeba - většinou - vyměnit levé zpětné zrcátko (někdy i obě, mohou mít schválení jenom pro levostranný provoz), pokud je tedy menší, než pravé, což většinou je. A, nejhorší věc, světlomety.

Pokud nemá vozidlo světlomety, které emitují symetrické evropské potkávací světlo, nebo nemá projektorové světlomety, které umožňují změnu strany assymetrické části, musí se vyměnit. Samozřejmě, že na takového Holdena vůbec nemusí světlomety pro pravostranný provoz existovat, ale na většinu aut, samozřejmě, existují. Ovšem je to asi největší výdaj.

Na to nepotřebujete vůbec řešit nějaký ouřad, to jsou věci, s kterými vás vyhodí první STK, na kterou se stejně budete muset dostavit, pokud budete auto přihlašovat. Není to náš výmysl, vyplývá to přímo z předpisu Evropské hospodáské komise Organisace spojených národů (EHK OSN), které upravují příslušná zařízení na vozidle.

Pokud vozidlo schválení typu nemá, tak jde, v podstatě, o schválení jednotlivě postaveného vozidla do provozu, nebo schválení malé série do provozu. Že to jde, dokládá "zázrak" UAZ 2206 "Buchanka", který např. absolutně nesplňuje žádné bezpečnostní standardy, a přesto se u nás, jako vozidlo kategorie N1G, normálně volně prodává. U těch UK aut, co jsem alespoň kdysi četl, bývá problém s vnějším hlukem (oni na to dávají prostě výjimky), právě s bezpečnostními standardy (např. postupně deformovaná carrosserie), ale často třeba i s výhledem z místa řidiče, protože požadavky na něj se v historii dosti zpřísnily.

A tady je, asi, odpověď, proč náš trh nezaplavily hromadně levné ojetiny s volantem vpravo. Krom předsudků, jisté mentální rigidity a toho, že se s tím prostě určitá část lidí, asi dosti značná, co tak pozoruju, nikdy nenaučí jezdit, protože má problém se naučit jezdit na Dacii, když doteďka jezdili na Filcce, nebo Škodě 120 L, je fakt, že výměna všech potřebných komponent bude stát minimálně něco přes deset tisíc, a že pro každou jednotlivou ojetinu bude muset bazarník "vyběhávat" ouřední kolečko.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem