načítám data...

Jak postavit plechcupový speciál v pěti snadných krocích

Autíčkářův trackday je za dveřmi a s ním přichází i další závod série Plechcup. Dneska si tedy zopakujeme, jak z obyčejné plečky za 15 tisíc udělat závodní speciál.

zobrazit celou galeriiGarážoví kutilové, Trackday: Jak postavit plechcupový speciál v pěti snadných krocích

Tak jako při každém Trackdayi, i letos na podzim nás čeká závod série Plechcup. Pokud nevíte, o co že se jedná, je to série závodů pro vozy, jejichž pořizovací cena nepřekračuje částku 15 tisíc korun. Dále by závodící auto nemělo mít obuté slicky a…to je tak nějak vše. Není proto divu, že se na startovní čáře objevuje rozličná směsice vozů od levných a osvědčených aut pro každý den, přes dosluhující závoďáky vytažené z kopřiv, až po šílenosti, jakými byla třeba hrdinná Micra upravená pro drag race, speciálně odlehčený Citroen AX ultraleggera, nebo trosky BMW E92, jež původní vůz připomínaly jen velmi vzdáleně. 

Dnešní návod bude věnován těm, kteří by rádi závodili v Plechcupu s vcelku obyčejným levným vozem, ale při letmé zkoušce na oblíbené okresce se jim jeho dynamické schopnosti nezdají pro účely závodění dostatečné. Zaměříme se na to, jak z obyčejné vylítané vrány udělat budgetový supersport, který potrápí nejednu sériovou Miatu. Ve článku kombinuji znalosti získané stavbou rozličných redakčních plechcupových speciálů.

 

Vyberte správné auto

Říká se, že komu není shůry dáno, ten v apatyce nekoupí. To by mohlo v přeneseném významu platit i pro potenciální závodní automobily. I když vás litrová tříválcová Corsa bude lákat nízkou cenou, vězte, že i přes veškerou vaší snahu půjde pořád jen o vůz s dynamikou horší, než Favorit před smrtí.

Některé vozy se snaží svou nevhodnost maskovat sportovním vzhledem (typickým příkladem této kategorie je například Opel Tigra) nebo zdánlivou technickou příbuzností se supersportem. Právě na druhé jmenované zlákala před lety část naší redakce značně unavená Toyota Previa. I přes pohon zadních kol a motor umístěný uprostřed se ale nakonec nejednalo o příliš rychlý vůz. Ke cti mu ale slouží, že při kroužení na okruhu vypadal opravdu majestátně a navíc se v něm dalo i přespat.

Odlehčení je základ!

 „Přidej výkon a zrychlíš na rovinkách. Uber hmotnost a zrychlíš všude.“ – To prohlásil legendární Colin Chapman, který založil automobilku Lotus. Jeho auta postavená podle tohoto receptu se na tratích stále řadí mezi to nejschopnější náčiní a proto je docela dobrý nápad se této rady držet. Nevěřili byste, kolik zbytečné zátěže sebou v autě taháte.

Kromě obligátního bordelu v kufru, rezervy a zvedáku (ten nechte v autě, vyndávejte ho až před závodem) se vyplatí vyházet i přebytečné koberečky na podlaze a v zavazadlovém prostoru. Při kroužení na okruhu pravděpodobně nebudou potřeba ani zadní sedadla – pryč s nimi! Kde nejsou sedadla, nebudou potřeba ani pásy a jejich úchyty – i to jsou další cenné kilogramy. Ven z vozu můžete vyndat i obložení zadních dveří a kufru. 

Těsně před závodem pak můžete nahnat další cenné kilogramy demontáží kapoty motoru. Kromě ušetřené váhy je pravděpodobné, že se takto odlehčený vůz bude i lépe chladit. A pokud se necháte při odlehčování unést, dopadne to podobně, jako redakční AX Ultraleggera. 

 

Obujte dobré pryže

Ačkoli jsou v pravidlech Plechcupu výslovně zakázány slicky, o semi-slickách tu není ani slovo. Vzhledem k tomu, že na okruhu neplatí vyhláška o minimální hloubce dezénu, otevírá se nám, amatérským závodníkům, netušený zdroj kvalitních pneumatik. Stačí navštívit lokální pneuservis a zeptat se. Většinou tak není problém získat za pár drobných sjeté, ale kvalitní a široké pneumatiky na váš speciál. Hledejte dle DOT co nejnovější pneumatiky, vybírejte letní gumy zavedených značek a pokud náhodou narazíte na sportovní pryže, trefili jste jackpot.

Získané pneu stačí navléknout na nějaké ty vyřazené plechové disky, trochu převážit, aby se neřeklo a určitě budete překvapeni, o kolik se zlepší ovladatelnost a čas na kolo. Příkladem budiž již sešrotovaná redakční Mazda 323F – na původních kolech se zimními pneumatikami jsem zajel Mýto nejlépe za 1:05,51, po instalaci širších, leč značně sjetých UniRoyalů na předek (a dřevěných Matadorů dozadu) se můj čas zlepšil na 0:59,91. A to už je pořádný rozdíl.

 

Přidejte samolepky a válečné zbarvení

Byli jste se někdy podívat na rallye, nebo na závodech? Všechna projíždějící auta byla jistě velmi rychlá. A víte co je spojovalo? Všechny byly oblepené nejrůznějšími samolepkami. Tuto kruciálně důležitou součást výzbroje každého závoďáku nesmíte vašemu plechcupovému speciálu odepřít. 

Většinou se na takových vozech objevují samoleky sponzorů, případně výrobců namontovaných performance dílů. V mantinelech Plechcupu se ale většinou tyto jevy příliš neobjevují. Je to ale důvod pro to se samolepek vzdát? V žádném případě! Pusťte uzdu fantazii, čím originálněji vyzdobeným autem dorazíte, tím více přízně publika získáte. A to se počítá. A pokud nemáte samolepky, můžete popustit uzdu fantazii s barvami ve spreji jako pan učitel Lauer na minulém trackdayi. Přímo na místě budou pak k dispozici i samolepky s logem Autíčkáře, které vám v případě zájmu ochotně nalepí na váš speciál některý z pořadatelů. A ty naše, jak známo, přidávají nejméně patnáct koní!

 

Nezapomeňte na údržbu

Před závodem si najděte čas a důkladně prohlédněte celé auto. Co se má hýbat promažte, co se hýbat nemá utáhněte. Rozpad auta na drobnější části během závodu je sice oblíbená kratochvíle pro přihlížející, v honbě za lepším časem vám ale příliš nepomůže. Nezapomeňte zkontrolovat a doplnit provozní náplně – za normálního provozu nižší hladina vody v chladiči příliš neškodí, v zátěži na okruhu ale může mít fatální následky. To samé platí i pro olej. 

Pokud u svého speciálu pozorujete brzké vadnutí brzd, zvažte výměnu brzdové kapaliny. Beztak je pravděpodobně velmi stará a několikrát převařená. Vyberte nějakou s vyšším bodem varu a uvidíte, že to dost pomůže. Ostré fungující brzdy umožňují posunutí brzdných bodů blíže k zatáčkám, což vám na trati zachrání cenné sekundy. 

 

Nuže, to je našich pět rad pro výrobu úspěšného plechcupového speciálu. Na jejich realizaci máte ještě deset dní, neváhejte tedy a vstupte do vzrušujícího světa cenově dostupného závodění. A nezapomeňte se včas přihlásit, kapacita okruhu se pomalu ale jistě plní.  


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BubaaCZek
16. října 2019, 11:45
2

Te ntip s tim pneuservisem je dobry :D
BTW: Na vyvazovani kol se muzete vykaslat. Pred jezdenim vyvazite a behem jezdeni ubyde tolik gumy, ze kdyz to pak hodite znovu na vahu, je to uplne mimo.

reagovat
Kuře
17. října 2019, 10:28
3

Kubajz, když tady takhle vykládáš moudra, ty už máš mašinu?:)

reagovat
Jakub Pospíšil
17. října 2019, 12:15
3

Včera jsem cosi vytáhl z kopřiv. Je to čtyřkvalt a píšu o tom v tom článku výše :D Zatím k tomu nikdo nemůže najít klíče, takže se asi bude vrtat spínačka. Sedačku to má porostlou mechem, na volantu byl šnek a pod sedačkou Jeníkovy cigára z roku 2016. Gumy mají od stání dva roky na jednom místě plošinku a jsou dřevěné. Bude to dobrodružství.
-
Komentář upraven 17. 10. 2019, 12:21:34

Kuře
17. října 2019, 14:13
0

Tak na to se těším, už víte jak to dostat do Mýta?;)

Jakub Pospíšil
17. října 2019, 14:16
5

Jenik pravil cosi o přívěsu a autu s koulí. Já obstarávám to, aby to jelo po okruhu, on snad zvládne logistiku, aby to dojelo na okruh. Furt nevim, jestli se mám těšit, nebo bát.
-
Komentář upraven 17. 10. 2019, 15:11:13

Kuře
17. října 2019, 17:35
0

Rozhodně těšit, vždy je potřeba pozitivní přístup;)

Vojta Nekvapil
19. října 2019, 19:00
1

No ja zase zminim techniku pro opravovani nabouranych specialu. Upinaci kurtna na 3t a strom. Jeden konec kurtny omotat okolo stromu a druhy kolem zarazeneho narazniku. Do auta strcit nekoho kdo slape na brzdy a natahujeme. Za par minut uz vozidlo zase lita na okruhu.

reagovat
Ma
Macyn
21. října 2019, 09:02
0

Nabízím k odprodeji, možná domluva, jinak lis :-(

https://www.autofrc.cz/inzerat/suzuki-swift-gls-2001/2745/?activateInzerat=3767
pro Plechcup ideál.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Hummer H1 Civil 2000
Hummer H1 Civil

2000 rok výroby
200 koní výkon
6 200 ccm objem

Pontiac Tempest Le Mans convertible 1966
Pontiac Tempest Le Mans convertible

1966 rok výroby
325 koní výkon
6 400 ccm objem

Škoda Octavia 1.9 TDI 2002
Škoda Octavia 1.9 TDI

2002 rok výroby
109 koní výkon
1 896 ccm objem

Chrysler LeBaron Kabrio 1989
Chrysler LeBaron Kabrio

1989 rok výroby
116 koní výkon
2 500 ccm objem

Jeep Grand Cherokee Limited ZJ 1995
Jeep Grand Cherokee Limited ZJ

1995 rok výroby
220 koní výkon
5 200 ccm objem