načítám data...

Jak Cadillac postupně vymýšlel automobil

Americká legenda Cadillac dnes zažívá svou renesanci. Po letech smutného přežívání se vrací do pozice průpokníka technologií. A má na co navazovat.

zobrazit celou galeriiTopX: Jak Cadillac postupně vymýšlel automobil

Cadillac je stále živoucí legendou, ačkoli v uplynulých desetiletích hrozilo, že z progresivní značky zbude pouhá vzpomínka na lepší časy. Přitom inovací, které tento americký výrobce luxusních korábů silnic přinesl světu, je dlouhý seznam. Toto jsou jen některé z nich.

 

Cadillac (1908) | Standardizace náhradních dílů

První z inovací, které můžeme připsat Cadillacu k dobru, pochází už z roku 1908 a je jí standardizace náhradních dílů. Já vím, to nezní příliš jako nějaký vzrušující vynález, ale přesto se jednalo o obrovský pokrok v oblasti vlastnictví automobilu. Do té doby byla auta vyráběna jako celek, celé se to posvařovalo dohromady a bylo hotovo. Potíž ale nastala v okamžiku, kdy se něco pokazilo – veškeré opravy byly prakticky vždy věcí improvizace ze strany šikovných mechaniků a zámečníků. Z tohoto pohledu představoval přístup Cadillacu, vyrábějícího automobil jako soubor jednotlivých vyměnitelných a standardizovaných dílů, do značné míry revoluci. Když se něco pokazilo na Cadillacu, prostě jste to odmontovali, objednali jste to nové a jednoduše vyměnili. Efekt na provozní náklady i spolehlivost aut byl obrovský.

 

Cadillac Model 30 (1912) | Elektrický startér

Možná je to drobnost, ale velmi důležitá. Ten, kdo si v roce 1912 přivezl domů svůj zbrusu nový Cadillac, aby jej potom každý den startoval pouhým stiskem tlačítka, musel být v širokém okolí za absolutního krále. Startování klikou, které bylo do té doby jediným způsobem, jak probudit stroj k životu, bylo namáhavé a při troše nešikovnosti mohla klika naskakujícího motoru řidiče nehezky poranit. S elektrickým startérem se vše změnilo, automobil najednou mohl obsluhovat prakticky kdokoli.

 

Cadillac Type 53 (1916) | Řídí se jako auto

Dnes to bereme jako naprostou samozřejmost, automobil se řídí volantem a potom tu máme páku převodovky a trojici pedálů v pořadí spojka, brzda a plyn. Jediný rozdíl mohou představovat automatické převodovky, které spojkový pedál již nepotřebují. To jsou zkrátka ovladače, které nám na základní ovládání auta stačí. Tak tomu ale nebylo vždy, každé auto se ovládalo trochu jinak, byly tu různé páky, pedály, táhla…. Ovládací prvky tak, jak je známe dnes, se poprvé objevily ve voze Cadillac Type 53 v roce 1916. Cadillac tu natolik zoptimalizoval veškeré ovládání stroje, že už nebylo potřeba dál nic vymýšlet. Díky tomu dnes jako řidiči nemáme problém ovládat jakékoli auto, jaké se nám dostane do rukou.

 

Cadillac (1922) | Stěrače

Samotné stěrače čelního skla nevymysleli přímo konstruktéři Cadillacu, to si přiznejme hned na počátku. Jistá Mary Andersonová si je nechala patentovat už v roce 1903. Nicméně její převratný nápad spal na patentovém úřadě až do roku 1922, kdy se stěrač čelního skla poprvé objevil ve výbavě sériového auta. A tím autem byl Cadillac. Tehdy bylo ještě čelní sklo dělené a stěrač tak působil jen v jeho horní půli na malém výseku přímo před řidičem, ale i tak to byl velký pokrok.

 

Cadillac (1964) | Automatická klimatizace

Klimatizaci jako takovou zavedl do výbavy automobilů americký Packard v padesátých letech a byl to velký krok. Cadillac však nezůstal pozadu, i v jeho vozech se klimatizační jednotka rychle zabydlela a v polovině šedesátých let přišlo její další podstatné vylepšení – automatická klimatizace, nabízená od roku 1964. Relativně jednoduché zařízení využívající termostat konečně umožnilo řidiči zapomenout na neustálé regulování ventilace, když se mezi polohami ‘topit’ a ‘chladit’ konečně objevila i možnost nastavení ‘tak akorát’. 

 

Cadillac DeVille (1966) | Vyhřívaná sedadla 

Další prvek komfortu, který už dnes považujeme téměř za samozřejmost u všech nových vozů, přišel poněkud překvapivě až v druhé půli šedesátých let. Obrovský kabriolet DeVille vypadal bez střechy skutečně fantasticky. Ale jízda bez střechy má svá omezení, především v chladnějším období. A majitelé Cadillaců nemají rádi omezení. Proto přišel Cadillac s řešením. Kromě výkonného topení dostal DeVille jako první na světě vyhřívaná sedadla. Střechu tak konečně nebylo nutné natahovat jen proto, že je venku trochu chladno…

 

Cadillac L62 (1981) | Deaktivace válců

Dnes vám tuto funkci nabídne většina víceválcových motorů. Princip je naprosto jednoduchý a logický. Při běžné ustálené jízdě používá automobil jen zlomek svého maximálního výkonu. Proč tedy nepoužívat i zlomek motoru? Zní to jednoduše, ale úplně jednoduché to není. Samozřejmě je nutné vyřešit hladký a rychlý přechod zpět do plnotučného režimu, ale jsou tu i problémy jako nerovnoměrné opotřebení apod. Přesto je to podařilo a motor L62 (označovaný jako V8-6-4) montovaný od roku 1981 do modelů Cadillac se chlubil právě tímto inovativním vynálezem.

 

Cadillac DeVille (1999) | Noční vidění

U nedávno testovaného Peugeotu 508 jsem si velice pochvaloval systém nočního vidění. Peugeot však zdaleka není prvním výrobcem, který toto zařízení nabízí. Tím prvním byl samozřejmě Cadillac. V roce 1999 přišel s velkým sedanem DeVille vybaveným inovativním prvkem – systémem nočního vidění s projekcí na čelní sklo. Zařízení fungovalo až překvapivě dobře, stejně jako moderní systémy nebyla šíře záběru kamery nijak ohromující, ale srnky nebezpečně postávající podél silnice či chodce na krajnici zařízení odhalilo naprosto spolehlivě.

 

Cadillac CT6 (2017) | Autonomní řízení

Když přijde řeč na autonomní řízení, je těžké oprostit se vášní. Nejprve se musíte vypořádat s námitkami všech těch, kteří budou proti podobným systémům vždy bojovat v rámci jakéhosi boje za svobodu, potom vás čeká střet s jednotlivými tábory fandů různých značek. Co už je a co ještě není autonomní řízení? Kde je to ještě asistenční systém a kde už náhrada řidiče? A je Tesla nejúžasnější stroj na světě? 

Cadillac nabízí ve svých nových vozech zařízení pojmenované Super Cruise. Jde o komplexní systém kombinující data získaná on-line prostřednictvím systému OnStar i data přímo ze senzorů a kamer auta. Výsledkem je částečně autonomní systém řízení, který na zmapovaných dálnicích přebírá řízení. Tady už nejde pouze o asistenci, není to systém, který vám jen pomáhá a hlídá vás, abyste nevybočili z pruhu či nenarazili do auta před vámi, Super Cruise skutečně sám řídí v plném dálničním tempu a ani nechce vaše ruce na volantu.

To byl výběr vynálezů, které dal Cadillac světu a díky kterým dnešní auta vypadají tak, jak vypadají. A zdaleka se do tohoto článku nevešlo všechno, americký výrobce přišel i s prvním motorem V8, poprvé zabudoval do auta synchronizovanou převodovku, jako první zkonstruoval světla s natáčením do zatáček a spoustu dalších věcí. 

Po trochu temném období se zdá, že se Cadillac vrací zpět na špičku světové nabídky automobilů. My v Evropě tomu zatím můžeme jen přihlížet, ale i tak z toho mám radost. Pro mnoho slavných a inovativních automobilek již zlaté časy byly, postupně upadají v zapomnění či dokonce úplně mizí. Je příjemné vidět legendu, jak hrdě vstává z popela.

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Liqid
13. prosince 2019, 15:52
3

Super článek, pro takové mám Autíčkáře rád, těším se na pokračování, materiálu je jistě dost.

reagovat
Skipper
14. prosince 2019, 13:30
0

Díky za článek!

reagovat
Fa
Fandatik
15. prosince 2019, 10:41
0

Super článek.
Vždy mě překvapí, co v minulosti dokázali inženýři vymyslet převážně na mechanickém základě.
Jinak nebyl první automobil se světly natáčejícími se do zatáček Citroen DS?

reagovat
ro
rock
15. prosince 2019, 23:05
0

Kdy natáčel světla Caddy, to nevím, ale přinejmenším Tucker '48 byl o nějakých 8 let dřív než DS.

Blix
17. prosince 2019, 07:22
0

Neměly je i Tatry?

Caddy
18. prosince 2019, 13:24
0

Tatry mely taky. Podle me mozna mel Hamster na myslis spis cornering lights, tedy svetla prisvecujici do boku, kterymi Cadillac zacal v roce '62. Ale ta nebyla nataceci, je to jen dalsi parabola nasmerovana do strany (neplest s dnesnimi novymi auty s resenim v mlhovkach), nicmene desne uzitecna vec a jet autem bez toho mi prijde neprijemne, az nebezpecne, jak si clovek jednou zvykne...

Caddy
18. prosince 2019, 13:26
0

ale kdyz nad tim premyslim, mohl mit prvenstvi i v tech natacecich, protoze jsme to na par mezivalecnych kusech videl..ale tehdy to melo prave kde co, treba i Packardy apod. Takze nevim, zda byl Cadillac prvni.

beastar
15. prosince 2019, 14:13
1

Mimochodem super cruise je fakt super. Jenom to na živo ukazuje jak Tesla jede hype a mezi mladými auto idioty s iphonem v ruce. Který videj tak možná jakože stylíček, než si jedou nechat dotáhnout dveře:))

reagovat
Caddy
18. prosince 2019, 12:20
0

Vsechno to, jakozto fanousek znacky, znam, ale ty sterace jsem nevedel a docela me prekvapily. Jak hergot jeli v desti predtim? :-D

reagovat
Caddy
18. prosince 2019, 12:24
0

Jinka u motoru 8-6-4 se slusi dodat, ze to moc funkcni nebylo a jeste v zaruce se motory prestavovaly na bezny karbanatek. Dodnes mozna prezilo par kusovek. To je tak, kdyz chcete technologii dnesni doby v casech, kdy pocitac zabiral halu a potreboval stale prostredi :-D Pak to proste v autech moc nefunguje. Takze se toho pak chytil az Mercedes v roce 2005 (oboji jen tusim ve sve mizerne pameti, tak me kdyztak opravte), kdy to udelal opravdu funkcni a samozrejme s dovetkem, jak je to premiera :-D A takovych veci bylo vice, s cim v US autech prisli jako prvni, ale moc brzy na spolehlivou funkci a nekdo jiny to pak dotahl (ci znovu objevil) o neco pozdeji :) Pamatuji treba na ABS ve svem '71 Imperialu, kde byla dokonce primo v kufru nalepka s komiksem, jak postupovat v potrebe deaktivace, kdyz se to vysralo :-D

reagovat
Sob95
18. prosince 2019, 20:03
0

Někde jsem četl, že do Cadillacu V16 ( cca 1930 ) se dala domontovat klimatizace. Nevýhoda byla ta, že to prý chladilo pořád a nešlo vypnout. :-D A také domontování prvních "autorádií".



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

GMC Vandura 2500 1990
GMC Vandura 2500

1990 rok výroby
205 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Astro CL 1990
Chevrolet Astro CL

1990 rok výroby
150 koní výkon
4 299 ccm objem

Buick Riviera 6,6 V8 400cid 1977
Buick Riviera 6,6 V8 400cid

1977 rok výroby
185 koní výkon
6 600 ccm objem

Lincoln Town Car Limo 2003
Lincoln Town Car Limo

2003 rok výroby
250 koní výkon
4 600 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 5.7 1979 1979
Chevrolet Corvette C3 5.7 1979

1979 rok výroby
195 koní výkon
5 700 ccm objem