logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Bazarový snílek, Historie

Jaguar nakupuje vlastní historii od šíleného zubaře

Mnoho nadšenců dnes hořekuje nad tím, jak automobilky nerespektují vlastní historii a minulost. Zdá se, že u Jaguaru je to jinak – právě totiž nakoupil několik set starých aut.

Automobilky se většinou zabývají tím, že svoje výrobky prodávají. Jen zřídka se stane, že se ocitnou na opačné straně stolu – a většinou to nebývá situace, kterou by se chtěly chlubit. Tentokrát se ale Jaguar Land Rover nemusí opravdu za nic stydět. Nakoupil totiž více než 500 starých aut, z toho více než 100 vlastních modelů, nikoliv kvůli narovnání se zákazníky následkem výrobní chyby, ale kvůli ochraně své historie a dědictví.

Podle tweetu bývalého šéfa magazínu Evo a nynějšího zaměstnance Jaguaru, Harryho Metcalfa, se totiž Jaguar stal vítězem dražby, jejímž předmětem byla sbírka jistého Dr. Jamese Hulla. Z celkových 543 klasických vozů je sice jen 130 Jaguarů, ale značka s kočkou ve znaku je chtěla tak moc, že se přesto rozhodla koupit sbírku celou – a zaplatila za ni přibližně 170 milionů liber (dle současného kurzu asi šest miliard korun).

životní dílo bláznivého zubaře

Jak se ale stane, že se dentistovi ocitne v garáži (no, spíše v hangáru) sbírka více než pěti set vzácných aut, hodnotou odpovídající megajachtě nebo slušně velkému zámku? Dědictví starého šlechtického rodu? Výhra v loterii? Nikoliv.

Prvním důvodem je samozřejmě to, že kosmetická zubařina v Británii vydělává o něco málo více než u nás. Vlastně o docela dost víc. A James Hull byl jedním z jejích průkopníků v Británii – svou firmu James Hull Associates založil již na konci osmdesátých let a později jí prodal za 40 milionů liber.

na začátku bylo mnoho z dnes cenných veteránů jen "zajímavými ojetinami"

Ale tím hlavním je, že tato sbírka je výsledkem celoživotního snažení stárnoucího pana Hulla – a tedy se začala rodit v době, kdy mnoho dnes ceněných veteránů bylo v podstatě jen ošuntělými ojetinami. Součástí sbírky jsou auta od 30. až do 70. let, od vzácných kusů až po vehikly, které by se daly považovat spíše za "zajímavé ojetiny".

Na jedné straně stojí auta jako Jaguary D-type, C-Type nebo dokonce jeden z mála vyrobených Jaguarů XK-SS. Na druhé straně Austiny Allegro, nejrůznější varianty a klony Mini, Rovery a Morrisy – tedy auta, která jsou na anglické poměry obdobou našich embéček nebo stodvacítek.

Někde mezi nimi se pak pohybují nesčetné Bentley, Rollsy nebo Daimlery, stejně jako "dovozová" auta. Citroëny SM, DS, klasické Maserati Merak a spousta dalších. Mnoho aut je také zajímavých svým původem. Jeden z Morrisů Oxford byl posledním autem, které si koupil bývalý britský premiér sir Winston Churchill. V sekci věnované božským Jaguarům E-type je zase vůz, který vlastnil slavný závodník Mike Hailwood. Najdete i podivnosti jako shooting brake Lynx Eventer

A kromě skutečných aut tu jsou i desítky šlapacích autíček nebo modely stíhaček z druhé světové v životní velikosti. 

překvapivý oblíbenec

Zajímá vás, čím takový nadšenec, disponující plným hangárem vzácných kousků a plnými kapsami peněz (sbírka nebyla prodána kvůli penězům, ale ze zdravotních důvodů, přičemž důraz byl kladen na to, aby zůstala v Británii a pohromadě) vlastně jezdí? Můžete hádat…

… a stejně to neuhádnete.

Nejoblíbenějším vozem pana Hulla je totiž údajně W298PCA (pamatuje si všechny vozy podle registračních značek). Což je, teď se držte, Peugeot 306. V naftě. Jeho manželka prý nejčastěji jezdí s W963PAC, což je pro změnu třistašestka. V naftě. Stříbrná. Celkem je prý součástí jejich vozového parku (nikoliv sbírky, která byla prodána Jaguaru) asi dvanáct třistašestek.

Zvláštní, není-liž pravda?

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Buďte první, napište komentář!
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte