načítám data...

Jaguar I-Pace EV400 S AWD: Budoucnost v zářných barvách

V elektřině je prý budoucnost. No, jestli takhle vypadá automobilová budoucnost, pak už se nemohu dočkat... Chci ji hned teď.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Jaguar I-Pace EV400 S AWD: Budoucnost v zářných barvách

Osobně se považuji za obdivovatele moderních technologií, které nám usnadňují/znesnadňují život. Aktivně sleduji nejnovější trendy, mám rád (a zcela využívám) všechny funkce mobilních telefonů, chytrých televizí, nositelné elektroniky a zajímají mě nápady na chytrou domácnost. Přesto všechno jsem si však nikdy nedokázal najít cestu k elektromobilům, které mi vždycky přišly takové nedotažené a pro mé fungování zcela nevyhovující. Až dodnes. 

Elektrických aut jsem vyzkoušel už poměrně hodně. Ať už to byla Tesla, nebo třeba Nissan Leaf, pokaždé mi na tom něco vadilo. Někdy to byl směšný dojezd, jindy lajdácké zpracování a téměř vždy chabá infrastruktura, která velice znesnadňovala každodenní používání, na které jsem zvyklý z běžného auta se spalovacím motorem. Jenže nový Jaguar I-Pace postavil všechny tyhle negativa a předchozí zkušenosti na hlavu. S čistým svědomím tak mohu prohlásit, že tohle je první použitelný elektromobil, kterým jsem jel. A nejenom to. Je to také zatraceně dobré auto i v tom kontextu, v jakém běžně vnímáme auta. 

Jaguar jsem vždy vnímal jako nositele pokroku a moderny. I přesto, že se ve druhé polovině devadesátých let snažil Ford, jakožto tehdejší vlastník, vytvořit z Jaguaru spíše tradicionalistický brand. Ale řekněte sami. Copak XK120 nebyl v své době technologicky na výši? Nebo třeba Mark 2? O E-Typu snad netřeba ani diskutovat. Všechny tyhle vozy byly ve své době na vrcholu potravinového řetězce. A právě do tohoto vnímání značky nový a plně elektrický I-Pace zapadá naprosto dokonale. 

Když jsem se před pár lety dozvěděl, že Jaguar chystá plně elektrický crossover, vyvolalo to ve mně zvědavost, ale také pochyby. Opravdu tu budeme mít auto, které nosí na kapotě tento prestižní znak a pod ním se nebude nacházet charakterní motor, z něhož široko daleko stříkají hektolitry testosteronu? Máme se spokojit s tramvajovým bzučením místo burácení masivního osmiválce? Jenže doba je taková, jaká je, a my se musíme smířit, že elektromobily budou do našich životů zasahovat stále více a více. Může se nám to nelíbit, můžeme proti tomu protestovat, ale stejně nám to bude prd platné. Na druhou stranu jsem se těšil, že by to mohl být skutečně funkční elektromobil bez výraznějších kompromisů, který bude použitelný i v reálném světě, protože tahle značka umí vytvářet skvělá auta. A jsem strašně rád, že mě Jaguar nezklamal a dal nám auto, které ukazuje, že budoucnost automobilismu může být krásná, pokud se to uchopí za správný konec. 

Hodnotit design automobilu je vždy ošidná věc. Sto lidí má sto chutí. Za sebe mohu prohlásit, že se mi I-Pace opravdu líbí. I přesto, že se jedná o crossover, který obvykle nebývá obdařen emocemi. Ian Callum opět dokázal, že je naprostým mistrem svého řemesla a vtiskl I-Pacu nezaměnitelnou tvář, která však perfektně zapadá do modelového spektra značky. Víte, ono vymyslet design pro elektromobil, který nemá tradiční věci, jako třeba motor, tam kde obvykle bývají, je docela výzva. Tady se to však povedlo na výbornou. Agresivní přední část jasně říká, že tohle auto není jen obyčejná konfekce. Na první pohled vidíme, že máme tu čest s něčím speciálním, snad až výjimečným. Boční profil zase vypovídá o tom, že posádka vozu je pro I-Pace tím nejdůležitějším. Podívejte sami, jaký poměr zabírá kabina. Ohromný rozvor a kola v každém rohu jasně naznačují, že uvnitř nikdo strádat nebude. Milým detailem jsou vysouvací kliky dveří, které při zasunutí vytváří ničím nerušenou plochu, což je poměrně efektní záležitost. Nejkontroverznější částí je asi záď, která je naprosto originální a rozhodně si ji nespletete s ničím jiným. Někomu může vadit její optická mohutnost, ale vězte, že v reálu to působí mnohem lépe a především kompaktněji, než by se mohlo zdát z fotek. Je až úsměvné kolik pozornosti Jaguar I-Pace budí na cestách (tímto se omlouvám pánovi, který si patrně udělal výron, když se za mnou otáčel a špatně při tom došlápl z obrubníku). Ženy, muži i děti, prakticky každého elektromobil od Jaguaru zaujal. Pokud hlavním úkolem I-Pacu bylo vyvolat pozdvižení na první pohled, pak si myslím, že úloha byla splněna na výbornou. 

Stejné nadšení jako z exteriéru panuje také uvnitř vozu. Perfektní zpracování asi nepřekvapí, co vypadá jako hliník, je skutečně hliník. Všechno dokonale lícuje, spáry a předěly jsou minimální, na tomhle si v Anglii očividně dali záležet. První dojem, který z interiéru mám, je neuvěřitelná vzdušnost. I přesto, že je vyveden kompletně v černé barvě, která opticky zmenšuje, je tu na pohled spousta místa. A nejenom na pohled. V každém myslitelném směru je více než dostatek prostoru. Příkladná je šířka vnitřku, kde můžete bez problémů posadit dva dospělé a dobře rostlé muže, a přesto se ani náznakem nebudou dotýkat rameny. Dozadu si nacvaknete dětskou sedačku a vepředu se i tak můžete rozvalit dle libosti, aniž by vás okopávaly nožičky malého potomstva, což na takovém půdorysu nebývá úplně zvykem (I-Pace měří na délku jen asi 4,68m). Využití prostoru je tak naprosto příkladné. 

Centrálním místem I-Pacu je středová konzole a na ní přímo navazující mohutný tunel. Dopředu říkám, že tohle není nic, pro staromilce, kteří odmítají dotykové displeje, protože tady jsou hned dva. Hlavní sdružuje klasické multimediální aplikace. Rádio, telefon, webový prohlížeč (auto má vestavěnou sim kartu se stálým přístupem k internetu), navigaci, prostě všechno, na co jsme dnes již zvyklí. Uživatelské prostředí sice není tak přehledné, jak to umí někteří jiní konkurenti, ale není to nic, na co by se nešlo zvyknout během dvou hodin. Odezva na dotyk je rychlá a bezproblémová. Infotainment bývá často kritizovaným místem Jaguarů, ale já s ním problém nemám, tady funguje bez připomínek. Snad jen o něco větší úhlopříčku bych si dokázal představit. Sekundární displej pak ovládá klimatizaci, případně rychlý přístup k telefonu či rádiu. A ani k němu nemám připomínek, kupodivu se na to rychle zvyká. Klimatizace jako taková navíc disponuje chytrou funkcí, kdy rozpozná kde, kdo sedí a podle toho upravuje sama výkon, aby optimalizovala spotřebu drahocenné energie. Ve chvíli, kdy jede v autě pouze řidič, směřuje chlad či teplo do jeho míst a neplýtvá jinde. Stejně jako zevnějšek, také interiér I-Pacu má ode mne pochvalu. 

Nejdiskutovanějšími vlastnostmi elektromobilů bývá dojezd, potažmo dobíjení. Jak si v tomto vede Jaguar? Inu, asi lépe, než bych čekal. V některých materiálech k vozu, se dočtete, že dojezd I-Pacu je až 470 km na jedno nabití. To je řekněme trochu optimistická hodnota. Sám palubní infotainment ukazuje na plné nabití zhruba 320–350 km. A to už je naprosto reálná cifra. Jezdil jsem s ním týden, ve všech možných režimech a těch 350 kilometrů to ujelo vždy, aniž bych se jakkoliv omezoval. Dálniční cestování, městské i okreskové řádění, klimatizace puštěná v parných červnových dnech. A za každé situace byl dojezd k těm 350 km. Pochválit musím systém rekuperace energie. Během 1000 ujetých kilometrů mi palubní systém ukázal, že jsem za tu dobu rekuperoval 90,5 kWh, což je přesně celá kapacita baterií. Ve chvíli, kdy sundáte nohu z plynu, či brzdíte, automaticky získáváte energii, která ve spalovacích autech přichází vniveč. A to je skvělé využití techniky. Opatrný člověk, který bude praktikovat zásady ekonomické jízdy, se díky tomu může dostat až na hranici 400 km dojezdu, a to už je opravdu velmi solidní. Za dobu testování se průměrná spotřeba energie zastavila na 25 kWh/100 km, což prakticky odpovídá laboratorní spotřebě. Klobouk dolů, takhle vypadá efektivita v praxi. Abych se přesvědčil o reálné použitelnosti auta, vyrazil jsem v pátek ráno na dlouhou cestu. Z Mnichova Hradiště do Českých Budějovic a zpět do Prahy. Vyjížděl jsem s plně nabitou baterií. V Písku se na půl hodiny stavil na snídaní a kávu, a zároveň se po tu dobu připojil pro jistotu k nabíječce. Rychlá otočka na pracovní záležitosti v Budějicích a honem zpět do Prahy. Najel jsem asi 390 km a zpátky v Praze mi I-Pace ukazoval, že mám k dobru ještě 100 km. Obešlo se to bez nervů, že nedojedu. Bez propocených zad, protože mi klimatizace celou dobu poskytovala příjemnou teplotu. Bez stresu, že nebudu stíhat, protože jsem celou dobu mohl jet, jak jsem chtěl. Na dálnici jsem se pohyboval nadlimitní rychlostí a zároveň jsem mohl na přeplněné státovce směrem na jih předjíždět pomalejší provoz dle libosti. Klobouk dolů. Takhle si představuji každodenní použitelnost. 

Druhou zásadní otázkou je dobíjení, respektive jeho rychlost. Dobíjecí infrastruktura je u nás stále ještě v plenkách a je potřeba, než se vydáte na cestu, mrknout do mapy, kde všude máte možnosti nabíjení. Právě jih Čech není zrovna dvakrát zásobený nabíječkami, i když už se situace pomalu zlepšuje. Suchá čísla vypadají následovně. Z běžné domácí zásuvky nedává dobíjení smysl. Zabere to zhruba 40 hodin z nuly do plna (pomiňme teď, že málokdy přijedete s plně vybitým akumulátorem), což je nepoužitelné. Rychlodobíječka už dává větší smysl, neb I-Pace zvládá až 100 kW stejnosměrným proudem. Žel bohu, taková dobíjecí stanice u nás ještě není (Supercharger od Tesly má jiný konektor). Nicméně 50 kW dobíjecích stanic už nás najdeme docela dost, takže řekněme, že za hodinku získáme energii zhruba na 200 km. Přičemž reálný akční rádius I-Pacu je natolik dostatečný, že z Karlových Varů do Ostravy dojedete s oním hodinovým dobíjením vcelku bez potíží. A to už mi přijde celkem rozumné. Největším nedostatkem Jaguaru tak zůstává palubní nabíječka na Mennekes konektor (střídavý proud), která je schopná přijímat pouze 7,4 kW. I z domácího wallboxu tak může plné nabití trvat dlouhých 13 hodin. Je frustrující přijet k zásuvce, která slibuje 22 kW, ale auto zvládne zpracovat jen třetinu. Tohle by zasloužilo vylepšit a Jaguar už přislíbil, že na nápravě pracuje. 

Co vás zaručeně okouzlí na elektromobilech obecně, je jízdní projev. Je natolik fascinující, že ani nejde popsat slovy, tohle se prostě musí zažít. A nejinak je tomu i v případě Jaguaru I-Pace. Dva elektromotory o výkonu dvouset koní, dávají logicky dohromady celkový výkon soustavy 400 koní. Ještě impozantnější je točivý moment 696 Nm dostupný od… nulových otáček. V praxi to vypadá, že jakékoli pobídnutí pravý pedálem znamená doslova brutální explozi síly. Něco, na co rozhodně nejste po přesednutí z běžného spalováku připraveni. V jakékoli rychlosti si posádka uvnitř připadá jak torpédo vyslané vstříc svému cíli. Je to fascinující a dokonale návykové. Nikdy jsem neletěl do kosmu, ale (nadsázka alert) takhle nějak si představuji start raketoplánu. Je to zběsilé a zcela samozřejmé zároveň. Doslova dechberoucí (klišé alert) je samotná reakce na plynový pedál. Máte rádi staré atmosférické motory a jejich reakci na plyn? Zapomeňte na to, tohle je zcela jiná dimenze živelnosti. Na nic nečekáte, není třeba se dostat do ideálních otáček, nebo snad vyčkat na fouknutí turba, či dokonce podřazení na správný kvalt. Všechno, co zpomaluje vnímání rychlosti, tady schází. Slovo okamžik dostává nový význam. Neuvěřitelné, jak snadno může být dostupná taková síla. Na lusknutí prstu. Musím říct, že ani pocitově brutální nové BMW M5, mi nepřišlo tak divoké v běžném provozu, jako Jaguar I-Pace. 400 koní nevypadá v dnešní době, kdy takovým výkonem disponuje lepší hot hatch, kdovíjak děsivě, tím spíš, když mají na starost rozpohybování poměrně těžkého crossoveru. Nicméně 400 elektrických koní vytváří zcela nové měřítko výkonu. Po vrácení toho Jagu jsem na chvilku přesedl do BMW M2, což by asi málokdo považoval za pomalé auto. Já byl však smutný, že to moc nejede. Díky pohonu všech kol navíc nemá tento Jaguar sebemenší problém s trakcí, což jen umocňuje subjektivní vnímání přenášené síly. Tohle je prostě skvělé a strašně rychle se na to zvyká. Jen přesun do běžného auta pak trochu víc bolí. 

Velké překvapení mi připravil také podvozek. Ten je primárně nastavený na komfort. Tomu velmi napomáhá vzduchové odpružení, díky čemuž ani na dvacetipalcových kolech (příplatek 100 tisíc, au) nebudete nadávat na rozbité české silnice. A to si můžete dokonce připlatit za ještě o dvě čísla větší disky. Což už je asi trochu moc, na dvacítkách to vypadá nejlépe. I-Pace se něžně pohupuje přes nerovnosti a vy si do sytosti užíváte plavnosti cestovního crossoveru. Tohle je moc příjemné. Co už je méně příjemné, to je akustický komfort. Častým argumentem zastánců elektromobility, je bezhlučný provoz. To však platí jen částečně. Jasně, elektromotory generují jen minimální hluk. Jenže kvůli tomu vyniknou ostatní zvuky, které jsou obvykle skryté právě za během spalovacího motoru, jako třeba hluk od kol, či akustický svist při vyšších rychlostech. Nevím, jestli je to dáno frekvencí těchto zvuků nebo jen tím, že mé uši na toto nejsou zvyklé, ale není to úplně nejpříjemnější. Nepomáhají ani dvojitá skla. Jasně tak slyšíte, po jakém povrchu právě jedete. 

Přestože je I-Pace zaměřený především na komfortní notu, je nad očekávání schopný na zakroucených okreskách. Díky těžkým akumulátorům, umístěným v podlaze, má velmi nízko těžiště, což se pozitivně projevuje právě v zatáčkách. Když se přenesete přes prvotní náklon v nájezdu do zatáčky, překvapí I-Pace svou jistotou uvnitř a vysokou rychlostí na výjezdu. Celé je auto je až nečekaně neutrální, a to se bavíme o velmi nadprůměrném tempu. Díky okamžité reakci na plyn a silné rekuperaci můžete skvěle pracovat s váhou vozu. A když se s tímto naučíte fungovat, můžete celý vůz ovládat prakticky jenom jedním pedálem. Netvrdím, že je to super zábavné svezení, rozhodně je to však velice zajímavý zážitek. Bonusem je extrémně pevná karoserie, která nepřipouští žádné nežádoucí kroucení, což také přidává na jistotě. S lehkou nadsázkou musím říct, že svezení v I-Pacu mi vzdáleně připomínalo auta, s motorem uprostřed. A to není špatná vizitka, ne? 

Verdikt 

Kdo by to byl řekl, že starý elektroskeptik, jakým bezesporu jsem, se nechá chytit do spárů elektromobilu. Nedá se svítit, Jaguar I-Pace mě uhranul. Jeho dynamika je bez přehánění famózní, podvozek překvapivě schopný a jízdní komfort skvělý. Když se k tomu přidá kvalitně provedený interiér, který je zároveň velmi dobře prostorově vyřešený, máme před sebou vynikající auto. Největší nedostatky, tak připadají na vrub nedostatečné infrastruktuře. Přesto si myslím, že I-Pace je jeden z prvních použitelných elektromobilů v reálném světě. A bezpochyby je to aktuálně nejlepší elektromobil na trhu. Jsem poměrně náročný uživatel automobilů, najedu ročně mezi 50 a 60 tisíci km, a jsem přesvědčený, že by Jaguar I-Pace naprosto vyhověl všem mým potřebám a jeho používání by mě nijak zásadně neomezovalo i přesto, že bydlím v paneláku a nemám přímý přístup k zásuvce. A to je ta nejlepší pečeť, kterou mohu dát. Pokud takhle budou jednou fungovat všechny elektromobily, pak se snad začnu na tu elektrickou budoucnost i těšit. A teď omluvte, jdu zavolat svému bankéři, jestli mi sjedná hypotéku. Nezbytně nutně si potřebuji koupit jeden anglický elektromobil… 

Technické údaje

Motor: dva synchronní elektromotory s permanentním magnetem
Výkon: 400 koní (294 kW)
Točivý moment: 696 Nm
Maximální rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 4,8 s
Objem zavazadlového prostoru: 638l 
Provozní hmotnost: 2133 kg 
Průměrná spotřeba (udávaná): 22 -24,8 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 25 kWh/100 km
Cena od (s danou motorizací): 2 113 870 Kč (výbava S)
Cena s danou motorizací a výbavou: 2 634 441 Kč (výbava S)


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Arutoro .357
19. června 2019, 08:46
0

No, tohle by asi přesvědčilo i mě. Dobré čtení o bezpochyby skvělém autě.

reagovat
ma
martinw
19. června 2019, 09:26
0

Tenhle typ aut je na recenze hrozně zábavnej, využije se brutální výkon, jízdní vlastnosti, je to neokoukaný auto... paráda. Asi tak všichni tušíme že o ekologii moc nejde když popisujeme ty stovky Nm který je to auto schopný dát do rozjezdu :D a hmotnost přes 2100kg - obligátní otázka, myslíte že má ten pickup dobrý brzdy ?

reagovat
Matěj Podhorský
19. června 2019, 09:39
0

O ekologii jde i nejde, ale samozřejmě, když se bude elektromobil stavět nejprve jako exkluzivní a drahé "image making" auto, bude z něj věc, po které bude toužit více lidí, než kdyby se jednalo o podměrečné vozítko s karoserií z konopného vlákna pro eko nadšence :) Pak bude chtít každý taky ten svůj elektromobil a celý přechod na e-mobilitu (pokud nějaký nastane) bude snazší.
Někde jsem teď viděl reklamu na pouzdra na telefon, který v textu používal něco jako "zažívej pocit, jako bys držel v ruce iphone", takže nějak tak to asi bude fungovat i s tímhle

ma
martinw
19. června 2019, 09:45
0

A kdy bude Model X v testu ? :)

Matěj Podhorský
19. června 2019, 10:04
0

To je dobrá otázka, ale bohužel nevím, jak se k tomu dostat. Nevím ani, že by to někdo z nás řešil. Zajímavější by od Tesly každopádně byla asi trojka, minimálně pro me :)

beastar
19. června 2019, 13:37
0

Dostat jedině přes majitele či prodejce, bazar a tak. Jinak si myslím to nepůjde.

ma
martinw
19. června 2019, 13:47
0

a nebo ti co provozují "zažitkové jízdy" ..ale že existuje i zážitek přespáváme v Tesle to čumím - to musí být hodně zvláštní klienti :D

beastar
19. června 2019, 14:02
0

No hale možná lepší přespáváme v Tesle, než 30 minut "super" jízdy ve Ferrari... po předem určený trase bez možnosti man.řazení s dohledem za krkem a nutnosti jet maximálně tak 80 km/h. Tak to některý dělají to je lepší si přespat v Tesle,D

krab
19. června 2019, 15:26
0

Teslu model 3 jsem viděl jako test někde v tom českým webu o elektroautech - fdrive.cz
Ti to od někoho sehnali normálně na test.

beastar
19. června 2019, 16:50
0

Jo jenže oni snad dlouhodobě spolupracují s nějakou firmou co tady zprostředkovává prodeje, nebo co. Já si teď nevzpomenu, ale spolupořádali i nějaký český setkání Tesly.

Daniel Borský
21. června 2019, 12:37
0

Martinw: abych se přiznal, tak slovo ekologie mě za celý týden s I-Pacem nenapadlo ani jednou :) protože auto již z podstaty věci nemůže být ekologický, i kdyby se jednalo o Flintstone car. Jen jsem si říkal, že je super mít takové bestiální výkony za minimální provozní náklady, protože se s tím dá pohybovat pod 1,- na kilometr
-
Komentář upraven 21. 6. 2019, 13:41:14

Ča
Ča Snač Aj
21. června 2019, 13:56
1

Daniel: To půjde jen do chvile, nez se to trochu víc rozšíří a stát si uvědomí o kolik peněz přichází na spotřební dani za palivo. Čekám pak nějakou kombinaci paušální dane podle hmotnosti a mýta skoro všude..

krab
21. června 2019, 14:34
0

Stejně si říkám, že i s povedeným autem jako je I-pace je nutný svůj životní styl přizpůsobit tomu autu. Mě by prostě štvalo, že musím kontrolovat víc věcí než u běžnýho spalovacího motoru. I když je ten dojezd vysokej, pořád to dobíjení budeš řešit. A pořád to je diskomfort. Natankuju plnou nádrž beznínu nebo nafty a jedu... je to snadný, rychlý, bezproblémový, dostupný všude.

MB
MBMB
22. června 2019, 02:18
0

To mi nepřijde úplně jednoznačné. I tankování se člověk musí přizpůsobit, akorát už jsme na to zvyklí. Člověku, který má nabíjení doma či v práci (přičemž toto pomalé nabíjení skutečně pokrývá a má pokrývat velkou většinu nabíjení) a jeho auto mu pohodlně pokryje běžné denní trasy, se naopak může zdát otravné jezdit někam tankovat.

Matěj Podhorský
24. června 2019, 13:26
0

Krabe, prosimtě, co u toho elektromobilu musíš kontrolovat? Nic, jen dojezd... ty u svého auta ráno kontroluješ olej, teploty, vsechno možné. Ale u elektromobilu tohle řešit nemusíš. jistě, řeší se jiné věci, ale tohle ne.

krab
24. června 2019, 14:07
1

No jasně, ale ten dojezd v kombinaci nemožnosti si to dobít takřka kdekoli, to je prostě to hlavní. Hele to je jako když pojedu na kole na traily někam do Brd, kde nic moc v lesích není a nevezmu si pumpičku, náhradní duši a lepení. Nebo aspoň pumpičku, když mám bezdušovku a v ní takový to mlíko... Když píchnu jdu dál pěšky. A to je opruz.

Já jsem měl elektromobil na používání loni fakt na 14 dní. OK, byl to Ioniq, což ve světě znalců těchhle aut není nic moc (asi), dojezd to má lehce nad 200 km a od 150 km výš už zbystříš a koukáš, jestli dojedeš. Bylo to s tím dobrodružství, bavilo mě to, ale rád jsem to vrátil. Když si představím, že je to jako I-pace, tzn, najedu 2x tolik a bude to zrychlovat 3x tolik, bude to pochopitelně větší zábava. Jenomže každou cestu s tím stejně budu plánovat, budu čumět do navigace, mapy v mobilu, hledat kde si to během dlouhý štreky dobiju, kterou trasu můžu, kterou nemůžu ...

Jako takovou tu věc, co jsem teď udělal, že jsem jel výlet přes Německo na Ring zapadlejma okreskama, to bych prostě nedal. Nebylo by to možný. Prostě bych nenašel dostatek nabíjecích míst, nebo jo, ale děsně bych to musel mít naplánovaný a tak... A to je právě to, co by mě na tom vadilo. Nakonec tím i-pace bych pomalu ani nedojel za kamarádem s tím starým XJ40 na Vysočinu a zpět. (Nebo tak akorát by to vyšlo) ... A ráno by to ani nebylo do plna dobitý (doma ze zásuvky v garáži), takže bych někam dál mohl jet až třetí den.

Celá elektromobilita je zajímavá, ale moje taková obyčejná selská logika mi říká, že to prostě není ta cesta kam to reálně funkčně půjde. u osobních automobilů. To spíš ty vodíkové palivové články nebo třeba někde na základce teď kreslí "nový Nikola Tesla" nějaký malůvky pod lavící a vznikne z toho převratnej vynález. A elektroauto "Elona Muska" půjde ze showroomu přimo do muzea kuriozit :)

beastar
24. června 2019, 15:11
1

On celej Elon Musk je kuriozita. A jemu podobní vizionáři. Nedávno sem se smál jak praskla ta bublina s tou miliardářkou z toho startupu. Celý to byl leta podvod. Což Tesla není, ale dojí investory naprosto stejně. Láká na krásný vize a vzletný hesla. Budoucnost jsou alternativní paliva, hybridní pohon. Čistě v osobní dopravě. Dokud někdo nevymyslí něco lepšího, než je elektro na tyhle baterky. Jsou diskuse kolem toho o ničem. Elektromobil je hezky koníček, chválim. Zábava pro někoho. Ale nakoupit flotilu takových aut.... A spolehnout se na ni. Tak to je ještě k tomu naftovou odtahovku na vybity stroje...

ro
rock
19. června 2019, 09:58
0

Jak jsi řešil nabíjení, když doma to nejde? Je tam zmínečka, že u rychlonabíječky je to okolo 200 km/h, takže "plná" asi tak za dvě hoďky. To se na normální život použít nedá, s tvým ročním nájezdem bys okolo nabíječky ty dvě hodiny stepoval každý druhý den (včetně víkendů). Takže nabíjení v garáži v práci a u obchoďáků?

reagovat
Daniel Borský
19. června 2019, 10:40
0

Nabíjení jsem řešil víceméně z veřejných zdrojů. Jednou jsem to zkusil píchnout na chatě do klasické zásuvky, ale tam to nemá cenu dávat, vzhledem k rychlosti nabíjení. Pokaždé jsem to zvládnul dobít operativně. Když jsem měl pracovní schůzku, když jsem byl na obědě nebo na kafi, či na nákupu u obchodního centra a tak. Je třeba naučit se využívat každou možnost nabíjení a pak to jde. Navíc málokdy nabijis z nuly do plna, takže ty časy potřebné k nabití jsou reálně o něco příznivější. A já osobně mám výhodu v tom, že mám obchodní centrum s nabíječkou (s Jaguarem jsem ji ale nevyužil) v dochozí vzdálenosti od bytu, takže pokud bych se čistě hypoteticky někdy rozhodl pro elektromobil, pak to bych to asi mohl řešit takto. Netvrdím, že je to vhodné pro každého, to asi ne a ještě dlouho ani nebude. Nicméně samotného mě překvapilo, když jsem si uvědomil, že bych s tím asi normálně zvládnul žít. Což třeba o Nissanu Leaf říct nemohu, tam bych to nezvládl :)
-
Komentář upraven 19. 6. 2019, 10:45:26

ma
martinw
19. června 2019, 13:51
0

a bál by ses to půjčit teenage řidiči nebo obecně méně zkušenému řidiči ? Mě ten popisovaný výkon přijde až jako moc velký zlo, ano prostě bych chtěl aby manželka a syn mohli využit tak polovinu výkonu a nerozmázli se někde v zatáčce :D

ro
rock
19. června 2019, 15:33
1

Asi by to vyžadovalo totální změnu návyků (nebo změnu bydliště a zaměstnání). Koukal jsem na mapu dobíječek na fdrive, a v trasách a místech, kam reálně jezdím, jsem našel jeden kus Mennekes konektoru, jeden 220 V (obojí u obchoďáku, kde se stavím tak jednou za dva - tři týdny) a ... už nic. Jedině doma ze zásuvky. A to sice bydlím na lontu, ale dojíždím do Brna, takže víceméně civilizace. Infrastrukturu čeká ještě dlouhá cesta, zatím mi potenciální život s EV připomíná spíš výpravy Hanzelky a Zikmunda.

krab
19. června 2019, 11:33
3

Hezkej test. A docela Dan umí přesvědčit, že je to vážně tentokrát báječný auto. I když znáte mě, spalovací motor, je spalovací motor. Ráno zkontrolovat olej, nastartovat libozvučnej šestiválec nebo osmiválec ve zvýšeným zahřívacím volnoběhu, dopít kafe a pomalu vyrazit. Je to příjemný, čert vem ten pokrok :-D

reagovat
fortress
19. června 2019, 13:29
2

Zlatej věk elektromobility je tu a moc dlouho nepotrvá. Nikoho nevzruší že je to ekologický až třetí auto do rodiny, že se na něj skládaj daňový poplatníci a ohýbá se legislativa. U nabíječek nikoho nepotkáš a když jo tak je to jak na úsvitu automobilismu spíš kolega futurista než rival. Až se bude elektromobilizovat chudina ještě ve spojení s útlumem uhlí a jádra to bude teprve radost.

reagovat
beastar
19. června 2019, 13:35
0

Tak! Už sem toho o tom četl relativně dost. Viděl to staticky. A výsledek testu mě nepřekvapil:) Spíš by mě udivil opak. Ten dojezd by vlastně většinou stačil i mě. S klimou a tak je to skvělý. Designově to vypadá jako auto. V dnešní době kdy je to pořád exotika i cena odpovídá. Pořád je to největší slabina celého segmentu elektrověcí. Protože za 2.7... To chmm ehm můžeš mít takových aut. Že jako fanda do aut se po Ipace ani neušklíbneš. Ale jako fanda do elektra a technologií. Tesla má konečně kvalitní konkurenci.

Test je pěkný a reakce na vždy dostupný výkon očekávana. Wow efekt je jedničkový. Brzy to je ale samozřejmost. A dodá to každý elmobik. Fajn že je to prostě použitelný auto a ne rádoby futuristická blbost jak to občas bývá.

reagovat
Daniel Borský
21. června 2019, 12:41
0

Jasně, 2.7 je dost, za to můžeš mít i střechu nad hlavou, nejenom auta. A reálně nemá moc smysl dávat za auto takové penize. V kontextu přímé konkurence však těch 2.7 není zase tak mnoho. Viz. třeba posledně velmi diskutovana nová X5, která vyšla na stejný hrachy. A při rozhodování jestli dieselová X5 nebo I-Pace bych měl fakt jasno.

beastar
21. června 2019, 13:25
2

To je pravda jenže taky můžeš mít M2, Ghibli, nebo 3x supa ve sportlinu;D Je to hodně drahý a fakt ojedinělý auto. Já sem hlavně rád, že zavřeli hubu křiklounum od Tesly. Která se jako vždy chová jako kdyby uměli něco extra, super. Pak vezeš zfanatizovaného kamaráda. A on se diví že i jiný auta mají radar, držení v pruhu a popojíždění v koloně bez zásahu řidiče. To je trochu i v návaznosti na blog, co jsem psal. Lidi se už o auta nezajímají. A ti co nemají takový pr jako potomek apartheidu, tak jsou na tom zle. Jako třeba takový Jaguar.

sheogh
19. června 2019, 16:52
0

Moc pekne napsano, a musim rict, ze i-Pace je snad druhy SUV, ktery se me libi, a klidne bych v nem jezdil. S tim dojezdem uz je to fakt pouzitelny, a co se interieru tyce, tak Tesla podle me nema sanci. Paradni je ta jeskyne na miste fofrklacku ... Navic moje oblibena znacka. Klidne si ho dovedu doma predstavt...

reagovat
st
stirling
19. června 2019, 22:00
0

Ten intros na fotkach ale nevyzera dva krat luxusne

reagovat
Jimi
20. června 2019, 11:25
0

taky nejsem fanda velkých lesklých ploch a všemožných Alu rámečků- že prý to navozuje luxusnější atmosféru, no nevím, hlavně ty leštěné plochy umí celkem potrápit s odlesky sluníčka...
Obecně z elektroaut mám pocit, jako když si sedneš, "nastartuješ" a hned po kilometru ti začne svítit hladové oko... a celý čas myslíš na to, kde dotankuješ...

JanSevera
20. června 2019, 16:52
0

Parádní recenze. Je vidět, že si s ní autor dal záležet. Po dlouhé době jsem se z recenze na autíčkáři něco dozvěděl a neměl ji přečtěnou za 1 minutu (lehká nadsázka :) ) Díky, jen tak dál ;)

reagovat
Skipper
20. června 2019, 19:58
0

Jako jo. Auto vypadá docela použitelně. Jestli jednou bude opravdu dostupná infastruktura, tak si to dovedu ke kaźdodennímu životu představit. Vlastně i dojezd by mi naprosto vyhovoval. Před časem se objevily hlášky, že Jaguar zcela rezignuje na spalovací motory. Pokud je to tak jak píše autor, tak by mi to asi ani nevadilo. Vlastně by to byla docela zajímavá cesta jak nabídnout něco jiného než D3. A varianta iPace na každý den a kočičí víceválce na výlety by nebyla úplně marná. Jen senat 2,7 mio.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 3.7 V6 2016
Ford Mustang 3.7 V6

2016 rok výroby
227 koní výkon
3 690 ccm objem

Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998 1993
Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998

1993 rok výroby
142 koní výkon
3 800 ccm objem

Buick Rendezvous CXL, BK26, KOMBI 2006
Buick Rendezvous CXL, BK26, KOMBI

2006 rok výroby
145 koní výkon
3 499 ccm objem

Citroën XM 3,0 V6 Exclusive 1996
Citroën XM 3,0 V6 Exclusive

1996 rok výroby
167 koní výkon
3 000 ccm objem

Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor 1990
Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor

1990 rok výroby
160 koní výkon
1 840 ccm objem