načítám data...

Jaguar F-Type je nepřitažlivějším autem na trhu. Okouzlí nejenom designem

07. ledna 2021, 15:00 Daniel Borský Recenze & testy

Skvělý osmiválec, kouzelný podvozek a oslnivý design. Tohle auto má co nabídnout i těm nejnáročnějším řidičům.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Jaguar F-Type P450: Báječná léta s kočkou

F-Type. Jaguar F-Type. Pokaždé, když slyším tato dvě slova, běhá mi mráz po zádech. Tohle auto je takový můj osobní kryptonit, v jeho společnosti náhle zeslábnu v kolenou a nejsem schopen racionálního uvažování. Dobře, asi jste již pochopili, že mám tento sportovní Jaguar ve veliké oblibě. Ale divíte se mi? Však se na něj podívejte. Já vím, že se o autech nemá říkat, že jsou sexy, ale F-Type má toho sex-appealu na rozdávání. A to jsem ještě nezačal o tom, jak jezdí. Zkrátka a dobře, Jaguar F-Type je pro mě ztělesněním ideálního sportovního auta. Nikdy jsem nebyl ten typ, který by bezmyšlenkovitě toužil pro sportovním kupé, ale F-Type bych si teda ve své garáži uměl představit. Dokonce bych mu dal přednost i před takovou ikonou, jakou je Porsche 911. Otázkou však zůstává, budu z něj takto nadšený i po prodělaném faceliftu? To zjistíme na následujících řádcích.

Foto: Radek Chlud

V uplynulých letech jsem měl to štěstí, že jsem se mohl svézt s prakticky všemi dostupnými motory tohoto krasavce. Dodnes mám v živé paměti, jak 550 koní z obscénního osmiválce drtivě cloumalo celým autem a já si uvnitř připadal, jak kdybych byl v obří pračce v režimu ždímání. Mám docela pro strach uděláno, co se aut týče, ale osmiválcový F-Type byl vozem, ze kterého jsem měl velký respekt a chvílemi skoro až strach. Zato vidlicový šestiválec se 380 koníky byl vcelku krotký a jakmile jsem odhodil ostych, dovolil jsem si s ním až neslušné věci. Základní čtyřválec mě pak překvapil především tím, jak dobrý byl. Čekal jsem takovou chudinku, která moc nepojede a bude o ničem. Dostal jsem však velice rychlé auto, které těžilo z lehké přídě nezatížené těžkým motorem a výsledkem bylo fantasticky hbité auto, co se nemuselo vůbec za nic stydět. Abych pravdu řekl, klidně by mi stačil i ten základní motor. Po šesti letech tu však máme větší facelift, a na první pohled to vypadá, že změn se událo víc než dost. Pojďme se tedy podívat, co nového nám tato modernizace přinesla.

Foto: Radek Chlud

Vnější design je to, co prodává. Povedený vzhled často rozhoduje o úspěchu či neúspěchu konkrétního modelu. V případě F-Typu rozhodně bylo na co koukat. Pro mě osobně se jednalo o jedno z nejkrásnějších moderních aut, ne-li vůbec to nejhezčí. Zamiloval jsem se do něj na první pohled. Ty tvary prostě nemají chybu. Facelift samozřejmě staví na stejných základech. Pořád je to fešák. Jednoduché avšak svalnaté linie stále ohromují. Největší změnou tak prošla příď vozu, která se přiblížila ostatním modelům značky. A je to právě příď, která ve mne vyvolává největší otazníky. Jasně, má to šmrnc a říz, ale na můj vkus je to možná až příliš agresivní. Původní design, byl takový elegantnější. Ale znáte to, sto lidí, sto chutí a možná právě vám se bude zdát novinka přitažlivější. Na každý pád, F-Type vypadá pořád skvěle.

Foto: Radek Chlud

Krásně to dokládá historka, když jsem si Jag dovezl první den domů a zaparkoval jej mezi ostatní auta na jednom pražském sídlišti. Šel jsem zrovna vynést odpadky, když tu najednou koukám, jak skupinka asi desetiletých chlapců nadšeně poskakuje okolo modrého kupé, fotí se u něj a s dětským nadšením obdivuje charismatický sporťák. Úplně mi to vykouzlilo úsměv na tváři. Ten mi však lehce ztuhnul, když jeden z chlapců pronesl, že až bude jednou velkej, koupí si buď tohle, anebo Teslu. Jako opravdu? Teslu? To přece nemohu nechat jen tak. Šmátrám v kapse po klíči, který jsem naštěstí zapomněl doma vyndat a rázným krokem se blížím k F-Typu. „Něco vám ukážu kluci,“ volám už z dálky. Nechávám je stoupnout si k zadním kolům a startovacím tlačítkem oživuji Jag. Otevírám klapku výfuku a startuji. Osmiválec si hlasitě odkašle, což osazenstvo kvituje uznalým wow. Aby divadlo bylo kompletní, několikrát polechtám plynový pedál, což rozvibruje všechna okna v okolí a klukům odfoukne domácí úkoly. Zezadu se ozývá jen „ty vole, to je hustý… ty krávo, to je naprostá pecka, úplnej top strop…“ Myslím, že jsem jim vylepšil trochu den. Při odchodu jen utrousím poznámku, že tohle Tesla vážně neumí. Hádám, že po tomto představení si na Teslu jen tak nevzpomenou.

Foto: Radek Chlud

Interiér F-Typu prodělal jen dílčí změny. Analogové budíky nahradil digitální displej, což nemusí být každému po chuti. Já to neřeším, displej se širokými možnostmi nastavení mi celkem vyhovuje. Skvostné jsou sedačky, které obejmou vaše tělo lépe, než to umí maminka. Vnitřek dvoumístného Jaguaru působí hodnotnějším dojmem než dřív, i když v tom může mít prsty vhodně zvolená barevná kombinace. Tahle černo-hnědá vypadá super. Přesto však není všechno bez chybičky. Jsou tu jisté detaily, které by zasloužily větší péči. Například kliky dveří jsou z toho nejlacinějšího plastu, který bych očekával u levného auta za 300 tisíc, avšak v žádném případě u sportovního Jaguaru, co je osmkrát dražší. Pokud vás zajímá, jak funguje infotainment, tak sorry, nemohu sloužit. Celý týden jsem si natolik užíval řízení, že takové nepodstatné věci šly mimo mě a vůbec jsem je nevnímal. Telefon se umí bez problémů připojit přes bluetooth a to je asi tak všechno, co jsem z infotainmentu vyzkoušel.

Foto: Radek Chlud

Kdo by taky zkoumal nějaké dotykové displeje, když má pod kapotou takový motor, že? Tohle je totiž motor s velkým M. Pětilitrový osmiválec, přeplňovaný kompresorem, který posílá na zadní kola krásných 450 koní a 580 Nm točivého momentu. Říkáte si, že je to nějak málo, a že dřív měl ten osmiválec vyšší výkon? No, věc se má takhle. Vidlicový šestiválec, který tvořil takovou tu zlatou střední cestu, přestal vyhovovat emisním normám. Angličané mají nový šestiválec, řadový, který však z nějakých důvodů bylo složité zastavět do F-Typu. Proto přistoupili k řešení, kdy místo V6 osadili F-Type podladěnou verzí vrcholného osmiválce. To je poměrně zajímavý krok v dnešní době, kdy se motory spíše zmenšují. Jenže světe div se, mnoho fanoušků, včetně překvapivě velkého počtu motoristických novinářů začalo lamentovat, že šestiválec byl super a je škoda, že musel být nahrazen. Já se jen ptám: „To jako myslíte vážně?“ Opravdu řešíme, jestli je dobře, že dostaneme o dva válce víc? Ano, starý šestiválec byl celkem fajn a mluvilo se o něm, jako o ideální motorizaci. Především proto, že nebyl tak zběsilý jako „véosma.“ Že prý byl delikátně vyvážený a kdesi cosi. Já si myslím, že to jsou akorát řeči. Málokdo měl dostatečně velké koule, aby dokázal zkrotit onu V8, a proto se o V6 začalo říkat, že je nejlepší. Ano, u šestiválce jste mohli původně mít i manuál, ale ruku na srdce, on nebyl moc dobrý a automat udělal lepší službu.

Foto: Radek Chlud

Jak si tedy vede novinka pod kapotou tohoto přitažlivého kupé? Bude to nakonec lepší volba než starý šestiválec? To si teda sakra pište, že jo. Projev kompresorového pětilitru je bez přehánění naprosto kouzelný. V každičkém okamžiku máte pod pravou nohou dostatek síly. Stačí jen lehká pobídka plynového pedálu a modrý sporťák uhání jak utržený ze řetězu. Nečekejte však přehnanou zběsilost, kterou děsí lidi nejsilnější verze. Tady je to všechno takové důstojné, skoro až gentlemanské. Prvních pár kilometrů jsem byl i překvapený, možná trochu zklamaný ze zvuku motoru. Ten je totiž v nižších otáčkách nezvykle utlumený a nepomůže ani otevřená klapka výfuku. Při klidné jízdě si jen tak ševelí a nedává o sobě příliš znát. Nebojte, to se však dramaticky změní, když překročíte 3 500 otáček. V tu chvíli kočička vytáhne drápy a začne pořádná show. Poslouchat řvoucí osmiválec, dotočený k červenému poli je neskutečně návyková záležitost. Omlouvám se všem, kterým jsem během toho týdne probudil dítka v kočárku a také všem sousedům za své příjezdy domů, ale já si prostě nemohl pomoct. Milé děti, neberte drogy, staňte se bohatými a kupte si místo toho Jaguar, je to mnohem větší jízda a zábava. Tenhle upsizing se vážně povedl.

Foto: Radek Chlud

Ruku v ruce s perfektním motorem jde samozřejmě i delikátně nastavený podvozek. Nevím, jestli se vývojáři upsali ďáblu, či využili nějaké jiné magie, ale podvozek F-Typu je naprosto úžasný. Na jednu stranu umí být příkladně pohodlný a konejšivý, když zrovna nikam nespěcháte. Když za to však vezmete, odmění vás dokonalou přesností a vyvážeností. Jak to myslím? Bavíme se tu o nevelkém sportovním kupé, které má 450 koní a jehož dynamika chvílemi bere dech. A díky perfektnímu podvozku můžete i na obyčejných okreskách vodit tohle kupé až nemravnými rychlostmi, za které by vás patrně ihned zavřeli a zahodili klíč od cely. Nevyvolává to ve vás žádné nepříjemné pocity, úzkost ani strach. Všechno je to tak samozřejmé, automatické a ladné. Několikrát jsem se přistihl, že stačilo jen trefit správně brzdné body a kochat se tím, jak mi volant tančí v ruce. Jak se pohybuji na hraně adheze a nemám nejmenší obavy, že to zahodím na první hrušku, protože to auto ve mně vyvolává pocit naprosté kontroly a důvěry. Tady prostě propojení řidiče s technikou funguje dokonale intuitivně. Neuvěřitelná práce a opravdu silný zážitek.

Foto: Radek Chlud

Verdikt

Vynést verdikt nad tímto vozem je zcela jednoduché. Asi jste z předchozích řádků pochopili, že Jaguar F-Type mě naprosto odzbrojil a okouzlil. Opět. Stále si stojím za tím, že v mých očích je tím nejlepším sporťákem na každý den, který si dnes můžete koupit. Vypadá skvěle a ještě lépe jezdí. Ve výrobním programu Jaguaru se drží pomalu již sedmým rokem a já jen doufám, že tu s námi zůstane ještě mnoho dalších let. Byla by ohromná škoda o takové auto přijít. Díky Jaguare za tohle auto. Je prostě báječné.

Technické údaje

Motor: zážehový osmiválec přeplňovaný kompresorem 5 000 cm3
Výkon: 450 koní (331 kW) v 6 000 ot./min
Točivý moment: 580 Nm v 2 500 – 5 000 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická ZF 
Pohotovostní hmotnost: 1 660 kg 
Maximální rychlost: 285 km/h
0-100 km/h: 4,6 s 
Kombinovaný spotřeba (udávaná): 10,6 l/100 km
Spotřeba v testu: 13,7 l/100 km
Cena (F-type P450): od 2 463 680,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Voyager Grand Voyager 2000
Chrysler Voyager Grand Voyager

2000 rok výroby
85 koní výkon
2 499 ccm objem

Jeep XJ001  1986
Jeep XJ001

1986 rok výroby
115 koní výkon
2 068 ccm objem

Ford Mustang  Fastback 1965 BULLITT 1965
Ford Mustang Fastback 1965 BULLITT

1965 rok výroby
280 koní výkon
5 700 ccm objem

Mercedes-Benz 124  1991
Mercedes-Benz 124

1991 rok výroby
69 koní výkon
2 500 ccm objem

Lincoln Continental Continental Town car limousine 1978
Lincoln Continental Continental Town car limousine

1978 rok výroby
170 koní výkon
7 500 ccm objem