načítám data...

Isuzu D-Max: Jak se staví expediční offroad

Terénní pick-up je sám o sobě poměrně šikovný nástroj na probíjení se nehostinným terénem. Co když vám ale sériové nastavení nestačí?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Isuzu D-Max: Jak se staví expediční offroad

“Cože, další D-MAX?” říkáte si možná po přečtení nadpisu dnešního testu. Není to tak dlouho, co jste si na Autíčkáři mohli přečíst test té nejvybavenější verze japonského pick-upu, kde se osvědčil jako ideální cestovní náčiní při výletu do zahraničí. Dnes tu ale máme něco trochu jiného. I přes to, že jde o stejný model, od civilní luxusní verze, kterou se Zlokočka vydala do Maďarska se lišil téměř ve všem.

Tohle olepené auto je totiž verze s manuálem a poměrně skromnou výbavou, kterou si ale vzali na paškál šikovní lidé z offroad centra při autosalonu Dajbych v Plzni a nenechali v něm kámen na kameni. Pomocí komponent od firem ARB, OLD MAN EMU a WARN se z původně pracovního vozu stalo auto, se kterým bych se nebál vyrazit na náročnou expedici. V dnešním testu se tak spíše než na auto samotné zaměříme na to, co všechno obnáší profesionální přestavba offroadu, jakým dílům je třeba věnovat pozornost a také vám prozradím, kolik vlastně taková sranda stojí. 

A začneme pěkně od podlahy. Tedy spíše od podvozku. Ačkoli už seriový podvozek nabídne v terénu slušné vlastnosti, tady byl komplet vymontovaný a na jeho místo se nastěhovaly tlumiče a péra od osvědčené značky OLD MAN EMU. A už tady začíná trocha alchymie. Volba správného podvozku je totiž nesmírně důležitá pro konečné fungování vozu. Protože se u testovacího D-Maxe počítalo s tím, že dostane sadu pevnostních nárazníků, naviják a vestavbu na korbě, zvolené pružiny a tlumiče byly speciálně odladěné pro toto dodatečné zatížení. O poznání jiné komponenty dostávají například pick-upy upravené pro hasiče. Ti totiž vozí na korbě těžkou výstroj a zadní listové pružiny a pera se tak odlaďují na vyšší hmotnost vozu. Zvláště u dílů montovaných na nárazníky pak hraje roli každý kilogram stálého zatížení. 

Díky žluté kúře (komponenty OME jsou lakované zářivě žlutou barvou) se světlá výška Isuzu zvedla o 30 mm na současných 305 mm vpředu a 265 mm vzadu. Další cenné centimetry je pak možné nahnat instalací větších kol. Testované auto mělo z praktických důvodů namontované sériové sedmnáctky obuté do silničních pneumatik o rozměru 255/65. Maloobchodní cena za komponenty použité na podvozku činí bezmála čtyřicet tisíc, konkrétně 38 552,- Kč.

Offroadový podvozek je dobrý základ, sám o sobě ale nestačí. Pro lepší prostupnost bahnem a prachem je na zadní nápravě vozu namotnovaná vzduchová uzávěrka diferenciálu ARB Air Locker, které sekunduje kompresor. Oproti mechanickým systémům má vzduchová varianta mnohem rychlejší nástup účinku (sepne během desetiny sekundy) a ani po mnoha letech používání neprokluzuje a nedochází tak k problémům s částečnou svorností. Některé verze kompresorů lze využít i pro dohušťovaní pneumatik, testovaný vůz ale bohužel tuhle funkci neměl.  Za profesionální uzávěrku s kompresorem zaplatíte 27 746,- Kč. 

Pokročíme dále – asi nejvýraznějším prvkem expedičního Isuzu jsou pevnostní nárazníky ARB. Zvláště přední Sahara Bar s integrovaným navijákem propůjčuje vozu vizáž obrněného transportéru a zvláště v městském provozu budí patřičný respekt. Díl je plně homologován, jedinou výjimkou jsou poziční světla (LEDkové obdélníčky vpředu), která musí zůstat nezapojena. Zadní díl sice působí o poznání civilněji, i tady se ale můžete spolehnout na nadstandardní pevnost a příjemným bonusem je i snadno demontovatelné tažné zařízení – v terénu tak nesnižuje nájezdové úhly. Set nárazníků a tažného zařízení vyjde na 97 688,- Kč. 

Instalovaný naviják WARN Zeon utáhne čtyři a půl tuny, manipulace s ním probíhá pomocí přiloženého dálkového ovládání. Pro vyprošťování a manipulaci s ním je v nástavbě k dispozici vyproštovací sada ARB recovery. V ní nechybí dostatek kurt, kladka, karabiny, rukavice a přehoz, který případně tlumí zpětný ráz při prasknutí lana. Naviják včetně příslušenství stojí 47 382,- Kč

Do nástavby se toho ale samozřejmě vejde mnohem více. Pořádek se tu udržuje snadno díky systému uzamykatelných schránek, nechybí ani výsuvný stolek. A kdyby se náhodou něco přeci jen nevešlo, na nástavbě se nachází velká zahrádka s dynamickou nosností 100 kg. Staticky si v klidu poradí se čtyřnásobkem této hmotnosti, jde tedy o ideální místo pro umístění rozkládacího stanu. Kompletní nástavba včetně zahrádky zde vyjde na 127 015,- Kč. 

A tím se pomalu dostáváme do finále. Posledním speciálním prvkem je zvýšené sání, takzvaný šnorchl. Ačkoli by k tomu toto pojmenování svádělo, ve skutečnosti nejde o zařízení určené pro brodění. Jakkoli působí myšlenka vozu, který je až po střechu ve vodě a nasává si vzduch šnrochlem lákavě, ve skutečnosti není kamenem úrazu při určování maximálního ponoru auta sání, ale řídící jednotka. Jakmile dojde k jejímu zaplavení, je to většinou konec. 

Toto vysunuté sání se hodí pro jízdu v koloně po prašné cestě. Výše umístěný “násos” nevhání do motoru prachem znečištěný vzduch, který se drží při zemi, ale bere si čistší vzduch z vyšší polohy. Zvláště u modernějších a choulostivějších motorů je čistota nasávaného vzduchu opravdu důležitá. Některé verze nabízejí i sofistikované cyklonové prachové filtry.

Samotné Isuzu, které stojí základem tohoto expedičního vozu, je poměrně obyčejně vybavá verze s manuální převodovkou. Kožená sedadla, barevný displej infotainmentu, nebo automatickou klimatizaci byste tu hledali marně. Interiéru vévodí pevné plasty a robustní materiály. Narozdíl od konkurentů, kteří se stávají pomalu ale jistě luxusním zbožím si Isuzu drží image pracanta. Praktický význam takového směřování ale pochopíte záhy po tom, co se vám, stejně jako mě, povede zapadnout na polní cestě a po chvíli zápolení s navijákem vlezete zaprášení zpátky do kabiny. Gumové koberečky stačí pak doma omýt hadicí, přístrojovku vzít vlhkou útěrkou a po terénní eskapádě nezůstane ani památka. A to je mnohem hodnotnější, než plastové chromované lišty a falešné dřevo. 

Osvědčený dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec má poněkud hrubší chod, nezapře svůj původ v nákladních autech. V offroadu ale funguje skvěle, 163 koní a 360 newtonmetrů točivého momentu zabírá už v nízkých otáčkách. Převodovka je poskládaná velmi dobře. Jednička tu do jisté míry supluje redukci (která je ale samozřejmě k dispozici také), takže s prázdným vozem se vyplatí rozjíždět na dvojku. Naopak šestka je dlouhá a v pohodě zvládá i dálniční přesuny bez zbytečného vytáčení motoru.

A jsme na konci. Expediční offroad máme postavený a připravený na dobrodružství. Kolik to všecho stálo? I s instalací prvků se konečný účet za expediční výbavu zastavuje na částce 474 714,- Kč včetně DPH. To není zanedbatelná částka, výsledkem je ale dokonale odladěný vůz, který funguje skvěle nejen v terénu, ale i na silnici. Veškeré komponenty jsou homologované a zapsané v technickém průkazu a  jejich instalací nepadá záruka Isuzu na vůz samotný.

 

Závěr

Stavba profesionálního expedičního speciálu není jednoduchá a levná záležitost. Přiznám se, že mě cena přestavby na první pohled zaskočila. Při detailnějším zkoumání instalovaných komponent ale vychází najevo, že za své peníze dostane zákazník dokonale odladěný vůz. Ačkoli už jsem v minulosti několik nazvedaných vozů upravených pro jízdu v terénu řídil, žádný z nich nefungoval tak dobře, jako tohle Isuzu. A to nejen v terénu, ale hlavně při cestách po silnici. A fakt, že před cestou na STK není nutné z vozu nic demontovat už je jen takový příjemný bonus. 

 

Technické údaje

Motor: vznětový čtyřválec 1898 ccm s přeplňováním 
Výkon: 120 kW (163 koní) 
Točivý moment: 400 Nm 
Převodovka: manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 180 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 11,7 s 
Provozní hmotnost: 2045 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 7,4 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu:9,9 l/100 km kombinovaná
Základní cena testovaného vozu: 770.928,- Kč
Cena instalované offroadové výbavy vč. práce: 474 714,- Kč

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

le
lekla_ryba
25. října 2019, 18:21
2

Provozuji LC120 a kromě funkce "městský bojovník" má funkci tahač lodě a vozič nesmyslného množství věcí na ryby.

Kam tím mířím. Trochu mi v článku chybí účel toho auta. Každé auto se na něco staví. Když například zvýším výšku, mohu přijít o možnost tahat vlek. Pevnostní nárazníky přidávají zase hmotnost. Pro expedice je třeba řešit dojezd. Když zvýším hmotnost auta = zvyšuji spotřebu. Expediční auto by mělo mít schopnost jet plně naložené aspoň 1000 km.. Už proto, že v terénu za 12/100 nepojede...

Auta od Dajbycha se mi líbí, ale u tohoto mi přijde, jebnem tam pevnostní nárazníky, hodíme tam zásuvkový systém, šnorchl a závěrku a tradá, máme expediční auto. Nechci aby to vyznělo zle, jen bych chtěl pochopit kontext. V kolika lidech a kam se jede, do jakého terénu apod. Trochu mi po pravdě uniká kontext té stavby a protože mám off roady rád, dala by se tato informace doplnit? Díky

reagovat
sumy
25. října 2019, 19:20
0

Naprostá souhlas. A když si k tomu přidám, že toto Isuzu rozhodně nepatří mezi nejspolehlivejsi a nejodolnejsi auta, tak tomu už nerozumím vůbec...

Ha
Habakukk
28. října 2019, 12:57
0

Tato stavba je zcela standardní expediční auto. Co by jsi potřeboval dál vysvětlovat? V autě pojedou pohodlně 4 lidé jak do práce tak na výlet přes austrálii.

le
lekla_ryba
28. října 2019, 15:28
1

Na výlet přes austrálii s ohledem na vzdálenosti bych tam třeba řešil drobnosti, jako je lednice a její napájení, nádrž na pitnou vodu nebo větší nádrž na palivo. Nic z toho tam právě nevidím. Proto jsem se ptal..

Ha
Habakukk
28. října 2019, 19:31
0

Zcela upřímně nejsme v austrálii a pokud potřebuji více nafty jebnu na korbu kanystry v počtu který uznám za vhodné jak vody tak nafty. Proč dávat do show auta lednici? Tu si snad každý koupí sám. To auto může úplně stejně fungovat polesnému jak cestovateli. Prostě univerzální základ na všechno. Jak do práce tak na 14 dní na Ukrajinu.

sumy
30. října 2019, 11:08
1

No, ale pick up není na expedicni auto ta nejvhodnější koncepce. A nádrž vs kanystry... u toyoty si třeba 60l přídavnou nádrž koupíš jako originální příslušenství, protože málo co je takovej přes, jako třeba za deště dolejvat naftu. A že s tím mám kuwa hodně zkusenosti(manželky kraťasy má o 25l menší nádrž a co 2-3 dny jsem musel bejt z kanistru :-(
Nevím, prostě je to takovej drahém kockopes, kterej má oproti standardu vyhodu akorát v navijaku.

Ha
Habakukk
30. října 2019, 11:52
0

Tak přídavná nádrž půjde jistě koupit i do Isuzu, ale ne každý je ochoten do toho vrazit 40t Kč, plechový kanystr je za 600kč a to mě za ty 3minuty přelévání stojí. V Evropě není velikost nádrže limitující nikde. Výhodné je to při přejedu země s drahými PHM do levnější. Pickup jako expediční auto vcelku normálně funguje stačí mrknout na youtube na australany tam mimo milionu Toyot jezdí i tyto Isuzu. Já je osobně taky moc nemusím, ale chápu proč je někdo zvolí. Při výběru nového expedičního auto není z čeho vybírat. Nebo mě moc nenapadá co bych z nových aut pořídíl.

sumy
30. října 2019, 15:03
0

Nevím, asi žiju v jiný Evropě, ale i v Rumunsku, na Ukrajině je pro mě občas i tech mych 100l na knop. Stačí dva blbý dny za sebou, ujedeš 30km a 60l je v háji. Nehledě na to, že kanystr je prostě bordel a v rznoucim dešti v horách je to fakt vopruz. To samý, rozumný expedicni auto má vlastní nádrž alespoň na uzitkovou vodu.
Pick up je na houby kvůli spaní. Uvnitř to nejde a střešní stany se na pickupech lámou (musí být na dvou samostatných zahrádkách) Ale ano, znam dost lidi co tak jezdi... No většinou majitelům klasických offů trochu závidí a někteří to i priznavaji :-D
Tento konkrétní kus beru jako typicky showcar. Ohromí, ale při tom toho moc neumí. Prostě auto, který konci s namocenim nějaký elektrický krabičky v zivote nemůže být vhodným expedicni vozem. To člověk ani nechce, ale najednou se rozvodni řeka a to co bylo cestou tam 50-70cm je cestou zpět víc jak metr a občas už i auto plave zadkem-to byl mimochodem docela silnej zážitek, kzery me z dlouheho brodeni(cca 10km rekou a pres brody) vylecil. Z mého pohledu, navijak ano, uzávěrky ano, podvozek... budiž, ale nová série většinou funguje dostatečně.
No a co z nových? Nevím. Snad minulou ještě doprodavanou generaci L200(ano, blbý Pick up:-) ) nebo Rubicona. Jimny fajn, ale expedici bych v "utrpet" fakt nechtěl:-D A kdyz nebude pozadavek ohromit okolí, koupit něco poctivého za 200, dalších 200 do toho nalit a pak spokojeně 10 let jezdit.
A nebo nakonec, u Tak bacha lze stále koupit LC 70, to by mělo fungovat ;-)

vonkreuz
26. října 2019, 05:36
0

Mně u většiny takovýchto expedičníků negativně fascinuje, kolik peněz a lásky investují do vozidla, ale sekundární výbavu maji strašněj šunt s minimální účinnosti a poměrem váha/výkon. Ať už jde o auta nebo motorky. Přiklad jeden za všechny - vařič. U strašné spousty lidí vídám vařič Campingaz Bluet na bajonetové kartuše. Jasné, vařič za 10-15€ z Baumaxu, jenže kromě frankofonních zemí těžko sehnatelné kartuše, příšerný poměr vysoké spotřeby a minimálního výkonu, takže nutnost vézt zásobu kartuší. A to nemluvím o tom kufříkovém peklu, které používá Rasťo Chvála ze slovenské Garáže. Tipuju, že ho dostal na nějaké prezentaci KIA a nechce se ho vzdát ( pár roků nazpět jich KIA nakoupila tisíce jako dárky pro svoje zaměstnance a partnery). Takhle lze pokračovat - karimatky, stany, spacáky, čelovky. Na jaře jsem potkal chlapa co uvalil 100 000 do krátkého Defendera a ukazoval mi výbavu - samozřejmě vařič C.Gas, karimatka nafukovací důstojnická ČSLA, spacák další armádní ludra...

reagovat
beastar
26. října 2019, 10:29
0

Není lepší uvalit kilo do Nivy v kombíku a jet?

reagovat
le
lekla_ryba
26. října 2019, 18:30
3

No slyšel jsem, že nejlepší expedičák za milion je takovej, kterej koupíš za 250k a 750k utratíš za palivo a cestu...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Hummer H1 Civil 2000
Hummer H1 Civil

2000 rok výroby
200 koní výkon
6 200 ccm objem

Pontiac Tempest Le Mans convertible 1966
Pontiac Tempest Le Mans convertible

1966 rok výroby
325 koní výkon
6 400 ccm objem

Škoda Octavia 1.9 TDI 2002
Škoda Octavia 1.9 TDI

2002 rok výroby
109 koní výkon
1 896 ccm objem

Chrysler LeBaron Kabrio 1989
Chrysler LeBaron Kabrio

1989 rok výroby
116 koní výkon
2 500 ccm objem

Jeep Grand Cherokee Limited ZJ 1995
Jeep Grand Cherokee Limited ZJ

1995 rok výroby
220 koní výkon
5 200 ccm objem