načítám data...

Apple Car Play je za volantem dvaapůlkrát nebezpečnější, než marihuana, dokazuje studie.

19. března 2020, 15:33 25 komentářů Jakub Pospíšil Novinky

Zajímavé výsledky má výzkum organizace IAmRoadSmart. Podle něj je Android Auto a Apple Car Play nebezpečná hrozba.

zobrazit celou galeriiNovinky: Apple Car Play je za volantem dvaapůlkrát nebezpečnější, než marihuana, dokazuje studie.

Všichni tak nějak tušíme, že ačkoli se nám automobilky snaží prodat možnost zrcadlení telefonu na obrazovce ve vozu jako bezpečnou alternativu k používání mobilu za jízdy, ve skutečnosti tyhle vychytávky tak trochu odvádí pozornost od řízení. Nově zveřejněná studie britské společnosti má ale poměrně znepokojující výsledky. Vyplývá z ní totiž, že používání optimalizovaného infotainmentu za jízdy je dokonce o dost nebezpečnější než důsledně pokutované a mediálně pravidelně propírané držení mobilního telefonu. 

Ještě více zarážející je pak fakt, že tyto veskrze legální vychytávky mohou ovlivnit řidiče podstatně více, než například postihovaná míra alkoholu, nebo intoxikace organismu THC. Vlastně je to velmi logické. Mobilní telefon při používání totiž logicky držíme v ose pohledu ven čelním sklem a snažíme se podvědomě vnímat, co se za ním na silnici děje a v případě ovlivnění alkoholem a THC nás taky nic nenutí spouštět oči z vozovky. Používání dotykové obrazovky, která je utopena kdesi v palubní desce ale vede k tomu, že svůj zrak klopíme mnohdy dost daleko od čelního skla. 

Jak je vidět na grafu výše, právě ovládání “optimalizovaných” rozhraní pro zrcadlení telefonu je pro bezpečnost silničního provozu extrémně rizikové. Studie ukazuje ale i další zajímavé hodnoty. Věděli jste například, že při používání navigace se řidiči “melou” v jízdním pruhu cca půl metru na každou stranu, aniž by si to reálně uvědomovali? Problémem je i udržení konstantní rychlosti. Ano, lze oponovat tím, že obojí už dnes umí do jisté míry pohlídat bezpečnostní asistenti, ale samy automobilky upozorňují, že nejde o systémy, na které by se dalo plně spolehnout. 

Ukazuje se také, že většině řidičů trvá používání “optimalizovaných” aplikací v rozhraní Apple Car Play a Android Auto paradoxně o dost déle, než když srovnatelnou operaci provádí na svém mobilním telefonu. A řešením není ani hlasové ovládání. To má sice lepší výsledky, ale stále je o dost nebezpečnější, než například jízda pod vlivem marihuany. 

 

Test probíhal na simulátoru zobrazeném výše. Stojí za zmínku, že Peugeot 3008 patří mezi vozy s nejvíce “vystrčenou” obrazovkou infotainmentu k zornému poli řidiče. V mnoha autech je tak situace ještě o poznání horší. Organizace IAmRoadSmart obratem sdílela výsledky studie s organizací IIHS a v otevřeném dopise vyzvala výrobce vozů k dočasnému omezení funkcí rozhraní Android Auto a Apple Car Play. Zároveň ale od autorů zaznívají skeptické odhady, že jde pravděpodobně o příliš výnosné odvětví a tak se v něm mnoho nezmění. Nakonec je tedy hlavně na nás, na řidičích, zda použijeme za jízdy rozum a necháme si hrátky s infotainmentem na dobu, kdy budeme stát na červenou, nebo někam na parkoviště.

 

Kompletní výsledky studie si můžete prostudovat tady (v angličtině):

https://iamwebsite.blob.core.windows.net/media/docs/default-source/default-document-library/infotainmentsudy.pdf?sfvrsn=f4c6755c_6 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jaromír
19. března 2020, 16:53
0

V cem je prosim pekne onen rozdil mezi android a apple? Maly statisticky vzorek, ci je u apple potreba udelat v prumeru o par kroku navic ke kyzenemu vysledku?

reagovat
Jakub Pospíšil
19. března 2020, 18:17
1

Je prý podle respondentů méně intuitivní a prvky na obrazovce se hůře hledají.

Moses
19. března 2020, 18:06
0

Niekto objavil Ameriku. Ved uz obycajne blbe (not smart) autoradio vyrazne odputava pozornost. Znamy takto nabural ked nad ranom isiel do prace, ladil radio a pred nim sa zrazu objavilo neosvetlene auto plne Ukrajincov, ktori stali na krajnici...

reagovat
Jo
José Jiménez
19. března 2020, 18:53
1

Zlatý točítka a čudlíkové ,každý má svoji funkci a stále místo. V obou Saabech jich mám sice mraky,ale nikdy jsem neměl problém po hmatu jakýkoliv čudlík najít.

reagovat
Moses
19. března 2020, 19:24
0

To je pravda. Taky Zdenek Kovar to mal na Tatrovkach alebo sustruhoch zmaknute uz 60-tych rokoch.

Jo
José Jiménez
19. března 2020, 19:48
1

Je to princip fungující desetiletí. Jenže co je levnější na výrobu? Spousta tlačítek se složitou mechanikou v nich a řešení ergonomie ,nebo koupíte od Číňana dotykovou obrazovkou za pár centů........

BubaaCZek
19. března 2020, 23:12
3

A jakou reakci ma zhuleny co zustal na Apple Car Play?

reagovat
MB
MBMB
20. března 2020, 00:48
2

Ta bezpečnost ve srovnání s marihuanou či alkoholem trochu svádí k dezinterpretacím. Je to pouze reakční čas při té činnosti, která obvykle netrvá dlouho. Když někdo jede pod vlivem, tak je to celou jízdu a neovlivňuje to jen reakční čas. Čili nastavit si po cestě cíl do navigace, udělat jeden hovor a sem tam přehodit písničku je nejspíš bezpečnější, než jet pod vlivem čehokoliv.

reagovat
sumy
20. března 2020, 09:01
0

Mě jen na všech těch výzkumech děsí ta lez o běžné reakcni době 1s. Průměr populace je někde kolem 0,35. Minimálně to byla hodnota naměřená při vývoji nového glass cokpitu, kde jsem se cca pred 8 lety účastnil měření (Jako pokusný králík:-) Mě měřili 2x, protože 0,17 jim moc vybocovalo, ale nakonec to s protazenym xichtem vzali. Tehdy mi říkali, že snad nad 0,5 už se bere jako pomalý.
Měření bylo systémem takřka neslysny tón do sluchátek-zmáčknout cudlik.

reagovat
Tomáš Trýska
20. března 2020, 12:26
2

Ta vteřina se obvykle počítá od okamžiku vzniku děje po začátek zpomalení vozu, který počítá s přešlápnutím pedálu. Obrovský rozdíl v tom hraje taky fakt, že když čekáš na tón, tak víš, co přijde a na co se máš soustředit (pravděpodobně už s prstem na tlačítku). V autě obvykle jedeš, najednou se něco stane a ty musíš reagovat.

sumy
20. března 2020, 14:05
0

Nic ve zlym a hlavne ne osobne. Tohle je takový vokecavani... Kdyz ridim, tak mam ruce na volantu a reaguji hned. Tón na hranici slysitelnosti, kdy si člověk i ujasnuje, jestli něco slyšel. 1s je hrozně moc. To by nebylo možné provozovat žádné sporty, snad krom šachu :-) Ta 1 s je prostě takovej ten dobře vnutitelnej nesmysl, stejně jako 4mm zimního vzorku a další nesmysly.

Tomáš Trýska
20. března 2020, 14:26
2

Ta cca 1s je naprosto normální realita, protože musíš vjem vyhodnostit a následně udělat nějaký manévr. V okamžik, kdy s tím nepočítáš (to je to důležité) je to odhad navíc docela konzervativní.

BTW, ty 4 mm vzorku vzešly předpokládám taky z nějakého testování, kde guma s mizerným vzorkem měla blbou trakci, nebo blbě brzdila. Pochybuju, že to někdo vymyslel jen tak od stolu.

sumy
20. března 2020, 15:59
0

Kdepak, ty 4mm jsou ukázka úřednické logiky. Proč by jinak měli severské státy mezní hodnotu 2mm? A s časem 1s nemohu souhlasit. Nebo snad při jízdě po dálnici 130 opravdu začneš reagovat po ujeti cca 40m?
Budu li mluvit jen za sebe, spoustu úrazů si udělám tak, že chytám věci padající třeba ze stolu. V 90%chytnu, ale občas trefím třeba nohu od stolu, horky kamna atd. V letadle by se clo ek s redakční dobou 1s zabil při prvním přistání. Kdyz to blbe odskočí, tak je to opravdu o zlomcich vteriny to zachránit.
Trofnu si říct, že třeba jezdci rally jsou krásnou ukázkou, že o 1s nemůže být řeč. Leda když je člověk úplně mimo. Ale při jízdě se co? Při jízdě se soustředíme na řízení;-)

Tomáš Trýska
20. března 2020, 20:33
1

To nemá cenu se hádat. Pokud se na něco soustředíš, tak ten čas prostě bude kratší, stejně jako v případě když se něčemu věnuješ a upadne ti to. To je normálka.
Problém je za situace, kdy jsi vyklidněnej a jsi myšlenkama někde jinde, což je při šourání městem naprosto běžná situace. Fakt mi netvrď, že se při řízení ve městě na 100% věnuješ řízení, nemluvíš se spolujezdcem, předvídáš kdejakou zakutálenou mičudu a děcko zpoza dodávky. Za sebe ti můžu říct, že to nikdo, koho znám, nedělá. Prostě to tempo je tak pomalé, že prostě řešíš milion dalších věcí, čumíš po kočkách, atd a tu a tam koukneš i před sebe, jestli jsi stále v tom samém pruhu, ve kterém jsi byl před chvílí, když tě zaujala ta koc na zastávce. To je prostě normální.
Opačná situace je, když člověk jede někde na okresce pilu - tehdy počítá s tím, že mu to může uklouznout, nechává si rezervu a myslí dopředu. Za téhle situace ta reakční doba bude podstatně kratší, protože na to je člověk připraven. To samé platí pro sport, letadla, atd. Rozhodující je pozornost.

PepaSFI
21. března 2020, 11:33
1

já jsem zastánce řízení "furt ve střehu", tyhle všecky čudlíkátory bych v autě nesnesl a nechci je, netelefonuju, nikdy, to myslím fakt vážně a bez debat. Prostě mi to vadí. Občas sáhnu po vysílačce, to je takový nenáročný a dá se to pohotově zahodit ale i to nemám moc rád. To samý rádio, maximálně když zmizí signál, jedním stiskem to přepnu na přehrávač, ladění se nekoná. Stejně je těch stanic z jejichž programu mi není na blití asi tak..dvě. A taky hodně, fakt hodně se snažím předvídat, fakt se to vyplatí. A i přesto všechno, když se ohodnotím, musím říct že k naprostému soustředění to má hodně daleko. Nemůžu říct že by mě nikdy nic nezaskočilo.
No a když se rozhlídnem kolem, jak kdo jezdí, jestli já mám když si budu trošku nadržovat, soustředění na 50%, naprostá většina řidičů je tak na 5%, někteří možná i v mínusu. Telefon, navigace, internet a příbuzný pičutákoviny, dyť skoro nikdo ani nedokáže včas si zařadit na semaforu a podřadit si před zatáčkou v kopci aby v půlce zatáčky nedribloval s podtočeným motorem a s rukama plnýma hledání kvaltu. Bylo by zajímavý udělat opravdu slepý test v provozu, ne v laboratoři nebo na polygonu kde jsou jiné podmínky. Myslím že i ta sekunda je často nedostižná.

sumy
25. března 2020, 13:38
0

Nevím, asi jsem divnej a mám to jinak :-/ Uznávám, že u spousty lidí je sekce pomalejší, u některých se vůbec nedostaví. Za víc jak 1 mio km mám 1 nehodu, kde v 50 km/h jsem jel po hlavní, auto na vedlejší stalo na stopce a najednou se rozjelo...max 2 délky auta... minul jsem ho... svý auto jsem rozbil, holt jsem zadním kolem trefil obrubník a zadni napravu jsem zandal cca o 10cm do podbehu, prekmitnuti, šmelc preniho kola a dal uz to bylo neriditelny. Nikomu se nic nestalo. Ale než trefit megana přímo na řidičku, která vezla svého tchána z IKEMU po transplantaci srdce... A ro jsem byl tou dobou už cca 2 dny no stop vzhůru a po cestě z Českých Budějovic za sněhové kalamity, kde nám přes noc vykradli služební auto. Prostě totálně vorvanej.
Z mého pohledu je 1s hrozně moc času. Ale beru, nechci se hádat a jak už jsem uznal, ano, redakční doba některých lidí je srovnatelná s redakční dobou českých úřadů :-)
Jinak třeba v letadle ti "slepe" testování dělá každej druhej instruktor. Mě naposledy loni na podzim. A to jsme spolu letěli jen na výlet a cca v 15m po startu mi stáhnul motor. To fakt na reakci víc jak 1s není:-/

sumy
27. března 2020, 19:52
0

A víte čemu se říká rouhání se? Právě teď cestou z práce. Ze stopky z dálničního sjezdu na 34km D1 mi tam vjel debil se samolepku baby on board, že jsem to ubrzdit tak 5m... A hned jak jsem ho předjel, ještě na vytocenou 3, tak mi tam hupla srna... A to jsem si ráno říkal, jestli dnes nepojedu Pajerem :-/

Vojta
20. března 2020, 19:40
0

Jo jo, je to nebezpečné. O to víc, když jsem si to odemkl, abych si tam mohl klikat i Messenger nebo Youtube, což normálně nejde :D Ubírá to pozornosti fakt strašlivě moc.

reagovat
Jakub Pospíšil
20. března 2020, 19:51
0

Jak? Tohle potřebuju z vědeckých důvodů nutně vědět.

Vojta
20. března 2020, 21:17
0

Jailbreak a nainstalovat CarBridge z Cydie :D

Jakub Pospíšil
20. března 2020, 23:24
0

Jo takhle. CarPlay. Já doufal v Android Auto.

Vojta
21. března 2020, 09:22
0

Tam to třeba taky nějak půjde... a nebo si prostě pořiď rozumnej telefon :D Já ten Android zkoušel ve střídavém režimu používat už několikrát... a to se prostě nedá. Celkově i to Android Auto je za trest, protože se to kolikrát vůbec nespojí, padá navigace při hovorech, nenačítá se Waze nebo padá... ale určitě to nějak odemknout půjde taky ;)

Jakub Pospíšil
21. března 2020, 14:42
0

Měl jsem celou domácnost na Applu ještě než to bylo cool. Pak změnili konektor a já se zařekl, že už od nich nic nekoupím.

Vojta
21. března 2020, 18:32
0

Bohužel no... změna konektoru byla dost nutná. Ten starej 30pin už nestačil. Chápu, že to bylo mrzuté, ale nebylo zbytí. S ohledem na dnešní dobu měli ale radši zvolit USB-C. Na druhou stranu... dneska slušnej neorigo kabel stojí okolo 300kč, což není taková trága. Ta výměna mi nepřišla tak bolestivá, víc mi chyběl (a chybí) jack.

Patricius81
01. dubna 2020, 14:59
0

Celý tento dotykový systém displajů je v bezpečnosti velký krok zpět. Hlavně že EU kecá jaký musí být povinné asistenti bezpečnosti v autě, ale jak jde o velký prachy, tak nic najednou nevidí.
Mám rád moderní technologie, ale tohle je na hov..

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 2.3 ecoboos 2016
Ford Mustang 2.3 ecoboos

2016 rok výroby
317 koní výkon
2 ccm objem

Ford Econoline  1988
Ford Econoline

1988 rok výroby
179 koní výkon
4 900 ccm objem

Buick Riviera  1967
Buick Riviera

1967 rok výroby
360 koní výkon
7 000 ccm objem

Lincoln Town Car L 2001
Lincoln Town Car L

2001 rok výroby
174 koní výkon
4 600 ccm objem

Opel Insignia Opel Insignia 4X4 BUSINESS 2016
Opel Insignia Opel Insignia 4X4 BUSINESS

2016 rok výroby
125 koní výkon
1 956 ccm objem